تیشینه؛ درجست‌وجوی ارزان‌ترین بلیت هواپیما!

1

تیشینه در حال حاضر یک متاسرچ در زمینه جست‌وجوی ارزان‌ترین بلیت هواپیماست. بیزینس‌مدلی که تیشینه بر پایه آن شکل گرفته، یک مدل شناخته‌شده در دنیا‌ست که شرکت‌های بزرگی توانسته‌اند از این طریق درآمدزایی و ارزش‌آفرینی داشته باشند

سفر و خرید بلیت همواره ارتباط مستقیمی با هم دارند و پیدا‌کردن بلیت با قیمت و در زمان مناسب تاثیر بسزایی در شکل‌گیری یک سفر موفق دارد. استارتاپ تیشینه به نشانی tishineh.com با همین هدف و برای تسهیل خرید ارزان‌ترین بلیت هواپیما در بهترین زمان ممکن کار خود را شروع کرده است.

عباس بافکر و حسین حمزه‌پور این استارتاپ را بنیانگذاری کرده‌اند. هر دو متولد تهران هستند. حسین ۳۲ ساله و عباس ۳۱ ساله است. هر دو در رشته نرم‌افزار تحصیل کرده‌اند و آشنایی آنها از دوران کاردانی شکل گرفته و دوستانی صمیمی هستند. این دوستی منجر به بیزینسی شده که با هم اداره می‌کنند. آنها تا قبل از راه‌اندازی این استارتاپ در حوزه برنامه‌نویسی فعال بودند.

ایده راه‌اندازی تیشینه از یک نیاز شکل گرفته است. حسین می‌گوید: «حدود ۶ سال پیش زمانی که عباس قصد سفری داشت، در اینترنت به دنبال محتوا در خصوص مقصد سفری که در پیش داشت، می‌گردد ولی محتوای مناسبی پیدا نمی‌کند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم خلأ محتوا در زمینه گردشگری را در فضای اینترنت پر کنیم.

در آن زمان به فکر راه‌اندازی استارتاپ نبودیم و برای دل خودمان کار می‌کردیم. تقریبا سال‌های ۹۲ تا ۹۳ بود که تیشینه توانسته بود مخاطبان خوبی را جذب کند و ما موفق شدیم در جشنواره وب همان سال‌ها جزو کاندیداهای بهترین وب‌سایت در حوزه گردشگری شویم. در حال حاضر حدود ۵۰۰۰ جاذبه گردشگری در تیشینه با اطلاعات کامل معرفی شده‌اند.

با گذشت زمان کم‌کم احساس کردیم می‌توانیم از این کار پول هم در‌بیاوریم و بیزینسی راه بیندازیم و بر همین اساس پلن‌های مختلفی مانند ایجاد شبکه اجتماعی گردشگری، راه‌اندازی بخش معرفی تور، طراحی سرویس مسافت و غیره را تست کردیم که این پلن‌ها در حال حاضر نیز جزو خدمات جانبی تیشینه به حساب می‌آیند.

در حالی که پلن‌های مختلف را بررسی می‌کردیم، پیشنهادی برای طراحی یک تبلیغ در تیشینه دریافت کردیم تا باکسی را طراحی کنیم که کاربران با وارد‌کردن مبدأ و مقصد سفر خود به سایت فروش آنلاین هواپیما وارد شوند و خرید خود را انجام دهند.

ما طراحی این باکس تبلیغاتی را بومی کردیم به این صورت که براساس صفحه ورودی کاربر به سایت، بلیت هواپیما به همان مقصد گردشگری را به وی پیشنهاد می‌کردیم. از طراحی این تبلیغ بازخورد خیلی خوبی گرفتیم‌ و به این فکر افتادیم تا آن را به‌صورت یک سرویس در تیشینه راه‌اندازی کنیم، در واقع ایده اصلی استارتاپی تیشینه از همان موقع و در اواخر سال ۹۵ شکل گرفت.»

 

 تیشینه چیست

تیشینه در حال حاضر یک متاسرچ در زمینه جست‌وجوی ارزان‌ترین بلیت هواپیماست. بیزینس‌مدلی که تیشینه بر پایه آن شکل گرفته، یک مدل شناخته‌شده در دنیا‌ست که شرکت‌های بزرگی توانسته‌اند از این طریق درآمدزایی و ارزش‌آفرینی داشته باشند. در واقع تیشینه اولین متاسرچ ایرانی در زمینه جست‌وجوی بلیت هواپیما محسوب می‌شود.

«کاربرانی که قصد تهیه بلیت هواپیما را دارند، می‌توانند مبدأ و مقصد سفر خود را در تیشینه وارد کنند تا تیشینه لیست قیمت معتبرترین فروشندگان آنلاین برای آن مسیر را جهت یافتن بهترین و ارزان‌ترین بلیت هواپیما به نمایش بگذارد و دیگر نیازی نباشد تا به تک تک سایت‌های فروش آنلاین بلیت مراجعه کنند تا موجودیت بلیت مورد نظر یا قیمت آنها را با هم مقایسه کنند، بلکه در همان لحظه می‌توانند همه این اطلاعات را یکجا ببینند، بلیت مورد نظر را انتخاب کنند و جهت نهایی‌شدن خرید به سایت ارائه‌دهنده بلیت هدایت شوند.

