نظر واقعی کارکنان آمازون درباره این شرکت چیست؟

0

پیش از اینکه شرایط نامطلوب محل کار کارمندان دفتری شرکت آمازون در هفته گذشته خبر اول نیویورک تایمز شود، کارمندان این شرکت درباره تجاربشان در فروش بزرگ آنلاین سیاتل چه می‌گفتند؟ ابتدا مروری بر رویدادهای چند روز گذشته:

دیوید استرایفلد و جودی کانتور، گزارشگران تایمز در یک ستون ۷۰۰۰ کلمه‌ای از مصاحبه‌شان با ۱۰۰ نفر از کارکنان فعلی و قبلی آمازون خبر دادند که بیشتر آنها یک محل کار خشن و اغلب غیرقابل‌تحمل را توصیف کرده‌ بودند؛ جایی که مدیران ارشد آنها را تشویق می‌کردند در گزارش‌هایشان به عقاید یکدیگر حمله کنند. یک راهنمای تلفن داخلی وجود دارد که نحوه ارسال پیام‌های مخفیانه درباره همکاران را آموزش می‌دهد. کارمندانی که از سرطان، عدم موفقیت یا دیگر مشکلات شخصی رنج می‌برند، جریمه و یا کنار گذاشته می‌شوند؛ درست مانند کارمندانی که نتوانسته‌اند انتظارات شرکت را برآورده کنند. بر اساس این مقاله بسیاری از کارمندان آمازون پشت میزهایشان گریه می‌کنند! با اینکه عنوان مقاله «قدرتی هیجان‌انگیز برای خلق‌کردن» بود، اما اغلب خوانندگان برداشتشان از مقاله این بود که آمازون به کارکنانش بیش از اندازه سخت می‌گیرد.

از زمانی که این داستان منتشر شد، انبوهی از واکنش‌ها را در پی داشت: ۴۰۰۰ نظر در سایت nytimes.com که بیشترشان از طرف کارکنان آمازون بود، ثبت شد. سایت‌هایی چون ردیتو هکرنیوز نیز نظرهای فراوانی داشتند و یکی از مهندسان آمازون نیک سوبوتاری مطلبی در لینکدین در دفاع از جریان کار در شرکت نوشت. مدیرعامل شرکت، جف بزوس، نیز نامه‌ای خطاب به کارمندان نوشت و گفت: «روش‌های مدیریتی بی‌رحمانه را تحمل نخواهد کرد». او همچنین  از کارمندان خواسته بود که  اگر جایی برخورد نامناسبی دیدند، فورا‌ با او تماس بگیرند.

ما فکر کردیم که اگر به توصیف‌هایی که کارکنان آمازون در طول زمان از محیط کارشان در گلاس‌دور، یعنی وب‌سایت شغلی هفت‌ساله که حاوی اطلاعات کاربران در مورد حقوق وشرایط کاری‌شان است، سری بزنیم، بسیار جالب خواهد بود. این سایت از ۴۰۰هزار شرکت عضو، ۸ میلیون نظر و رتبه‌بندی دارد که ۵۸۰۰ نظر متعلق به  کارمندان آمازون است. آنها پیش از اینکه کار به اینجا برسد چه گفته بودند؟

بعضی از کارمندان شغلشان را دوست داشتند و بعضی دقیقا‌ به مطالب مندرج در مقاله تایمز اشاره کرده بودند. «تعادل بین کار و زندگی ممکن است به چالش درآید»، این را یک طراح گرافیک در سیاتل در ۱۳ آگوست نوشته بود. «فرهنگ عقده معیارها». اما او در قسمت «حرفه‌ای‌ها» چنین  نوشته بود: «انسان‌های واقعا‌ باهوش، مالکیت قدرتمند مسیر شغلی و ظرفیت‌های بالا برای پیشرفت».

سایت گلاس‌دور که درباره آمازون تحقیق کرده است علاوه بر اینکه از کارمندان می‌خواهد نظراتشان را در مورد محل کارشان بنویسند، از آنها چند سؤال درباره شرکتشان نیز می‌پرسد. مثلاً اینکه آیا مایلید این شرکت را به دوست‌تان پیشنهاد دهید؟ آیا از مدیرعامل شرکت راضی هستید؟ همچنین از آنها می‌خواهد که به شرکتشان از یک تا پنج امتیاز بدهند. ۶۳درصد از کارمندان آمازون مایل بودند تا کار در این شرکت را به دوستانشان پیشنهاد بدهند و ۸۲درصد از آنان از مدیرعامل شرکت راضی بودند و در جمع امتیاز ۴/۳ را به شرکت داده بودند. این امتیاز ۲/۰درصد از میانگین امتیاز شرکت‌های سایت بالاتر بود. از طرف دیگر شرکت والمورت که یکی از رقبای اصلی آمازون است، امتیازش در این سایت ۳ بود. تنها ۵۰درصد کارکنان والمورت تمایل داشتند شرکت را به دوستانشان معرفی کنند و ۶۰درصد از مدیرعامل آن یعنی داگ مک‌میلون راضی بودند. گلاس‌دور۱۳۰۰۰ نظر از کارمندان کنونی و قبلی والمورت جمع‌آوری کرده است.می‌توان این شرکت را با کمپانی گوگل نیز مقایسه کرد. البته که از گوگل بیشتر برای جست‌وجوی اطلاعات استفاده می‌شود اما بسیاری از کاربران از طریق لینک‌های گوگل خرید می‌کنند. بی‌نهایت نظرات مثبت درباره محیط کاری دوستانه در گوگل وجود دارد بنابراین جای تعجب نبود که امتیاز آن ۴/۴ بود و ۹۱درصد کارمندان آن را به دوستانشان پیشنهاد می‌کردند و ۹۶درصد از مدیرعامل آن یعنی لری پیج راضی بودند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.