لطفا هنرانه برای من یک لباس بدوزید!

هنرانه؛ پلتفرمی برای خیاطی و طراحی آنلاین لباس است

2

استارتاپ هنرانه توسط یک خواهر و برادر بنیانگذاری شده است؛ مبینا و سینا اکبری. سینا ۲۴ ساله است و در رشته نرم‌افزار در دانشگاه تهران تحصیل کرده و قبل از این استارتاپ مستر تری‌دی را راه‌انداخته ‌و مبینا هم ۲۵ ساله است و لیسانس مهندسی آب و مدرک MBA دارد.

با مبینا هم‌صحبت شدیم تا بیشتر از هنرانه برایمان بگوید؛ «من تا قبل از هنرانه در حوزه مهندسی سازه دانشجو بودم و به مدیریت کسب‌وکار علاقه داشتم و در دوره‌های آن شرکت می‌کردم و از طرفی به کارهای هنری نیز علاقه داشتم و مادرم هم یک آموزشگاه خیاطی داشت و استاد دوخت و طراحی لباس بود و این شرایط باعث شد که ایده هنرانه به ذهنم برسد و بستری را فراهم کنم تا کسب‌و‌کاری را راه بیندازم که به علایق هنری که دارم نیز مرتبط باشد.»

  • هنرانه را چطور تعریف می‌کنید و چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

هنرانه در واقع یک پلتفرم دوخت لباس است که از یک طرف با افرادی که می‌خواهند لباس سفارش دهند و از طرف دیگر با خیاطان در ارتباط است و دو سر پلتفرم را به هم وصل می‌کند. از دیگر خدماتی که در هنرانه ارائه می‌شود، خدمات در حوزه آموزش است.

به این ترتیب که افرادی که مایل باشند در حوزه خیاطی آموزش ببینند، می‌توانند در‌خواست خود را در مورد آموزشی که مدنظرشان است، ثبت کنند. پس از آن اساتید خیاطی آموزش‌های مورد نیاز را به صورت ویدئو ضبط می‌کنند و در اختیار کاربران قرار می‌دهند. به این ترتیب اساتید خیاطی می‌توانند آموزش‌های خود را بفروشند.

  • تا‌کنون چه تعداد خیاط همکاری خود را با هنرانه آغاز کرده‌اند؟

قبل از راه‌اندازی سایت ما یک صفحه اینستاگرام راه انداخته بودیم و استقبالی که از این صفحه شد، ما را تشویق کرد که سایت هنرانه را نیز راه بیندازیم. در صفحه اینستاگرام حدود ۲۰۰ هزار فالوئر داریم که از این تعداد حدود ۵۰۰۰ نفر خیاط هستند‌ که تقریبا اکثر این خیاطان در پلتفرم هنرانه نیز حضور دارند.

  • تاکنون چه تعداد کاربر از این طریق سفارش خیاطی خود را ثبت کرده‌اند؟

از زمانی که کار را شروع کردیم تا‌کنون حدود ۲۰۰۰ کاربر از این طریق از خدمات استفاده کرده‌اند.

  • برای ثبت سفارش کاربران باید چه مراحلی را طی کنند؟

فرآیند ثبت سفارش هم از طریق سایت و هم از طریق ربات تلگرام امکان‌پذیر است. از طریق سایت کاربر پس از ثبت‌نام به عنوان کارفرما مشخص می‌کند که درخواست دوخت دارد یا الگو و یا آموزش. سپس قیمت را تعیین می‌کند و توضیحات لازم را ارسال می‌کند و منتظر می‌ماند تا پیشنهاد خیاطان مختلف را دریافت کند و در نهایت با یک خیاط به توافق می‌رسد و سفارش انجام می‌پذیرد.

  • به طور متوسط چقدر طول می‌کشد که سفارش به دست مشتری برسد؟

این زمان حداکثر یک هفته است و ما سعی کرده‌ایم در این زمینه مزیت رقابتی ایجاد کنیم چراکه به طور معمول زمان آماده‌سازی لباس در خیاطی‌ها‌ در سطح شهر بیشتر از این‌ زمان است.

  • قیمت لباس‌ها را خیاط‌ها مشخص می‌کنند یا مشتریان؟

ما سازوکاری ایجاد کرده‌ایم که مشتریان در زمان ثبت سفارش قیمت مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. براساس این معیار مشتری از جدول قیمتی که برای او نمایش داده می‌شود، قیمت مورد نظر خود را انتخاب می‌کند و براساس قیمتی که انتخاب کرده است خیاطان به مشتری قیمت پیشنهادی خود را اعلام می‌کنند و در نهایت ‌روی یک قیمت به توافق می‌رسند.

