شنبه آغازی برای کسب و کارهای نوپا

0

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «شنبه» نه صرفا عنوان نخستین روز هفته، بلکه  از جمله نخستین نشریه‌هایی است که به صورت اختصاصی در حوزه استارتاپ‌ها و با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی منتشر می‌شود. با مطرح شدن موضوع کارآفرینی پای دایره وسیعی از حوزه‌های کاری و فعالان به میان می آید و طبیعی است که نشریات گوناگونی هم در حوزه کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان فعالیت کنند.

اکبر هاشمی، مدیر مسئول و سردبیر این هفته نامه استارتاپی و از فعالان رسانه‌ای ، دغدغه‌های شخصی و فضای به وجود آمده در حوزه اقتصاد دانش بنیان را زمینه‌ ساز شکل‌گیری این هفته‌نامه عنوان کرد و افزود: بر اساس ضرورت توجه رسانه‌ها و نشریات به عرصه کسب و کارهای این چنینی و با هدف ترویج و فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، تولید و انتشار شنبه‌ اقدام شد.

هاشمی، کمبود دانش و نبود آگاهی را عمده‌ترین چالش فعالان استارتاپ‌ها دانست و افزود: از آن‌جایی‌که فعالان حوزه استارتاپ، به طور کامل بر حوزه فعالیتشان تمرکز کرده‌اند و ممکن است به مسایل و رویدادهای پیرامونی خود کم‌تر‌ توجه داشته باشند، آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی در این حوزه امری ضروری می‌نمود.

وی با اشاره به عبور شنبه از مرز بیست و چهار شماره افزود: از مهرماه ۹۴ مقدمات شکل گیری این هفته‌نامه آغاز شد و پس از انتشار چهار پیش شماره، از فروردین‌ماه ۹۵ به صورت منظم هر هفته منتشر می شود.

مدیر مسئول شنبه گفت: طیف‌های گوناگون مخاطبان  از کسانی که استارتاپی را شکل داد‌اند تا آن‌هایی که قصد دارند قدم در این راه بگذارند، از جمله جوانانی که احساس می‌کنند می‌توانند کارآفرین باشند ولی نمی دانند چگونه حرکت در این مسیر را آغاز کنند، مخاطبان این هفته‌نامه کارآفرینی هستند.

وی گروه‌های مرجع و خانواده ها را از دیگر گروه های هدف شنبه عنوان کر د و افزود: فضای عمومی خانواده ها کم تر با زیست بوم فناوری و اقتصاد دانش بنیان و این جنس کارآفرینی آشناست و با هدف آشناسازی و ترویج کارآفرینی شنبه را به دل خانواده ها بردیم تا در آینده نزدیک در کنار پزشک و خلبان شدن فرهنگ کار آفرین شدن نیز به جوانان منتقل شود.

مدیرمسئول شنبه‌، با اشاره به انتشار کاغذی این هفته ‌نامه علاوه بر انتشار در فضای مجازی گفت: بسیاری بر این باور بودند وجود نسخه چاپی یک مجله استارتاپی، ضرورت چندانی نداشته باشد؛ اما بخشی از هم‌وطنان ما خصوصا ساکنان مناطق محروم و دورافتاده به اینترنت دسترسی ندارند و رسیدن حتی یک نسخه از این هفته‌نامه  به دست یک جوان، جرقه آغاز اشتغال زایی و کارآفرینی را در ذهن وی ایجاد خواهد کرد. از سویی مسئولان و تصمیم سازان کشور، کم‌تر فرصت می‌کنند فضای  مجازی را رصد کنند و ترجیح می‌دهند نشریات کاغذی را دنبال کنند.

هاشمی، با بیان این‌که صفحات هفته‌نامه بر اساس سنجش نیاز مخاطبان منتشر می‌شوند، عنوان کرد: صفحه «رویداد»، با هدف اطلاع رسانی رویدادهای حوزه استارتاپ‌ها منتشر می‌شود و «آغاز راه»، صفحه‌ای است که کارآفرینان نوپا را که کسب و کارشان را به تازگی آغاز کرده اند، معرفی می کند. با معرفی جوانان تازه کار به فضای کسب و کار ایران و جامعه تلاش می کند تا موجب جلب شدن توجه‌ها و نیز فراهم شدن زمینه حمایت آنان شود.

