فناوری در کاربرد: شاخصه استارتاپ‌های آلمانی

0

۵ استارتاپ آلمانی که در ادامه معرفی خواهند شد، از جمله شرکت‌های نوظهور و در عین حال موفق بازارهای اروپا به شمار می‌روند که با درک نیاز مخاطبان، تکنولوژی را به خدمت گرفته و محصولات و خدمات قابل توجهی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

۵ استارتاپ آلمانی موفق که به نیاز واقعی مشتریان پاسخ دادند

در موقعیت کنونی و سال‌های آتی، شاهد یک رقابت چشم‌گیر در زمینه‌ فناوری کشور آلمان خواهیم بود که این روند قطعا باعث راه‌اندازی و رشد استارتاپ‌های آلمانی جالب و ارزشمندی در بازارهای جهانی خواهد شد.

کشور آلمان در میان کشورهای اروپایی، رویکرد قابل توجهی را نسبت به حوزه استارتاپ‌ها نشان داده است و بر همین اساس نیز کسب‌وکارهای نوپا جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد این کشور پیدا کرده‌اند.

۵ استارتاپ آلمانی که در ادامه معرفی خواهند شد، از جمله شرکت‌های نوظهور و در عین حال موفق بازارهای اروپا به شمار می‌روند که با درک نیاز مخاطبان، تکنولوژی را به خدمت گرفته و محصولات و خدمات قابل توجهی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

از آنجایی که استارتاپ‌های اروپایی در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته‌اند، می‌توان به هر کدام از کشورهای این قاره، به طور جداگانه، توجه ویژه‌ای مبذول داشت و استارتاپ‌های مطرح و بزرگ آنها را معرفی کرد.

با توجه به رشد سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های آلمانی و خصوصا شهرهایی مثل برلین، ۵ استارتاپ ارزشمند و مقیاس‌پذیر این کشور را معرفی خواهیم کرد.

کسب‌وکارهایی که با فناوری‌های روز جهان همگام بوده و با درک تکنولوژی‌های نوظهور، روند رقابتی قابل توجهی را در بازارهای اروپایی ایجاد کرده‌اند.

روند روبه‌رشد استارتاپ‌های آلمانی

شاید شهر برلین برای بسیاری از افراد، یادآور جنگل‌ها، پارک‌ها، رودخانه‌ها، کانال‌ها، دریاچه‌ها و موزه‌های جذاب و دیدنی باشد، اما فراموش نکنیم که این شهر به عنوان یکی از اولین مراکز فنی اروپا نیز به شمار می‌رود و از این نظر، هنگامی که بحث کسب‌وکارهای فنی و استارتاپ‌ها به میان می‌آید، جایگاه شهر برلین و به تبع آن کشور آلمان نیز در خور توجه است.

طبق آمار موجود، استارتاپ‌های آلمان در سال ۲۰۱۸ رکورد سرمایه‌گذاری ۴.۶ میلیارد یورویی را به خود اختصاص داده بودند که در این میان، ۲.۶۴ میلیارد یورو، مختص شهر برلین بود.

در همین راستا، سایر شهرهای آلمان نیز از قافله تکنولوژی عقب نماندند و در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری را در ظهور و پیشرفت استارتاپ‌های این کشور شاهد بودیم، به طوری که شهر مونیخ طی سال ۲۰۱۸ حجم سرمایه‌گذاری خود را در حوزه‌های استارتاپی تا ۹۸ درصد افزایش داده و ۸۰۲ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری داشت.

در همین حال شهر هامبورگ نیز با ۵۴۸ میلیون یورو، سهم سرمایه‌گذاری خود را تا ۱۳۸ درصد افزایش داده بود. بر این اساس می‌توانیم بگوییم در موقعیت کنونی و سال‌های آتی، شاهد یک رقابت چشم‌گیر در زمینه‌ سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فناوری کشور آلمان خواهیم بود که این روند قطعا باعث راه‌اندازی و رشد استارتاپ‌های جالب و ارزشمندی در بازارهای جهانی خواهد شد.

