اخبار استارتاپی انتخاب سردبیر

دولت لتونی، استارتاپ‌ها را دوست دارد!

اکوسیستم استارتاپی لتونی
رقابت کشورهای حوزه بالتیک برای تبدیل شدن به هاب استارتاپی جدی‌تر شده است.

تلاش‌های لتونی برای پشتیبانی از اکوسیستم استارتاپی خود تنها یکی از دلایلی است که توانسته جایگاه خود را به عنوان یک محیط کارآفرینی و فناوری پیشرو حفظ کند.

سیلیکون‌ولی بالتیک

در سال ۲۰۱۷ این کشور تعدادی مکانیسم برای تقویت محیط استارتاپی لتونی راه‌اندازی کرد تا توانایی‌های کشور را در بین اکوسیستم‌های بزرگ‌تر همسایه مانند استونی تقویت کند. از آن زمان تاکنون، این کشور یک گزینه احتمالی برای تبدیل‌شدن به سیلیکون‌ولی منطقه بالتیک است. رشد کنفرانس‌های ملی از قبیل تک‌چیل که هر سال برگزار می‌شود، علت اصلی پیشرفت اکوسیستم استارتاپی لتونی است.

با اینکه همسایگان استونی و لتونی معمولا در صحنه استارتاپی حضور پررنگ دارند، لتونی در راستای تقویت اکوسیستم فناورانه خود به خوبی عمل کرده است.

علاوه بر داشتن یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های حوزه بالتیک و فضاهای همکاری بسیار فعال، سال گذشته مقامات این کشور روی تعدادی از قوانین جدید سرمایه‌گذاری کردند که به نفع دنیای استارتاپی هستند. ویزای استارتاپی لتونی فقط یکی از این موارد است که در اختیار بنیانگذاران استارتاپی در خارج از اتحادیه اروپا قرار می‌گیرد؛ بنیانگذارانی که به دنبال راه‌اندازی یک شرکت در داخل این کشور هستند.

سیستم صدور ویزای لتونی برای خانواده‌ها نیز شرایط خوبی ارائه می‌دهد و می‌تواند سه‌ساله باشد. در این صورت اهالی فناوری زمان کافی برای توسعه اکوسیستم، تشویق سرمایه‌گذاران و ارائه فناوری خود دارند.

رویدادهای اکوسیستم استارتاپی لتونی

به علاوه این کشور رویدادهای متنوعی را برگزار می‌کند، برای مثال، رویداد تک‌چیل که در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ مهمان را به حضور در کنفرانس‌های خود دعوت می‌کند. ۲ماه پیش لتونی نیز در اولین «قطار استارتاپی مینسک-رقه» دنیا شرکت کرد که به بیش از ۴۰ توسعه‌دهنده از کشورهای بالتیک امکان می‌داد در حوزه فناوری با هم رقابت کنند و در عین حال ایده‌های خود را توسعه دهند. با تمرکز روی افزایش روابط بین حوزه‌های فناوری ۲کشور، این رویداد به رشد اقتصادی و همکاری در حوزه بالتیک کمک شایانی کرد.

رئیس هیات و انجمن استارتاپ لتونی، می‌گوید: «با اینکه اکوسیستم استارتاپی لتونی جوان است اما همکاری و آشنایی دولت اخیرا در حال رشد است و طرح‌های خصوصی در این حوزه به سرعت توسعه می‌یابند. پس از نشست رقه‌ونچر در نوامبر سال ۲۰۱۵، نیاز به اتحاد و یکی کردن این طرح‌ها بسیار محسوس بود. هدف انجمن استارتاپی لتونی آن است که تمام سهامداران فعلی را در کنار هم جمع کند تا بهتر و سریع‌تر به اهداف مشترک دست یابند.»

یکی دیگر از مولفه‌های توسعه کارآفرینی لتونی را می‌توان در قانون استارتاپی این کشور دید که در سال ۲۰۱۷ وضع شد. بر اساس این قانون یک نظام مالیاتی به وجود آمد که هدف آن تسهیل در ایجاد و راه‌اندازی استارتاپ‌ها بود. بر اساس این قانون، کارمندان استارتاپی یک نرخ مالیات ماهانه مشخص و پایین را پرداخت می‌کنند تا فشار نرم مالیات بر درآمد اجتماعی و شخصی در لتونی کاهش یابد. این قانون همچنین موجب معرفی عبارت «استارتاپ» شده و امکان پشتیبانی وسیع‌تر از کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط را توسط دولت لتونی فراهم می‌کند.

طبق گزارش سایت استارتاپ لتونی، این اقدامات و روند تعدادی از سرمایه‌گذاران، سازمان‌های غیرانتفاعی و سهامداران را در سال‌های اخیر جذب این کشور کرده است. در حال حاضر فرهنگ استارتاپی در وزارتخانه اقتصاد لتونی به یک موضوع بسیار داغ تبدیل شده و پیش‌بینی می‌شود این رشد اکوسیستم استارتاپی لتونی همچنان ادامه داشته‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال تست نسخه ی آزمایشی سایت شنبه مگ هستیم!

اگر با ایراداتی در رابط کاربری سایت مواجه شدید، آن را به ما اطلاع دهید. از همراهی تون سپاس‌ گذاریم.

در حال تست نسخه ی آزمایشی سایت شنبه مگ هستیم!

اگر با ایراداتی در رابط کاربری سایت مواجه شدید، آن را به ما اطلاع دهید. از همراهی تون سپاس‌ گذاریم.