در حال حاضر ۱۲ سایت فروش بلیت آنلاین با ما همکاری دارند که اطلاعات تمام آنها به مخاطبان نمایش داده می‌شود. ما فقط با سایت‌های معتبر که دارای مجوز رسمی هستند و پشتیبانی آنلاین دارند، همکاری می‌کنیم.» در تیشینه بلیتی فروخته نمی‌شود بلکه بهترین امکان خرید بلیت برای کاربران فراهم می‌شود. هدف اصلی تیشینه این است که به دو سوال اصلی کاربران پاسخ داده شود؛ یکی اینکه از کجا و دیگر اینکه کِی بلیت را تهیه کنند.

در حال حاضر سوال اول در تیشینه پاسخ داده شده و تیم تیشینه در حال بررسی برای پاسخگویی به سوال دوم کاربران است تا بهترین زمان خرید بلیت را نیز به کاربران اعلام کند. علاوه بر این خدماتی همچون استفاده از شبکه اجتماعی گردشگری و دسترسی به انواع اطلاعات در مورد جاذبه‌های گردشگری از دیگر خدماتی است که در تیشینه ارائه می‌شود.

یکی از سرویس‌های پرتقاضا در تیشینه سرویس اعلام مسافت است که تقریبا هر مسافری که قصد داشته باشد در گوگل از مسافت و مسیر بین دو شهر مبدأ و مقصد اطلاع یابد، از این سرویس استفاده می‌کند و وارد سایت تیشینه می‌شود. در حال حاضر به طور روزانه ۳۰ هزار بازدید از تیشینه وجود دارد که از این تعداد کاربر حدود ۲۰۰۰ نفر از آنها از خدمات متاسرچ بلیت هواپیما استفاده می‌کنند.

استفاده از خدمات در تیشینه برای کاربران رایگان است و درآمدزایی در تیشینه براساس مدل‌های درآمدی مرسوم در متاسرچ‌ها تعریف می‌شود. «در متاسرچ‌ها دو نوع مدل درآمدزایی وجود دارد؛ یکی CPC است که براساس کلیکی است که کاربر ‌روی گزینه‌ها انجام می‌دهد و به وب‌سایت فروشنده بلیت هدایت می‌شود و دیگری CPA است که پس از کلیک کاربر و انجام خرید درصدی از فروش آن دریافت می‌شود.

ما در حال حاضر از طریق مدل اول CPC درآمدزایی داریم و ‌روی حالت دوم در مرحله تست هستیم تا از این طریق نیز بتوانیم سرویس‌دهی داشته باشیم.» آنها در حال حاضر از نقطه سر به سر عبور کرده‌اند و حسین می‌گوید به واسطه سرویس متاسرچ، رشد درآمدی خوبی را نیز تا‌کنون تجربه کرده‌اند.

 

 بازار تیشینه

حجم بازار فروش بلیت هواپیما سهم خوبی از بازار گردشگری را به خود اختصاص می‌دهد و روزانه حدود ۵۰ هزار بلیت داخلی هواپیما به فروش می‌رسد. «این بازار، بازار بزرگی است، اگر تقریبا رقم جست‌وجو برای فروش هر بلیت هواپیما را سه برابر تعداد بلیتی که روزانه به فروش می‌رسد در نظر بگیریم، ما در حال حاضر سهم کوچکی از این جست‌وجو را به خود اختصاص داده‌ایم ولی از آنجایی که تنها یک کانال ارتباطی هستیم و فروشنده نهایی نیستیم، با پیچیدگی و هزینه‌های بسیار کمتری برای اسکیل کار روبه‌رو هستیم و می‌توانیم با سرعت مناسبی به سهم بیشتری از این بازار دست یابیم.

با توجه به این موارد و به شرط حصول پلن‌های مالی و بازاریابی تا پایان سال آینده ما به سهم ۱۰ تا ۱۲  درصدی از این بازار چشم دوخته‌ایم. به طور کلی خدمات متاسرچ قابلیت گسترش سطحی خوبی دارند و ما قصد داریم خدماتی همچون جست‌وجوی هتل، اقامتگاه، اتوبوس، قطار و دیگر سرویس‌های گردشگری را نیز به خدمات متاسرچ تیشینه اضافه کنیم تا کاربران به تمام خدمات مورد نیاز خود در یک محیط باهوش دسترسی داشته باشند.»

حسین می‌گوید در این راه با چالش‌هایی نیز روبه‌رو بوده‌اند «متقاعد‌کردن بیزینس‌ها و ارائه‌دهندگان فروش آنلاین هواپیما برای ما چالش‌برانگیز بود. خدماتی که ما ارائه می‌دادیم، برای آنها ناشناخته بود و از ارزشمندی استفاده از این خدمات نسبت به دیگر شیوه‌های بازاریابی بی‌اطلاع بودند.

همین موضوع باعث شد زمان زیادی را صرف ایجاد اعتماد در این بیزینس‌ها کنیم ولی در حال حاضر در شرایط خوبی به سر می‌بریم و این نوع خدمات در حال حاضر تا حدودی جا افتاده است. اما از طرف دیگر و چالش اساسی ما جا‌انداختن مفهوم متاسرچ برای عموم کاربران است، اینکه کاربر تفاوت بین یک متاسرچ مثل تیشینه را با وب‌سایت‌های آنلاین فروش بلیت درک کند، نیازمند سرمایه‌گذاری درست، برنامه‌ریزی دقیق و فرایندی زمان‌بر است.»

۱ دیدگاه
  1. علی می‌گوید

    بلیط هواپیما ایرانشهر به تهران

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.