استارتاپ ۲۰ میلیارد‌ دلاری دو جوان روستایی

برادران کولیسون چگونه با ۷ خط برنامه توانستند به گردش مالی ۵۰ میلیارد دلاری برسند

1

شرکت این دو جوان روستایی ایرلندی درکنارپی‌پل، غول بزرگ فین‌تک قرار داشت. آنها هر روز با دوچرخه از کنارش می‌گذشتند و هرگز مدیران پی‌پل و بانک‌های بزرگ فکر نمی‌کردند این دو جوان با ۷ خط کد، آنها را تهدیدکنند و به ثروت افسانه‌ای دست یابند.

آمریکایی‌ها روزانه ۱٫۲ میلیارد دلار صرف خریدهای برخط می‌کنند. براساس گزارش اداره امور تجاری این کشور، میزان خرید آنها در ۵ سال گذشته تقریبا دوبرابر شده و انتظار می‌رود از آنجا که اینترنت به خوردن کسب‌و‌کارهای خرده‌فروشی سنتی ادامه می‌دهد، در طی ۵سال بعدی نیز همین رشد را تجربه کند.

اما نکته‌ای که احتمالا شگفتی‌برانگیز باشد، اینکه زیرساخت‌های مالی شبکه اینترنت کند و قدیمی است. برای سالیان متمادی رشد انفجاری تجارت الکترونیک فراتر از فناوری بود و شرکت‌هایی که می‌خواستند فروشگاهی را ایجاد کنند، ناگزیر از مراجعه به بانک بودند؛ جایی که فرآیند پرداخت را انجام می‌دهد و درگاهی برای ارتباط بین دو طرف معامله است.

این فرآیند زمان‌بر است و تعداد زیادی افراد را درگیر می‌کند. بسیاری از نرم‌افزارهایی که ‌تراکنش‌ها را مدیریت می‌کنند، چند دهه عمر دارند‌ و برخی نمونه‌های امروزی‌تر توسط بانک‌ها، شرکت‌های کارت اعتباری و موسسات واسطه مالی نوشته شده و شامل کدهای نرم‌افزاری ممتازی نیستند.

در سال ۲۰۱۰ پاتریک و جان کولیسون که از منطقه‌ای روستایی در ایرلند هستند، شروع به رفع اشکالات این فرآیند کردند. شرکت آنها به نام Stripe نرم‌افزاری را عرضه کرد که صاحبان کسب‌و‌کارها با استفاده از آن قادر به ایجاد ارتباط بلادرنگ بین وب‌سایت‌ها، کارت‌های اعتباری‌ و بانک‌ها برای دریافت واریزی‌های مشتریان بودند.

محصول آنها در بین کسب‌و‌کارهای نوپای سیلیکون‌ولی سر و صدایی به پا کرد. کسب‌و‌کارهایی همچون لیفت، فیس‌بوک‌ و هزاران نمونه دیگر علاقه‌مند به همراهی شده و زیرساخت مالی استرایپ را به روندهای خودشان اضافه کردند.

استرایپ امروز درآمدی ده‌ها میلیارد دلاری از تراکنش‌های سالانه و از محل کارمزد دارد. تخمین زده می‌شود که احتمالا نیمی از آمریکایی‌هایی که در سال گذشته از طریق اینترنت خرید کرده‌اند، کار خود را توسط استرایپ انجام داده‌اند.

به این ترتیب ارزش استرایپ به ۹٫۲ میلیارد دلار رسیده که چندین مرتبه بیشتر از رقبای دیگر است و این دو برادر ایرلندی که ۲۸ و ۲۶ سال سن دارند ‌را تبدیل به جوان‌ترین میلیاردرهای دنیا کرده. حوزه پرداخت، میدان نبردی بیرحمانه است.