  • شیوه درآمدزایی خود را چگونه تعریف کرده‌اید؟

ما به صورت درصدی از هر سفارش ۱۰ درصد به عنوان مزد دوخت دریافت می‌کنیم.

  • در حال حاضر به مرحله خوبی از درآمدزایی رسیده‌اید؟

بله، از آنجایی که برادرم برنامه‌نویس بودند و مادرم هم خیاط بود، در ابتدای راه سرمایه اولیه زیادی احتیاج نداشتیم و خودمان کار را راه انداختیم. از طرف دیگر یک سرمایه‌گذار انجل نیز در کار ما حدود ۵۰میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرد‌.

از آنجایی که برادرم برنامه‌نویس بودند و مادرم هم خیاط بود، در ابتدای راه سرمایه اولیه زیادی احتیاج نداشتیم و خودمان کار را راه انداختیم. از طرف دیگر یک سرمایه‌گذار انجل نیز در کار ما حدود ۵۰میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرد

  • با توجه به اینکه روند خیاطی کاملا سنتی است و افراد به خیاطان محلی و مزون‌های مربوطه مراجعه می‌کردند، برای آنلاین‌کردن این فرآیند با چالش رو‌به‌رو نبودید؟

برای برطرف‌کردن این مشکل ما دو گزینه برای ثبت درخواست خیاطی داریم؛ اولین گزینه برای افرادی است که تمایل دارند لباس را پرو کنند. بر همین اساس خیاطی را انتخاب می‌کنند که در شهر و محله خودشان باشد و براساس نمونه کارهایی که هر یک از خیاطان در سایت ثبت کرده‌اند، این انتخاب صورت می‌گیرد.

دومین گزینه برای افرادی است که پرو برایشان اهمیت ندارد و خیاط مطابق اندازه‌هایی که کاربر ثبت می‌کند، لباس را می‌دوزد و برایش ارسال می‌کند.

  • از طرف دیگر اکثر خیاطان با محیط مجازی سر‌وکار ندارند، چطور توانستید آنها را با محیط آنلاین آشنا کنید؟

همانطور که گفتم، ما یک صفحه اینستاگرام داشتیم که اکثر خیاطان از این طریق به پلتفرم پیوستند و اکثرا کسانی بودند که به واسطه فعالیت در اینستاگرام با محیط مجازی آشنا بودند و از این نظر مشکلی نداشتیم.

  • تا‌کنون بازار را چطور ارزیابی کردید و چقدر کشش تقاضا برای خیاطی در بازار وجود داشته است؟

برخلاف نظر اکثر افراد که فکر می‌کنند در دوره‌ای هستیم که خیاطی کمتر صورت می‌گیرد، ولی به دلیل گرانی که رخ داده است، خیلی از افراد به خیاطی روی آورده‌اند. به این صورت که هم دوست دارند خیاطی را یاد بگیرند و هم اینکه لباس‌ها را با قیمت کمتری با خیاطی تهیه کنند. بر همین اساس ما شرایطی را فراهم کرده‌ایم که این دو نیاز بر‌آورده شود‌ و به نسبت با بازار خوبی تاکنون روبه‌رو بوده‌ایم.

  • ارزیابی از حجم بازاری که در آن فعالیت می‌کنید، دارید؟

حدودا در کشور به صورت سالانه هر فرد به طور متوسط ۲۰۰ هزار تومان لباس می‌خرد. ما اگر بتوانیم حتی ‌‌۱۰‌درصد از این بازار را به دست بیاوریم، می‌توانیم به مرحله خوبی از درآمدزایی برسیم.

  • در این مدت با چه چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌اید؟

مشکلاتی که داشتیم، این بود که در ابتدا باید خیاطان را براساس نمونه کارهایی که داشتند، ارزیابی می‌کردیم که این فرآیندی زمان‌بر بود. از طرف دیگر، معرفی پلتفرم نیز از دیگر چالش‌ها بود؛ اینکه مشتریان به آن اعتماد کرده و سفارش خود را ثبت کنند.

2 دیدگاه
  1. انتشارات گاج می‌گوید

    امیدوارم موفق باشید و به درآمدهای میلیاردی برسید.

    انتشارات گاج

    1. سینا اکبری می‌گوید

      ممنونم از دعای خیر شما

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.