آرسیس، دخل فروشگاه‌ها را هوشمندمی‌کند

0

مدیریت هوشمند کسب‌وکار موضوعی است که این روزها بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته ‌و دلیل آن نیز امکانی است که اپلیکیشن‌های موبایل برای صاحبان کسب‌وکار فراهم می‌کنند. اینکه بتوانند از طریق گوشی موبایل خود موجودی انبار خود را کنترل کنند یا شعب خود را به صورت یکپارچه مدیریت کنند، برایشان جذاب است.

علیرضا غفاری ۲۵ ساله بنیانگذار استارتاپی به نشانی arosis.ir  که در جهت پاسخگویی به این نیاز صاحبان کسب‌وکار، کار خود را شروع کرده است. او متولد اراک و  فارغ‌التحصیل مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف است و در حال حاضر دانشجوی رشته MBA گرایش استراتژیک در دانشگاه شهید بهشتی است. او تا قبل از راه‌اندازی این استارتاپ چند بار دیگر در زمینه‌های مختلف تلاش کرده ‌تا استارتاپی را راه بیندازد ولی هر‌کدام به دلایل مختلف با شکست روبه‌رو شده است.

«‌اولین استارتاپی که راه انداختم، در سن ۱۹ سالگی بود و در آن زمان اطلاعات کمی در این حوزه داشتم و همین عامل شکستم در کار بود. دلیل شکست استارتاپ بعدی به دلیل عدم هماهنگی در اعضای تیم بود چون تیمی که با هم کار می‌کردیم، متناسب با نیاز آن استارتاپ نبود. دلیل شکست آخرین استارتاپ تا قبل از آرسیس این بود که چند استارتاپ دیگر نیز همزمان راه انداخته بودیم و ‌روی یک کار تمرکز نداشتیم.

ایده‌هایی که ‌روی آن کار کردم، تقریبا هیچ ارتباطی با هم نداشتند و پس از این شکست‌ها به صورت اتفاقی ایده استارتاپ آرسیس به واسطه مطالعه یک کتاب در ذهنم شکل گرفت و از یک کسب‌وکار آمریکایی ایده گرفتم. بعد از آن شرایط پیاده‌سازی ایده در ایران را ارزیابی کردم و تغییراتی را در کار اعمال کردم و استارتاپ آرسیس را راه‌اندازی کردم.

زمانی که تصمیم گرفتیم در زمینه فروش سخت‌افزار و نرم‌افزار صندوق فروشگاهی کار را شروع کنیم، با شرکت‌های زنجیره تامین مختلفی صحبت کردیم. در بازار صندوق فروشگاهی این نیاز احساس می‌شد که ‌روی دستگاه‌های مدرن‌تر با قیمت پایین‌تر کار شود، زیرا در بازار یک اختلاف قیمتی بین ۱ تا ۳ میلیون تومان وجود داشت که هیچ‌کدام از دستگاه‌های موجود این شکاف قیمتی را پوشش نمی‌دانند و اکثر سخت‌افزارها بالای ۳میلیون تومان قیمت داشتند.

برای همین اساس ما تصمیم گرفتیم سخت‌افزاری با تمام ویژگی‌های سخت‌افزارهای قبلی تولید ولی با قیمت زیر ۳میلیون تومان آن را عرضه کنیم. از طرف دیگر تعداد شرکت‌های ارائه‌دهنده نرم‌افزار نیز زیاد بود ولی اکثرا به تولید نرم‌افزارهای آفلاین می‌پرداختند و ما برای اینکه در زنجیره‌ای که می‌خواستیم شکل دهیم ارزش خلق کنیم، به تولید نرم‌افزار در بستر آنلاین که قابلیت هماهنگ‌شدن با هر نوع سیستم عاملی داشت، پرداختیم.»

 آرسیس چیست

آرسیس به طور کلی تولید‌کننده نرم‌افزار و سخت‌افزار صندوق فروشگاهی است. این محصول برای کسب‌وکارهایی که تحلیل و امنیت اطلاعات در آن مهم است، کاربرد دارد و به عبارت دیگر این نرم‌افزار قابلیت تبدیل‌شدن به یک پایگاه فروش آنلاین را دارد «‌از طریق نرم‌افزار آرسیس صاحبان کسب‌وکار می‌توانند یک سخت‌افزار و نرم‌افزار صندوق فروشگاهی برای حساب و کتاب خود و مدیریت کارمندان و شعب‌ داشته باشند.

علاوه بر این، این امکان برای کسب‌وکارها فراهم است که بتوانند کالاهای انبار خود را تعریف کنند و کنترل موجودی انبار و فروش داشته باشد و گزارش‌های مختلفی را دریافت کنند. در حال حاضر در فاز آزمایشی هستیم و نرم‌افزار ما در کافه‌بازار با نام اپلیکیشن رامونا در دسترس است. نرم‌افزار وب‌بیس تا یک ماه دیگر راه‌اندازی رسمی می‌شود. اپلیکیشن در حال حاضر کار مدیریت فروش و ثبت فاکتور را انجام می‌دهد و در آینده امکانات دیگر به آن اضافه می‌شود.»