تعداد بی‌شماری کسب‌و‌کار نوپا، بانک‌های بزرگ‌ و شرکت‌هایی همچون گوگل و اپل در تلاش برای کسب درآمد از این حوزه هستند. این رقابت همراه با حاشیه سود منحصر‌به‌فرد باعث شده است که کارشناسان با این پرسش مواجه شوند که آیا ارزیابی قیمت بالای استرایپ منطقی است؟ برندان میلر، تحلیلگر موسسه پژوهشی فارستر در این‌باره می‌گوید: «ارزش آنها خیلی بیشتر از بسیاری از بازیگران دیگری است که چندین سال با هزاران کارمند در این زمینه کار می‌کردند؛ ارزشی بسیار بزرگ‌تر با مشتریانی از سرتاسر دنیا.»

استرایپ محصول کار پاتریک کولیسون و برادرش جان است. برادران کولیسون زاده لیمریک در کشور ایرلند هستند. دنیس پدر آنها یک مهندس برق و مادرشان میکروب‌شناس است. دنیس بعدتر به سمت کارآفرینی رفت‌ و اداره یک هتل را در ساحل لوفدرگ برعهده گرفت و مادرشان مسئولیت اداره شرکتی آموزشی را پذیرفت.

دوران مدرسه دو برادر در بین گروهی کمتر از ۲۰نفر سپری شد و در این مدت بود که پاتریک برای فرار از وضعیت کسالت‌بار مدرسه رو به مطالعه آورد. او تلاش می‌کرد در دید آموزگاران نباشد، بعدها حتی مدیران نیز به آموزگاران توصیه می‌کردند که او را به خاطر مطالعه در ساعات درسی آزاد بگذارند.

او سال آخر تحصیل را در خانه گذراند و موفق شد در ۱۶سالگی مدرسه را تمام کند. او در سال ۲۰۰۵ و در ‌۱۶‌سالگی جایزه چهل‌و‌یکمین دوره نمایشگاه فناوری و دانشمندان جوان را کسب کرد. طرحی که پاتریک به این دوره از مسابقات ارائه کرده بود، به نام آیزاک (به احترام آیزاک نیوتن) و در حوزه هوش مصنوعی بود.

او پس از این وارد دانشگاه ام.‌آی.‌تی‌ شد اما تحصیل را رها کرد و در سال۲۰۰۷ در لیمریک با کمک برادرش شرکتی به نام Shuppa را تاسیس کرد که در گویش ایرلندی به معنای فروشگاه است. آنها پس از ناکامی در جلب توجه شرکت‌های ایرلندی و به دلیل علاقه‌ای که شرکت شتاب‌دهنده Y Combinator به کارشان نشان داده بود، راهی سیلیکون‌ولی شدند.

در آنجا با دو شریک دیگرشان آشنا شدند و شرکتی به نام Auvtomatic را تاسیس کردند. این شرکت راهی برای اداره حراجی‌های Ebay ارائه کرد و در نتیجه مورد توجه قرار گرفت تا اینکه در سال۲۰۰۸ توانستند آن را به یک شرکت کانادایی بفروشند و یک‌شبه میلیونر شدند‌ و در همان سال در فهرست جوانان ثروتمند ایرلندی قرار گرفتند.

برادران کولیسون در سال ۲۰۱۰ شرکت موفق دیگری به نام استرایپ را تاسیس کردند که روی خدمات پرداخت اینترنتی و ارائه تسهیلات برای شرکت‌های علاقه‌مند به حضور در حوزه تجارت الکترونیک متمرکز بود.

جذب سرمایه

طرح آنها سرمایه‌گذارانی از جمله ایلان ماسک را به خود جلب کرد و مسیر موفقیت شرکت و تبدیل‌شدن آنها به میلیاردرهای جوان دنیا را هموار ساخت. آنها در همین سال موفق به دریافت حمایت مالی از Y Combinator شدند و در سال ۲۰۱۱ نیز معادل ۲ میلیون دلار سرمایه دریافت کردند.

