با «چیدانه» دکور منزل خود را بچینید

0

همین تغییر رویه باعث شده است که استارتاپ‌‌هایی در زمینه طراحی هر‌چه بهتر دکوراسیون و طراحی منزل نیز شکل بگیرند. استارتاپ چیدانه به نشانی chidaneh.com‌ یکی از این استارتاپ‌هاست که توسط مهدی سخاپور ۲۹ساله و هم‌تیمی‌هایش صباح کلانکی و مسعود باقری راه‌اندازی شده است. مهدی متولد بوشهر و فارغ‌التحصیل رشته مدیریت کارآفرینی در مقطع فوق‌لیسانس از دانشگاه تهران است. او می‌گوید چیدانه بیزینسی است که با سرمایه‌گذاری پیک برتر راه‌اندازی شده است. «‌من به همراه ۲ نفر از دوستانم این پروژه را با سرمایه‌گذاری کامل پیک برتر شروع و از تیرماه سال ۹۲ کارهای پژوهشی را آغاز کردیم و در نهایت در اسفند ۹۲ چیدانه لانچ شد.» 

چیدانه یک پلتفرم ارتباطی است که این ارتباط از جنس نیازمندی‌هایی مانند نیازمندی همشهری نیست بلکه ارتباطی است که از طریق تولید محتوا در این زمینه شکل گرفته‌ و مخاطبان از طریق مطالعه محتواها ایده‌های مختلفی در زمینه دکوراسیون در ذهنشان ایجاد می‌شود

 

  •   چه شد که خواستید با پیک برتر ‌این استارتاپ را راه‌اندازی کنید؟

ایده به این شکل نبود که پروژه‌ای داشته باشیم و بخواهیم آن را به پیک برتر پیشنهاد بدهیم بلکه من در پیک برتر کارهای توسعه‌ای را در حوزه‌هایی چون راه‌اندازی سایت‌های جدید شروع کرده بودم و شرکت قصد داشت به صورت جدی وارد حوزه آنلاین شود و در واقع این پروژه یکی از ایده‌های پیشنهادی ما در پیک برتر بود که می‌توانست در زمینه دکوراسیون و طراحی منزل جذاب باشد و پیک برتر هم از این ایده استقبال کرد و از همین جا کار شروع شد و همچنان هم با پیک برتر کار می‌کنیم.

  •   با توجه به توضیحاتی که دادید، در حال حاضر در چیدانه چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

چیدانه از روز اولی که راه‌اندازی شد، با این هدف بوده ‌که پلی بین صاحبان کسب‌و‌کارها در حوزه دکوراسیون و طراحی منزل با مشتریان علاقه‌مند به این حوزه باشد. چیدانه یک پلتفرم ارتباطی است که این ارتباط از جنس نیازمندی‌هایی مانند نیازمندی همشهری نیست بلکه ارتباطی است که از طریق تولید محتوا در این زمینه شکل گرفته‌ و مخاطبان از طریق مطالعه محتواها ایده‌های مختلفی در زمینه دکوراسیون در ذهنشان ایجاد می‌شود و برای عملی‌شدن ایده‌هایی که دارند می‌توانند با صاحبان کسب‌وکارهایی که توانایی اجرایی‌کردن ایده را دارند، ارتباط بگیرند و این ارتباط با توجه به تولید محتوا در سایت و وبلاگ معنادار و تاثیر‌گذار است. 

  •   چیدانه شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

بخش اول مربوط به شرکت‌ها و صاحبان کسب‌وکارها می‌شود که می‌توانند در آن پروفایل خود را در دسته‌بندی‌هایی مانند معماری، فروش مبلمان، کابینت‌سازان، نصاب‌های کاغذ دیواری و کفپوش، طراحان محوطه و فضای سبز و غیره ایجاد کنند. بعد از اینکه پروفایل را ثبت کردند، پروفایل آنها به پروفایل کسب‌وکاری تبدیل می‌شود و به عنوان اهالی فن در سایت شناخته می‌شوند. بعد می‌توانند نمونه کارها را آپلود کنند هر چه نمونه کارها با کیفیت باشند، این شانس وجود دارد که در گردش محتوایی سایت در بخش عکس‌ها و محتوا از آنها استفاده شود تا بهتر دیده شوند. به عنوان مثال، اگر ما مطلبی در مورد بالکن در وبلاگ بنویسیم از عکس‌های صاحبان کسب‌وکاری که در سایت پروفایل دارند، استفاده می‌کنیم تا خواننده با ایده اجرایی مطالبی که خوانده است نیز آشنا شود. از طرف دیگر به طور غیر‌مستقیم به برندسازی شرکت مورد نظر نیز کمک می‌شود. در حقیقت بخش دوم وب‌سایت همین بخش تولید محتوا و آموزش است که در قسمت وبلاگ صورت می‌گیرد.