وی با اشاره به پوشش رویدادها و تحولات حوزه دانش بنیان ها  در صفحه «گوناگون» افزود: صفحه «خبر» به رویدادهای کلان این حوزه‌ می‌پردازد و از معدود نشریات تخصصی کشور است که هر هفته فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی را در حوزه اقتصاد دانش بنیان،اقتصاد مقاومتی،کار افرینی و اشتغالزایی،مقوله فرهنگ کار و جوانان و دغدغه های مهم ایشان را در حوزه کسب و کار منعکس می کند. و صفحه «مدرسه‌ی استارتاپ» به کسانی که قصد دارند به تازگی یک استارتاپ را شروع کنند می‌آموزد چگونه کسب و کار خود را راه بیندازند.

مدیر مسئول هفته نامه شنبه، با اشاره به تلاش برای انعکاس و بررسی چشم انداز اقتصاد جهان و پوشش رخ‌دادهای اقتصادی با تأثیرپذیری از استارتاپ‌ها، ادامه داد:  ضمن انعکاس رویدادهای اقتصادی در ابعاد جهانی آن،صفحه‌ای تحت عنوان«اکوسیستم»، کارآفرینان را از جهت حرکت و سمت و سوی فضای اکو سیستم استارتاپ در سطح جهان آگاه می‌سازد و بدین ترتیب می‌توانند از تجربه زیسته یا تجربه کار دیگر کشور استفاده کنند.

هاشمی توجه بخشیدن به برندسازی و تبلیغات به وسیله‌ی انتشار داستان و تجربه‌ی برندهای شناخته شده را از دیگر کارهای هفته نامه شنبه عنوان کرد و گفت: صفحه «برند استوری» یکی دیگر از صفحات شنبه‌است که در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و در چارچوب اقتصاد مقاومتی، هر هفته با معرفی یکی از برندهای شناخته شده‌ی ایرانی، مخاطبان جوان را با مسیر تحول و پیشرفت، چالش‌ها و سرنوشت برندهای شناخته شده آشنا می‌کند.

وی افزود: سعی کردیم با ایجاد این صفحه، فرهنگ نادرست غر زدن مبنی بر این که ایرانی نمی‌توانند ، اصلاح شود و این کار را با نمونه های موفق ایرانی که کم هم نیستند، تحقق بخشیدیم.

مدیرمسئول شنبه‌، از «فین‌تک» به عنوان صفحه‌ای برای  پوشش تخصصی و ویژه‌ی استارتاپ‌های مالی ایرانی در حال رشد یاد کرد و افزود: با توجه به این‌که بخش قابل توجهی از استارتاپ ها یا در بستر وب یا  اپلیکیشن اتفاق شکل می گیرند، صفحه‌ای اختصاصی تحت عنوان «بازار» منتشر می شود که به آخرین اخبار، تحولات و فعالیت‌های حوزه اپلیکیشن‌هامی پردازد.

هاشمی با اشاره به ضرورت توجه فعالان استارتاپی به سبک زندگی و سلامت روح برای پیشرفت و موفقیت در تعامل‌های اجتماعی عنوان کرد: بر مبنای همین ضرورت، صفحه‌ی «سبک زندگی»، زندگی و سلامت جوانان فعال در حوزه کارآفرینی و استارتاپ ها را مورد توج قرار می دهد و به آنان یاداوری  می‌کند می‌بایست هم زمان با توجه به استارتاپ شان ، بایستی مراقب سلامتی خود نیز باشند.

مدیر مسئول شنبه، هدف صفحه «گفت و گو» را شناسایی و رفع چالش‌های حوزه استارتاپ‌ها بیان کرد و گفت: این صفحه در قالب گفت و گو، ضمن شناسایی مشکلات این حوزه، آن‌ها را  به صورت موردی و در قالب یک میزگرد با حضور متخصصان و فعالان آن حوزه بررسی می‌کند. به طور مثال با موضوع برجام، میزگزدی با فعالان استارتاپی داشتیم که نقش سرمایه‌گذاری خارجی بر اکو سیستم استارتاپی ایران را مورد بررسی قرار داد.

