گشت‌وگذار با«جهان در کیف»

0

فعالیت در حوزه گردشگری و توریسم به واسطه تنوع و اینکه با دنیایی از ناشناخته‌ها سر‌وکار دارد، حوزه جذابی است، به همین واسطه اکوسیستم استارتاپی هم از قافله عقب نمانده و استارتاپ‌های مختلفی در این حوزه فعالیت می‌کنند. استارتاپ «جهان در کیف» به نشانی worldinbag.com نیز که بنیانگذارش سهیلا آرمک ۳۵ ساله است، از همین دست استارتاپ‌هاست. سهیلا در حال حاضر دانشجوی رشته گردشگری در مقطع لیسانس است و با اینکه در سال ۸۱ در رشته الکترونیک تحصیل می‌کرده، ترجیح داده از آن رشته انصراف دهد و به دنبال علایق خود برود.

  •  شما دانشجوی رشته الکترونیک بودید. چه شد که تصمیم گرفتید از این رشته انصراف بدهید و وارد حوزه گردشگری شوید؟

خیلی سال قبل به واسطه شغل پدرم مسافرت‌های زیادی می‌رفتم و طبیعت‌گرد بودم و از همان ابتدا حوزه علاقه‌مندی من توریسم بود ولی در سال‌هایی که می‌خواستم کنکور بدهم، رشته‌هایی مثل گردشگری خیلی شناخته‌شده نبودند. در دوره دانشجویی بحث سفر برای من جدی‌تر شد و الکترونیک برایم جذابیتی نداشت و بعد از اینکه رشته توریسم بیشتر شناخته شد و رشته‌های گردشگری در دانشگاه‌ها ارائه شد، تصمیم گرفتم تحصیلاتم را در این رشته ادامه دهم. کارم را با موسسه طبیعت آقای اینانلو شروع کردم و دوره‌های راهنماهای طبیعت‌گردی را گذراندم و در موسسه آوای جلب سیاحان نیز که از جمله موسسات شناخته‌شده است، دوره‌های مختلف را گذراندم و در یک آژانس گردشگردی مشغول به کار شدم. به عبارت بهتر من از پایه‌ای‌ترین کارها در زمینه گردشگری مانند لیدر طبیعت‌گرد و پشتیبان شروع کردم تا اینکه در حال حاضر مدیر یک آژانس مسافرتی هستم.

  •  ایده جهان در کیف چه زمانی به ذهنتان خطور کرد‌؟ 

بعد از فعالیت‌هایی که در آژانس گردشگری الی‌گشت داشتم و نشریه راهنمای سفر الی‌گشت را در آنجا بنیانگذاری کردیم، تقریبا حدود ۴ سال پیش ایده خامی در ذهن من شکل گرفت که یک راهنمای جامع سفر ایجاد کنم. 

از آنجایی که برای بسیاری از مقاصدی که گردشگران فارسی‌زبان به آن سفر می‌کنند اطلاعات کاملی وجود نداشت و مانند خیلی از حوزه‌های دیگر محتوا در این زمینه کم وجود دارد، هدف من این بود که یک راهنمای جامع سفر براساس مدل‌هایی که در کل دنیا وجود دارد مانند trip advisor را ایجاد کنم که امتحان خودشان را در زبان انگلیسی پس داده‌اند. من این ایده را با مدیرعامل شرکت منظومه‌نگاران آقای اعتدال‌مهر مطرح کردم. ایشان در آن زمان درگیر پروژه‌ای به نام basis core  بودند که یک زبان برنامه‌نویسی ایرانی و حرفه‌ای است که در این شرکت توسعه داده شده ‌و جهان در کیف نیز با همین زبان نوشته شده است. آقای اعتدال‌مهر ایده من را تجاری کردند و آن را به مرحله کنونی که در آن قرار داریم، رساندند و با هم شرکت منظومه‌نگاران گیتی را ایجاد کردیم که به طور کلی خدمات مسافرتی ارائه می‌دهد و استارتاپ جهان در کیف را در قالب این شرکت ادامه دادیم.