  •   صاحبان کسب‌وکار نیز می‌توانند برای خود در سایت محتوا تولید کنند؟

محتوایی که توسط شرکت‌ها تولید می‌شود شامل توضیحات و اطلاعات مرتبط با محصولات و نمونه کارهایی است که در سایت آپلود می‌کنند و کار اصلی تولید محتوا را در وبلاگ خودمان انجام می‌دهیم و برای تولید محتوا از اطلاعات داخل وب‌سایت استفاده می‌کنیم.

  •   اگر کاربر از ایده‌ای خوشش بیاید و بخواهد با شرکت مجری آن کار ارتباط برقرار کند، چطور می‌تواند این ارتباط را برقرار کند؟

روی عکس‌ها لینکی قرار داده شده که این لینک فرد را به پروفایل مجری کار وصل می‌کند و در قسمت پروفایل می‌تواند آدرس و شماره تلفن مجری را مشاهده کند و تماس بگیرد.

  •   پس شما مستقیما کاربر را به مجری و فروشنده وصل می‌کنید و خودتان در این بین کاری انجام نمی‌دهید و بابت این ارتباط پورسانتی دریافت نمی‌کنید؟

بله، ما قرار نیست در چیدانه چیزی را بفروشیم و هدف ما این است که فضایی را ایجاد کنیم تا کسب‌وکارها بتوانند برای خود رونق ایجاد کنند و خودشان را معرفی کنند. در حال حاضر پورسانتی دریافت نمی‌کنیم و شیوه درآمد‌زایی براساس حق اشتراکی است که به کسب‌وکار‌ها می‌دهیم تا از خدمات تبلیغاتی استفاده کنند. برای عضویت اشتراک رایگان است و کسب‌وکارها می‌توانند پروفایل و نمونه کارها را ثبت کنند ولی اگر بخواهند در قسمت‌های مختلف سایت نمونه کارها معرفی شود و از امکانات بیشتری استفاده کنند، می‌توانند پروفایل ویژه و طلایی ‌داشته باشند که قیمت‌ها از یک میلیون و ۹۰۰ تا ۹میلیون و ۹۰۰ براساس نوع خدمات دریافتی متفاوت است.

  •   از زمانی که کار را شروع کردید، چه تعداد کاربر از خدمات استفاده کردند و چند کسب‌وکار با شما همکاری دارند؟

نزدیک به ۶۰۰۰ کسب‌وکار در سایت پروفایل ایجاد کرده‌اند و تعداد ۳۰ هزار کاربر هم در سایت عضو هستند.

  •   با توجه به اینکه مدت زمان زیادی است که از شروع فعالیت‌تان می‌گذرد، به درآمد‌زایی رسیده‌اید؟

بله بیش از یک سال و نیم است که وارد مرحله سودآوری شده‌ایم. تا قبل از این هم با سرمایه‌گذاری که شرکت پیک برتر در کار کرده بودند، کار را پیش می‌بردیم.‌

  •   برای اینکه مخاطبان با این خدمت آشنا شوند، از چه شیوه‌هایی استفاده کردید؟

از همان شروع کار در سال ۹۲ شبکه‌های اجتماعی را جدی گرفتیم. با وجود اینکه استفاده از اینستاگرام خیلی همه‌گیر نشده بود، ما در اینستاگرام صفحه داشتیم و حتی قبل از لانچ سایت در شبکه‌های اجتماعی حضور داشتیم. شیوه دیگر تبلیغاتی که داشتیم این بود تمرکز بر بحث سئو داشتیم تا ورودی‌های با‌کیفیتی از گوگل داشته باشیم و کمپین‌های مختلف آنلاین نیز برگزار می‌کردیم.

  •   از وقتی که کار را شروع کردید، مهم‌ترین چالشتان چه بوده است؟

مهم‌ترین چالش به نظر من در چیدانه نبود فرهنگ استفاده از این خدمت در دو سمت مخاطبان و کسب‌وکارها بوده است. از طرف کاربر این مشکل را داشتیم که افراد به این باور برسند که می‌توانند با هزینه کم و با کمی خلاقیت دکوراسیون منزل خود را تغییر دهند و یا بازسازی انجام دهند و رسالت ما در این سال‌ها این بود که این باور را تغییر دهیم که افراد می‌توانند با هزینه کم محیط منزل خود را دلنشین کنند. از طرف دیگر صاحبان کسب‌وکارها نیز تا پیش از چیدانه محیطی برای معرفی خود به صورت یکپارچه نداشتند و با این خدمت آشنا نبودند و چالش دیگر در مورد آموزش کسب‌وکار‌ها برای تولید عکس و نمونه کار با کیفیت برای استفاده در محتوا بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.