مزیت کاری تیم آرسیس این است که نرم‌افزار و سخت‌افزار صندوق فروشگاهی آنها این قابلیت را دارد که مجزا از هم نیز کار کند. از طرفی کسب‌وکارهایی که از قبل نرم‌افزار صندوق فروشگاهی داشته‌اند و فقط به سخت‌افزار احتیاج دارند، می‌توانند فقط سخت‌افزار را خریداری کنند‌ و از طرف دیگر کسب‌وکارهایی هم که فقط نرم‌افزار احتیاج دارند، با توجه به اینکه نرم‌افزار آرسیس قابلیت هماهنگی با هر نوع سیستم عاملی را دارد، می‌توانند فقط نرم‌افزار را خریداری کنند.

علیرضا می‌گوید یکی از دلایلی که باعث شد هم به حوزه نرم‌افزار و هم به حوزه سخت‌افزار ورود کنند، این بوده است که نرم‌افزاری که تهیه کرده بودند، بر پایه سیستم عامل اندروید بود و این قابلیت را داشته که به صورت بی‌سیم به سخت‌افزارهای دیگر متصل شود ولی در بازار سخت‌افزاری که سیستم عامل اندروید را داشته باشد، در ایران موجود نبوده است.

بر همین اساس تصمیم می‌گیرند خودشان صندوق‌های فروشگاهی نیز تولید کنند. «‌در حال حاضر در مرحله‌ای هستیم که طراحی سخت‌افزار تمام شده است و چند نمونه از آن تولید کرده‌ایم و در چند ماه آینده وارد فاز تولید انبوه می‌شویم‌ و فروش سخت‌افزار را به زمان تولید انبوه موکول کرده‌ایم و در حال حاضر قصد داریم فقط نرم‌افزار را به فروش برسانیم.

حدود قیمتی که برای سخت‌افزار در نظر گرفته‌ایم بین ۱ میلیون و‌ ۹۰۰ هزار تومان تا ۳میلیون تومان است. نرم‌افزار در حال حاضر رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد ولی به طور کلی قیمت استفاده از آن ۴۸۰ هزار تومان به طور سالانه است.» تا‌کنون حدود ۲۵۰ کاربر اپلیکیشن را دانلود کرده‌اند و از آن استفاده می‌کنند.

علیرضا می‌گوید نرم‌افزار حسابداری در بازار ایران زیاد است ولی نرم‌افزار بر پایه سیستم عامل اندروید انگشت‌شمار است «‌ما در حوزه آنلاین حدود ۵ رقیب اصلی داریم ولی رقبا در حوزه آفلاین زیاد هستند. یکی از مزیت‌های اصلی ما پوشش زنجیره تامین برای کسب‌وکارهاست و همه مراحل این زنجیره قابل ثبت در نرم‌افزار است.»

 سهم آرسیس از بازار

آنها موفق شده‌اند در همان مراحل ابتدایی کار سرمایه‌گذار جذب کنند. «‌ما برای جذب سرمایه‌گذار به جاهای مختلفی مراجعه کردیم و برای جذب سرمایه‌گذار دو معیار داشتیم؛ یکی اینکه سرمایه‌گذار همراستا با اهداف ما فکر کند و از طرف دیگر نیز درک درستی از سرمایه‌گذاری داشته باشد. به عنوان مثال، شرکت‌های بانکی که می‌خواستند در کار سرمایه‌گذاری کنند، انتظار داشتند ۷۵ درصد در کار شریک شوند و تنها ۲۵ درصد سهم ما باشد که این از نظر سرمایه‌گذاری غیر‌معقول بود.

به همین دلیل با سرمایه‌گذارهای بانکی به توافق نمی‌رسیدیم و در نهایت با یک شرکت وی‌سی به توافق رسیدیم.» ارزش بازار صندوق فروشگاهی در تهران تقریبا ۵۵ میلیون دلار در یک دوره ۵‌ساله است. علیرضا می‌گوید معمولا کسب‌وکارها وقتی یک صندوق فروشگاهی تهیه می‌کنند معمولا ۵ سال از آن استفاده می‌کنند و بعد از ۵ سال تصمیم می‌گیرند که صندوق جدیدی تهیه کنند.

به همین دلیل آنها این ارزیابی را ۵ ساله در نظر گرفته‌اند. به علاوه او می‌گوید آنها در نظر دارند ۱۵ درصد از سهم کلی بازار را به خود اختصاص دهند ولی در بخش آنلاین پیش‌بینی بیشتر از این درصد را دارند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.