استارتاپ های آلمانی
شاخص پیشرفت در استارتاپ های آلمانی

فلیکس‌باس، انقلابی در صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای اروپا

استارتاپ آلمانی فلیکس‌باس که در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد، توانست شیوه سفر میلیون‌ها انسان را در اروپا تغییر دهد. فلیکس‌باس که ترکیبی منحصر‌به‌فرد از فناوری، تجارت الکترونیک و حمل‌و‌نقل به شمار می‌رود، در قالب یک پلتفرم به جامعه مخاطبان ارائه شد و توانست خیلی سریع به یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اتوبوس بین شهری اورپا تبدیل شود.

ضمن اینکه این برند توانست در سال ۲۰۱۸ FlixTrain را راه‌اندازی کند که از طریق آن، خدمات اصلی خود را به مسافران قطار نیز ارائه می‌دهد.

مهم‌ترین شاخصه‌ای که در رابطه با این استارتاپ آلمانی وجود دارد، هزینه‌های پایین سفر است؛ به این صورت که مسافران می‌توانند با توجه به میزان بودجه خود، به نقاط مختلفی سفر کنند.

اتوبوس‌های سبز برند فلیکس‌باس در کنار قطارهای آن که مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند، ضمن رعایت استانداردهای ایمنی و محیطی، یک جایگزین پایدار، راحت و مقرون‌به‌صرفه را برای حمل‌ونقل خصوصی پیشنهاد می‌دهند.

ضمن اینکه این استارتاپ از طریق برنامه‌ریزی‌های شبکه هوشمند خود و مدیریت هزینه‌ها، می‌تواند مناسب‌ترین قیمت‌ها را به مشتریان خود ارائه دهد.

استارتاپ فلیکس‌باس که با نام FlixMobility نیز شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۳ توسط سه کارآفرین جوان در مونیخ، با هدف آسان‌تر کردن و مقرون‌به‌صرفه‌تر کردن سفر از طریق اتوبوس، راه‌اندازی شد و در حال حاضر به عنوان یکی از پیشروترین سیستم‌های حمل‌ونقل راه دور کشور آلمان به شمار می‌رود.

آن چیزی که فلیکس‌باس را از حد یک شرکت اتوبوسرانی معمولی و سنتی فراتر برده و در جایگاه استارتاپ‌های آلمانی بزرگ قرار می‌دهد، دیجیتالی بودن آن است؛ سیستم خرید الکترونیکی، اپلیکیشن فلیکس‌باس، وای‌فای رایگان جاده‌ای، سیستم اتوماتیک مدیریت تأخیر، سیستم GPS و … از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی به شمار می‌روند که این شرکت را در ردیف استارتاپ‌های آلمانی پیشرو جهان قرار داده‌اند، به طوری که انقلابی را در صنعت اتوبوسرانی جهان ایجاد کرده است.

Grover، سرویس اشتراک محصولات فناوری

پیشرفت روزافزون فناوری باعث تولید محصولاتی شده است که زندگی ما انسان‌ها را راحت‌تر کرده و در نتیجه می‌توانیم به صورت کاربردی‌تری از زمان خود استفاده کنیم.

با این حال، محصولات تکنولوژیک در عین حال که مزایای زیادی دارند، مشکلاتی را نیز به همراه خواهند داشت. شاید بتوانیم بگوییم یکی از نقطه ضعف‌های بزرگ دنیای فناوری، افزایش چشم‌گیر قیمت‌ محصولات آن است، چراکه این محصولات هر سال به‌روز شده و با قیمت‌های بالاتری روانه بازار می‌شوند.

کافی است نگاهی به محصولات آیفون بیندازید که قیمت‌های بالایی داشته و هر سال نیز با مدل‌های جدیدتری به بازار می‌آیند که نسبت به انواع قبلی خود گران‌تر شده‌اند.

علاوه بر مسأله قیمت، سرعت منسوخ شدن کالاهای فناوری نیز یکی دیگر از معایب آنهاست، تکنولوژی جهان هر لحظه نسبت به لحظه قبل گامی به جلو بر می‌دارد و در نتیجه محصولات آن خیلی زود، با ورود نمونه‌های جدیدتر، منسوخ می‌شوند؛ از این نظر نیز مصرف‌کنندگان مجبور هستند به طور مداوم کالاهای جدید و به‌روز را خریداری کنند.

