اخبار استارتاپی انتخاب سردبیر گفتگو

گهواره؛همیار هوشمند فرزندپروری

تیم گهواره
گهواره را می‌توان به نوعی همیار هوشمند فرزندپروری و بارداری تعریف کرد. تاکنون حدود ۱۸ هزار نفر در اپلیکیشن گهواره ثبت‌نام کرده‌اند و از این تعداد حدود ۱۰ هزار نفر فعال هستند

پرورش و تربیت کودکان در سنین خردسالی از جمله حوزه‌های مورد توجه است که پرداختن به آن در هر جامعه‌ای لازم و ضروری به نظر می‌رسد. استفاده از اینترنت و دسترسی والدین به ابزارهای تکنولوژی و گوشی تلفن همراه، امر آموزش در این حوزه را تسهیل کرده است.از این رو استارتاپ گهواره به نشانی gahvare.net قصد دارد گامی در این حوزه بردارد.

گهواره ۶ بنیانگذار دارد. رضا حسامی‌فرد دارای مدرک ارشد هوش مصنوعی شریف به همراه محمدحسین برگی با مدرک ارشد علوم کامپیوتر دانشگاه تهران، امین غلامی با مدرک دکتری هوش مصنوعی علم و صنعت، سمیه مهدی‌پور با مدرک ارشد روانشناسی، مرسده فخاریان با مدرک ارشد علوم کامپیوتر دانشگاه تهران و زهرا صدرزاده بازنشسته آموزش و پرورش این استارتاپ را راه انداخته‌اند.

با رضا حسامی‌فرد هم‌صحبت شدیم تا داستان شکل‌گیری استارتاپشان را روایت کند:

من فعالیت خود را در اکوسیستم استارتاپی از اواخر ۹۳ شروع کردم و مدیر پروژه آی‌برتر بودم که پس از مدتی به دانرو تغییر نام داد. بعد از اینکه از پیک برتر جدا شدم، استارتاپی با نام زیبازی در حوزه گیمیفیکیشن راه انداختیم که همچنان نیز کم و بیش به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

زمانی که روی زیبازی کار می‌کردیم، به این نتیجه رسیدیم که می‌شود که از طریق بازی‌ها، تربیت کودکان را بهبود داد و به مرور زمان متوجه شدیم دسترسی آسان به محتوای تربیتی کودکان نیاز جدی در بازار است و مشکلی که والدین با آن روبه‌رو هستند، این است که روزانه حجم بالایی از محتوا تولید می‌شود که متناسب با سن کودک آنها نیست و به سختی می‌توانند محتوای تربیتی و آموزشی مورد نیاز خود را بیابند. از همین جا ایده راه‌اندازی استارتاپ گهواره شکل گرفت.

در اوایل سال ۹۶ ابتدا ایده را از طریق یک بات تلگرامی تست کردیم و بعد از اینکه از کشش بازار مطمئن شدیم، از اوایل سال ۹۷ وارد فاز توسعه اپلیکیشن گهواره شدیم و در حال حاضر اپلیکیشن اندروید گهواره در بازار لانچ شده است.

در ایران ۱۱ میلیون کودک در فاصله سنی تا ۶ سالگی وجود دارد که ‌‌‌‌ بین ۹۰۰ هزار تا ۱٫۲ میلیون تومان در ماه هزینه دارند.

 گهواره چه کار می‌کند

استارتاپ گهواره را می‌توان به نوعی همیار هوشمند فرزندپروری و بارداری تعریف کرد. در گهواره دو نوع خدمات ارائه می‌شود؛ دسته اول خدمات مربوط به ابزارهای آموزشی است که در این بخش ۶ ابزار مختلف ارائه می‌شود که از آن جمله می‌توان به ابزار پیام مشاور، خواب، تغذیه، بازی، چی‌طبیعیه و چی‌خطرناکه اشاره کرد.

به عنوان مثال، در ابزار خواب اطلاعاتی در مورد اینکه کودک در هر سنی چقدر باید بخوابد ارائه می‌شود. همچنین موسیقی یا لالایی‌هایی برای خواب کودکان در دسترس والدین قرار داده شده است و یا در ابزار تغذیه دستور غذاهای مناسب هر سن وجود دارد و در ابزار بازی اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های متناسب با هر سن معرفی شده‌اند.

دسته دوم خدمات مربوط به شبکه اجتماعی گهواره است که در حال حاضر فرومی است که والدینی که کودکان هم‌سال دارند، می‌توانند با هم در ارتباط باشند و نکات آموزشی و تربیتی خود را به اشتراک بگذارند. این شبکه اجتماعی قرار است در آینده کامل‌تر شود و امکانات بیشتری نیز به آن اضافه شود.

ابزارها در گهواره به دو بخش رایگان و پولی تقسیم می‌شوند. به عبارت بهتر، اکثر بخش‌های ۵ ابزار خواب، تغذیه، بازی، چی ‌طبیعیه و چی خطرناکه در بخش رایگان گهواره قرار دارند.