در ادامه این مسیر در سال ۲۰۱۲ توانستند ۱۸ میلیون دلار دیگر سرمایه جذب کنند که ارزش شرکت‌شان را به ۱۰۰ میلیون دلار رساند. شرکت در سال ۲۰۱۱ و پس از مدت طولانی کار و آزمون، به صورت عمومی کار خود را شروع کرد‌ و توانست در سال ۲۰۱۳ معادل ۲۰ میلیون دلار دیگر سرمایه جذب کند و تا سال ۲۰۱۶ که ۱۵۰ میلیون دلار دیگر سرمایه دریافت کرد، ارزشی معادل ۹ میلیارد دلار به دست آورده بود. ارزش استرایپ تا سال ۲۰۱۸ و پس از جذب ۲۴۵ میلیون دلار سرمایه جدید، به رقم ۲۰ میلیارد دلار رسید.

سال ۲۰۰۹ زمانی‌که برادران کولیسون وارد سیلیکون‌ولی شدند، طرح خود برای ساختن استرایپ را دنبال می‌کردند و دفتر کوچک‌شان در این منطقه نزدیک محلی بود که پی‌پال غول تراکنش‌های مالی حضور داشت. آنها برای رفت و آمد از دوچرخه استفاده می‌کردند که ارزان‌تر از خودرو بود و آنگونه که موریتز یکی از اعضای هیات مدیره استرایپ می‌گوید: «آنها این فرصت را داشتند که بدون آلوده‌شدن به اتمسفر سیلیکون‌ولی وارد این منطقه شوند.

این دو برادر متواضع و استوار هستند، این چندان با آنکه این دو برادر از روستایی کوچک آمده‌اند تا تبدیل به مهم‌ترین شرکت در اینترنت شوند، سازگار نیست.»۲سال کار مداوم برادران کولیسون برای آماده‌سازی نرم‌افزار، ارتباط با بانک‌ها، شرکت‌های کارت‌های اعتباری‌ و شرکت‌های تنطیم مقررات بالاخره منجر به اعلام عمومی خدمات شرکت در سال ۲۰۱۱ شد.

گردش مالی

با ظهور استرایپ شرکت‌ها می‌توانستند تنها با اضافه‌کردن ۷ خط کد به وب‌سایت‌هایشان، خدمات پرداخت برخط را هم در اختیار بگیرند. این تحول جدید به سرعت مورد توجه سیلیکون‌ولی قرار گرفت. امروز استرایپ تبدیل به موتور فعالیت‌های مالی برای بیش از ۱۰۰هزار کسب‌و‌کار شده و اطلاعات کلیدی مالی مانند شماره کارت‌های اعتباری را نگهداری می‌کند.

آنها همچنین پشتیبانی از خدماتی مانند Apple pay را هم در اختیار دارند. استرایپ از هر تراکنش مالی با استفاده از کارت اعتباری ۲٫۹ درصد هزینه دریافت می‌کند (هر چند این میزان برای مبالغ بالاتر کاهش می‌یابد.)

استرایپ تعداد تراکنش‌هایی که پشتیبانی کرده را اعلام نمی‌کند اما تحلیلگران بر این باورند که آنها سالانه ۵۰ میلیارد دلار تراکنش را مدیریت می‌کنند که به معنای ۱٫۵میلیارد دلار درآمد است. این شرکت همچنان مورد اقبال کسب‌و‌کارهای نوپاست و خدماتش را به شرکت‌هایی همچون Uber و airbnb ارائه می‌کند.

اما آنها کسب‌و‌کارهای قدیمی همچون تارگت را هم هدف قرار داده‌اند تا پول‌های خارج از فضای کسب‌و‌کارهای نوپا را هم جذب کنند‌ و مشارکت آنها با آمازون نشان داد که می‌توانند در این مسیر هم موفق شوند.

۱ دیدگاه
  1. امید می‌گوید

    جالب ولی گنگ بود روال کارشون

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.