در این میان، باید از استارتاپ آلمانی Grover نام ببریم که یک راه‌حل کاربردی و ابتکاری را برای مقابله با چنین مشکلاتی ارائه داده است.

عموما در روند رشد یک کسب‌وکار، بر این نکته تأکید زیادی می‌شود که آن کسب‌وکار باید در وهله اول یک نیاز واقعی را پوشش دهد.

راه‌حل Grover نیز پوشش دادن به یک نیاز واقعی جامعه مخاطبان دنیای فناوری بود. کسانی که توانایی پرداخت هزینه‌های بالای این محصولات را نداشتند و در عین حال به این محصولات و خدمات نیاز داشتند، می‌توانستند از راه‌حل این استارتاپ آلمانی بهره‌مند شوند.

رویکردی که این کسب‌وکار ارائه می‌دهد، یک سرویس اشتراکی است؛ به این معنا که مصرف‌کنندگان می‌توانند محصولات مورد نظر خود را که همه آنها در حوزه تکنولوژی هستند، برای مدت زمان معلوم اجاره کرده و هزینه آنها را به صورت ماهانه پرداخت کنند.

بعد از سپری شدن مدت زمان اجاره نیز می‌توانند آن را پس داده و یا با قیمت پایین‌تری آن را خریداری کنند. در حال حاضر بیش از ۴۵۰ هزار کاربر در سراسر جهان، مشترک این سرویس هستند و می‌توانند محصولات مورد نظر خود را در این سایت اجاره کنند.

نکته جالب توجه در استارتاپ Grover این است که مصرف‌کنندگان می‌توانند بدون نگرانی از این محصولات استفاده کنند، زیرا در صورت آسیب دیدن، این شرکت ۹۰ درصد هزینه تعمیر را تقبل می‌کند.

۱۵ دقیقه با Blinkist

Blinkist نیز از آن دست استارتاپ‌های آلمانی است که به نیاز انسان امروز پاسخ می‌دهد. در دنیای پر از سرعت و تکرار امروز، بسیاری از افراد، درگیر کارهای روزمره خود می‌شوند و در پایان نیز اگر وقت آزادی داشته باشند، صرف گوشی‌های همراه و برنامه‌ها و سرگرمی‌های متنوع آن می‌کنند، به همین دلیل نیز اگر از انسان‌های این دوره بپرسیم آخرین کتابی که خوانده‌اند چه بوده، خیلی سخت به ما پاسخ خواهند داد.

عدم توجه به مطالعه و خصوصا نداشتن وقت برای این کار، دغدغه بسیاری از افراد مدرن امروز است و در این میان، استارتاپ‌هایی که در این حوزه وارد می‌شوند، به یک نیاز عمومی پاسخ خواهند داد.

استارتاپ Blinkist که توسط چهار دوست و در سال ۲۰۱۲ راه‌اندزای شده است، با در نظر گرفتن این نکته که مخاطبان دنیای دیجیتال وقت زیادی برای خواندن کتاب ندارند، فقط تولید پادکست را در دستور کار خود قرار نداده است؛ چراکه گوش دادن به یک فایل صوتی طولانی نیز به وقت و تمرکز زیادی نیاز دارد؛ رویکردی که این استارتاپ آلمانی برگزیده است، ارائه فایل های متنی و یا صوتی کتاب‌ها به صورت خلاصه است.

ارائه یک خلاصه ۱۵ دقیقه‌ای، چه به صورت متن و چه به صورت پادکست، نظر مخاطبان زیادی را به سوی خود جلب کرده است.

این استارتاپ موفق آلمانی به جذب ۳۵ میلیون دلار بودجه شده است که این مبلغ را جهت ارتقای کسب‌وکار خود به کار برده و از آن به منظور گسترش فهرست کتاب‌ها و زبان‌ها استفاده کرده است.

همچنین Blinkist با داشتن ۱۳ میلیون کاربر، تا کنون بیش از ۳ هزار عنوان کتاب را در آرشیو خود قرار داده است، ضمن اینکه هر ماه نیز ۴۰ عنوان جدید به آنها اضافه می‌شود.

