یک شهر در شهر مدل

ابوالفضل جعفرزاده ۲۵ ساله از استارتاپ‌اش در حوزه خرید و فروش کالا می گوید

2

ایده اولیه شهر‌مدل از اینجا شکل گرفت که بستری را فراهم کنیم که خریداران با قیمت کمتر و ارسال سریع‌تر کالا را دریافت کنند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم با فروشگاه‌هایی که اطراف ما در محدوده فردیس بودند، صحبت کنیم تا محصولات خود را با قیمت واقعی که خودشان در مغازه به فروش می‌رسانند، در سایت ما قرار دهند.

امکان خرید آنلاین از جمله امکاناتی بود که گسترش اینترنت در اختیار کاربران قرار داد، ولی ابوالفضل جعفرزاده متولد ۷۲ که در شهرستان شهریار متولد شده است، با راه‌اندازی استارتاپ شهرمدل به نشانی shahremodel.ir‌ بستری را فراهم آورده ‌که امکان خرید آنلاین و حضوری را به صورت همزمان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ابوالفضل کارشناسی برق قدرت از دانشگاه علم و صنعت واحد بهشهر و ارشد انرژی تجدیدپذیر از دانشگاه علوم و تحقیقات دارد. با او هم‌صحبت شدیم تا بیشتر در مورد شهر‌مدل به ما بگوید.

  • با توجه به اینکه ‌رشته تحصیلی شما با کسب‌وکاری که راه‌انداخته‌اید متفاوت است، ایده شهر‌مدل چطور شکل گرفت و چه نیازی احساس کردید که از این راه در پی پاسخگویی به آن بودید؟

ما به واسطه کار پدرم تامین‌کننده کیف و کفش یکی از سایت‌های بزرگ اینترنتی که به صورت مارکت‌پلیس اداره می‌شود، بودیم و مشکلی که وجود داشت، این بود که می‌دیدیم برخی از خریداران که سفارش ثبت می‌کنند، از نظر مکانی به ما بسیار نزدیک هستند ولی با توجه به اینکه از فروشگاه اینترنتی خرید کرده‌اند، معمولا با هزینه ارسال حدود ۱۵ درصد بیشتر از مبلغی که کالا در مغازه ما به فروش می‌رود، باید پرداخت کنند.

بر همین اساس ایده اولیه شهر‌مدل از اینجا شکل گرفت که بستری را فراهم کنیم که خریداران با قیمت کمتر و ارسال سریع‌تر کالا را دریافت کنند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم با فروشگاه‌هایی که اطراف ما در محدوده فردیس بودند، صحبت کنیم تا محصولات خود را با قیمت واقعی که خودشان در مغازه به فروش می‌رسانند، در سایت ما قرار دهند.

  • با توجه به توضیحاتی که دادید، مغازه‌داران و مشتریان چطور می‌توانند از خدمات استفاده کنند؟

ما از تمام محصولات مغازه‌داران عکاسی می‌کنیم و داخل کتابخانه پنل آنها قرار می‌دهیم. پس از آن مغازه‌داران می‌توانند از طریق صفحه اختصاصی خود محصولات خود را‌ به‌تدریج معرفی کنند و چون پورسانتی دریافت نمی‌کنیم، قیمت محصولات همان است که در مغازه به فروش می‌رسد.

پس از آن مشتریان پس از اینکه محصولات را مشاهده کردند هم می‌توانند به صورت آنلاین خرید کنند و هم می‌توانند با مشاهده آدرس مغازه برای خرید به صورت حضوری به مغازه مراجعه کنند. علاوه بر این، اگر مشتری از مغازه‌ای که طرف قرارداد ما هست، به صورت حضوری هم خرید کند می‌تواند از خدمات ارسال استفاده کند. این حالت برای کالاهای حجیم مانند چمدان و یا کالاهای دکوراتیو بسیار کاربردی است.

  • بیشتر چه فروشگاه‌هایی از شهر‌مدل استفاده می‌کنند؟

در حال حاضر بیشتر فروشگاه‌های کیف و کفش، پوشاک، سیسمونی، آرایشی و بهداشتی، تجهیزات طبی از خدمات استفاده کرده‌اند.

  • در حال حاضر چه مناطقی را پوشش دادید؟

از آنجایی که خودمان در غرب استان تهران مستقر بودیم، کار را از همین محدوده شروع کردیم. در ابتدا با تعداد زیادی از مردم و فروشندگان مصاحبه کردیم تا متوجه شویم در کدام مناطق بهتر است کار را اجرایی کنیم. پس از آن با تعدادی از ویزیتورها صحبت کردیم که کار را معرفی کنند تا فروشندگان ترغیب شوند که محصولات خود را در سایت ما معرفی کنند.

