حمایت فرانسوی‌ها از اکوسیستم‌شان

0

اکوسیستم فرانسه در پنج سال گذشته به شدت شکوفا شده‌ و نشان داده ‌که این کشور می‌تواند اسطوره‌هایی مانند Criteo، Showroomprive و Blablacar را در معرض نمایش بگذارد. موج دیگری از استارتاپ‌های در حال رشد مانند Algolia، Doctolib، و Sigfox در راه است. با این حال، رشد با درد همراه است‌ و شهرت فرانسه مبنی بر اینکه اقتصاد استارتاپی را در خود جای داده است، فراز و فرودهای خاص خود را دارد. باید موفقیت‌ها بررسی شوند تا بتوان درک کرد که چگونه می‌توان یک شرایط مساعد را برای استارتاپ‌ها ایجاد کرد. کارشناسان سرمایه‌گذاری در شتاب‌دهنده‌ها چهار موضوع را شناسایی کرده‌اند‌ که هر یک فرصتی برای کاهش پیچیدگی و افزایش تعجیل برای استارتاپ‌های جوان را پیشنهاد می‌دهند: پیشنهادهایی که مطالعه‌ آن می‌تواند برای ایران هم موثر باشد.

۱. محدود‌کردن فشار هزینه‌های اجتماعی

۲. فعالسازی استارتاپ‌ها برای جذب استعدادهای خارجی

۳. کاهش فشار تطابق نظارتی

۴. ارسال یک پیام به جامعه فناوری و سرمایه‌گذاران

۱. محدود‌کردن فشار هزینه‌های اجتماعی

موسسان اروپایی می‌توانند یک شرکت را در ده‌ها کشور تاسیس کنند، بنابراین فرانسه باید از طریق حذف فشار هزینه‌های اجتماعی (مالیات) شرایط را برای موسسان آسان‌تر کنند. این هزینه‌ها می‌توانند تغییر داده شوند تا شرکت‌ها بتوانند از زمین بلند شوند و سریع‌تر اشتغال‌زایی کنند. در عین حال فرانسه برای سرمایه‌گذاران و موسسان خارجی رقابتی‌تر و جذاب‌تر می‌شود.

با کاهش هزینه‌های اجتماعی برای شرکت‌های غیر‌انتفاعی در ۱۰ سال اول پس از تاسیس، این کار محقق خواهد شد. کاهش هزینه‌های الزامی به این معناست که استارتاپ‌ها در وضعیت‌های مناسب می‌توانند افراد بیشتری را استخدام کنند و در شرایط نامناسب مالی نیز افراد کمتری را تعدیل خواهند کرد.

۲. جذب استعدادهای خارجی

دسترسی به استعداد یکی از عناصر مهم موفقیت برای استارتاپ‌های فناوری جوان است. استارتاپ‌های فرانسه به طور منظم در تلاش هستند تا فروش، بازاریابی و استعداد محصول خارجی لازم را جذب کنند. برخی از اقداماتی که می‌توانند مفید باشند عبارتند از:

  تعیین مالیات بر درآمد ۲۵ درصدی برای افراد خارجی در طول ۵ تا ۶ سال اول تاسیس در فرانسه. این قانون باید برای فرانسوی‌هایی که می‌خواهند به فرانسه بازگردند درحالی‌که در پنج سال اخیر در فرانسه کار نکرده‌اند و اقامت نداشته‌اند، تمدید شود.

  کاهش هزینه‌های اجتماعی برای افراد خارجی که به یک استارتاپ می‌پیوندند. این کار به پر کردن شکاف بین درآمد متوسط مردم فرانسه در مقایسه با درآمد متوسط مردم در آمریکا و انگلستان کمک می‌کند. به علاوه این قانون می‌تواند شامل اتباع فرانسوی‌ که بعد از پنج سال دوری ‌به فرانسه باز‌می‌گردند، ‌شود.

  ایجاد یک ویزا با تقاضای اکسپرس برای افراد خارجی که در استارتاپ‌ها کار می‌کنند. زمان برای شرکت‌های جوان بسیار اهمیت دارد و معرفی ویزاهای اکسپرس می‌تواند اصطکاک در استخدام را کاهش دهد.

۳. کاهش فشار روی شرکت‌های جوان

یک پیراهن تک‌سایز نمی‌تواند اندازه همه باشد. استارتاپ‌ها نباید همان مالیات‌هایی را بپردازند که شرکت‌‌های تاسیس شده باید بپردازند. اگر اینگونه باشد، استارتاپ‌ها با موانع بزرگی بر سر راه رشد خود مواجه خواهند شد زیرا هزینه‌های قانونی بسیار بالایی را متحمل می‌شوند. در اینجا می‌خواهیم به چند پیشنهاد بپردازیم که به کاهش این فشار کمک می‌کنند:

 قوانین کارگری:  در حالی‌که برخی قوانین برای شرکت‌های بزرگ‌تر مهم هستند، برای استارتاپ‌ها مناسب به نظر نمی‌رسند و فشار زیادی را به موسسان وارد می‌کنند. قوانین باید تغییر کنند تا متناسب با چالش‌های منحصر‌به‌فرد و پویایی‌های شرکت‌هایی باشند که مراحل اولیه خود را سپری می‌کنند. برای مثال، این قانون می‌تواند مشخص کند که شرکت‌ها بعد از پنج سال اول کاری باید شورا (اتحادیه) کاری داشته باشند.

  بسته اخراج استاندارد: اخراج اتفاق خوبی نیست، اما اگر لازم باشد، کارآفرینان فرانسوی و سرمایه‌گذاران خارجی با یک روند طولانی‌مدت با نتایج نامعلوم مواجه می‌شوند. برای استارتاپ‌ها، این پیچیدگی می‌تواند تفاوت بین زندگی و مرگ را مشخص کند چرا که چند ماه بی‌پولی می‌تواند تمام دنیای یک استارتاپ‌ را تغییر دهد. استارتاپ‌ها باید بتوانند افراد دارای یک بسته حقوق سه‌ماهه استاندارد را بدون مذاکرات بیشتر اخراج کنند (مشابه آمریکا و انگلستان). این باید به شرکت‌هایی محدود شود که کمتر از ۱۰ سال سن دارند و غیرانتفاعی هستند.

۴. ارسال یک پیام درباره قوانین جدید به نفع استارتاپ‌ها

فرانسه به ۳۵ ساعت در هفته کار و نرخ مالیات ۷۵ درصدی‌اش معروف است. حالا وقت آن است که فرانسه تصویر خود را تغییر دهد و یک اقتصاد سرمایه‌گذارپسند و استارتاپی را با پشتیبانی قوانین و مقررات تقویت کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.