تِنسنت در پی کشف استعدادهای هنر چین

0

پلت‌فرم‌هایی مانند Musical.ly و Vine به پیدا‌کردن ستارگان اینترنتی نسل بعد در غرب کمک کرده‌اند‌ و اکنون ابرقدرت اینترنت چین، Tencent، قصد دارد حضور خود را در فضای اینترنتی در حال ظهور جنوب شرق آسیا تقویت کند.

تنسنت با یک استارتاپ محتوای دیجیتال به نام Ookbee همکاری می‌کند تا یک کسب‌و‌کار کتاب و مجله آنلاین را اداره و اووک‌بی U را راه‌اندازی کند. سرمایه خطرپذیر برای شناسایی و تقویت محتوای ایجاد شده توسط کاربر در تایلند و سپس در منطقه وسیع‌تر جنوب شرق آسیا با تمرکز روی تمام انواع رسانه‌های آنلاین در نظر گرفته شده است. هدف آن است که بیش از یک میلیون قسمت از محتوا را در طول سه سال آینده جمع‌آوری کنند.

اووک‌بی در زمان کتاب‌های الکترونیکی و مجله‌های الکترونیکی متولد شده ‌و با تولیدکنندگان محتوا و ناشران تخصصی کار کرده است. مدیرعامل اووک‌بی می‌گوید که به رقابت با فروشگاه‌های کتاب سنتی عادت کرده ‌اما برای این شرکت جدید، باید ایده منعطف‌تری داشت.

فرمت و قالب محصولات ارائه‌شده می‌تواند هر چیزی باشد؛ چیزی بیشتر از کتاب، برای مثال موسیقی، کمیک‌ و ویدئو. جنوب شرق آسیا خانه بیش از ۶۰۰ میلیون مصرف‌کننده است و به لطف رشد پایدار فروش تلفن‌های همراه، اقتصاد اینترنت آن بیش از ۱۰ برابر در طول دهه بعدی رشد خواهد کرد. تایلند، سومین کشور بزرگ با جمعیت ۶۵ میلیون نفری، نقش مهمی را در این امر ایفا می‌کند.

تنسنت مدت‌هاست که پتانسیل این کار را دارد و از طریق Sanook، معروف‌ترین پرتال آنلاین کشور که پس از حدود ۱۰.۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۰ به طور کامل خریداری شده است، حضور چشمگیری در تایلند دارد. با اینکه شرایط و ضوابط سرمایه‌گذاری خطرپذیر و مشترک جدید در اختیار عموم قرار نگرفته است، یک منبع موثق اعلام کرده ‌که تنسنت موافقت کرده تا حداقل ۱۹ میلیون دلار در این نهاد سرمایه‌گذاری کند.

تنسنت تلاش کرده بود تا اپلیکیشن پیام‌رسانی وی‌چت را که در چین معروف است، در تایلند نیز به معروفیت برساند، اما ما شاهد موفقیت Joox، اپلیکیشن موسیقی رایگان آن هستیم که ادعا می‌شود بیش از ۲۰ میلیون کاربر ثبت‌شده در کشور دارد. طرح اووک‌بی U کاملا مطابق با جوکس و سایر طرح‌های تنسنت است. هنرمندانی که موسیقی خود را آپلود می‌کنند و در پلت‌فرم توجه دیگران را به خود جلب می‌کنند، به ستارگان جوکس تبدیل می‌شوند و می‌توانند آموزش ببینند و اولین تراک آهنگ خود را ضبط کنند.

مسئولان امیدوار هستند که استعدادهای جدید را از این طریق کشف کنند. هدف از ارائه این خدمات یافتن استعدادها و تبدیل آنها به افراد حرفه‌ای است. تنسنت نیز قصد دارد در تایلند محتوای ویدئو تولید کند. شاید موسیقی و ویدئو آشکارترین حوزه‌ها برای یافتن استعدادهای جدید باشند، اما اووک‌بی، که تا به امروز بیش از ۹ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران درآمد کسب کرده‌، به خاطر محتوای تولید‌شده‌اش به چنین موفقیتی دست یافته است. این شرکت پنج‌ساله در حال حاضر در پنج کشور واقع در جنوب شرق آسیا حضور دارد اما اکثر ۸میلیون کاربر ثبت‌شده آن در تایلند هستند. آنها تلاش می‌کنند تا اووک‌بی U بتواند نویسندگان موفق آینده را کشف و شکوفا کند. این طرح قصد دارد هنرمندان را توانمند سازد. در واقع این طرح یک برنامه مستقل است اما اگر افراد بخواهند درآمدزایی داشته باشند، می‌توانند IP خود را در اختیار داشته باشند و ما سهمی از درآمد آنها را مطالبه خواهیم کرد. یک ثبت‌نام IP نیز وجود دارد که در آن محتوای خوب برای خرید یا اشتراک‌گذاری درآمد انتخاب می‌شود. این اکوسیستم دیجیتال نقش مهمی را در عرصه هنر ایفا خواهد کرد و روز‌به‌روز بر طرفداران آن افزوده خواهد شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.