روز گره گشایی روزی برای همه

سرمقاله 144 هفته نامه شنبه به قلم اکبر هاشمی

0

به اینشتین فکر کنید و بعد هم به بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، یا استیو جابز، خالق اپل، یا فیل نایت بنیانگذار کتانی نایکی. بیشتر کتاب‌هایی که درباره اینشتین و دیگر دانشمندان درآمده یا حاوی فرمول‌ها و تزهای آنها و دستورالعملی برای کسانی که می‌خواهند جا پای آنها بگذارند است یا زندگی‌نامه شان.

اما در مورد کارآفرینان فقط کتاب زندگی‌نامه وجود دارد. هیچ فرمول یا تز فرموله‌شده‌ای در کار نیست که [بر مبنای آن] بگوییم برای راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین برو کتاب جف بیزوس را بخوان ـ اگر از این فرمول‌ها، معادلات یا روش‌ها پیروی کنی به نتیجه رسیده و ‌موفق می‌شوی!

استارتاپ‌ها دارای بیزنس‌مدل، داده‌های مالی، ریاضی و اکسل همراه با فرمول و منطق اقتصادی هستند. اما به تعداد میلیون‌ها شرکت، میلیون ها اکسل و داده مالی وجود دارد که هیچ یک شبیه دیگری نیست.

از این رو، در کارآفرینی استارتاپی، نسخه‌پیچیدن مفهومی ندارد، جز اینکه تجربه‌مان را منتقل کنیم و بگوییم من راه را اینگونه پیمودم و‌ موفق شدم و اگر توصیه‌ای می‌خواهی، پیشنهاد من این است ولی تصمیم با خودت. جنس کار ما تجربی است و هیچ شباهتی به مدل‌های دیگر اقتصادی یا مشاغل و ‌علوم دیگر ندارد.

از ابتدای راه‌اندازی «شنبه» بر آموزش از طریق انتقال تجربه تأکید کرده‌ایم. سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که در آکادمی (مرکز توانمندسازی شنبه)، در کنار «شنبه‌تریپ»، در راستای انتقال تجربه، روزی را به‌عنوان روز گره‌گشایی مشخص کرده، از کسانی که کسب‌و‌کار دارند یا دارای تخصص و تجربه هستند دعوت کنیم تا در یک روز و یک مکان مشخصی گردهم آمده و به انتقال تجربه بپردازند.

از طرفی، براین باوریم که همه مشکلات استارتاپ‌ها یا فعالانی که در استارتاپ‌ها کار می‌کنند کمبود سرمایه و پول نیست. هر کسی گره ذهنی دارد و شاید صحبت رودررو با مدیر یک شرکت استارتاپی یک سرمایه‌گذار یا کارشناس باتجربه و متخصص آن را باز یا به بازشدنش کمک کند.

قصدمان این بود که بهمن یا اسفندماه سال قبل آن را برگزار کنیم؛ همان زمان کمپین نیز شروع شد، اما به دلایلی محقق نشد. خوشبختانه سه‌شنبه این هفته با حضور بیش از ۷۰ مدیر و‌ فعال استارتاپی (به‌عنوان مشاور و منتور) و‌ نزدیک به ۲۵۰ نفر که برای دریافت مشاوره ثبت‌نام کرده‌اند، روز گره‌گشایی در محل صندوق شکوفایی و ‌نوآوری برگزار خواهد شد.

امیدواریم انتقال تجربه و این روز فقط به یک روز در سال و‌ فقط به تهران محدود نشود. از همه فعالان استارتاپی، در هر کجای ایران که هستند، دعوت می‌کنیم که نسبت به انتقال تجربه و برگزاری روز گره‌گشایی اهتمام بورزند. تیم هفته‌نامه شنبه نیز به‌منظور برپایی این «روز» اعلام آمادگی می‌کند.

شرکت در کمپین روز گره‌گشایی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.