٩٠ درصد سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های ایرانی شخصی و خانوادگی است

اكبر‌هاشمی: پس از خروج سرمايه‌گذاران خارجی، بايد سرمايه‌گذاران داخلی را جايگزين كنيم

0

شانزدهمین نشست معاونین و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور از‌ سه‌شنبه ۵ تیر ۹۷ در منطقه آزاد ارس آغاز شد و تا روز جمعه ۸ تیرماه ادامه داشت.

مدیرمسئول هفته‌نامه شنبه در شانزدهمین نشست معاونین و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور که به میزبانی منطقه آزاد ارس برگزار شد، گفت: «استارتاپ‌ها می‌توانند موج امید را در بین جوانان بیدار کنند و حمایت از استارتاپ‌ها بهترین راه برای شکوفایی اقتصادی کشور است.»

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، اکبر ‌هاشمی در کارگاه تخصصی «استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها» گفت: «در شرکت‌های سنتی ارزش‌گذاری بر اساس دارایی‌هاست اما در استارتاپ‌ها منابع انسانی ارزشمند است.»

وی اظهار کرد: «پیش‌بینی می‌شود که شرکت‌های استارتاپی در سال‌های آتی جزو۱۰ شرکت برتر جهان باشند.»

هاشمی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه استارتاپ‌ها نیاز به وام دولتی تحت عناوین حمایت ندارند، گفت: «اگر قوانین دست‌و‌پاگیر از پیش پای جوانان  برداشته شود، به‌مراتب می‌توانند موفق‌تر باشند.»

اکبر‌ هاشمی، مدیر مسئول هفته‌نامه استارتاپی شنبه در حاشیه گردهمایی مدیران فرهنگی مناطق آزاد با اشاره به بحث خروج سرمایه‌گذاران خارجی از استارتاپ‌های ایران گفت: «٩٠ درصد تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های ایرانی به شکل خودگردان یا سرمایه‌گذاری شخصی توسط بنیانگذاران، خانواده‌های آنها یا سرمایه‌گذار شخصی و سنتی صورت گرفته است.»

او همچنین گفت بر اساس پیمایش سال٩۶، سهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های کوچک و متوسط، ١٠ درصد بوده است.

هاشمی با اشاره به خروج احتمالی سرمایه‌گذاران خارجی از استارتاپ‌های کشورمان و وضعیت سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های ایرانی بعد از این اتفاق گفت: «امیدواریم این مسئله از طریق دستگاه دیپلماسی حل شود. اما با توجه به تعداد کم سرمایه‌گذاری‌های خارجی صورت‌گرفته و ساختار شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایرانی و خارجی‌ها اتفاق مهمی روی نخواهد داد؛ البته تعداد این سرمایه‌گذاری‌ها کم، اما حجم آنها قابل توجه است. در صورت بروز مشکل، سرمایه‌گذاران داخلی می‌توانند جایگزین خارجی‌ها در استارتاپ‌های موفق شوند.»

مدیرمسئول هفته‌نامه شنبه در خصوص دورنمای جذب سرمایه خارجی در استارتاپ‌های داخلی هم گفت: «با توجه به اتفاقات بین‌المللی تا اطلاع ثانوی جذب و نگه‌داشتن سرمایه‌گذاران خارجی امکان‌پذیر نیست و این تهدیدی جدی برای استارتاپ‌ها و فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاران داخلی است. تنها راه برون‌رفت، اتکا به سرمایه‌های داخلی است. اگر برنامه‌ریزی جدی برای جذب سرمایه‌های داخلی صورت نگیرد، استارتاپ‌ها برای تامین منابع مالی دچار مشکل خواهند شد.»

هاشمی در این خصوص خواستار ایجاد مشوق‌های اقتصادی و قانونگذاری توسط دولت و مجلس برای ورود سرمایه‌گذاران داخلی به اکوسیستم استارتاپی ایران شد. وی در پایان خاطرنشان کرد: «برگزاری جلسات و فضایی برای گفت‌وگوی صاحبان استارتاپ‌ها به‌راحتی می‌تواند در مناطق آزاد شکل بگیرد و این افراد در ابتدا به حمایت‌های معنوی واقعی نیاز دارند.»

شانزدهمین نشست معاونین و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور از‌ سه‌شنبه ۵ تیر ۹۷ در منطقه آزاد ارس آغاز شد و تا روز جمعه ۸ تیرماه ادامه داشت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.