برای بسیاری از مقاصدی که گردشگران فارسی‌زبان به آن سفر می‌کنند اطلاعات کاملی وجود نداشت و مانند خیلی از حوزه‌های دیگر محتوا در این زمینه کم وجود دارد، هدف من این بود که یک راهنمای جامع سفر براساس مدل‌هایی که در کل دنیا وجود دارد مانند trip advisor را ایجاد کنم که امتحان خودشان را در زبان انگلیسی پس داده‌اند

  •  در جهان در کیف چه‌کار می‌کنید؟ چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

هدف ما در جهان در کیف این است که تمام اطلاعاتی که یک گردشگر به عنوان راهنمای سفر نیاز دارد تا زمانی که می‌خواهد به یک کشور یا یک مقصدی که تا‌کنون نرفته است بداند، در اختیارش قرار دهیم. براساس سلیقه مشتری این اطلاعات را در قالب بروشور یا کتاب‌های راهنمای سفر، اپلیکیشن یا اطلاعات وب‌سایت در اختیارش قرار می‌دهیم. این اطلاعات در مورد مقاصد مختلف گردشگری به طور کلی شامل ۷حوزه می‌شود. قسمت اول مربوط به درباره مقصد است که شامل اقتصاد، جغرافیا، طبیعت، آب و هوا و غیره می‌شود، قسمت دوم که مهم‌ترین بخش است مربوط به سفر و حمل‌و‌نقل است؛ اینکه گردشگر چطور می‌تواند به مقصد برسد و وقتی رسید چطور می‌تواند گردش کند، قسمت سوم مربوط به این است که از چه جاهایی در مقصد می‌تواند بازدید کند، قسمت چهارم مربوط به غذا و نوشیدنی است که ما علاوه بر ‌اینکه رستوران‌ها و مراکز عرضه غذا را معرفی می‌کنیم، دستور پخت چند نوع از غذاهای رایج در مقصد را نیز در راهنمای سفر ارائه می‌کنیم، قسمت پنجم مربوط به سرگرمی‌ها و کارهای تفریحی پیشنهادی است، قسمت بعدی مربوط به سوالات رایج افراد است که پاسخ داده شده ‌و در نهایت پیوستی وجود دارد که اطلاعاتی مربوط به مقصد در آن قرار داده شده است.

  •  در حال حاضر اطلاعات چند کشور را پوشش می‌دهید؟ 

فاز اول پروژه ما نزدیک به ۳ سال زمان برد و در حال حاضر اطلاعات مربوط به ۹ کشور آسیایی را پوشش می‌دهیم که شامل کشورهای چین، روسیه، مالزی، سنگاپور، ترکیه، ویتنام، فیلیپین، تبت و هند می‌شود. به عنوان مثال ۱۲۰۰ مقاله در مورد چین در وب سایت قرار دارد. نکته قابل توجه این است که این حجم اطلاعات که به صورت ساختاریافته و نظام‌مند بتواند هم دسترس وب‌مستر باشد و هم کاربران بتوانند به راحتی و هدفمند از آن استفاده کنند، از امکاناتی است که نرم‌افزار basis core در اختیار ما گذاشته است. به طوری که ما در حدود ۹۰ هزار صفحه ایندکس شده داریم که این اتفاق در عرض ۳سال افتاده است.

  •  شما از این داده‌های ساختار‌یافته چه استفاده‌ای می‌کنید و کاربر این تفاوت را چطور می‌تواند متوجه شود؟ 

داده‌ها و اطلاعات جهان در کیف، بکر و دست اول هستند به این ترتیب که یا ترجمه شده است یا اینکه توسط تور لیدرها گردآوری و تالیف شده است. این اطلاعات دست اول باعث شده ‌که کاربران از طریق جست‌وجو در گوگل به‌راحتی وارد صفحات وب‌سایت می‌شوند و به عبارت دیگر کاربر نیز به محتوای مورد نظر خود دسترسی پیدا می‌کند. بدون اینکه به صفحات بی‌ربط ارجاع داده شود و ما در بسیاری از کلید‌واژه‌ها در صفحه اول گوگل هستیم و مدت زمانی هم که کاربر در صفحات ما می‌ماند مناسب است و به صورت معمول کاربران وقتی از طریق گوگل وارد وب سایت می‌شوند، به طور متوسط از ۱۶ صفحه بازدید می‌کنند و متوسط نرخ کلیک ما نیز حدود ۱۰ در‌صد است.

  •  با توجه به اینکه محتوا ‌روی وب‌سایت به صورت رایگان در دسترس است، شیوه درآمدزایی شما چگونه است؟

ما از طریق تعاملاتی که با مشتریان عمده مانند سفارتخانه‌ها، اتاق‌های بازرگانی، سازمان‌های همکاری‌های اقتصادی یا گرو‌های مالی داریم، درآمدزایی داریم. خیلی از کشورها منابع فارسی ندارند و تمایل دارند که کشورشان به گردشگر فارسی زبان به عنوان یک مقصد گردشگری معرفی شود. بر همین اساس سرمایه‌گذاری می‌کنند و پلن درآمدی که در آینده قصد داریم، به آن برسیم این است که به عنوان یک آژانس مسافرتی خدماتی نظیر رزرو بلیت و هتل  خدمات تور، بیمه و غیره نیز ارائه دهیم. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.