شهرینو؛ هرچه در شهر هست…

0
  •  شهرینو دقیقا چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

اگر بخواهم خیلی ساده بگویم، شهرینو یک بازار الکترونیک است. ابزاری برای کسب‌وکارها که وارد فضای آنلاین شوند. شهرینو درواقع یک وب‌سایت تجارت الکترونیک است که به کسب‌و‌کارهای نوپا کمک می‌کند تا در بازارهای اینترنتی حضور پیدا کنند و از ابزارهایی مثل ایجاد فروشگاه، درج آگهی استخدام، درج رویداد و سایر ظرفیت‌های آن استفاده کنند تا کسب‌وکار خودشان را توسعه دهند. در مقابل مردم هم می‌توانند دسترسی سریع‌تر به نیازمندی‌ها، بازارها و مشاغل داشته باشند. به‌عبارتی می‌توان شهرینو را یک جامعه مجازی کسب‌وکار نام‌گذاری کرد.

  •  ایده شهرینو از کجا شکل گرفت و از چه زمانی شروع کردید؟

ایده شهرینو حدود یک سال پیش شکل گرفت و اواخر پاییز ۹۴ کار را شروع کردیم. ایده از اینجا شکل گرفت که از یک طرف مصرف‌کننده‌ها این نیاز را داشتند که به چنین فضایی دسترسی داشته باشند؛ شاید تجربه کرده باشید که خیلی از مردم برای پیدا کردن یک کالا یا یک شغل، منابع مختلفی را کاوش و وقت زیادی را صرف می‌کنند تا به هدف برسند. مثلا برای پیدا کردن یک گوشی موبایل که تازه وارد بازار ایران شده، مجبوریم چندین مغازه را جست‌وجو کنیم و یا از دوستانمان که در شهر دیگری هستند، کمک بخواهیم. از طرف دیگر کسب‌وکارهای نوپا و کوچک توان تامین هزینه‌های طراحی وب‌سایت یا بازاریابی اینترنتی را ندارند و جای ‌آن‌ها در بازارهای اینترنتی خالی است. ما از طریق مصاحبه حضوری با تعداد زیادی کسب‌وکار، به این نتیجه رسیدیم که بازار به چنین وب‌سایتی نیاز دارد. یعنی هم مصرف‌کننده و متقاضی و هم عرضه‌کننده و صاحبان کسب‌وکار، نیازهایی دارند که چنین استارتاپی می‌تواند آن‌ها را پاسخ دهد.

 

  •  تیم شهرینو چند نفر است و چه تخصص‌هایی دارند؟

ما یک تیم چهار نفره هستیم. مرتضی ملازاده هم‌بنیانگذار و محمد حاجی‌آقازاده توسعه‌دهنده پروژه است. احسان شفقت هم به‌تازگی به ما پیوسته است. من لیسانس علوم اطلاعات و دانش‌شناسی دارم. مرتضی ملازاده هم لیسانس کامپیوتر (سخت‌افزار) و محمد حاجی‌آقازاده  کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات است. احسان هم لیسانس مکانیک دارد. البته تیم ما به‌صورت دورکاری با هم کار می‌کنند. من در دفتر کرج ساکن هستم و بقیه بچه‌ها بیشتر از طریق وب کارهایشان را انجام می‌دهند و کمتر دور هم جمع می‌شویم.

  •  چرا فکر کردید جای چنین سرویسی در حوزه آنلاین خالی است؟

تقریبا همه بخش‌های شهرینو به‌صورت اختصاصی نمونه‌هایی در فضای آنلاین دارد. یعنی ما یک ایده خیلی بکر و تازه را ارائه نکرده‌ایم؛ ولی آینده‌ای که ما در نظر گرفتیم این است که تبدیل به یک جامعه مجازی کسب‌وکار شویم. یعنی ما مرجعی باشیم برای هر کسی که می‌خواهد کسب‌وکاری را شروع کند یا توسعه دهد. برای نمونه وب‌سایت‌های خارجی مثل لینکدین همین سیاست را دارند اما کاربران ایرانی رغبتی به آن‌ها ندارند. ما این ابزارها را با توجه به نیاز جامعه ایران، بومی‌سازی کردیم.

