تنسنت ۳۰۰ میلیارد دلاری کماکان رشد می‌کند

0

با این حال، نمی‌توان انکار کرد که وی‌چت نگین تاج تنسنت به شمار می‌رود. وی‌چت پرمصرف‌ترین اپلیکیشن در چین است و هر ماه بیش از ۹۳۸ میلیون کاربر فعال در سراسر دنیا دارد که یک‌سوم از آنها بیش از ۴ ساعت در روز با این اپلیکیشن کار می‌کنند.

اکوسیستم وی‌چت بیش از اینکه یک پلتفرم پیام‌رسان اجتماعی باشد، به یک عنصر اجتناب‌ناپذیر زندگی در چین تبدیل شده است. کاربران می‌توانند با این اپلیکیشن به دوستان خود پیام بدهند، محتواهای مختلف را تماشا کنند، صورتحساب‌ها را پرداخت کرده، بلیت سینما خریداری کنند، بلیت قطار بخرند یا رستوران رزرو کنند.

وی‌چت یک ابزار ضروری برای برندهاست، از برندهای لوکس مانند بلک‌بری، شنل و کوچ‌ گرفته تا برندهای ورزشی مانند منچستر‌سیتی، ان‌بی‌ای‌ و غیره. جای تعجب نیست که تنسنت روی تقویت و رشد اکوسیستم وی‌چت تمرکز دارد و می‌خواهد این کار را از طریق افزودن قابلیت‌های جدید مانند اخبار و جست‌وجوی وی‌چت و نیز معرفی قالب‌های تبلیغاتی جدید و ابزارهای بینا‌پلتفرمی انجام دهد.

کریستیان سالومون، رئیس دیجیتالی در شرکت مدیا‌کام چین، می‌گوید: «تنسنت هر روز بهتر از دیروز وی‌چت را به یک اپلیکیشن کامل برای نیاز هر فرد تبدیل می‌کند. وی‌چت تا‌کنون موفق بوده ‌و یک بخش ضروری از زندگی را ایجاد کرده است، بنابراین تنسنت آزادی بیشتری برای معرفی و شکل‌گیری در اختیار دارد زیرا افراد از استفاده از آن دست بر‌نمی‌دارند.»

«تنسنت به نوآوری‌های بیشتری در وی‌چت به ویژه برای برندها دست می‌یابد زیرا در این قسمت‌هاست که هزینه زیادی برای بازاریابی صرف شده است. سازمان‌ها و بازاریاب‌ها هنوز در اکوسیستم تنسنت کارهای زیادی انجام می‌دهند اما تمرکز اصلی روی وی‌چت است.»

تنسنت ۳۰۰ میلیارد دلار ارزش داشته و فقط کمی با جی‌پی‌مورگان فاصله دارد و از علی‌بابا نیز با ارزشی برابر ۲۹۵ میلیارد دلار جلو زده است. تنسنت یکی از ۱۰ شرکت ارزشمند برتر در دنیاست و بخش‌های کاری مختلف، اعم از سرگرمی، بازی آنلاین و خدمات پرداخت همراه، موجب رشد آن شده‌اند.

اخیرا تنسنت بالاترین رشد سود سه‌ماهه خود را در مدت دو سال گزارش کرده ‌و درآمد آن ۷.۱۸۲ میلیون دلار و سود خالص آن ۲.۱۰۹ میلیون دلار است.

ارقام نهایی از انتظارات بازار نیز فراتر رفته و نشان می‌دهد که تمرکز راهبردی شرکت روی مسیر کار بوده است. در مرکز این راهبرد نیز بازی قرار دارد.

تنسنت بر بازار بازی آنلاین در چین تسلط دارد و این کسب‌و‌کار به کسب نیمی از کل درآمد شرکت کمک کرده است.

کنث تان، مسئول ارشد دیجیتال مایند اسپیر چین، می‌گوید: «تنسنت یکی از قول‌های دیجیتالی است و فقط زمانی در معرض تهدید و خطر قرار می‌گیرد که صنعت بازی تزلزل پیدا کند و طرفداران آن کاهش یابد» که این امر حداقل در حال حاضر دور از ذهن است.

تنسنت بزرگ‌ترین توسعه‌دهنده و ناشر بازی ویدئویی در چین است و سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی کرده است تا به این مقام برسد. سال گذشته این شرکت ۸.۶ میلیارد دلار برای خرید تولیدکننده بازی سوپرسل که صاحب بازی‌های مشهور کلش او کلنز و هِی‌دِی است، هزینه کرد. به علاوه روی توسعه‌دهنده لیگ او لِجِندز، شرکت بازی اجتماعی گلو موبایل و نیز توسعه‌دهنده سی‌سان واقع در چین که در آوریل به مبلغ ۱۴۲.۲ میلیون دلار خریداری شد، سرمایه‌گذاری کرده است.

