تک‌شاخ‌های فین‌تک در کدام دشت می‌دوند؟

0

 چند برهم زننده را در فضاهای غیر بانکی مرور کنیم؛ هنری فورد زمانی می‌گفت اگر من می‌خواستم به حرف مردم گوش کنم، درشکه‌ای تندروتر می‌ساختم نه اتومبیل. فورد یک برهم زننده بوده است که مسیر توسعه و تحول درشکه‌ها را تغییر داد و ما را وارد دنیای دیگری کرد. برهم زننده‌ها از حداکثر ظرفیت فناوری استفاده می‌کنند. خدمات و محصولات برهم زننده‌ها به‌صورت ویروسی و لگاریتمی رشد می‌کند. شور و شعف از واژه‌هایی است که معمولا‌ حول‌وحوش برهم زننده‌ها زیاد استفاده می‌شود. برخی از مدیران بانکی تصور می‌کنند مردم عاشق شعبه‌های بانکی‌اند؛ اما نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد از هر دو نفر فقط یک نفر علاقه دارد برای انجام امور بانکی به شعبه برود. بانک‌ها تصور می‌کنند مردم چشم‌بسته به آنها اعتماد دارند درحالی‌که از هر سه نفر فقط یک نفر به بانکش اعتماد دارد و بقیه تصور می‌کنند بانک بین جیب خودش و جیب مشتری به فکر سود خودش است. بانک‌ها تصور می‌کنند به حدی بزرگ هستند که به‌آسانی از بین نمی‌روند. درحالی‌که بیش از ۷۵ درصد هزینه‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها صرف نگهداری از سیستم‌های قدیمی می‌شود و هیچ ربطی به نوآوری ندارد. این روزها ارزهای رمزنگاری‌شده مثل بیت‌کوین، اینترنت اشیا، فین‌تک یا فناوری‌های مالی، تأمین مالی جمعی، واقعیت مجازی و بازی‌گونه‌سازی عرصه جولان برهم‌زننده‌هاست.

به‌جای برهم‌زننده برخی از واژه اسب شاخدار (Unicorn) استفاده می‌کنند. چرا اسب شاخدار؟ این برچسبی است که سرمایه‌گذاران شکاک به استارتاپ‌هایی که بالای یک میلیارد دلار می‌ارزند، داده‌اند: موجوداتی افسانه‌ای که واقعی نیستند! در فضای فناوری‌های مالی پنج شرکت هست که تا حدودی اسب شاخدارند.

در سال‌های گذشته مدام و به صورت پیوسته سرمایه‌گذاری در زمینه فین‌تک افزایش یافته است. گفته می‌شود تا سال ۲۰۱۵ حدود ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در فین‌تک شده‌است که بیشترین سهم مربوط به شرکت‌های سیلیکون‌ولی است و در ادامه استارتاپ‌های مالی لندن. همان‌طور که می‌شود حدس زد بیشترین سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پرداخت است، چیزی حدود یک سوم این سرمایه‌گذاری، حدود ۱۰ درصد سرمایه‌ها هم مربوط به شرکت‌های فعال در زمینه ارزهای رمزنگاری شده و زنجیره بلوک است. حدود ۲۵ درصد سرمایه‌ها هم به سمت استارتاپ‌های مدیریت سرمایه‌گذاری و سرمایه رفته است.

الباقی این سرمایه‌ها هم روانه شرکت‌هایی شده است که در زمینه تحلیل و نرم‌افزارهای مدیریت مالی شخصی فعالیت می‌کنند.

آمریکا، انگلستان، چین و هند پیشگامان سرمایه‌گذاری‌ روی برهم‌زننده‌ها هستند. در این مدت برخی از برهم‌زننده‌ها هم خودشان را به بانک‌های بزرگ فروخته‌اند و به بخشی از اکوسیستم آنها تبدیل شده‌اند. سیتی‌گروپ، گولدمن ساچز، مورگان استنلی، جی‌پی مورگان، بانک آو آمریکا و ولزفارگو پیشگامان سرمایه‌گذاری ‌روی استارتاپ‌های فین‌تک هستند. در برخی موارد مشاهده شده که چند بانک همزمان ‌ روی یک استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.