چرا فرانسه اقتصاد استارتاپی را اینقدر جدی گرفته است؟

0

فرانسه سخت در تلاش است تا به پایتخت استارتاپ‌های فناروی اروپا تبدیل شود. فعالیت‌های زیادی در کل اکوسیستم فناوری در ماه‌های اخیر انجام شده‌ و دولت فرانسه سعی دارد اکوسیستم فناوری این کشور را تقویت کند، تعدادی انکوباتور دیجیتال جدید در پاریس به وجود آورد و شرکت‌های فناوری را که درآمد کسب می‌کنند، افزایش دهد. در اینجا به برخی از مواردی که در فرانسه در حال وقوع است و پتانسیل این کشور برای تبدیل شدن به سیلیکون‌ولی اروپا می‌پردازیم.

اخیرا مطالب زیادی درباره پیشرفت در ساخت بزرگ‌ترین انکوباتور دیجیتال دنیا در فرانسه منتشر شده است. این انکوباتور در ساختمانی به نام Halle Freyssinet با مساحت ۳۴هزار متر‌مربع جا دارد که ۱۰۰۰ استارتاپ در آن جای گرفته و در اوایل سال ۲۰۱۷ در پاریس افتتاح شده است. این منطقه محرک کارآفرینی دیجیتال آتی در فرانسه خواهد بود. هدف اصلی از این سرمایه‌گذاری خطرپذیر پشتیبانی از یک نسل جدیدی از شرکت‌های فرانسوی است که موفقیت‌هایی را در آینده رقم می‌زنند و به عنوان سکوی پرتابی عمل خواهد کرد که فرانسه به آن نیاز دارد تا روحیه رقابت خود را به عنوان یک شتاب‌دهنده رشد در بخش دیجیتال تقویت کند.

ایده پشت این انکوباتور آن است که یک مکان ایجاد شود تا استارتاپ‌ها همگی در یک محل قرار گیرند و اکوسیستم استارتاپی در کنار هم باشد. مدیر 

La Halle Freyssinet، روکسانا ورزا، که در گذشته طرح‌های استارتاپ مایکروسافت را در فرانسه اجرا می‌کرد، می‌گوید این پروژه بازیکنان مختلف اکوسیستم را در کنار هم جمع می‌کند. این بازیکنان عبارتند از ۱۰۰۰ استارتاپ، سرمایه‌گذاران، شرکت‌های بزرگ، دولت و سایر افرادی که در این حوزه کار می‌کنند.

این تنها طرح برای تقویت اکوسیستم فناوری فرانسه نیست. Galeries Lafayette Group که نسبت به یک راهبرد نوآورانه و جاه‌طلبانه متعهد است، در ژوئن ۲۰۱۶ اعلام کرد که یک شتاب‌دهنده را برای خرده‌فروشی و استارتاپ‌های فناوری در حوزه مد با مشارکت Plug and Play، شتاب‌دهنده جهانی مستقر در سیلیکون‌ولی و بودجه سرمایه‌گذاری خطرپذیر، در نظر گرفته است. این برنامه سه‌ماهه قصد دارد یک پلت‌فرم یکپارچه برای کمک به استارتاپ‌هایی ایجاد کند که می‌خواهند از طریق ایجاد یک اکوسیستم خدمات و محصولات خود را به فروش برسانند. این اکوسیستم نیز به سرمایه‌داران خطرپذیر، مربیان در سطح جهانی و ۵۰۰ شرکت دسترسی خواهد داشت.

این شتاب‌دهنده که در فضای اداری ۱۰۰۰ مترمربعی اختصاص داده شده در قلب منطقه دهم پاریس قرار دارد، اولین برنامه خود را راه‌اندازی می‌کند و برای تقاضانامه‌ها بین ۱ ژوئن و ۲۲ آگوست ۲۰۱۶ فراخوان داده است. یک هیات متشکل از متخصصان فناوری سیلیکون‌ولی و مدیران اجرایی ارشد از Group Galeries Lafayette و Plug and Play 10 نفر برتر را انتخاب خواهند کرد.

