در پورتفیلی پروژه بگیرید و پروژه تعریف کنید

رامین زرتشتی: مهمترین مشکل ما سرمایه است

0

استارتاپ پورتفیلی به نشانی portfili.com توسط رامین زرتشتی بنیانگذاری شده که متولد کرج و ساکن سمنان است. او ۳۴ سال دارد و در رشته کامپیوتر تحصیل کرده است. او می‌گوید: «من در یک شرکت صنعتی مشغول به کار بودم و به صورت پروژه‌ای هم طراحی سایت انجام می‌دادم.

ولی از شرایطی که داشتم راضی نبودم و تمایل داشتم برای خود کسب‌وکاری داشته باشم. لیستی از ایده‌ها را در سر داشتم. ولی به‌نظرم ایده‌ی پورتفیلی تازه بود و قبلاً در این حوزه کاری انجام نشده بود. ایده‌ی من این بود که بستری برای کسب‌وکارهای پروژه‌محور فراهم آوریم تا از این طریق نمونه‌کارهایشان را به مشتریان خود نشان دهند.»

  • در پورتفیلی چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

در واقع، پورتفیلی بستری است برای معرفی کسب‌وکارهای پروژه‌محور و نمایش نمونه‌کارها برای مشتریان. به عبارت بهتر، کسب‌وکارها می‌توانند به‌منظور جلب اعتماد مشتریان جدید عضو سایت شوند و صفحه‌ی پروفایلی برای خود ایجاد کنند و نمونه‌کارهایِ در دست اجرا و اجرا‌شده‌شان را معرفی کنند.

علاوه بر این، یک کسب‌وکار می‌تواند در چند رشته فعالیت داشته باشد و این تفاوت سایت ما با سایت‌های مشابه است. یک کسب‌وکار می‌تواند حوزه در چند شهر فعالیت کند. کسب‌وکار می‌تواند در بخش معرفی پروژه‌ها نیز هزینه‌ی تمام‌شده‌ی هر پروژه، تاریخ اجرا، مکان آن و اطلاعات دیگر را ذکر کند تا مشتریان اطلاعات کاملی به دست آصورند.

  • بیشتر چه کسب‌وکارهایی مخاطب شما هستند؟

محدودیتی وجود ندارد و دسته‌بندی جامعی از فناوری اطلاعات، الکترونیک، مشاوره و غیره داریم. تاکنون بیشتر کسب‌وکارهای ساختمانی از این خدمات استفاده کرده‌اند. ولی می‌خواهیم پراکندگی را از نظر نوع کسب‌وکار و از حیث جغرافیایی ایجاد کنیم.

  • کسب‌وکارهایی که از این خدمات استفاده می‌کنند باید آنلاین باشند؟

نه، نیازی نیست. در حال حاضر، برخی از کسب‌وکارهایی که از خدمات استفاده کرده‌اند حتی سایت هم ندارند.

پورتفیلی بستری است برای معرفی کسب‌وکارهای پروژه‌محور و نمایش نمونه‌کارها برای مشتریان

  • طی چند ماهی که وارد بازار شده‌اید، چه تعداد کسب‌وکار از این طریق معرفی شده‌اند و چند نفر کاربر از خدمات استفاده کرده‌اند؟

تقریباً ۹۰ کسب‌وکار و حدود ۱۱۰ پروژه و نمونه‌کار معرفی شده‌اند. می‌توانیم از طریق پیام‌هایی که ثبت شده است تعداد کاربران را تخمین بزنیم. تاکنون حدود ۶۰ پیام توسط کاربران غیرعضو ثبت شده است و برخی هم از طریق تماس تلفنی با کسب‌وکارها ارتباط گرفته‌اند. هنوز کمپین‌های بازاریابی را شروع نکرده‌ایم و حدس می‌زنیم که حدوداً ۲۰۰ بازدید روزانه داریم.

  • هزینه‌ی استفاده از این خدمات برای کسب‌وکارها چقدر است؟

آنها می‌توانند به صورت نامحدود پروژه و نمونه‌کارهای خود را معرفی کنند. ولی برای اینکه در اولویت بالاتری قرار بگیرند باید اعتبار خریداری کنند. نرخ هر اعتبار ۱۰ هزار تومان است و اولویت با کسب‌وکاری است که اعتبار بیشتری دارد. کسب‌وکارها آزادند که بر اساس نیازشان اعتبار خریداری کنند تا به جایگاهی که می‌خواهند برسند؛ خرید اعتبار حالت رقابتی دارد.

  • سرمایه‌ی اولیه‌تان چقدر بود؟

با سرمایه‌ای کمتر از ۳ میلیون تومان کار را شروع کردیم و برای جذب سرمایه نیز مذاکراتی انجام دادیم.

  • ارزیابی‌تان از حجم بازاری که در آن فعالیت می‌کنید چیست؟

به نظرم، حجم بازار به خودمان بستگی دارد ـ اینکه چقدر می‌توانیم کسب‌وکارها را پوشش دهیم. ولی اگر نیمی از ۱۰۰۰ کسب‌وکاری که در سایت ثبت‌نام می‌کنند پول بدهند به حجم قابل قبولی از بازار دست یافته‌ایم.

  • تاکنون با چه موانعی روبه‌رو بوده‌اید، موانعی که از سرعت پیشرفت کاسته باشند؟

یکی از مهمترین مشکلات این بود که برای گذران زندگی مجبور بودیم جای دیگری کار کنیم و نتوانستیم به صورت تمام‌وقت روی استارتاپ کار کنیم. مهمترین مشکل ما سرمایه است، چون اگر مشکلی هم در بخش فنی داشته باشیم قابل حل است.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.