علی‌بابا می‌خواهد روزی ۱۰ میلیارد تومان فروش داشته باشد

0

به گفته مدیرعامل علی‌بابا، این هلدینگ در حال حاضر ۲۰درصد از بازار بلیت داخلی و ۱۵درصد از بازار قطار را از آن خود کرده است. اما در رابطه با بلیت پروازهای خارجی هنوز در مرحله معرفی است و تا‌کنون فقط یک درصد از بازار را تصاحب کرده است. مجید حسینی‌نژاد در حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور که از این استارتاپ بازدید می‌کرد، فروش علی‌بابا را روزانه ۲,۵میلیارد تومان اعلام و پیش‌بینی کرد که سال آینده، این عدد به روزی ۱۰ میلیارد تومان برسد.

به گفته حسینی‌نژاد، علی‌بابا اول مرداد سال۹۳ راه‌اندازی شده و در ۱۲ ماه گذشته ۳,۵ میلیون بلیت فروخته که ارزش دلاری آن حدود  ۱۳۰میلیون دلار بوده است. رکورد علی‌بابا برای فروش بلیت در یک روز هم ۲۵هزار بلیت بوده ‌و متوسط فروش روزانه بلیت در علی‌بابا هم ۱۷هزار بلیت عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری شنبه‌پرس، مجید حسینی‌نژاد، مدیرعامل علی‌بابا، از راه‌اندازی سایت جدید این استارتاپ خبر داد و گفت: «این یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های علی باباست و از هفته جاری برخی کاربران روی سایت جدید منتقل خواهند شد و تا پایان سال سایت جدید به صورت کامل راه‌اندازی می‌شود.»

حسینی‌نژاد در ادامه گفت: «از مهرماه تاکنون ۳۰درصد رشد ریالی داشته‌‌ایم. فروش بلیت داخلی هواپیما از ۶هزار بلیت روزانه به ۱۰هزار و قطار از ۴هزار به ۶هزار رسیده است.» به گفته حسینی‌نژاد، مهم‌ترین دغدغه بخش بازاریابی علی‌بابا، رصد رفتار مشتریان این شرکت است و اینکه مشتریانی که به اینترنت دسترسی دارند، ولی هنوز از طریق آفلاین خرید می‌کنند ترغیب به استفاده از روش‌های آنلاین شوند.

 

  •  هر ۴,۵ ثانیه یک بلیت!

به گفته حسینی‌نژاد، علی‌بابا هر ۴,۵ ثانیه یک بلیت می‌فروشد. «۲۰درصد بازار فروش بلیت پروازهای داخلی در دست علی‌باباست و این رقم در ارتباط با بلیت قطار ۱۵ درصد بازار است که می‌توان ادعا کرد بیشتر از شرکت رجا بلیت می‌فروشیم.»

حسینی‌نژاد از سرمایه‌گذاری علی‌بابا روی ۳ استارتاپ خبر داد و گفت: «برنامه‌ای برای توانمندسازی افرادی که به هر نحو خدمات گردشگری ارائه می‌دهند، داریم؛ یعنی به جای اینکه مستقیما سرمایه‌گذاری کنیم، بستری فراهم می‌کنیم تا در قالب پلتفرم فعال شوند و خدماتشان را ارائه دهند.» علاوه بر این، مدیرعامل علی‌بابا از راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیری با مشارکت بخش آی‌سی‌تی بنیاد و میراث فرهنگی در آینده خبر داد.

همچنین در بازدید امروز ستاری از علی‌بابا خبر گسترش ۲هزارمتری مرکز تماس این استارتاپ در جاده مخصوص کرج اعلام شد. به گفته حسینی‌نژاد در این فضا، در قسمت کال‌سنتر، ۱۲۴ نفر به صورت شبانه‌روزی به ارائه خدمات پشتیبانی به مشتریان مشغول خواهند شد. همچنین به گفته مدیرعامل علی‌بابا شعبه رشت و انزلی این استارتاپ هم هفته جاری به این مجموعه اضافه خواهد شد. راه‌اندازی دفتر در مشهد نیز در مرحله مذاکره قرار دارد. حسینی‌نژاد در رابطه با علت تاسیس دفاتر آفلاین می‌گوید: «به این علت که بازار گردشگری همیشه بخش آفلاین دارد، ما می‌خواهیم آن قسمت بازار را هم داشته‌ باشیم. از طرف دیگر اگر بخواهیم در شهرها، فعالیت‌های گردشگری ارائه دهیم باید با گردشگران در ارتباط باشیم. در واقع ما از برندمان استفاده می‌کنیم و از دفاتر آفلاین درآمد کسب می‌کنیم. علاوه بر آن، با فعالان محلی در رابطه با گردشگری شهرستان‌ها هم در ارتباط خواهیم بود.»

