چند نمونه فین‌تکی دیگر

0

اگر به خوشه‌های دیگر فین‌تک نگاهی بیندازیم، جامعه فین‌تک سیدنی را می‌بینیم که حول قطب‌های فناوری مانند «تایرو» و «استونند چاک» گرد هم آمده‌اند، که هدفش خلاقیت و نوآوری در این بخش است. تیم ویلیامز، رئیس کمیته سیدنی، می‌گوید: «اگر سیدنی می‌خواهد در زمین بازی فین‌تک از دیگران پیشی بگیرد این یک ضرورت محض است.» و آن را «فرصتی یک در هزار» تعبیر کرده است که در آن فناوری اطلاعات و رایانه (آی‌سی‌تی)، بانکداری، و استارتاپ‌ها در کنار هم جمع می‌شوند. حتی میتوانید با چند مورد از ایده های فین تکی اگاهی بیشتری کسب کنید.

همانند لندن، سیدنی نیز خدمات فین‌تک قدرتمند و قابل‌تحسینی دارد. در حال حاضر تخمین زده شده تا ژوئن سال ۲۰۱۵، بیش از ۵۰۰ شرکت در آن وجود دارد که می‌توانند به استارتاپ‌های فین‌تک طبقه‌بندی شوند که در سطح شهر مستقرند، و شامل بازیگران حوزه داده‌ها، پرداخت، سرمایه، و بازارهای سرمایه‌گذاری می‌شوند، و در این میان بانک‌ها از سودآورترین آن‌ها در جهان هستند.

به همین صورت، لیدز که قطب نوظهور دیگر حوزه فناوری‌های مالی در بریتانیاست سرمایه فوق‌العاده‌ای در بخش اداری و بخش‌های عملیاتی مجزا برای بانک‌های بزرگ دارد، و با این حال به جذب سود و سرمایه در این حوزه‌ها ادامه می‌دهد. بنابراین، شناسایی توانمندی‌های یک شهر اهمیتی کلیدی در خلق اکوسیستمی پایا، باکیفیت، و تخصصی دارد تا بتواند در سطح جهانی شناخته شود.

اهمیت موقعیت مکانی یک قطب فین‌تک را نمی‌توان دست‌کم گرفت. باید از سرمایه‌های تاریخی و محلی برای ساخت قطبی با تخصص‌گرایی مخصوص خود بهره گرفت. به‌منظور موفقیت چنین قطب‌هایی طیف گسترده‌ای از صنایع و سازمان‌ها باید در آن شرکت کنند – طراحان، نویسندگان، و گروه‌های تجاری – و ما باید این قطب‌ها را به دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، بدنه‌های تجاری، مراکز داده، ارائه‌دهندگان حرفه‌ای خدمات، و جوامع مشاوران ارشد متصل کنیم.

قطب‌های سوئدی فین‌تک از «قانون جانتی» می‌گویند؛ ایده تاکید بر سودآوری جمعی، تا موفقیت فردی. این به معنای ایجاد فرهنگی همکارانه و باز است، فرهنگی که پذیرای پتانسیل و تازگی باشد، تا اینکه بر پایه روابط و سلسله‌مراتب باشد. تشویق مداوم و فعال کارکنان برای خلق مفاهیم و ایده‌های جدید نه‌تنها برای افزایش روحیه و حفظ سرعتی برابر در میان کارکنان بسیار عالی است، بلکه می‌تواند به‌عنوان تسریع‌کننده‌ای قوی عمل کند که استعدادهای نهفته و تخصص‌های گروه کاری را بیدار می‌کند. برخی از بهترین ایده‌ها از «کف فروشگاه» آغاز می‌شوند، از خطوط اول یک کسب‌وکار؛ بنابراین یک شرکت باید راهبرد نوآوری را با سرمایه‌های خود شروع کند، با کارکنانش. علاوه‌بر روحیه همکاری و مشارکت، رقابت نیز نیروی محرکه سالمی برای شتاب‌دهیِ رشد جوامع فین‌تک در سطح جهانی است. این اصلی بسیار مهم برای قانون‌گذاران، دولت‌ها، و جامعه دانشگاهی است. رقابت فعالان این حوزه را وادار می‌کند موقعیت خود را نسبت به مشتریان به‌طور مداوم بررسی کنند، خیلی آسوده‌خاطر نباشند، و در یک فرآیند پیشرفت مستمر سرمایه‌گذاری داشته باشند.

با وجود در نظر گرفتن این سازوکارهاست که توانسته‌ایم نقشه اجزای قطب‌های پیشروی فین‌تک را مشخص کنیم. اکنون می‌بینیم که با تقویت جوامع متخصصِ فین‌تک، امکان تحقق تحولی بسیار بزرگ‌تر در فناوری وجود دارد. این موضوع فقط در مورد استارتاپ‌ها، نوآوران، و کارآفرینان نیست، بلکه آوردن دیدگاه، چابکی، و قدرت آن‌ها در کنار هم است تا در حضور دیگر افراد ذی‌نفع مورد نیاز، تغییری پایا شکل بگیرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.