ویزیتورها به خوبی از پس این کار برآمدند به طوری که ۱۲۰ مغازه تمایل پیدا کردند که محصولات خود را از همان ابتدا در سایت منتشر کنند ولی تعداد درخواست‌ها بسیار بیشتر از توانایی ما بود چون ما باید از هر محصول عکاسی می‌کردیم و پشتیبانی محتوا انجام می‌دادیم و همین باعث شد که تعدادی از مشتریان را از د‌ست بدهیم و فقط توانستیم حدود ۴۰ مغازه را در ابتدا پوشش دهیم.

  • چه تعداد فروشگاه را تا‌کنون پوشش دادید؟

تا‌کنون موفق شدیم حدود ۷۰ فروشگاه را پوشش دهیم و البته تغییری در رویه خود ایجاد کردیم و قصد داریم با مجتمع‌ها و مراکز خرید وارد مذاکره شویم و با مدیر آنجا صحبت کنیم تا ‌روی شارژ هر مغازه مبلغی را اضافه کند تا دیگر ما برای معرفی به هر مغازه مراجعه نکنیم.

اگر ریسک بیشتری داشتم و برای عکاسی بیشتر هزینه می‌کردم، در ادامه راه برای جذب فروشگاه‌های بیشتر راحت‌تر بودیم. فکر می‌کنم کمی بی‌تجربگی در ابتدای راه برایمان چالش‌هایی را ایجاد کرد

  • پس شیوه درآمد‌زایی شما از طریق دریافت اشتراک از مغازه‌هاست؟

بله، حق عضویت ماهیانه از فروشندگان دریافت می‌کنیم و برای بارگذاری ۴۰۰ محصول به صورت ماهیانه ۲۰ هزار تومان دریافت می‌کنیم و اگر تمایل داشته باشند به صورت سالانه اشتراک را بپردازند، ۵۰ درصد تخفیف می‌دهیم و ۱۲۰ هزار تومان است. البته از طریق خدمات عکاسی و ارسال محصول نیز درآمدزایی داریم.

  • چه تعداد کاربر تا‌کنون از خدمات استفاده کرده‌اند؟

بسته به فعالیت فروشگاه و تبلیغاتی که در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند، بازدیدها متفاوت است ولی به طور کلی تا‌کنون حدود ۳۰۰۰کاربر از خدمات استفاده کرده‌اند.

  • با چه سرمایه اولیه‌ای کار را شروع کردید؟

ما تقریبا با حدود ۱۰ میلیون کار را شروع کردیم ولی هنوز به نقطه سر‌به‌سر نرسیده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنم تا ۲ماه آینده بتوانیم ‌روی درآمد این کار حساب کنیم.

  • در این حوزه چند رقیب شناسایی کردید‌؟

در منطقه‌ای که فعالیت می‌کنیم، رقبایی داریم ولی به صورت جدی کار نمی‌کنند و همین باعث شده ‌که فروشندگان تمایل داشتند با ما همکاری کنند، ولی به صورت کلی در استان تهران رقبای زیادی داریم ولی ماهیت کارشان با ما متفاوت است.

  • در این مدت با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

من اگر ریسک بیشتری داشتم و برای عکاسی بیشتر هزینه می‌کردم، شاید خیلی از مغازه‌ها را در ابتدای کار از دست نمی‌دادیم و در ادامه راه برای جذب فروشگاه‌های بیشتر راحت‌تر بودیم. فکر می‌کنم کمی بی‌تجربگی در ابتدای راه برایمان چالش‌هایی را ایجاد کرد.

  • با توجه به اینکه قبل از این تجربه مدیریت تیم نداشتید، این موضوع برایتان چالش‌برانگیز نبود؟

چرا اتفاقا در بخش ویرایش عکس با این چالش روبه‌رو بودم زیرا از کیفیت کار راضی نبودم و بدقولی‌هایی را هم می‌دیدم و مدیریت این افراد کمی برایم مشکل بود، ولی در حال حاضر این مشکلات بر‌طرف شده ‌و می‌توانم کارها را به خوبی مدیریت کنم. یکی از کارهایی که انجام دادیم، این است که از فروشندگان برای عکاسی هزینه دریافت می‌کنیم و همین برای عکاس انگیزه‌ای شده که بدقولی نداشته باشد.

2 دیدگاه
  1. محمد می‌گوید

    جای همچین حرکتی توی هر شهری خالیه .موفق باشین.

  2. شهرمدل می‌گوید

    سپاس از شما،در حال حاضر در استان البرز فعالیت داریم. برای شهر تهران ، استان مازندران و استان هرمزگان هم برنامه هایی داریم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.