از نظر تامین بودجه، شرکت‌های فناوری فرانسه با انگلستان، آلمان و … حضور خواهند داشت. طبق گزارش tech.eu، بیش از ۱۱۵ معامله تامین بودجه به ارزش ۹۶۰ میلیون یورو (۱.۰۷۴ میلیون دلار) در شرکت‌های فناوری در فرانسه در طول سال ۲۰۱۵ منعقد شده است. طبق پلت‌فرم Go4Venture، در طول سه ماه از فوریه تا آوریل ۲۰۱۶، ۱۰ معامله بزرگ‌تر از ۷.۵ میلیون یورو در شرکت‌های فرانسوی انجام شده که ارزش کلی آن ۱۶۱.۸ میلیون یورو بوده است.

  •   رویکرد کشور در مقابل شهر

این فشار از سوی فرانسه به عنوان یک کشور با رویکرد شهری یا منطقه‌ای بسیاری از خوشه‌های فناوری در سراسر دنیا متفاوت است. طبق گفته جانکو یوشیدا، تقویت اقتصادی محلی و شهر به شهر در بخش فناوری پیشرفته ممکن است به زودی با یک چالش بزرگ‌تر رو‌به‌رو شود؛ یک کشور به نام فرانسه.

او می‌گوید: «فرانسه که به اقتصاد دیجیتال خود مشهور است، مشتاقانه می‌خواهد فرانسه زیبای قدیمی را زنده کند. همگرایی پول دولت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کارآفرینان صنعت فناوری و استارتاپ‌های آنها را آماده می‌کند. این استارتاپ‌ها با نام تکنو فرانسه شناخته شده‌اند و یک سازمان دولتی به نام کسب‌وکار فرانسه آنها را تقویت می‌کند.»

او به حضور آنها در صحنه جهانی اشاره می‌کند و می‌گوید: «تعداد روز‌افزون استارتاپ‌های فرانسوی که در نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرف‌کننده در لاس‌وگاس حضور دارند، بسیار قابل توجه است. طبق گزارش‌ها، ۱۳۰ شرکت فرانسوی در CES 2016 استارتاپ بودند و از هر سه استارتاپ یک مورد مربوط به کشور فرانسه می‌شد. از آنجا که هزینه سفر بسیاری از استارتاپ‌های فرانسوی به CES را دولت فرانسه تامین می‌کند، نمی‌توان گفت که فرانسه یک بهشت بازار آزاد است. هدف سازگار دولت و صنعت برای تقویت کارآفرینان در اقتصاد دیجیتال در فرانسه نیرویی است که باید به آن اشاره شود.»

او به رویکرد همکاری و تنوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «در حال حاضر فرانسه کسب‌و‌کار خود را تلاش‌هایی برای تقویت هزاران استارتاپ فناوری در سطح کشوری می‌بیند؛ اعم از اینترنت اشیاء، فناوری پزشکی و بیوتکنولوژی. با این وجود، تا امروز تعداد کمی به وضعیت «استثنایی» دست یافته‌اند؛ وضعیتی که در آن یک استارتاپ بیش از ۱ میلیارد دلار ارزش داشته باشد.»

استارتاپ‌هایی که همگی در فرانسه مشغول به کار هستند، فناوری‌ها و محصولاتی را ارائه می‌دهند؛ از یک بینی الکترونیکی و وسایل خانگی کمکی مانند چاپ سه‌بعدی گرفته تا فناوری‌هایی که از باتری‌های قابل شارژ محافظت می‌کند و یک هیتر دیجیتال متصل که به گونه‌ای طراحی شده است تا از قدرت رایانش با عملکرد بالا به عنوان منبع حرارت استفاده کند. آنچه که از داستان فرانسه بر‌می‌آید، این است که دولت به طور خاص در تلاش است تا کشور را به عنوان یک کشور استارتاپی تقویت کند به جای اینکه یک منطقه یا شهر استارتاپی داشته باشد. این با استارتاپ انگلستان بسیار متفاوت است. در انگلستان، دولت لندن را در وهله اول به عنوان شهر فناوری ترویج می‌کند با اینکه مکان‌های فناوری مهم دیگری مانند کمبریج، بریستول، ادینبورگ و غیره نیز دارد؛ یا در آمریکا، هر ایالت خود یا شهرهای فناوری مهم خود را به طور مستقل ترویج می‌کنند.

دولت فرانسه سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌ تا کشور را روی نقشه به عنوان یک منطقه فناوری مهم نمایش دهد، به طوری‌که فرانسه به عنوان سیلیکون‌ولی بعدی در مقیاس کشوری دیده شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.