بی‌پارک، اپلیکیشن رزرو آنلاین جای‌پارک

گپی با رحیم خانی‌زاد درباره استارتاپش

0

بی‌پارک یک اپلیکیشن رزرو آنلاین پارکینگ است که به جویندگان جای پارک کمک می‌کند تا بتوانند جای پارک خود را زودتر و راحت‌تر بیابند.

پیداکردن جای پارک، مشکلی است که اکثر ساکنان شهرهای بزرگی مانند تهران حداقل یک‌بار با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند و مدت زمان زیادی را برای یافتن جای پارک در خیابان‌ها پرسه زنده‌اند. رحیم خانی‌زاد با شناسایی این مشکل قصد دارد از طریق استارتاپ بی‌پارک به نشانی bipark.ir تا حدی این مشکل را برطرف کند تا شهروندان بتوانند به صورت آنلاین جای پارک خود را بیابند.

رحیم خانی‌زاد دکترای آی‌تی از بلژیک دارد و ۳۲ ساله و متولد آذربایجان غربی است. او قبل از بی‌پارک استارتاپ‌های دیگری هم داشته و در حوزه فناوری اطلاعات هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی فعالیت می‌کرده است.

در سال ۹۲ که به ایران برگشتم، چند استارتاپ در حوزه‌های حمل‌و‌نقل مسافر، حمل‌و‌نقل بار و غیره شروع کردم. استارتاپ هومینو هم استارتاپ دیگری است که در حوزه خدمات خانگی راه انداختم که در حال حاضر نیز فعال است.

من به طور کلی هدفم از راه‌اندازی استارتاپ این بوده که بتوانم مشکلی را در جامعه برطرف کنم. ایده بی‌پارک نیز در جهت پاسخگویی به همین هدف در ذهنم شکل گرفت.

از آنجایی که خودم نیز با مشکل پیداکردن جای پارک در شهر بزرگی مانند تهران روبه‌رو بودم، تصمیم گرفتم استارتاپی در این حوزه راه بیندازم تا بتوانم راهکاری برای حل این مشکل در تهران به افرادی که دنبال جای پارک می‌گردند، ارائه کنم. ایده از اوایل سال گذشته در ذهنم شکل گرفت و از اوایل امسال تیم‌سازی را انجام دادیم و بی پارک در خرداد ماه سال۹۷ کار خود را در بازار شروع کرده است.

  بی‌پارک چیست

بی‌پارک یک اپلیکیشن رزرو آنلاین پارکینگ است که به جویندگان جای پارک کمک می‌کند تا بتوانند جای پارک خود را زودتر و راحت‌تر بیابند.

در ابتدا و در شروع کار روی پارکینگ‌های عمومی متمرکز شدیم و تلاش کردیم که جای پارک خالی این پارکینگ‌ها را اطلاع‌رسانی کنیم و به رانندگان در یافتن جای پارک و ارائه مسیریابی مناسب یاری دهیم، ولی خدمت اصلی که در بی‌پارک به دنبال آن بودیم، این بود که جای پارک‌های کنار خیابان و پارکینگ‌های خصوصی را بتوانیم پوشش دهیم.

بر همین اساس پلتفرم را به این شکل ترتیب دادیم که افراد بتوانند جای پارک‌هایی را که در خیابان می‌بینند، در اپلیکیشن ثبت کنند تا سایر افرادی که در آن محدوده به دنبال جای پارک می‌گردند، با مشاهده جای پارک ثبت‌شده در اپلیکیشن به آن مکان مراجعه کنند و خودروی خود را پارک کنند.

  استفاده کاربران از بی‌پارک

هر کاربری در بی‌پارک می‌تواند هم جای پارک ثبت کند و هم جای پارک بگیرد. به عنوان مثال، راننده‌ای که از طریق بی‌پارک جای پارکی را می‌یابد، می‌تواند پس از ترک محل اعلام کند که جای پارک او خالی است تا رانندگان دیگر با مکان‌یابی بتوانند جای پارک خالی را روی نقشه بیابند و به آنجا برای پارک خودروی خود مراجعه کنند.

همچنین هر فرد پیاده‌ای نیز می‌تواند با مشاهده جای پارک خالی در کنار خیابان آن را ثبت کند. در حال حاضر افراد می‌توانند به صورت رایگان یا با دریافت پول، جای پارک‌ها را در اپلیکیشن بی‌پارک ثبت کنند. به این افراد در بی‌پارک به اصطلاح پارکیار گفته می‌شود و امکان درآمدزایی از این طریق برای افراد فراهم شده است.

