در اندیشه ثبت بی‌دردسر!

 هدف حسین خواجه محمودآباد از راه‌اندازی استارتاپ ثبت‌یار

0

علی‌رغم اینکه اداره ثبت شرکت‌ها فرآیند دریافت مدارک را آنلاین کرده، ولی این فرآیند به‌درستی انجام نمی‌شود و معمولا کاربران برای دریافت خدمات با مشکلاتی روبه‌رو هستند و در استفاده از آن دچار سردرگمی می‌شوند. بر همین اساس خدماتی که ما در ثبت‌یار ارائه می‌دهیم، برای کاربران کاربردی است.

خدمات مشاوره حقوقی و آگاهی از قوانین و مقررات در حوزه‌های حقوقی از جمله الزاماتی است هر کسب‌وکاری در هر دوره‌ای که از رشد خود قرار دارد، به آن نیاز پیدا می‌کند.

استارتاپ ثبت‌یار به نشانی sabtyar.com که توسط حسین خواجه محمودآباد راه‌اندازی شده، قصد دارد دریافت خدمات ثبتی و حقوقی را برای  کسب‌وکارها تسهیل کند.

حسین ۳۱ساله و متولد تهران است، لیسانس حقوق از دانشگاه تهران و فوق‌لیسانس حقوق بین‌الملل از دانشگاه شهید بهشتی دارد. او بعد از گذراندن دوره لیسانس وارد حوزه مشاوره حقوقی به شرکت‌ها می‌شود و همزمان برای دریافت پروانه وکالت نیز اقدام می‌کند ولی در نهایت از مسیر وکالت منصرف می‌شود و ترجیح می‌دهد فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه مشاوره حقوقی به شرکت‌ها دنبال کند:

من فعالیت خود را از سال ۸۹ در حوزه ارائه خدمات مشاوره حقوقی به شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز شروع کردم و در کنار آن با چند شرکت کوچک و متوسط استارتاپی در حوزه مشاوره‌های حقوقی و قراردادی همکاری داشتم. ایده راه‌اندازی یک سامانه هوشمند را که بتواند به صورت آنلاین کارهای مرتبط با ثبت و مسائل حقوقی را انجام دهد، از همان اواخر دهه ۸۰ در ذهن داشتم ولی در آن زمان بستر لازم برای راه‌اندازی آن وجود نداشت و از طرفی هم سرمایه مورد نیاز برای آن فراهم نبود.

تا اینکه در سال ۹۵ مجدد این ایده قوت گرفت و یکی از دوستانم ابراز تمایل کرد که روی ایده سرمایه‌گذاری کند تا سامانه راه بیفتد. ایده ثبت‌یار نیز از یک نیاز که در بازار شناسایی کرده بودیم، شکل گرفت. اینکه مدیران شرکت‌ها از دانش حقوقی کافی برخوردار نبودند و از طرفی هم توان مالی استخدام یک مشاور حقوقی را نداشتند و به دلیل خلأ دانشی که وجود دارد، از این نظر آسیب‌پذیر بودند.

نکته دیگری که وجود داشت، این بود که قاعده ۸۰ به ۲۰ در حوزه دانش مسائل حقوقی صدق می‌کند و مدیران می‌توانند با ۲۰ درصد اطلاعات در این حوزه ۸۰ درصد مسائل و مشکلات خود را برطرف کنند. از همین رو وجود یک سامانه که اطلاعات موردنیاز را در اختیارشان قرار دهد، می‌توانست در این زمینه راهگشا باشد. بر همین اساس تصمیم گرفتیم این استارتاپ را راه بیندازیم.

 ثبت‌یار چه کار می‌کند

ثبت‌یار یکی از اولین سامانه‌های ارائه خدمات ثبتی آنلاین به شرکت‌هاست که با شعار سادگی یک ثبت بی‌دردسر قصد دارد این فرآیند را برای مخاطبان تسهیل کند:

از آنجایی که حوزه فعالیت ما حوزه جدیدی بود، مردم راحت اعتماد نمی‌کردند و ما راه‌حل‌های مختلفی را بررسی کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که فعالیت خود را با ارائه خدمات ثبتی به صورت آنلاین شروع کنیم و پس از آن خدمات را در سایر حوزه‌های حقوقی گسترش دهیم، چون خدمات ثبت حوزه‌ای بود که فرآیند مشخصی داشت و برای مخاطبان نیز تعریف شده بود. از طرف دیگر مورد نیاز تمام شرکت‌هاست.

