پاهایتان را روی زمین بگذارید

سرمقاله 24 هفته نامه شنبه به قلم اکبر هاشمی

0

می دانم که با عشق و امید شروع کرده‌اید و شک نکنید تمام‌قد از شما حمایت می‌کنیم؛ اما آیا واقعا این کسب‌وکارتان یک استارتاپ است؟!

به نظرم چند سوال مهم در این میان به‌وجود می‌آید؛ یکی اینکه فارغ از بحث حمایت، به این بیندیشید کاری که شروع کرده‌اید، مولفه‌های یک استارتاپ را دارد؟

و دوم اینکه آیا هر کسب‌وکاری که صرفا با این توجیه که بر بستر وب شکل می‌گیرد، استارتاپ است؟ سوم آنکه مشاغلی که خارج از وب شکل می‌گیرد، نمی‌تواند استارتاپ باشد؟

بگذارید از آخری شروع کنیم؛ اینکه بگوییم استارتاپ الزاما در بستر وب شکل می‌گیرد، اشتباه است. به اعتقاد نگارنده، استارتاپ یک روش است و می‌تواند به همه مشاغل تسری پیدا کند. هر کسب‌وکاری می‌تواند با روش و متدهای استارتاپی تبدیل به یک استارتاپ شود. می‌توانم به سس بهروز یا مثلا چیپس چی‌توز یا بستنی آیس‌پک و… اشاره کنم . پس در هر زمینه‌ای که کار می‌کنید اعم از برق، صنایع دارویی، پتروشیمی و… به این بیندیشید که کسب‌وکار خودتان یا مجموعه‌ای که در آن فعالیت دارید را در قالب و روش استارتاپی اجرا کنید.

حالا که مشخص شد استارتاپ فقط به کسب‌وکار مبتنی بر وب گفته نمی‌شود، بیایید با هم در مورد کسب‌وکارمان فکر کنیم و آن را آنالیز کنیم و ببینیم ما با یک وب‌سایت روبه‌رو هستیم یا فقط یک اپ نوشته‌ایم یا یک کسب‌وکار معمولی داریم که فقط فکر می‌کنیم استارتاپی است، در حالی که نیست!

راه انداختن استارتاپ با خیال، امکان‌پذیر نیست؛ پس از آسمان خیال پایین بیایید، پاهایتان را روی زمین بگذارید و اگر واقعا می‌خواهید موفق شوید، سعی نکنید به خودتان به دروغ بباورانید که کار من یک استارتاپ است. می‌دانم وقت و هزینه صرف کرده‌اید و در میانه راه، پذیرش اینکه راه را اشتباه رفته‌اید، سخت است؛ اما به قول قدیمی‌ها: «جلو ضرر را هر وقت بگیرید، منفعت است.»

حرف آخر:

درصدد نیستم که تعریف آکادمیک و همه مولفه‌های استارتاپ را ارائه کنم،برای نوشتن مقاله یا سخنرانی می‌توانید اینترنت را شخم بزنید و ده‌ها مولفه برای استارتاپ پیدا کنید؛ اما تجربه عینی من نویسنده می‌گوید استارتاپ، کسب‌وکاری است که:

۱ .در کم‌ترین زمان اجرا شود.

۲ .با کمترین هزینه مدیریت شود.

۳. با کم‌ترین نیروی انسانی ساماندهی شود.

۴. کسب‌وکارتان رشد سریعی داشته باشد؛ رشد سریع یعنی مخاطبان فراوانی را جذب کند.

۵. استارتاپ‌تان محدودیت و سقفی برای پذیرش مخاطب نداشته باشد.

۶.مخاطبانتان را در مرزهای جغرافیایی محدود و محصور نکنید.

۷.به این بیندیشید که نیاز مردم چیست. نه اینکه شما دلتان چه می خواهد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.