هاشمی با اشاره به اینکه متاسفانه مثل کشورهای غربی ما در حوزه کار افرینی فاقد سلبریتی و ستاره هایی هستیم که رسانه ای شده باشند. مثل زاکربرگ یا استیو جابز ادامه داد: سعی کردیم با انجام گفتگو و با چاپ عکس بزرگ از جوانان کار افرین ایرانی در صفحه اول شنبه از آنان چهره و الگو برای نسل جوان بسازیم. تا جوانان باور کنند که می توانند جهان پیرامون خود را تغییر مثبت بدهند.

وی، با تاکید بر حمایت از فعالیت‌های رسانه‌ای این حوزه برای رشد استارتاپ‌ها که اشتغال زایی را برای کشورمان به ارمغان می آورد؛ گفت: حتی مهم‌ترین نشریات سیاسی کشور تیراژ چندانی ندارند و این امر، نشان دهنده ضعف عمومی حوزه مطبوعات کشور است. بنابراین رشد و ادامه حیات یک نشریه صرفا با تکیه بر فروش کیوسک، به دلایلی همچون فرهنگ پایین مطالعه،  اقبال مردم به شبکه اجتماعی و…غیر ممکن بوده و ادامه حیات مطبوعات به خصوص در حوزه استارتاپ‌ها نیازمند حمایت‌های جدی از این حوزه است.

هاشمی ادامه داد: از آن‌جایی‌که فعالان استارتاپ‌ها توانایی مالی پرداخت هزینه تبلیغات ندارند و این نشریه، یاری‌کننده آنان در مسیر رشد و شکوفایی و اشتغال‌زایی برای ایران عزیز است، حمایت از این حوزه امری حیاتی و ضروری برای  فرهنگ سازی کسب و کارهای فناورانه و نوآورانه است. با توجه به اینکه نشریات تخصصی کارآفرینی مثل نشریات عامه آگهی خیز نیستند برای ادامه حیات نیاز به حمایت جدی متولیان این حوزه دارند و نیز در کنار حمایت های مادی و معنوی برداشتن موانع کسب و کار ضروری است.

مدیر مسئول شنبه  در پاسخ به این پرسش که آیا متولیان این حوزه از شنبه حمایت می کنند؛ گفت: همانقدر که مشکلات در این حوزه زیاد است حمایت ها نیز دلگرم کننده است و ما را امیدوار به ادامه کار می کند. بیشترین حمایت از سوی جوانان عاشقی است که می خواهند استارتاپشان را در کشور عزیزشان ایران راه بیندازند. و همچنین کارآفرینان جوان و حتی سنتی است که دلشان می خواهد تولید در کشور رونق بگیرد و اشتغالزایی بوجود بیاید. همچنین  در کنار آنها «ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری» بعنوان ستادی که به جد در این حوزه عملکرد موثری دارد و خود را متولی فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان در کشور می داند، از شنبه حمایت جدی می کند تا شنبه بتواند با تولید محتوای کار افرینی شرکت های دانش بنیان و استارتاپی را تغذیه و تجهیز به دانش روز کند. از این رو هفته نامه شنبه به صورت منظم در همه پارک های علم وفن آوری تهران و در تمامی شرکت های دانش بنیان و استارتاپی توزیع می شود. این حمایت در قالب خرید نشریه و در حمایت از فرهنگ مطالعه و ترویج کار آفرینی  صورت می گیرد. امیدواریم سبد خرید هفته نامه شنبه و دیگر نشریات کار افرینی توسط ستاد توسعه افزایش پیدا کند و ما بتوانیم به زودی شنبه کارافرین را در همه شرکت های دانش بنیان و استارتاپی سرتاسر ایران عزیز توزیع کنیم.

هاشمی در پایان تاکید کرد کشور ما برای گذر از بحران ها و برای تداوم امنیت فعلی نیاز به اشتغال و بالا بردن سطح رفاه زندگی مردم دارد و این مهم از طریق کار افرینی به روش استارتاپی به سرعت اتفاق می افتد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.