در حال حاضر خدماتی همچون ثبت شرکت، تاسیس شرکت، ثبت تغییرات، اخذ کارت بازرگانی، ثبت علائم تجاری و پلمب دفاتر از جمله خدماتی است که در ثبت‌یار ارائه می‌شود. کاربران برای استفاده از خدمات می‌توانند در سایت ثبت‌نام کنند و از بین خدماتی که ارائه می‌شود، خدمت مورد نظر خود را انتخاب کنند.

به عنوان مثال، اگر کاربری بخواهد تغییراتی در شرکت خود اعمال کند، مثلا مدیر عامل را تغییر دهد می‌تواند اطلاعات مورد نیاز مانند شناسه ملی شرکت و سایر اطلاعات مورد نیاز را وارد کند. پس از آن صورتجلسه تولید می‌شود و برای کاربر ارسال می‌شود. پس از آن کارهای ثبتی توسط ثبت‌یار پیگیری می‌شود و تغییرات مورد نیاز برای کاربر در اداره ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود.

علی‌رغم اینکه اداره ثبت شرکت‌ها فرآیند دریافت مدارک را آنلاین کرده، ولی این فرآیند به‌درستی انجام نمی‌شود و معمولا کاربران برای دریافت خدمات با مشکلاتی روبه‌رو هستند و در استفاده از آن دچار سردرگمی می‌شوند. بر همین اساس خدماتی که ما در ثبت‌یار ارائه می‌دهیم، برای کاربران کاربردی است.

از بهمن ماه ۹۶ تاکنون حدود ۵۰ سفارش ثبتی در ثبت‌یار ثبت شده که برخی به اتمام رسیده و برخی به دلیل زمان‌بر‌بودن فرآیند ثبت در جریان هستند.

علی‌رغم اینکه اداره ثبت شرکت‌ها فرآیند دریافت مدارک را آنلاین کرده، ولی این فرآیند به‌درستی انجام نمی‌شود و معمولا کاربران برای دریافت خدمات با مشکلاتی روبه‌رو هستند

 فراز و نشیب‌های ثبت‌یار

هزینه استفاده از خدمات در ثبت‌یار بسته به نوع خدمتی که ارائه می‌شود، متفاوت است:

ما سعی کردیم قیمت‌های رقابتی ارائه دهیم که به نسبت نرخ‌هایی که در بازار وجود دارد، کمتر باشد. معیارهایی که در تعیین قیمت لحاظ می‌شود، متفاوت است. به عنوان مثال، ثبت یک شرکت با ۳ شریک و با سرمایه اولیه اندک کم‌هزینه‌تر از ثبت یک شرکت با چندین شریک و سرمایه اولیه بالاست. مهم‌ترین ملاکی که در قیمت‌گذاری در نظر گرفتیم، شفافیت است. به این ترتیب که کاربر از جزئیات هزینه‌ای که قرار است پرداخت کند، مطلع می‌شود.

حسین می‌گوید هنوز به نقطه سربه‌سر نرسیده‌اند و با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای که دارند، پیش‌بینی می‌کند در سال آینده به این مرحله برسند:

ما در این مسیر با چالش‌های مختلفی روبه‌رو بودیم و از آنجایی که مردم به استفاده از خدمات آنلاین هنوز اعتماد ندارند، تصمیم گرفتیم از بخشی وارد بازار شویم که حساسیت کمتری برای شرکت‌ها داشته باشد و اطلاعات محرمانه کمتری داشته باشد و بر همین اساس حوزه ثبت را برای ورود به بازار انتخاب کردیم ولی هدف نهایی ما در ثبت‌یار ارائه انواع خدمات حقوقی است و در این مدت به تجربه به ما ثابت شده زمانی که شرکت‌ها از کیفیت خدمات مطمئن شدند، سایر کارهای حقوقی خود را نیز به ما سپردند در صورتی که ما در حوزه‌های دیگر اطلاع‌رسانی نکرده بودیم. بر همین اساس اگر بتوانیم در بازار اعتبار کسب کنیم، می‌توانیم بازار خوبی داشته باشیم.

او می‌گوید طبق آمار اداره ثبت حدود ۱٫۶ میلیون شرکت ثبت‌شده در ایران وجود دارد که از این تعداد ۵۰ درصد که حدود ۸۰۰ هزار شرکت می‌شوند، فعال هستند که حدود یک‌چهارم این شرکت‌ها در تهران مستقرند که بازار هدف ثبت‌یار هستند و آنها قصد دارند در ۵ سال آینده ۱۰درصد این بازار را به دست بیاورند که تقریبا ۲۰ هزار شرکت را شامل می‌شوند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.