کلینکس؛ ۴۰ رقیب دارد!

بنیانگذاران این استارتاپ خدمات منازل معتقدند هنوز رهبر این بازار مشخص نشده

0

استارتاپ کلینکس به نشانی cleanx.ir توسط پریسا حبیب‌الله، فاطمه پیشه‌آبادی، محمد نادری، محمد امامیان و امیرحسین خوش‌نیت در حوزه ارائه خدمات نظافت و پذیرایی در منازل و ادارات راه‌اندازی شده است.

استارتاپ کلینکس به نشانی cleanx.ir توسط پریسا حبیب‌الله، فاطمه پیشه‌آبادی، محمد نادری، محمد امامیان و امیرحسین خوش‌نیت در حوزه ارائه خدمات نظافت و پذیرایی در منازل و ادارات راه‌اندازی شده است.

پریسا حبیب‌الله هم‌بنیانگذار این استارتاپ است که ۲۷ سال دارد و ارشد مدیریت کارآفرینی گرایش کسب‌و‌کار جدید دانشگاه تهران دارد، با ما هم‌صحبت شده است.

من با دنیای بیزینس بیگانه بودم و در فضای هنری کار می‌کردم و گریم تئاتر درس می‌دادم. مدتی در یک شرکت تخفیفی و ارجاعی مشغول به کار شدم و چند ماه در کنار کارهای هنری که انجام می‌دادم، در حوزه فروش در این شرکت کار کردم. من با حوزه استارتاپ در حد تئوری‌هایی که در دانشکده یاد گرفته بودم، آشنایی داشتم و در بهمن ۹۵ به واسطه دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در یک استارتاپ ویکند با دوستانم شرکت کردیم و تیم ما در آن زمان مقام اول را کسب کرد. ایده کلینکس برای یکی از دوستان نزدیکم بود که در حال حاضر از تیم جدا شده است. بعد از استارتاپ ویکند تصمیم گرفتیم تیم‌سازی انجام دهیم و ایده را جدی دنبال کنیم.

  •  ایده‌های مختلفی وجود داشت. چه شد که تصمیم گرفتید با ایده کلینکس وارد حوزه بیزینس شوید؟

با بررسی‌هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم حوزه خدمات منزل سال‌هاست با چالش‌های مختلفی چه از نظر کیفیت کار و چه از نظر امنیت دست و پنجه نرم می‌کند و استارتاپی که بخواهد تا حدی این دغدغه‌ها را برطرف کند و خدمات را با قیمت و پشتیبانی مناسب ارائه دهد، تقریبا وجود نداشت. بر همین اساس تصمیم گرفتیم در حوزه خدمات منازل کار خود را دنبال کنیم.

  •  در حال حاضر در کلینکس چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

ما خدمات را در کلینکس به دو حوزه کلی نظافت و پذیرایی مجالس تقسیم کرده‌ایم. در بخش نظافت، خدمات نظافت کامل منزل، محل کار و مشاعات و شست‌و‌شوی مبلمان و فرش و خوشخواب را پوشش می‌دهیم. شست‌وشوی مبلمان و فرش و خوشخواب با دستگاه در منزل صورت می‌گیرد. در بخش پذیرایی نیز نیروی خدماتی برای پذیرایی مجالس مختلف اعزام می‌شود. 

  •  نیروهای نظافتی و پذیرایی را خودتان تامین می‌کنید یا تامین‌کننده دارید؟

شیوه کار ما در کلینکس b2c است و نیروها تحت آموزش خودمان هستند و نیروها از طرف کلینکس اعزام می‌شود. از آنجایی که عمده خدمات ما در منازل ارائه می‌شود، ما در انتخاب نیروها دقیق هستیم و نیروها را فیلترشده انتخاب می‌کنیم. در انتخاب نیرو فرآیند سختگیرانه‌ای داریم، نیروها مدارکی همچون عدم اعتیاد، عدم سوءپیشینه و سفته و سایر مدارک را باید ارائه دهند. سپس وارد تست بازار گرم می‌شوند. به این ترتیب که بدون اینکه نیرو متوجه شود، در فضایی که تحت نظارت داریم، نیرو را بررسی و تست می‌کنیم و در صورت تایید وارد سیستم می‌شوند. در حال حاضر حدود ۵۷ نیرو در کلینکس کار می‌کنند. نیروها در کلینکس به عنوان کلینر شناخته می‌شوند که بخش پشتیبانی کلینر‌ها مسئولیت آموزش نیروها را بر عهده دارد.

