اسکاد موفق؛ از دل یک شکست بیرون آمد

این برنامه ارتباطات آدم ها را به یک تجربه اجتماعی تبدیل می‌کند

0

برنامک گوشی هوشمند به نام اسکاد ارتباط و اشتراک‌گذاری را راحت و ساده می‌کند و حتی اجازه می‌دهد وقتی که در کنار دوستان نیستیم، آنچه را روی صفحه گوشی هوشمند داریم و جذاب به نظر می‌رسد، برای دوستان ارسال کنیم.

اسکاد را می‌توان نسل جدیدی از هیجانات جوانان دانست چرا که امکان بودن با همسالان را به‌سادگی برای آنها فراهم می‌سازد. در دوران مدرن اخیر وقت‌گذرانی با دوستان به معنای سرفروبردن در گوشی هوشمند است در حالی‌که در کنار یکدیگر هستیم و فقط برخی چیزهایی را که جالب به نظر می‌رسد، گاه و بیگاه به یکدیگر نشان می‌دهیم.

در همین حال امکان گفت‌وگو را هم به کاربران می‌دهد که باعث شده آن را برای کاربران در جایگاهی مشابه فورتینایت برای پسران نوجوان قرار دهد. اسکاد به کاربران اجازه می‌دهد که یک ارتباط تصویری با ۶ نفر برقرار کنند اما به جای نشان‌دادن تصویر کاربر، امکان ارسال تصویر صفحه نمایش گوشی را می‌دهد.

این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد که حساب‌های کاربری شخصی، وضعیت یک طرح، کارها و اطلاعات جذاب‌ و بسیاری موارد دیگر را با دوستان به اشتراک گذاشته و با آنها هم‌فکری کنند. استفاده از این برنامک به شکلی فریبنده ساده و در همین حال به شکل قابل‌توجهی جذاب است؛ امکانی که تا‌کنون در اختیار نبوده.
برنامک اسکاد از امتیازات حاصل‌شده از ReplayKit اپل برای گرفتن تصویر صفحه استفاده می‌کند که از سال ۲۰۱۵ معرفی شده. گرچه این ویژگی اپل تا رسیدن به نسخه ۱۲ از iOS در سال ۲۰۱۸ وضعیت چندان پایداری نداشت اما امروز به اندازه کافی قابل اعتماد و ساده شده که بر مبنای آن این برنامک جذاب برای نوجوانان عرضه شود.

در کنار اینها افزایش اندازه صفحات نمایش و برخورداری از ارتباط اینترنتی پرسرعت روی گوشی‌های هوشمند باعث شده که ارسال تصویر از صفحه نمایش گوشی تلفن همراه سریع و راحت باشد‌ و در حالی‌که برنامک‌هایی همچون اینستاگرام و اسنپ چت به سمت کوچک‌تر‌شدن پیش رفته‌اند، تقاضا برای شبکه‌های اجتماعی که ارتباط دقیق‌تری را برقرار کنند هم وجود دارد.

اسکاد کار خود را از سال ۲۰۱۶ شروع کرده و در نخستین دور از جذب سرمایه موفق شد ۱۲۰هزار دلار جذب کند‌ و گرچه از ابتدای سال ۲۰۱۹ به کاربران معرفی شده، اما به گفته استر کرافورد که مدیر ارشد اجرایی و شریک بنیانگذار آن است، در همین فاصله اندک کارکنان برخی شبکه‌های اجتماعی را برای نسخه‌برداری از طرح به فکر انداخته است.

نرم‌افزار می‌تواند برای ارتباط تصویری گروهی مورد استفاده قرار گیرد و با توجه به پشتوانه مالی ۲٫۲ میلیون دلاری که تامین کرده کار خود را ادامه می‌دهد. این سرمایه را گروه اجرایی پیش از این برای کار روی برنامکی به نام Molly جمع کرده بودند که قرار بود امکان ارسال پرسش و دریافت پاسخ از یکدیگر در یک گروه را فراهم کند، اما گروه تصمیم گرفت برنامه کاری را تغییر داده و آن را در قالب یک نرم‌افزار اشتراک‌گذاری صفحه نمایش عرضه کند.

سرمایه مورد اشاره توسط تعدادی از سرمایه‌گذاران از جمله Y Combinator تامین شده. آنگونه که خانم کرافورد می‌گوید: افراد زیر ۲۴سال به شکلی از ارتباط تصویری استفاده می‌کنند که با افراد بزرگ‌تر از ۲۵ سال متفاوت است و اضافه‌کردن امکان اشتراک‌گذاری صفحه نمایش بهانه‌ای برای وقت‌گذرانی با دوستان است.

قرار است امکان به اشتراک‌گذاری با ارسال نشانی (url) هم برای کاربران فراهم شود و به این ترتیب آنها می‌توانند قلمرو تازه‌ای در انتشار مطالب را خلق کنند و امکان توسعه سایر نرم‌افزارها بر بستر ایجاد شده توسط اسکاد را هم داشته باشند.

فکر ارسال تصویر از صفحه نمایش از مدت‌ها قبل در برخی نرم‌افزارهای ارتباطی مانند Webex و Zoom و Slack مورد توجه بوده. جوانان و نوجوانان در دنیای دیجیتال زندگی می‌کنند، شبکه پیچیده‌ای از دوستی‌ها، تفریح و سرگرمی‌ و آموزش را از طریق گوشی هوشمند خود دنبال می‌کنند، اسکاد این ارتباطات را به یک تجربه اجتماعی تبدیل می‌کند که شامل شبکه‌های اجتماعی که در خلوت خود دنبال می‌کنیم هم می‌شود.