در حال حاضر دریافت مبالغ به ازای اعلام جای پارک در بی‌پارک از قبل تعیین نشده است و افراد خودشان مبالغ را مشخص می‌کنند. ولی ما در حال ایجاد الگوریتمی هستیم تا براساس محدوده، مبلغ تعیین شود. زمانی که جای پارکی به ازای پرداخت پول از طرف راننده‌ای در بی‌پارک رزرو می‌شود، پارکیار موظف است در محل باقی بماند و جای پارک را به راننده تحویل دهد تا فرد دیگری جای پارک را اشغال نکند.

بعد از اینکه جای پارکی ثبت می‌شود، مکان آن در نقشه به سایر رانندگان در محدوده نمایش داده می‌شود و رانندگان با انتخاب آن می‌توانند از طریق مسیریابی دقیقی که به آنها از طریق اپلیکیشن داده می‌شود، به‌راحتی جای پارک را بیابند.

در حال حاضر بسته به روزهای هفته و مناطق به طور متوسط بین ۲۰ الی ۵۰ نفر روزانه در ساعات مختلف روز به عنوان پارکیار در بی‌پارک فعالیت می‌کنند.

اولویت ما این است که محدوده‌هایی که تقاضای جای پارک در آن بیشتر وجود دارد، مانند مناطق نزدیک به طرح ترافیک را بیشتر پوشش دهیم. همچنین اطراف مناطق پرتردد مانند مراکز خرید بزرگ و بیمارستان‌ها و غیره را دربربگیریم.

هر کاربری در بی‌پارک می‌تواند هم جای پارک ثبت کند و هم جای پارک بگیرد.

 درآمدزایی در بی‌پارک

بی‌پارک در حال حاضر به ازای جای پارک‌هایی که در آن ثبت و رزرو می‌شود، به درآمدزایی رسیده است.

در حال حاضر کارمزد کمی دریافت می‌کنیم و در برخی مواقع هم کارمزدی دریافت نمی‌کنیم ولی هدفمان این است که به ازای هر جای پارکی که ثبت یا رزرو می‌شود، حدود ۱۰ درصد کارمزد دریافت کنیم.

تاکنون حدود ۸۰۰۰ بار اپلیکیشن بی‌پارک را نصب کرده‌اند و از این تعداد حدود ۵۰۰ نفر به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند و به طور متوسط روزی حدود ۲۵۰ جای پارک در بی‌پارک جابه‌جا می‌شود. آنها هنوز به نقطه سر به سر نرسیده‌اند.

«این کار نیاز به فرهنگ‌سازی دارد تا افراد با این شغل جدیدی که در بی‌پارک ایجاد شده است، بیشتر آشنا شوند و برای درآمدزایی از آن استفاده کنند تا از طرفی تا حدی مشکل یافتن جای پارک حل شود و از طرف دیگر در جهت کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا قدمی برداشته شود. در صورتی که این فرهنگ‌سازی صورت گیرد و بتوانیم منابع مالی جذب کنیم، می‌توانیم رشد بهتری را تجربه کنیم.

تیم بی‌پارک با سرمایه شخصی در حدود ۵ میلیون تومان کار خود را آغاز کرده و برای پیشرفت در کارها از سرمایه‌گذاران استقبال می‌کند.

 بازار بی‌پارک

بی‌پارک استارتاپی است که جای پارک نمی‌فروشد بلکه اطلاعات مربوط به جای پارک را می‌فروشد از همین جهت تاکنون با شهرداری با مشکلی روبه‌رو نشده و با حجم بازار بزرگی طرف است.

برآوردی که ما داشته‌ایم با احتساب جای پارک‌های کنار خیابان و پارکینگ‌های خصوصی که شامل پارکینگ‌های شهرداری نمی‌شود، حدود یک میلیون پارکینگ در طول روز در تهران قابل جابه‌جایی است. هدفگذاری ما این است تا پایان امسال بتوانیم ۵ درصد این جای پارک‌ها را به صورت آنلاین در اختیار مردم بگذاریم و تا سال چهارم این رقم را به ۵۰ درصد از این بازار برسانیم.

آنها در حال حاضر رقیبی که در حوزه جای پارک‌های حاشیه خیابان کار کند، ندارند ولی رقبایی در حوزه ارائه جای پارک‌های عمومی دارند.

مهم‌ترین چالش ما تاکنون فرهنگ‌سازی و افزایش مشارکت عمومی در استفاده از این خدمات بوده است تا هم از طریق درآمدزایی از این روش افراد بیشتر آشنا شوند و از طرف دیگر از اتلاف وقت و ترافیک نیز تا حدی جلوگیری شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.