چرا وین می‌تواند پایتخت استارتاپی اروپا شود؟

0

در سال‌های اخیر‌ و به ویژه از سال ۲۰۱۳، اکوسیستم استارتاپی در اتریش به طور قابل ملاحظه‌ای تکامل یافته است به طوری‌که از یک برهوت استارتاپی به صحنه اصلی نسل کاملا جدیدی از کارآفرینان جوان تبدیل شده است. در کل صحنه کارآفرینی در اتریش آنقدر هم که فکر می‌کنند، کوچک نیست. شرکت‌هایی که در پایتخت این کشور، وین، یافت می‌شوند به‌تنهایی ۲۰ میلیارد یورو در سال درآمد دارند. این یک بازار جدید با ایده‌های فوق‌العاده و جدید و روحیه کارآفرینی است. اما مانند تمام اکوسیستم‌های استارتاپی، شما به یک پیشینه و یک محیط نیاز دارید که در برجسته‌سازی و استفاده کامل از تمام پتانسیل این کشور به شما کمک کند.

درست شبیه به جمهوری چک، موقعیت مکانی این کشور در قلب اروپا‌ست و اینکه بین بازارهای اروپای غربی و شرقی قرار گرفته است‌، تاثیر مهمی در تکامل و تحول اکوسیستم استارتاپی آن دارد. به علاوه، اتریش دروازه‌ای رو به دو بازیگر دیگر بازار داچ (آلمان و هلند) است که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای اروپا به شمار می‌رود. این بازار یک زبان واحد دارد و قدرت خرید مردم آن بسیار بالا‌ست، در نتیجه مکان ایده‌آلی برای معرفی برخی از محصولات محسوب می‌شود.

در اتریش، مکا (Mecca) تاسیس شده ‌که خانه ۶۸درصد از استارتاپ‌ها‌ست. به علاوه در این مکان مهم‌ترین انکوباتورها، شتاب‌دهنده‌ها و فضاهای همکاری کشور یافت می‌شوند.

یک اکوسیستم از جزئیات ریز بسیاری تشکیل می‌شود: ایده و کارآفرینان، کنفرانس‌ها، رویدادها، جلسات شبکه‌سازی، مسابقات استارتاپی، مراکز کارآفرینی و سرمایه‌گذاران فعال. این تنوع است که تفاوت ایجاد می‌کند‌ و در اتریش هنوز فضا برای پیشرفت وجود دارد. راه‌های دیگری نیز برای بهبود محیط استارتاپی یافت می‌شود. برای مثال می‌توان کبودها در تامین بودجه، تشریفات اداری و غیره را اصلاح کرد.

اکوسیستم استارتاپی در اتریش هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد، زیرا ۷۳ درصد از بنیانگذاران استارتاپی این کشور تازه‌کار هستند.

اکثریت (۷۰درصد) استارتاپ‌ها از سرمایه‌گذاران خصوصی بودجه لازم را دریافت می‌کنند. اعداد و ارقام سرمایه‌گذاری در این مکان در حال رشد است اما هنوز زیر میانگین سایر کشورهای اروپایی قرار دارد. همچنین یک شکاف جنسیتی عمیق بین بنیانگذاران مرد که غالب هستند و بنیانگذاران زن وجود دارد. از نظر اکثر مردم اتریش، جامعه و دولت هنوز به ارزش و اهمیت استارتاپ‌ها پی نبرده و نبود فرهنگ شکست، بزرگ‌ترین عامل خطرناک برای جوانانی است که در این کشور یک سرمایه‌گذاری کاری را آغاز می‌کنند.

با این وجود، صحنه استارتاپی اتریش به سرعت در حال رشد است و داده‌هایی دال بر این موضوع وجود دارد. طبق گزارش

Wirtschaftsservice، نیمی از تمام مشاغل جدید در اتریش توسط استارتاپ‌ها ارائه می‌شوند. استارتاپ‌ها نوآوری و اقتصاد را به ارمغان می‌آورند. شرکت‌ها در وین بیش از ۲۰ میلیارد یورو در سال درآمد کسب می‌کنند و وین سومین کلانشهر فناوری ارتباطات و اطلاعات بزرگ در اروپا به شمار می‌رود.

استارتاپ‌هایی مانند بوین، لست.اف‌ام، رانتاستیک، وات‌چادو، زوم اسکوئر، ۱۲۳پیپل‌ و غیره نشان می‌دهند که استارتاپ‌ها در اتریش می‌توانند به موفقیت بین‌المللی دست پیدا کنند.

از جمله ویژگی‌هایی که موجب شده ‌این کشور پتانیسل تبدیل به پایتخت استارتاپی اروپا را داشته باشد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مکان مناسب: انتخاب یک مکان مناسب برای استارتاپ یکی از مهم‌ترین تصمیمات کاری است. اگر شما روی فهرست «بهترین شهرها برای زندگی‌کردن» کلیک کنید، وین معمولا در بالای این فهرست قرار می‌گیرد. اما در مقایسه با شهرهای جذاب اروپایی مانند لندن یا پاریس، هزینه زندگی در وین بسیار پایین است. برای مثال، در وین شما می‌توانید با ۱ یورو از وسایل نقلیه عمومی در روز استفاده کنید.

