مُسیو استارتاپ های اروپا!

0

هر بار که صحبت از استارتاپ می‌شود، به‌طور خودکار ذهن‌مان به سوی سیلیکون‌ولی در آمریکا می‌رود. اما مناطق دیگری نیز در دنیا وجود دارد که در جذب استارتاپ‌ها بسیار موفق هستند. با اینکه شکی نیست که مقدار سرمایه‌گذاری در آمریکا بسیار بیشتر از سرمایه‌گذاری در سایر کشورها‌ است، اما کشور فرانسه نیز در طول چند سال آینده مکان مناسبی برای راه‌اندازی استارتاپ‌های موفق خواهد شد.

  •  نوسان جناح راست

یکی از دلایلی که موجب شده فرانسه از رقبای خود عقب بماند آن است که در این کشور از ثروتمندان و قدرتمندان استقبال نشده است. قانون مالیات‌های سنگین برای افراد ثروتمند باعث شده است مبلغ هنگفتی از سرمایه‌ها به خارج از کشور سرازیر شود. بنابراین بسیاری از سرمایه‌گذاران به‌طور کلی فرانسه را ترک می‌کنند و همین امر موجب می‌شود که استارتاپ‌ها نتوانند سرمایه جذب کنند.

اما عدم محبوبیت رئیس جمهور فعلی و انتخابات آتی می‌تواند تغییراتی ایجاد کند تا نرخ مالیات‌های وضع‌شده برای ثروتمندان کاهش یابد. این امر به تقویت سرمایه‌گذاری داخلی کمک شایانی خواهد کرد.

  •  تمرکز روی استارتاپ‌ها

دلیل محکمی وجود دارد که موجب شده است فرانسه مرکز توجه برای استارتاپ‌ها باشد. لکمپینگ که اولین شتاب‌دهنده در فرانسه است، در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد. پس از آن بلافاصله دوجوبوست و سایر استارتاپ‌ها فعالیت خود را آغاز کردند. آن‌ها موجی از گرایش به سمت استارتاپ‌ها را ایجاد کردند.

دلیل دیگر تمرکز روی استارت‌آ‌پ‌ها آن است که در خارج از ایالات متحده آمریکا، فرانسه بیشترین رویدادهای استارتاپ ویکند را در دنیا برگزار می‌کند. این رویدادهای ۵۴ ساعته به گونه‌ای برگزار می‌شود تا روند راه‌اندازی یک کسب‌وکار را به کارآفرینان معرفی کنند.

در گذشته، مشکل اینجا بود که این رویدادها ابزارهای لازم برای توسعه پروژه‌هایی را که پس از برگزاری رویدادها آغاز می‌شدند، به افراد ارائه نمی‌دادند. کارآفرینان مجبور می‌شدند به تنهایی از خود دفاع کنند و هیچ نوآوری صورت نمی‌گرفت. اما افزایش تعداد شتاب‌دهندگان به حل این مشکل کمک شایانی کرد.

  •  پول حرف اول را می‌زند

در نهایت اینکه استارتاپ‌ها سرمایه جذب کنند یا نه، به شرایط مالی بستگی دارد. اگر شرکت‌ها احساس کنند که پولشان در برابر دولت و خطر رکود اقتصادی در امان است، سرمایه‌گذاری خواهند کرد. آمریکا یک مورد استثنا است زیرا آن‌قدر صحنه استارتاپی قدرتمندی دارد که بسیاری از نقاط ضعف موجود در اقتصاد و سیاست‌های دولت آن را می‌توان نادیده گرفت.

فرانسه از چنین موقعیت خوبی برخوردار نیست بنابراین در طول سال‌ها صحنه استارتاپی آن با مشکلات زیادی مواجه شده است. اما از آنجا که دولت فرانسه متوجه شده است جذب سرمایه‌گذاری خارجی به‌ویژه از سوی آمریکا چقدر اهمیت دارد، کمک‌هایی را به این حوزه ارائه داده است. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه اشاره کرده است که فرانسه اخیرا طرح‌های مالیاتی را معرفی کرده است. این طرح‌ها شامل برنامه‌هایی است که در آن نرخ مالیات وضع‌شده روی سرمایه‌گذاری خطرپذیر کمتر از حد معمول است. این طرح هیچ ارتباطی با نرخ بالای مالیات بر سود سرمایه ندارد، اما فرانسه می‌خواهد مطمئن شود که نرخ مالیات بر سود سرمایه‌اش با نرخ مالیات بر سود سرمایه سایر کشورهای اروپایی مانند انگلستان و آلمان در یک سطح قرار دارد.

  •  انگیزه‌ای وجود دارد

با یک نگاه به اقتصاد فرانسه و آمار و ارقام می‌توان فهمید که این اقتصاد در چند سال گذشته راکد بوده است. در حقیقت، فقط آلمان و انگلستان رشد چشمگیری داشته‌اند. اما مسئله این است که استارتاپ‌هایی که در سراسر اروپا در حال شکل‌گیری هستند با محدودیت‌هایی مواجه‌‌اند.

فرانسه نیز از طریق تلاش برای جذب کسب‌وکارهای جدید، مراحل و روند بسیاری از کشورهای دیگر را دنبال کرده است. آن‌ها خیلی آسان یک کسب‌وکار را راه اندازی کردند و اقداماتی را انجام دادند که به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

اروپا در کل با آغوش باز از استارتاپ‌ها و کارآفرینی استقبال می‌کند و این شامل کشور فرانسه نیز می‌شود.

  •  چرا فرانسه؟

ممکن است فکر کنید که چرا فرانسه می‌تواند کشوری باشد که کارآفرینان در آن یک کسب‌وکار راه‌اندازی کنید، بر خلاف ایرلند یا پرتغال یا هر جای دیگری که انگیزه‌هایی را برای راه‌اندازی استارتاپ ارائه می‌دهد. با وجود مشکلاتی که اقتصاد فرانسه با آن دست به گریبان است، هنوز این کشور یکی از بزرگ‌ترین اقتصاد‌های دنیا به شمار می‌رود. سیستم آموزشی فرانسه افراد بااستعدادی را پرورش می‌دهد و این افراد باید جایی برای کار کردن داشته باشند. به غیر از رفتن به خارج از کشور، این رشد استارتاپی آن‌ها را تشویق می‌کند تا در داخل کشور مشغول به کار شوند. در حالی که هنوز فرانسه از نظر رشد استارتاپی به نقطه اوج نرسیده است، علائم و نشانه‌هایی وجود دارد که هر روزه شرکت‌های بیشتری به فکر فعالیت در این قسمت از دنیا هستند؛ اما فقط زمان می‌تواند مشخص کند که آیا این اتفاق رخ خواهد داد یا خیر. در طول سال گذشته این رشد اقتصادی ۱.۱ درصد بوده است؛ به عبارت دیگر استارتاپ‌های فرانسه هنوز جای پیشرفت دارند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.