بنیانگذاران این طرح معتقدند گرچه اسباب‌بازی‌ها مقدمه رسیدن به طرح‌های جدی هستند اما اینک مسیر معکوس شده و طرح‌های جدی مقدمه خلق اسباب‌بازی هستند.

طرح اسکاد برگرفته از ترکیب چند چیز است و خانم کرافورد در این‌باره می‌گوید: ما در یک گروه کاری مدام برای یکدیگر تصویری از صفحه نمایش را ارسال می‌کنیم‌ و ناراحت‌کننده است که من نتوانم آنچه را روی صفحه دارم برای شما بفرستم.

چندی پیش دخترم از من می‌پرسید که چرا نمی‌توانم آنچه را روی صفحه نمایش گوشی خود دارم به دوستم نشان دهم؟ و پاسخ من این بود که گمان می‌کنم از نظر فنی امکان‌پذیر نیست‌ و این باعث شد که با اطلاع از پیشرفت در RepalyKit شرکت اپل راه برای عملی‌کردن این طرح باز شود.

او به خاطر می‌آورد که چرخه تبدیل ابزارها به اسباب‌بازی در مورد یوتیوب هم رخ داد. وقتی که در سال ۲۰۰۰ مردم تصور می‌کردند که یوتیوب تنها جایی برای نمایش فهرست محصولات eBay یا عرضه نمایش‌های تصویری از مسائل تخصصی است، اما در آن زمان بسیاری نمی‌دانستند اگر به مردم امکان داده شود که به شکلی قابل اطمینان و به‌سادگی ویدئوهایی را بارگذاری کنند، چنین امکانات خلاقانه‌ای در یوتیوب شکل می‌گیرد.

اسکاد بر‌خلاف عمر کوتاه مسیر خوبی را ترسیم کرده و علاوه بر امکان ارتباطی فعلی به دنبال اضافه‌کردن گزینه اشتراک‌گذاری نشانی (url) هم هست که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از فیس‌بوک، توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی ارتباط نزدیک‌تری با سایرین برقرار کنند

ویژگی‌های اتاق گفتگو اسکاد

خانم کرافورد سابقه قابل اعتنایی در زمینه کسب‌و‌کارهای دیجیتال دارد، او سابقه همکاری با coach.com و StrideLabs را دارد و پس از آن یک بات ارتباطی به نام Estherbot را تولید کرد که در حقیقت نسخه‌ای از خودش در قالب یک بات گفت‌وگو بود که به دیگران اجازه می‌داد با او در ارتباط باشند و اطلاعاتی را دریافت کنند.

پس از اینکه حدود ۵۰هزار نفر به این بات علاقه‌مند شده و شروع به استفاده از آن کردند، او متقاعد شد که مردم به دنبال راهی برای ابراز خود به دوستان و آشنایان‌شان هستند. در همین دوران بود که در جریان کار اجرای طرحش با ایتان ساتین آشنا شد و آنها با کمک یکدیگر یک نرم‌افزار پرسش و پاسخ به نام Molly را تهیه کردند اما کار به خوبی پیش نرفت و آنها اجرای طرح را متوقف کردند.

خانم کرافورد در این‌باره می‌گوید: نرم‌افزار مولی نتیجه نداد، در ابتدا اشتیاق فراوانی ایجاد کرد اما در عمل مورد توجه قرار نگرفت، شاید زمان مناسبی برای عرضه آن نبود. اما این دو شریک تصمیم گرفتند که مولی را به چیزی جدید تبدیل کنند و اسکاد از دل آن طرح خلق شد. آنها همچنان به دنبال این بودند که به مردم کمک کنند کمتر احساس تنهایی داشته باشند.

شعار اسکاد «تنها، با هم» است و با توجه به اینکه به‌راحتی می‌توان این برنامک را اجرا کرده و دوربین سلفی گوشی هوشمند را همانند نرم‌افزار اسنپ‌چت به کار انداخت، مورد توجه قرار گرفته. نکته جذاب درباره اسکاد این است که درگیر دشواری‌های نرم‌افزارهای پیام‌رسان تصویری نیست.

در این نرم‌افزار به‌راحتی می‌توان یک اتاق گفت‌وگو ایجاد کرد و سپس بازگشت و به تلفن کردن ادامه داد؛ و همانگونه که نسخه آزمایشی اخیر اندورید امکان تصویر در تصویر را فراهم کرده، این نرم‌افزار هم امکان نمایش تصویر صفحه شما را در هنگام ارتباط در اختیار می‌گذارد.

خانم کرافورد ادامه می‌دهد: در حالی‌که تعداد زیادی از افراد تنها مانده در منازلشان وارد گفت‌وگوی تصویری با دیگران می‌شوند، اما به یکدیگر نگاه هم نمی‌کنند، اسکاد ابزاری است که ارتباطی ساده را فراهم می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد بر احساس تنهایی غلبه کنند.

اسکاد بر‌خلاف عمر کوتاه مسیر خوبی را ترسیم کرده و علاوه بر امکان ارتباطی فعلی به دنبال اضافه‌کردن گزینه اشتراک‌گذاری نشانی (url) هم هست که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از فیس‌بوک، توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی ارتباط نزدیک‌تری با سایرین برقرار کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.