کیفیت: یک استاندارد کیفیت بالا وجود دارد که در محیط‌های دولتی و خصوصی رعایت می‌شود. مردم وین و اتریش می‌خواهند محصولات و خدماتی را تولید کرده و به فروش برسانند که خوب کار کنند و کیفیت بالایی داشته باشند.

متصل: وین یک شهر بین‌المللی است. این شهر در مرکز اروپا واقع شده ‌و بیش از ۲۰۰ دفتر و سازمان بین‌المللی در آن قرار دارند. وین یک مرکز کاری پویا برای تجارت بین غرب و شرق است. با یک نگاه به تابلوی پرواز‌های ورودی و خروجی در فرودگاه بین‌المللی وین می‌توان دریافت که این شهر چقدر به اروپای غربی و مرکزی، جنوب شرق اروپا، روسیه، اوکراین، ترکیه‌ و سایر کشورها متصل است. در این شهر از راه‌اندازی استارتاپ به‌‌شدت استقبال می‌شود و استارتاپ‌ها این فرصت را دارند تا تحت پشتیبانی بسته استارتاپی وین قرار گیرند تا بتوانند ایده کاری خود را توسعه دهند.

اندازه: با ۱.۹ میلیون شهروند، وین هفتمین پایتخت بزرگ اتحادیه اروپا و دومین شهر آلمانی‌‌زبان بزرگ پس از برلین است.

توجه کنید که اتریش ۸.۷۷ میلیون جمعیت دارد و یک بازار فشرده است. وین نیز دروازه‌ای برای کسب‌و‌کار بین اروپای شرقی و غربی است. این شهر پایتخت کاری اصلی در ۳ کشور آلمانی‌زبان‌ آلمان، اتریش و هلند‌ است. این سه بازار با هم ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت با قدرت خرید بالا دارند.

اولویت برتر: دولت اتریش از اواسط سال ۲۰۱۶ بودجه بیشتری را به استارتاپ‌های نوآورانه اختصاص داده است. دولت اتریش ۱۸۵ میلیون یورو را برای بین‌المللی‌کردن صحنه استارتاپی اتریش خرج کرده است.

از ۱ جولای ۲۰۱۷ صدور ویزای استارتاپی جدید برای شهروندان اتحادیه اروپا که به اتریش می‌آیند، تصویب شد. از این بودجه برای تسریع روند اداری بنیانگذاران نیز استفاده می‌شود. اما باید گفت که هنوز تشریفات اداری زیادی در اتریش وجود دارد که کار را دشوار می‌کند.

بنیانگذاری یک شرکت، به ویژه یک شرکت با مسئولیت محدود، با هزینه پایین و به سرعت انجام نمی‌گیرد. اما نیازی نیست سرمایه اولیه شما ۳۵هزار یورو باشد. می‌توانید با ۵هزار یورو کسب‌و‌کار خود را راه‌اندازی کنید.

سازمان کسب‌و‌کار اتریش ABA اولین درگاه برای کارآفرینان بین‌المللی است که می‌خواهند به وین بیایند. پس از نقل مکان به این شهر، سازمان کسب‌و‌کار وین اطلاعات اولیه درباره راه‌اندازی و کسب‌و‌کار و نیز کمک‌های مالی و روند اداری آن را ارائه می‌دهد.

اکوسیستم: با بیش از ۲۰۰هزار دانشجو و یک هزارو۵۰۰ موسسه تحقیقاتی، وین یک مرکز دانش جهانی پیشرو و مکان مناسبی برای پیدا‌کردن شریک تجاری و اعضای تحصیل‌کرده برای تیم کاری است.

وین یک اکوسیستم استارتاپی بین‌المللی کامل دارد. این اکوسیستم مراکز نوآورانه، فضاهای همکاری، رویدادهای کاری، جلسات، انکوباتورها، برنامه‌های شتاب‌دهنده، شرکت‌های سرمایه خطرپذیر، پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی‌ و یک سیستم کمک مالی جذاب برای استارتاپ‌ها ارائه می‌دهد.

بزرگ‌ترین مرکز استارتاپ چند‌شرکتی اروپا، weXelerate، فضای نوآوری ۹هزار متر‌مربعی خود را در سال ۲۰۱۷ افتتاح کرد. کارآفرینانی که می‌خواهند به این برنامه شتاب‌دهنده بپیوندند، می‌توانند از بین فهرستی از برنامه‌های داخلی متناسب با نیازهای خود برنامه مورد نظر خود را انتخاب کنند. این برنامه اطلاعات لازم و دسترسی به شرکت‌های جهانی را برای رشد کسب‌و‌کار آنها ارائه می‌دهد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.