پرداخت؛ نبض فین تک پرتغال را در دست دارد

0

یکی از نکات مهمی که در سیستم بانکداری و پرداخت الکترونیک پرتغال به چشم می‌خورد، شبکه بین‌بانکی مولتی‌بنکو است که دستگاه‌های خودپرداز ۲۷ بانک را به یکدیگر متصل کرده است؛ چیزی شبیه به شبکه شتاب خودمان، ولی در نسخه‌ای محدودتر. این شبکه در مجموع تا دسامبر ۲۰۱۴، حدود ۱۳ هزار دستگاه خودپرداز را به یکدیگر وصل کرده و در ماه جولای ۲۰۱۶ حدود ۲۱۰ میلیون تراکنش توسط این شبکه انجام شده که در مقایسه با سال ۲۰۱۵ با ۹ درصد رشد همراه بوده است. مولتی‌بنکو تا پایان سال ۲۰۱۶ نیز چیزی حدود ۱۴ میلیون کارت نقدی و ۶ میلیون کارت اعتباری را در شبکه بانکی پرتغال ثبت کرده و با وجود اینکه ۳۴ درصد از کارت‌های فعال پرتغال در سال ۲۰۱۶، به فناوری پرداخت غیرتماسی مجهز شدند، اما تراکنش‌های انجام‌شده با استفاده از این فناوری تنها نیم درصد کل تراکنش‌های مولتی‌بنکو را شامل می‌شود. همچنین در سال ۲۰۱۶ در سیستم پردازش پرداخت‌های خرد پرتغال تعداد ۲ هزار و ۳۵۴میلیون تراکنش با مبلغ ۳۸۶ میلیارد یورو انجام شد.

فین تک

به گفته وزیر صنعت پرتغال، نحوه برخورد با قانونگذاری در پرتغال خیلی متفاوت از بقیه اروپا نیست، اما متفاوت‌ترین مسئله‌ای که درباره این کشور با سایر نقاط این قاره وجود دارد، بحث ذهنیت و اولویت‌های دولت در زمینه کسب‌وکارهای جدید است. دولت پرتغال با راه‌اندازی و توسعه استارتاپ‌ها بسیار موافق است و با این موضوع بسیار باز برخورد می‌کند. بانک‌های پرتغال نیز با نوآوری بسیار همراه هستند و آن را به‌راحتی می‌پذیرند. سختی راه‌اندازی کسب و کار در این کشور بسیار پایین است؛ چراکه پرتغال یک بازار نسبتا کوچک است که رقبای بسیار کمی در آن فعالیت دارند؛ به همین دلیل استارتاپ‌های موفق بسیاری در حوزه فین تک در این کشور وجود دارند که با بانک‌های سراسر جهان در تعامل هستند.

دولت پرتغال برنامه‌های زیادی در زمینه ارتقای نوآوری در حوزه‌های مالی دارد. به گفته وزیر صنعت پرتغال، این کشور در راستای همراهی با فناوری و نوآوری‌های برهم‌زننده یک سندباکس قانونگذاری نیز دارد و خودشان را یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در این زمینه می‌دانند. همچنین سفرهای هوایی از این کشور به دیگر کشورهای اروپایی به‌نسبت ارزان‌قیمت است که این موضوع می‌تواند برای استارتاپ‌ها مهم باشد. پرتغال روزانه ۲۰ پرواز به کل اروپا دارد که فرصت خوبی را برای استارتاپ‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند با مشتریانشان به‌طور مستقیم در ارتباط باشند و به‌راحتی و با هزینه کم، به کشورهای اروپایی دیگر بروند، تعامل کرده و مشتری جذب کنند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ نیز به همین دلیل به پرتغال روی آورده‌اند. برای مثال، گروه مالی بی‌ان‌پی، زیمنس، سیسکو، فوجیتسو و آی‌بی‌ام مجموعا حدود ۸ هزار مهندس در پرتغال دارند.