خدمت اصلی گهواره در بین این ابزارها ابزار پیام مشاور است. در این بخش پیام‌های مشاوره تربیتی در سه حوزه بازی، روانشناسی و مراقبت متناسب با سن کودک برای والدین به صورت روزانه پیامک می‌شود و کاربران برای استفاده از این خدمت لازم است که اشتراک تهیه کنند.

به نظر من مزیت رقابتی که گهواره نسبت به سایر رقبا دارد این است که ما تلاش کرده‌ایم در همه بخش‌ها محتوای متناسب با سنین مختلف را به والدین ارائه دهیم تا والدین مجبور نباشند برای پیدا‌کردن محتوای مورد نظر خود ساعت‌ها جست‌وجو کنند. در بخش شبکه اجتماعی نیز والدین پس از اینکه اطلاعات کودک خود را وارد کردند، می‌توانند با سایر والدینی که کودکان همسن آنها را دارند، در ارتباط باشند، به محتوای هم دسترسی داشته باشند و پاسخ سوالات یکدیگر را بدهند.

تاکنون حدود ۱۸ هزار نفر در اپلیکیشن گهواره ثبت‌نام کرده‌اند و از این تعداد حدود ۱۰ هزار نفر فعال هستند.

 فرازونشیب‌های گهواره

استارتاپ گهواره پلن‌های درآمدی مختلفی را در نظر دارد که در حال حاضر یکی از این پلن‌ها را اجرایی کرده است.

در وهله اول قصد داریم از طریق فروش محتوا درآمدزایی داشته باشیم که در حال حاضر این کار را در بخش پیام مشاور انجام می‌دهیم. تبلیغات، مشاوره و فروشگاه پلن‌های دیگر درآمدزایی ما در آینده خواهد بود.

در حال حاضر هنوز به نقطه سربه‌سر نرسیده‌ایم ولی محصول با بازار همگام شده و براساس آمارهایی که از بازگشت مشتریان به اپلیکیشن داریم، ۳۵ درصد کاربران بعد از هفته چهارم در اپلیکیشن باقی مانده‌اند و به نظر می‌رسد گهواره جایگاه خود را در بین مخاطبان خود پیدا کرده است. در حال حاضر در فاز رشد هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا حدود یک سال و نیم آینده بتوانیم به نقطه سر به سر برسیم.

اسمارت‌آپ در زمستان گذشته در گهواره سرمایه‌گذاری کرده و آنها موفق شده‌اند برای ادامه راه سرمایه‌گذار جذب کنند. رضا می‌گوید بازار کشش خوبی تاکنون داشته و با بازار بزرگی روبه‌رو هستند.

در ایران ۱۱ میلیون کودک در فاصله سنی تا ۶ سالگی وجود دارد که در دوره طلایی تربیت قرار دارند و طی تحقیقاتی که در دنیا در این حوزه شده، مشخص شده که اگر در این دوره آموزش تربیتی مناسبی صورت گیرد، هزینه‌های آموزش در سال‌های بعدی کاهش خواهد داشت.

با توجه به هزینه‌هایی که تخمین زده‌ایم، این کودکان بین ۹۰۰هزار تا ۱٫۲ میلیون تومان در ماه هزینه دارند. از طرفی ۵۰ درصد والدین این کودکان در مناطق شهری زندگی می‌کنند و به اینترنت دسترسی دارند که بازار هدف ما را شکل می‌دهند. ما قصد داریم در یک سال آینده ۴ درصد از این بازار را به دست بیاوریم که حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر می‌شوند.

آنها در این حوزه رقبایی هم دارند که رضا می‌گوید هر کدام در بخشی از بیزینس‌پلن با آنها مشترک هستند:

علی‌رغم وجود رقبا حجم بالفعل بازار نسبت به حجم بالقوه‌ای که دارد، عدد ناچیزی است و هنوز بازار شکل رقابتی به خود نگرفته است. به عبارت دیگر، وجود رقبا از منظر دیگر موجب فرهنگ‌سازی در این بازار می‌شود.

او می‌گوید در این راه با چالش‌هایی نیز روبه‌رو بوده‌اند که فیلترینگ تلگرام مهم‌ترین آن بوده است.

ما در تلگرام امکاناتی فراهم کرده بودیم که کاربران زیادی را جذب کرده بود و فیلترینگ تلگرام هزینه بازاریابی ما را بالا برد و ارتباط ما را با کاربران دشوار کرد. علاوه بر این، وضعیت اقتصادی که در حال حاضر در جامعه رخ داده، روی بازار ما نیز تاثیر گذاشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال تست نسخه ی آزمایشی سایت شنبه مگ هستیم!

اگر با ایراداتی در رابط کاربری سایت مواجه شدید، آن را به ما اطلاع دهید. از همراهی تون سپاس‌ گذاریم.

در حال تست نسخه ی آزمایشی سایت شنبه مگ هستیم!

اگر با ایراداتی در رابط کاربری سایت مواجه شدید، آن را به ما اطلاع دهید. از همراهی تون سپاس‌ گذاریم.