واکاوی رمز موفقیت استارتاپی آتلانتا

0

آتلانتا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین‌ هاب‌های استارتاپی آمریکا شناخته می‌شود. این شهر با در اختیار داشتن منابعی نظیر جورجیا تک، دانشگاه اموری و شرکت‌هایی که در فهرست ثروتمندترین‌ها قراردارند، نگاه کارآفرینان زیادی را به خود خیره کرده است.

نشریه‌‌ فوربس در گزارشی از روند تغییرات و پیشرف این شهر در حوزه استارتاپ‌ها می‌نویسد،در چند سال گذشته، آتلانتا به دلیل هزینه‌های مناسب تولیدی و دور‌هم جمع‌‌کردن شرکت‌هایی با سرعت رشد بسیار بالا در حوزه‌‌ تکنولوژی مورد توجه قرار گرفته است.

این شهر مدعی است که طیف گسترده‌ای از مهندسان بااستعداد و ماهر را در محیطی با زیرساخت‌های مناسب، کنار یکدیگر قرار داده است و برای جذب سرمایه‌گذاران خصوصی همچنان ادامه دارد. آتلانتا در حال افزایش انکوباتورها (مراکز رشد کسب‌وکارهای نوپا)، شبکه‌های پشتیبانی و جذب شرکت‌هایی است که در بازارهای اصلی تکنولوژی حضوری پررنگ و مؤثر دارند.

از چند سال پیش، فضای استارتاپی آتلانتا در حوزه‌های تلکام، امنیت سایبری و مراقبت‌های پزشکی متمرکز شد، ولی اخیرا دو بازار مهم دیگر، یعنی فین‌‌تک و مارکتینگ‌تک نیز با استارتاپ‌های جدید و نوآور، رونق گرفته‌اند.

در بخش فین‌تک، می‌توان گفت که در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد معاملاتی که با کارت‌های اعتباری صورت می‌گیرد، از مسیر یکی از ۴ شرکت آتلانتا عبور می‌کنند. این امر فرصت بی‌نظیری برای افرادی که می‌توانند محصولات جدید و نوآورانه‌ای در بازار مالی خلق کنند، مهیا کرده است.

درحالی‌که بازیگران پیشین این عرصه همچنان سهم خود را در بازار حفظ می‌کنند، استارتاپ‌هایی مانند Kabbage (ارائه‌دهنده ‌وام‌های تجاری کسب‌وکار کوچک)،بیت‌بی(پرداخت‌های بیت‌کوین)، ‌اکیولینک(ارائه‌دهنده راه‌‌حل‌ پرداخت) و Groundfloor (یک شرکت سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات) در تلاش هستند تأثیر و کارایی خود را اثبات کنند.

[bs-quote quote=” اکوسیستم استارتاپی آتلانتا، در عرض چند سال گذشته، پیشرفت زیادی داشته است. گرچه هنوز وجه مالی ماجرا، معضل بزرگی است” style=”style-13″ align=”center”][/bs-quote]

در بخش تکنولوژی بازاریابی، در طول چند سال گذشته، ده‌ها شرکت با رشد فوق‌العاده تأسیس‌ شده و بازار رقابتی را شکوفا کرده‌اند. شرکتی مثلMailChimp  یکی از داستان‌های موفقیت استارتاپی آمریکا را رقم‌ زده است: این شرکت که در سال ۲۰۰۱ تأسیس‌ شده، امروز دارای ۱۴ میلیون کاربر است و درآمد سالانه‌‌ آن در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسید.

یکی از دلایل موفقیت استارتاپ‌ها در آتلانتا، میزان پشتیبانی و حجم منابع تولیدی است. جورجیاتک (GT) و مرکز توسعه پیشرفته فناوری (ATDC) با خلق ایده‌ها و ارائه‌‌ منابع تولیدی جدید، به تلاش خود برای هموار‌کردن مسیر شرکت‌ها ادامه می‌دهند، اما هنوز تا پدید آوردن یک یونیکورن واقعی (استارتاپی که به ارزش بیش از یک میلیارد دلار برسد)، فاصله‌ دارند.

باوجود اینکه منابع فوق‌العاده‌ای برای فعالیت استارتاپ‌ها و کارآفرینان آتلانتا وجود دارد؛ اما تأمین مالی هنوز چالش بزرگی است. راج پالانیسوامی، مدیر شرکت سرمایه‌گذاری CTW، معتقد است استارتاپ‌های آتلانتا به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ استارتاپ‌هایی که در مراحل اولیه‌‌ تأسیس خود هستند و استارتاپ‌هایی که به دومین و سومین مرحله‌‌ جمع‌آوری سرمایه رسیده‌اند.

پالانیسوامی می‌گوید استارتاپ‌های تازه‌تأسیس، هنوز با چالش‌های بسیار زیادی مواجهند. به گفته کارشناسان،سرمایه‌گذاران قدرتمند، سرمایه‌گذاری روی کارآفرینان جوان استارتاپ‌های نوپا را ریسکی بزرگ می‌دانند که بازگشت سرمایه‌‌ آنان را تضمین نمی‌کند.

باوجود این، فرمانداری آتلانتا به‌تازگی بودجه‌‌ای ۱۰۰ میلیون دلاری با نام «سرمایه جورجیا» برای حل مشکلات تأمین مالی استارتاپ‌ها تصویب کرده است. برنامه این است که بودجه‌‌ فوق به وی‌سی‌ها تزریق شود تا آنها روی بهترین استارتاپ‌های مستعد رشد، سرمایه‌گذاری کنند.

بااین‌حال حکم اعلام‌شده، قانونی عمومی است که مشخص نکرده این بودجه لزوما به استارتاپ‌های نوظهور تعلق بگیرد؛ امری که آتلانتا بیش از هر چیزی به آن محتاج است. بااین‌حال آتلانتا منتظر یک IPO فوق‌العاده بزرگ است.

آلن نانس معتقد است تنها راهی که پتانسیل واقعی آتلانتا را نشان می‌دهد، یک IPO پایدار است که بتواند اکوسیستمی برای پیشروی دیگر استارتاپ‌ها فراهم کند. ‌کارشناسان بر این باورند که آتلانتا باید اینتل، سیسکو و گوگل خودش را داشته باشد‌؛ به معنی دیگر این شهر به شرکت‌هایی نیاز دارد که روشنگر راه دیگران باشند.

به هر ترتیب‌، اکوسیستم استارتاپی آتلانتا، در عرض چند سال گذشته، پیشرفت زیادی داشته است. گرچه هنوز وجه مالی ماجرا، معضل بزرگی است؛ اما این شهر به‌خوبی موفق شده خود را روی نقشه‌‌ استارتاپی، مطرح کند. برخی از کارشناسان معتقدند که آتلانتا می‌تواند سیلیکون‌ولی بعدی باشد؛ اما آنچه آتلانتا می‌خواهد این است که به‌عنوان مرکز اصلی استارتاپ‌های جنوب آمریکا، به‌وسیله‌‌ یک استراتژی جامع، بلندمدت و واقع‌بینانه، به جلو قدم بردارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.