یکی از نکاتی که درباره استارتاپ‌های فین تک پرتغال به چشم می‌خورد، این است که همانند ایران که بیشترین استارتاپ‌های فین تک آن در حوزه پرداخت فعالیت می‌کنند، در پرتغال نیز بزرگ‌ترین بخش بازار فین تک را حوزه پرداخت تشکیل می‌دهد که هم استارتاپ‌های محلی و هم استارتاپ‌های بین‌المللی در این بازار حضور دارند. قرض‌دهی همتابه‌همتا، مدیریت مالی شخصی، بانک‌های موبایلی، مدیریت و مشاوره سرمایه‌گذاری و تراکنش‌های امن مالی نیز حوزه‌های دیگری هستند که در بازار فین تک این کشور حضور دارند و به‌نسبت وضعیت متعادلی را پشت سر می‌گذارند؛ این در حالی است که حوزه کراودفاندینگ با وجود چارچوب قانونی خاصی که برای آنها قابل ‌اجراست، حالت بی‌تکلیفی را در این کشور تجربه می‌کند.

وزارت صنعت این کشور در سال ۲۰۱۶، بودجه ۴۰۰ میلیون یورویی برای مشارکت با شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر و فرشتگان سرمایه‌گذار در نظر گرفت که فرصت‌های بسیار خوبی را برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها فراهم کرده بود.

در کنار اینها، تعداد زیادی از بنیانگذاران استارتاپ‌های مطرح پرتغال، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان حوزه استارتاپ، جامعه‌ای را تحت عنوان «استارتاپ پرتغال» ایجاد کرده‌اند که کار آن شبکه‌سازی، آگاهی‌بخشی، آموزش و برگزاری رویدادهای استارتاپی است. این جامعه یک اتاق فکر نیز دارد که در آن، اقدامات دولت در برابر استارتاپ‌های فین تک را ارزیابی می‌کنند و در صورت ایجاد تضاد منافع یا مشکلات خاص برای استارتاپ‌ها سعی می‌کنند این موارد را با مقامات دولتی مطرح کنند و راه چاره‌ای برای آنها بیابند.

فیدزایی

فیدزایی تنها استارتاپ پرتغالی است که در فهرست ۵۰ فین تک ۲۰۱۸ فوربس قرار داشت و به‌عنوان یکی از استارتاپ‌هایی که بیشترین تاثیر را در آینده وال‌استریت و بزرگ‌داده‌ها خواهد داشت، انتخاب شده بود. این استارتاپ کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا اطلاعات و تراکنش‌های انجام‌شده مشتریان خود را تجزیه‌وتحلیل کنند. بزرگ‌ترین بانک‌های جهان، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و خرده‌فروشان از فناوری ماشین لرنینگ فیدزایی برای مدیریت ریسک‌های مربوط به بانکداری و خرید، استفاده می‌کنند.

مگنی‌فایننس

مگنی‌فایننس یک پلتفرم مدیریت مالی است، ولی نه برای افراد، بلکه برای کسب‌وکارها. مگنی‌فایننس به مشتریانش کمک می‌کند تا در هر لحظه بداند که چه مقدار پول در حساب‌شان است، چه کسانی هنوز بدهی‌شان را به آنها پرداخت نکرده‌اند و آنها چه مقدار پول بدهکار هستند.

ای‌بنک آی‌تی

ای‌بنک آی‌تی یک نرم‌افزار بانکداری مبتنی بر اومنی‌چنل است که فناوری‌های نوآورانه‌ای را برای مشتریان شبکه بانکی فراهم می‌کند تا بتوانند امور مالی خود را کنترل کرده و پس‌انداز خود را به‌راحتی در مسیرهای مورد علاقه خود سرمایه‌گذاری کنند. در‌ واقع ای‌بنک آی‌تی استارتاپی در حوزه مدیریت مالی شخصی است.

کراود پراسس (جیمز)

کراود پراسس پلتفرمی مبتنی بر هوش مصنوعی به نام جیمز را برای ارزیابی ریسک اعتباری توسعه داده است. این راهکار، بانک‌ها و صندوق‌های تامین مالی را قادر می‌سازد تا پیش‌بینی کنند چه زمانی افرادی با درآمد ثابت ماهانه در بازپرداخت تسهیلات خود دچار مشکل خواهند شد.

سوئیچ پیمینتس

سوئیچ پیمینتس کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا پرداخت آنلاین دریافت کند. ماموریت آنها تقویت تجارت آنلاین با ارائه ابزارهای لازم برای انجام تراکنش‌های بدون اصطکاک است. این راهکار در حال حاضر در بیش از ۴۰ کشور در دسترس است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.