بازار نظافت با وجود اینکه رقبای زیادی در آن حضور دارند، همچنان بازار بکری به حساب می‌آید. در حال حاضر حدود ۴۰ استارتاپ در این حوزه فعال هستند ولی هنوز رهبر بازار مشخص نشده‌است

  •  چه تعداد کاربر تاکنون از خدمات استفاده کرده‌اند؟

ما با وجود اینکه با سرمایه شخصی کار را شروع کردیم و تاکنون هم تبلیغات خاصی انجام نداده‌ایم، موفق شده‌ایم حدود ۱۰۰۰ کاربر جذب کنیم که حدود ۳۰درصد از این تعداد به صورت تکرارشونده از خدمات استفاده می‌کنند. 

  •  متوسط قیمت استفاده از خدمات کلینکس برای کاربران چقدر است؟

در بخش نظافت منازل و شرکت‌ها و ادارات هزینه براساس ساعت محاسبه می‌شود که به طور متوسط این مبلغ ساعتی ۱۰ هزار تومان است. در بخش مشاعات بسته به تعداد طبقات، واحدها، پارکینگ و غیره از ساعتی ۳۶ هزار تومان شروع می‌شود. بخش پذیرایی نیز به صورت ساعتی حدود ۱۳ هزار تومان محاسبه می‌شود. در این بخش دو پارت نظافت نیز شامل می‌شود؛ یکی نظافت قبل از شروع مراسم و دوم نظافت پس از اتمام مراسم. 

  •  فرآیند ثبت سفارش در کلینکس چگونه است؟

ما سعی کردیم فرآیند را ساده کنیم و مخاطب اصلی ما خانم‌های خانه‌دار هستند. کاربران می‌توانند از طریق سایت ثبت سفارش کنند و نوع خدمت، زمان و مدت زمانی که به کلینر نیاز دارند را اعلام کنند. یک سامانه پنج‌رقمی هم قصد داریم در هفته‌های آینده برای ثبت سفارش راه بیندازیم.

  •  آیا به نقطه سر به سر رسیده‌اید؟

به دلیل گستردگی بازار و هزینه‌های زیاد هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم. ما کار را همان‌طور که گفتم، با سرمایه شخصی حدود ۲۰ میلیون تومان شروع کردیم و حدود ۲ ماه است تحت حمایت خدمات اجتماعی شهرداری هستیم که حمایت‌هایی از نظر محل کار و غیره را تاکنون دریافت کرده‌ایم.

  •  با توجه به اینکه بازار ارائه خدمات منازل به صورت آنلاین داغ شده، شما این شرایط را تهدید می‌دانید یا فرصت؟

بازار نظافت با وجود اینکه رقبای زیادی در آن حضور دارند، همچنان بازار بکری به حساب می‌آید. در حال حاضر حدود ۴۰ استارتاپ در این حوزه فعال هستند ولی هنوز رهبر بازار مشخص نشده است. از طرف دیگر مزیت رقابتی بین رقبا وجود ندارد و فقط برخی نسبت به دیگری خدمات بیشتر ارائه می‌دهند.

همچنین با احتساب بخش تعمیرات حجم بازار چیزی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به صورت سالانه در تهران تخمین زده می‌شود و ما قصد داریم روی نظافت و پذیرایی تمرکز کنیم و فکر می‌کنیم اگر بتوانیم تا ۳ سال آینده ۲ درصد از این بازار را به‌دست بیاوریم، موفق شده‌ایم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.