تسلط تنسنت در صنعت بازی به واسطه پلتفرم‌های اجتماعی آن، وی‌چت و کیو کیو، تقویت شده ‌که نه‌تنها به عنوان کانال‌های توزیع عمل می‌کنند بلکه به کسب درآمد از پلتفرم‌ها کمک می‌کند. اینجاست که شرکت امور مالی آنلاین تنسنت به نام تن‌پی (Tenpay)‌ و به ویژه سیستم پرداخت همراه وی‌چت‌پی

(WeChatPay) مطرح می‌شوند.

از هر ۱۰ کاربر اینترنت همراه چینی ۹ نفر (به عبارت دیگر ۹۲ درصد) از اپلیکیشن‌های پرداخت همراه مانند وی‌چت‌پی به عنوان شیوه پرداخت آفلاین اصلی خود استفاده می‌کنند، این نشان می‌دهد که این حوزه برای شرکت به رشد بزرگی دست یافته است.

با این حال، تن‌پی راه زیادی را باید طی کند اگر می‌خواهد بازار را به دست گیرد. علی‌پی که ۵۴درصد از سهام بازار را در اختیار دارد، در سطح دنیا پیشرو است و طرح توسعه بین‌المللی سریع دارد که تن‌پی در تلاش است به آن برسد.

میجر لین، مدیر و مسئول ارشد دیجیتال در او‌دی‌ام چین (ODM China)، می‌گوید: «تنسنت هنوز روی سخنگویان چینی در بازارهای خارج از کشور تمرکز دارد. به نظر من مانع موجود برای ورود تنسنت به سایر بازارها فقط مانع زبان نیست بلکه خدمات پرداخت همراه نیز یک مانع به شمار می‌رود.»

«تن‌پی فقط در چین، هنگ‌کنگ‌ و تایوان در دسترس است، اگر آنها نتوانند راهکارهای پرداخت را در سایر بازارها پیدا کنند، به نظر من این یک مسئله اصلی برای جهانی‌‌شدن آنها خواهد بود. علی‌بابا عملکرد بهتری دارد زیرا پلتفرم تجارت الکترونیک آن در حال حاضر در بسیاری از بازارها نفوذ کرده است. وقتی صحبت از جهانی‌سازی می‌شود، علی‌بابا در این مرحله از تنسنت جلوتر است.»

با این وجود، تنسنت برنامه‌هایی دارد تا وی‌پت و وی‌چت‌پی را در انگلستان، فرانسه‌ و آلمان راه‌اندازی کند با اینکه برنامه‌های توسعه آن در ماه مه و وقتی روسیه این اپلیکیشن را ممنوع کرد، شروع شد.

مانند علی‌بابا، تنسنت یک مجموعه وسیع از سرمایه‌گذاری‌ها را جمع‌‌آوری کرده است. این شرکت در کسب‌و‌کارهای مختلف از شرکت تجارت الکترونیک هند به نام فلیپ‌کارت، شرکت اشتراک‌گذاری دوچرخه چین به نام موبایک، سرمایه‌گذاری کرده‌ و اخیرا‌ نیز ۵ درصد از سهام تسلا را خریداری کرده ‌و به نظر می‌رسد که می‌خواهد وارد بازار خودروهای خودران شود.

راه‌اندازی آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی در شنژن و سیاتل به نوعی ورود دیرهنگام به بازار هوش مصنوعی محسوب می‌شود. در خانه نیز، تنسنت روی ساخت اکوسیستم خود، ارتباط و کسب درآمد و تبدیل به شرکت سرگرمی اول در چین تمرکز کرده است.

تان می‌گوید: «اگر علی‌بابا فقط برای خرید باشد، تنسنت فقط برای سرگرمی است. به لطف تعداد افرادی که وارد وی‌چت می‌شوند، آنها بزرگ‌ترین اپلیکیشن موسیقی را در چین به نام کیو‌کیو موزیک، بزرگ‌ترین اپلیکیشن خبری به نام کیوکیو نیوز‌ و بزرگ‌ترین اپلیکیشن ویدئویی را در اختیار دارد.»

تنسنت به طور چشمگیری روی محتوا و موسیقی سرمایه‌گذاری می‌کند. اخیرا‌ این شرکت یک قرارداد توزیع با یونیورسال موزیک امضا کرده ‌و سال گذشته سهم زیادی از شرکت موسیقی چین (CMC) را خریداری کرد تا بر بازار پخش موسیقی این کشور تسلط یابد.

لین می‌گوید: «در آینده، تنسنت ممکن است به اولین تولیدکننده محتوا و ارائه‌دهنده محتوا در بازار چین تبدیل شود به این دلیل که وی‌چت یک پلتفرم بسیار قدرتمند برای اتصال همه چیز است. شما می‌توانید محصولات، بلیت کنسرت، بلیت قطار و غیره را خریداری کنید و به همین دلیل آنها پلتفرم محتوای برتر خواهند بود. با استفاده از وی‌چت و کیوکیو، شما می‌توانید کاربر را به تمام خدمات و تمام محتوا در سراسر اکوسیستم تنسنت متصل کنید.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.