در رابطه با ارائه خدمات تور، حسینی‌نژاد توضیح می‌دهد: «در سال گذشته دو بیزینس‌مدل داشتیم که با آژانس‌ها همکاری کنیم و هر دو شکست خورد. حالا قصد داریم با افرادی که خودشان محصولات گردشگری تولید می‌کنند وارد مذاکره شویم و آنها را به مشتری وصل کنیم، این پلتفرم جدید در سال آینده راه‌اندازی خواهد شد. در زمینه بومگردی هم وارد خواهیم شد. در این زمینه در حال حاضر، در سایت جاباما قسمتی وجود دارد تا افرادی که قادر به ارائه محل اقامت هستند، ظرفیت‌هایشان را اعلام کنند.»

حسینی‌نژاد اعلام می‌کند: « در حال حاضر سه برند داریم؛ علی‌بابا، جاباما و هلوپرشیا. هلوپرشیا سال گذشته فقط به دلیل مسائل مالی و حقوقی به وجود آمد ولی در سال آینده دوباره شروع به کار می‌کند.»

 

  •  توسعه استارتاپ‌های گردشگری اولویت دولت است

سورنا ستاری ‌در جواب سوالی، در رابطه با فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم برای استارتاپ‌ها گفت: «بهترین زیرساخت، زیرساختی است که استارتاپ‌ها خودشان ایجاد کنند؛ بدون دخالت دولت. حمایت دولت را باید به صورت جدی داشته باشیم چه در بخش دانش‌بنیان، چه در بخش استارتاپ‌ها که بسیاری از آنها هم دانش‌بنیان هستند، مثل همین شرکتی که امروز دیدیم. کار اصلی را بخش خصوصی باید انجام دهد و ما باید محیط کسب‌وکار را درست کنیم.  کسب‌وکارهای آنلاین بیش از هر چیزی احتیاج به بازار و فضای کسب‌وکاری مناسب دارند و اینکه در دادن مجوزها یک تحول جدی داشته باشیم، چون ما به شیوه‌های گذشته نمی‌توانیم ادامه دهیم. من خوشحالم از اینکه می‌بینیم این شرکت‌ها کم‌کم روی پای خودشان می‌ایستند و هرروز ایده‌های جدید دارند و بازار را بیشتر فتح می‌کنند. همینطور هرروز نگاه بیشتری برای صادرات به خارج از کشور دارند. یکی از حوزه‌هایی که خیلی مهم است، حوزه گردشگری است و شرکتی که امروز در آن هستیم یکی از شرکت‌های خوب حوزه گردشگری است. این حوزه حوزه‌ای است که قطعا در آینده تحولات جدی می‌تواند در آن اتفاق بیفتد؛ هم در جذب گردشگر خارجی و هم گردشگر داخلی. این استارتاپ‌ها هزینه‌ها را می‌توانند پایین بیاورند و خدمات خوبی را در دسترس مردم قرار دهند. این جزو اولویت‌های ماست که بتوانیم در حوزه گردشگری توسعه ایجاد کنیم.»

 

  •  توسعه استارتاپ‌ها در بافت‌های فرسوده

معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری در رابطه با جمع‌آوری استارتاپ‌ها در قالب یک پارک یا شهر مجزا هم بیان کرد: «قطعا توسعه پارک‌های علم و فناوری می‌تواند خیلی موثر باشد ولی چیزی که خیلی مهم است و در مدیریت جدید شهرداری تهران هم پیگیری می‌شود این است که کل شهر را به عنوان یک شهر فناوری داشته باشیم.

برای نمونه توسعه استارتاپ‌ها در بدنه شهر، یعنی استقرار آنها در محل مراکزی که قبلا صنایع مختلف در آنها وجود داشته ولی در حال حاضر آن مراکز تخلیه شده و مضرات اجتماعی زیادی را هم ایجاد کرده‌اند. این یعنی همان توسعه استارتاپ‌ها در بافت‌های فرسوده؛ موضوعی که می‌تواند تحولات جدی را در مدیریت شهری ایجاد کند. ما کمتر شهری را در ایران پیدا می‌کنیم با جمعیت ۱۵- ۱۶ میلیونی مثل تهران که شهرهایی مثل کرج را در اطراف خود دارد و خدمات گسترده‌ای هم شهروندانشان نیاز دارند. ‌از طرفی دانشگاه‌های بسیار خوبی هم در شهر تهران داریم و در نتیجه تمرکز نیروی انسانی که در این شهر وجود دارد باعث شده موضوع شهر فناوری را در تهران به‌صورت جدی پیگیری کنیم.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.