Homelike و خانه‌های اجاره‌ای برای مسافران تجاری

استفاده از فناوری به منظور آسان‌تر کردن روند زندگی، یکی از شاخص‌ترین خصوصیات استارتاپ‌های آلمانی است. نکته‌ای که موج فناوری در آلمان ایجاد کرده است، بیشتر ناظر بر جنبه کاربردی فناوری‌های نوین است، به همین دلیل نیز استارتاپ‌های مطرح این کشور، فرایند تکنولوژی را در راستای پاسخگویی به نیازهای واقعی مردم به کار می‌برند.

Homelike استارتاپ آلمانی که با هدف کمک به مسافران تجاری راه‌اندازی شده است و همانگونه که از نام آن نیز بر می‌آید، در یافتن یک خانه مناسب به آنها کمک می‌کند.

از آنجایی که تاجران، عموما اقامت موقتی دارند، این استارتاپ با پیشنهاد دادن آپارتمان‌های مبله که به طور موقت نیز اجاره داده می‌شوند، به این افراد کمک می‌کند.

در نتیجه دو گروه از این استارتاپ بهره‌مند خواهند شد: گروه اول افرادی هستند که آپارتمان‌های کوچکی دارند و به دنبال مستأجر می‌گردند و گروه دوم نیز مسافرانی هستند که به دنبال اجاره یک منزل ارزان‌قیمت برای مدت زمان کوتاهی هستند.

دفتر مرکزی Homelike که در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شده است، در شهر کلن قرار دارد، اما این استارتاپ با گسترش دفاتر خود در دیگر شهرهای اروپا مانند بارسلونا، لندن، فرانکفورت، زونیخ و … بالغ بر ۴۵ هزار آپارتمان را در بیش از ۱۰۰ شهر جهان در فهرست خود قرار داده است.

جابه‌جایی با Movinga

استارتاپ آلمانی Movinga همانطور که از نام آن نیز پیداست، به مفهوم جابه‌جایی و حرکت نزدیک است، اما چه نوع حرکتی؟ ایده‌پردازان این کسب‌وکار با ارائه راه‌حل‌های ساده، اما در عین حال کاربردی، فناوری را در خدمت زندگی انسان‌ها قرار داده‌اند.

باز هم یک مشکل معمولی و باز هم یک راه‌حل مبتنی بر فناوری! 

همه انسان‌ها به نوعی جابه‌جایی را تجربه کرده‌اند، از جابه‌جایی خانه گرفته تا اتاق کار و … . فرایند جابه‌جایی در عین حال که یک تجربه هیجان‌انگیز است، اما مشکلات خاص خود را نیز دارد که در رأس همه آنها، مسأله بسته‌بندی مطرح می‌شود.

این مشکل خصوصا در دنیای امروز که افراد زمان کمتری برای این کار دارند، بیشتر نمود پیدا می‌کند، بر همین اساس نیز استارتاپ Movinga با پذیرفتن صفر تا صد فرایند بسته‌بندی و جابه‌جایی، از بسته‌بندی لوازم کوچک گرفته تا جداسازی مبلمان و … به یکی از مشکلات معمول مخاطبان خود پاسخ می‌دهد.

کاربران می‌توانند از طریق وب‌سایت این شرکت درخواست خود را ثبت کرده و بعد از مشخص کردن نوع جابه‌جایی و بسته‌بندی که دارند، تمام فرایند مذکور را به آنها بسپارند.

استارتاپ Movinga را می‌توان انقلابی در صنعت بسته‌بندی و جابه‌جایی اروپا قلمداد کرد. این شرکت که کار خود را در سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز کرده بود، با داشتن یک تیم کوچک اما متعهد، خیلی زود توانست پله‌های موفقیت را طی کند؛ به طوری که دو سال بعد، به یکی از شرکت‌های قابل توجه در حوزه خدمات جابه‌جایی اروپا تبدیل شد.

این استارتاپ که دفتر مرکزی آن در لندن واقع شده است، در حال حاضر با داشتن بیش از ۲۰۰ کارمند از ۲۳ ملیت مختلف و ۲۰۰ شرکت همکار، خدمات خود را در آلمان، فرانسه و سوئد ارائه می‌دهد.

 

منبع : thenextweb.com, global.flixbus , grover , blinkist , thehomelike , movinga

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.