  •  در حال حاضر چقدر از شهرینو استقبال شده است و بیشتر چه کسب‌وکارها و افرادی پیش‌قدم شده‌اند؟

وب‌سایت فعلی شهرینو و چیزی که راه‌اندازی شده، یک ام‌وی‌پی از کل پروژه ما است. در واقع حدود یک‌ماه‌ونیم است که از حداقل محصولمان رونمایی کرده‌ایم تا بازخوردها را دریافت و نواقص و مشکلات را رفع کنیم و یک محصول کارپسندتر و کامل‌تر ارائه دهیم. در این مدت تبلیغات نداشته‌ایم و شاید به همین خاطر بازدید زیادی را جذب نکرده‌ایم. از طرفی به دلیل اینکه هنوز موفق به جذب سرمایه نشده‌ایم، تبلیغات پرهزینه هم در برنامه ما وجود ندارد. فعلا تمرکز ما روی سئو و بازاریابی دهان به دهان است.

  •  نکته مهم این است که بیشتر خدماتی که شما می‌خواهید ارائه کنید به‌صورت کسب‌وکارهایشان در وب وجود دارد. چطور می‌خواهید با آن‌ها رقابت کنید و مزیت رقابتی خود را چه چیز تعریف کرده‌اید؟ از طرفی در حوزه شهری اپ‌ها، وب‌سایت‌ها و استارتاپ‌های زیادی در حال ظهور هستند؛ 
  • چه سهمی از بازار برای خود تعریف کرده‌اید؟

تیم شهرینو یک تیم بلندپرواز است. همه ما این آینده را در نظر داریم که به زودی رقیب بزرگی برای وب‌سایت‌هایی که بخش‌های کوچکی از پروژه ما را به‌صورت اختصاصی اجرا کرده‌اند و موفق هستند، می‌شویم. تمرکز ابتدایی ما بر روی بازار نیازمندی‌های آنلاین است که شاهد رشد سریع این بخش در بازار اینترنتی ایران هستیم.

  •  احساس نمی‌کنید کسب‌وکارتان را خیلی عام و کلی و بزرگ تعریف کرده‌اید؟ چطور می‌خواهید روی هر کدام از این زیرحوزه‌ها تمرکز کنید؟

سیاست اصلی شهرینو این است که تبدیل به ابزاری برای مدیریت و یا راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی شود؛ به‌عبارتی مدل کسب‌و‌کاری شهرینو «بی تو سی» است و به همین دلیل است که ما تمام ابزارهایی که هر کسب‌وکاری نیاز داشته باشد را تامین کرده‌ایم. البته هنوز بخش‌هایی از پروژه در حال کامل شدن است که در آپدیت‌های بعدی رونمایی می‌شود. معمولا برای راه‌اندازی یک ایده باید یک نیاز را برطرف کنید یا نیازی را در جامعه ایجاد کنید.ما مورد دوم را مدنظر قرار دادیم و شهرینو را بر اساس آن طراحی کردیم. یعنی تلاش داریم نیاز به شهرینو را به‌عنوان یک نیاز سودمند در جامعه ایجاد کنیم و کسب‌وکارها و مصرف‌کننده‌ها را به سمت شهرینو جذب کنیم.

  •  اطلاعات و ورودی‌های وب‌سایت را چطور می‌خواهید جمع‌آوری کنید؟

برای شروع از بازاریاب‌های محیطی استفاده می‌کنیم تا محتوای اولیه وب‌سایت جمع‌آوری شود. معماری شهرینو به این صورت است که کاربر برای کار با وب‌سایت نیاز به دانش فنی ندارد. بنابراین اگر در بحث و مرحله معرفی کارمان را درست انجام دهیم، بقیه مسائل هم حل خواهد شد.

  •  سرمایه اولیه را چطور فراهم کردید و آیا به فکر جذب سرمایه هم هستید؟

ما با سرمایه شخصی استارت کار را زدیم و جذب سرمایه را بعد از جذب حداقل کاربر و رفع نواقص پروژه پیگیری خواهیم کرد، البته باید بگویم در همین بازه زمانی که کار را شروع کرده‌ایم هم پیشنهادهایی داشته‌ایم.

  •  نمونه خارجی شهرینو که در این پروژه مدنظر شما بوده، چه وب‌سایت‌هایی هستند؟

در مورد نمونه و الگوی خارجی باید بگویم وب‌سایت‌هایی مثل groupon  یا yelp چیزی شبیه به کار ما هستند یا در واقع ما شبیه 

آن‌ها هستیم! اما بخشی از کار ما شبیه به داستان آن‌ها است و بخش‌های متفاوت‌تر و بیش‌تری را در شهرینو داریم که در این نمونه‌ها نیست. اما اینکه کاملا از آن‌ها الگو گرفته یا کارشان را کپی کرده باشیم، باید بگویم که چنین کاری را انجام نداده‌ایم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.