ریش و قیچی اصلاح، دست ژیلت است

0
  • از ایده تا اختراع

۶ سال طول کشید تا کینگ کمپ ژیلت بتواند سرمایه‌گذاران و ابزارسازهای شهرش را قانع کند تا کمک کنند تیغ ژیلت ساخته شود. او متوجه شده بود که آقایان مجبور بودند هر روز صبح، تیغ اصلاح صورت‌شان را قبل از استفاده، تیز کنند. پس با خود اندیشید اگر بتواند یک تیغ دولبه ارزان‌قیمت درست کند که پس از کند شدن، دورانداخته شود، همه مردان مشتری بالقوه او محسوب خواهند شد. در سال ۱۹۰۱ توانست شرکت تیغ ایمن امریکا را تاسیس کند و پس از یک سال اسم شرکت را به شرکت تیغ ایمن ژیلت تغییر داد.

ژیلت با همکاری مهندسی از دانشگاه ام‌آی‌تی و مکانیکی به نام ویلیام نیکرسون، تیمی ‌در بوستون ماساچوست تشکیل داد و در نهایت اعضای این تیم، تیغ دولبه‌ای به شکل T با قابلیت تعویض را اختراع کردند. در سال ۱۹۰۳ اولین تیغ ریش‌تراشی این برند در تعداد بسیار ناچیز ۵۱ عدد به فروش رسید، اما سال بعد ژیلت اولین امتیاز تیغ ریش‌تراش در امریکا را به نام خود ثبت کرد و فروش شرکت تا مرز ۹۰ هزار ریش‌تراش و ۱۲۳ هزار تیغ بالا رفت. دو سال بعد ژیلت شعبه‌ای در لندن باز کرد و این خبر بین مردم پخش شد که ریش‌تراش جدید ژیلت بسیار ایمن است و صورت را نمی‌برد. تقاضا برای ژیلت به‌صورت غیر‌قابل باوری بالا رفت. در آن سال برند ژیلت بیش از ۲۵۰ هزار ریش‌تراش و میلیون‌ها تیغ فروخت.

یکی از موفقیت‌های برند ژیلت به سال‌های جنگ جهانی اول بازمی‌گردد؛ زمانی که ژیلت طی قراردادی با نیروهای مسلح آمریکا، تمام کسانی که تحت حمایت این نیروها بودند را از محصولات اصلاحی رایگان خود بهره‌مند کرد و بیش از ۳ میلیون نفر در ارتش‌ آمریکا از ریش‌تراش‌های او استفاده کردند.

  •  شیوه برندسازی ژیلت 

ژیلت بر آن بود تا محصولاتش را به خانم‌ها هم بفروشد ولی تا آن روز تیغ یک ابزار مردانه معرفی شده بود. پس در سال ۱۹۱۵ با ایجاد یک کمپین جامع و اولین تبلیغ  تیغ زنانه‌ در مجله Harper’s Bazaar بانوان را تشویق کرد که از ژیلت استفاده کنند و ژیلت بلافاصله اولین تیغ مخصوص بانوان را به بازار عرضه کرد. فروش همچنان به رشد صعودی خود ادامه می‌داد و شرکت سالانه ۷ میلیون ریش‌تراش می‌فروخت. عکس کینگ کمپ ژیلت روی جعبه‌های تیغ و ریش‌تراش چاپ می‌شد. تصویری که نه‌فقط باعث شهرت او شده بود، که منجر می‌شد مردم مارک ژیلت را از ظاهر آن و حتی بدون خواندن لوگوی آن تشخیص دهند.

تبلیغات مردانه ژیلت هم در برندسازی این نام کم نگذاشته‌ است؛ هر بار که آقایان مخاطب تبلیغاتی ژیلت هستند، شرکت بر جذابیت‌های مردانه تکیه می‌کند؛ به‌طوری که ژیلت تبدیل به نماد مردانگی شده و شعار تبلیغاتی «بهترین برای یک مرد» کیفیت بالا و جذابیت مردانه را در گرو استفاده از ژیلت معرفی می‌کند. آلفرد زاین، مدیرعامل سابق ژیلت می‌گوید: «محصول خوب نتیجه تحقیق و بازاریابی است و محصول عالی نتیجه پیشرفت و بهینه‌سازی.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.