باشگاه بدنسازی ۹۰۰ میلیون دلاری

داستان موفقیت SoulCycle درمقام یک استارتاپ در عرصه خدمات ورزش و بدنسازی

0

شیوه‌های معمولی بدنسازی بیشتر به یک فعالیت شغلی شبیه هستند، هدف آنها خلق جایگزین مناسبی برای این شیوه‌های قدیمی بود. اینک پس از چند سال مدعی هستند که تجربه‌ای الهام‌بخش‌ و درونی را عرضه کرده‌اند؛ خودشان این شیوه را ضیافت درونی می‌نامند. شرکت SoulCycle که عرضه‌کننده این شیوه است، آن را «بهترین بخش از روند جنب‌و‌جوش روزمره» می‌داند و معتقد است که «این شیوه هر ارتباطی را تبدیل به یک تمرین می‌کند.»

داستان موفقیت SoulCycle در مقام یک کسب‌وکار ‌نوپا در عرصه خدمات ورزش و بدنسازی از تلاش برای به‌کارگیری همین شیوه شروع شد و آنچنان مورد توجه قرار گرفت که توانست در ۴۸ مرکز بدنسازی در آمریکا بیش از ۳۸۳هزار کاربر را با خود همراه کند. گرچه SoulCycle در حوزه بدنسازی هنوز یک تازه‌وارد است، اما نگاه متفاوتی که به فعالیت‌ها در این زمینه دارد، موجب جلب توجه به آن شده و با استقبالی که از الگوی کاری‌اش شده، طرفدارانی پرشور هم برای خود دست و پا کرده است.

کیسی برونو، مدیر راهبرد اجرایی شرکت می‌گوید: «خدمات این شرکت گران‌قیمت و شبیه به یک فرهنگ آیینی است و بدون تردید در صدر فهرست قرار دارد. مربیان در جریان اجرای تمرینات عرق می‌ریزند، موهای‌شان به اطراف پراکنده می‌شود، سوگند می‌خورند و .‌.‌. و انرژی لازم را به مشتریان تزریق می‌کنند تا با آنها همراه شوند. اما در کنار هر طرفدار دوآتشه، تعداد بیشتری از افراد از این قافله جدا مانده‌اند.»

روت زوکرمن، یکی از بنیانگذاران شرکت است که از سال ۱۹۹۶ مشغول فعالیت در زمینه ورزش‌های بدنسازی بوده. او تجربه زیادی در نوعی از این فعالیت‌ها موسوم به «دوچرخه‌سواری در محیط داخلی» دارد. در این نوع فعالیت ورزشی با استفاده از یک دوچرخه ثابت برنامه‌هایی اجرا می‌شود که روی استقامت و قدرت تمرکز دارد.

در سال ۲۰۰۶ یکی از شرکت‌کنندگان در برنامه‌هایش که بازیکن سابق لیگ فوتبال آمریکایی هم بود، به نام تیکی باربر به وی پیشنهاد داد تا با هم کسب‌و‌کاری را بر مبنای روش آموزشی روت ایجاد کنند. مدتی بعدتر تیکی باربر از ادامه پیگیری این پیشنهاد خودداری کرد اما همین فکر بود که روت را به سمت ایجاد کسب‌وکار‌ نوپای خودش هدایت کرد و با کمک الیزابت کاتلر و جولی رایس موفق به راه‌اندازی SoulCycle شد.

جولی رایس پیش از آن مدیر استعدادیابی در یک موسسه بود و الیزابت کاتلر هم به عنوان کارگزار خدمات مسکن فعالیت می‌کرد. این سه بنیانگذار کسب‌وکار خودشان را با سرمایه‌ای که کاتلر وارد شرکت کرد، از سال ۲۰۰۶ در نیویورک شروع کردند.

شرکت برای شروع کار خود یک فضای بزرگ را در اختیار گرفت و از یک شرکت طراحی برای ساخت دوچرخه ثابت ویژه خود کمک گرفت. این طراحی در سال ۲۰۱۷ دوباره انجام شد و شرکت نسل جدیدی از دوچرخه‌های ثابت را معرفی کرد که از جنس آلومینیوم است و به جای زنجیر از یک حلقه کربنی استفاده می‌کند و سامانه الکترومغناطیس هم دارد.

زوکرمن پس از چندی در سال ۲۰۰۹ از شرکت جدا شد تا شرکت دیگری را تاسیس کند. در ادامه این مسیر در سال ۲۰۱۱ بخش اعظم سهام شرکت توسط Equinox Fitness خریداری شد. در ادامه دو بنیانگذار دیگر هم سهام خود را در سال ۲۰۱۶ به سهامدار بزرگ‌تر واگذار کردند.

پس از جابه‌جایی سهام در سال ۲۰۱۵ بود که شرکت درخواستی برای تبدیل‌شدن به یک شرکت سهامی عام را داد و تلاش کرد با واگذاری سهام خود ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند. در نتیجه این اقدام بود که ارزش شرکت به حدود ۹۰۰ میلیون دلار رسید اما در سال ۲۰۱۶ روند واگذاری عمومی سهام متوقف شد.

شرکت کار توسعه خود را از سال ۲۰۱۸ با شدت بیشتری دنبال کرد و توانست در سال ۲۰۱۹ شعبه‌ای را در لندن راه‌اندازی کند. همچنین برنامه توسعه در سایر ایالت‌های آمریکا را هم دنبال کرده و در تابستان ۲۰۱۹ موفق به ایجاد آخرین مرکز خود در فلوریدا شد.

طراحی در سال ۲۰۱۷ دوباره انجام شد و شرکت نسل جدیدی از دوچرخه‌های ثابت را معرفی کرد که از جنس آلومینیوم است و به جای زنجیر از یک حلقه کربنی استفاده می‌کند و سامانه الکترومغناطیس هم دارد

الگوی کسب درآمد شرکت مبتنی بر پرداخت در هر کلاس است و روش حق عضویت را دنبال نمی‌کند، اما شرکت در سال ۲۰۱۷ مجموعه‌ای به نام SoulAnnex را هم ایجاد کرده که از همان نشان تجاری و الگوی قیمت‌گذاری استفاده می‌کند ولی فعالیت‌هایش مبتنی بر استفاده از دوچرخه نیست و از روش‌های تمرینی یوگا استفاده می‌شود.

شرکت همچنین در سال۲۰۱۸ راه‌اندازی SoulActivate را اعلام کرد که الگوی کاری مبتنی بر استفاده از دوچرخه ثابت دارد اما تمرینات با شدت زیاد را در برنامه خود قرار داده. شرکت همچنین در ادامه برنامه توسعه کسب‌و‌کارش در سال ۲۰۱۸ بخشی برای فعالیت رسانه‌ای ایجاد کرده تا برنامه‌های رسانه‌ای و رویدادهایی در همین زمینه تولید و اجرا کند.

شرکت در سال ۲۰۱۸ برنامه‌های دیگری را هم برای توسعه انجام داد که از جمله آنها تاسیس یک بنگاه استعداد‌یابی است. در کنار اینها قرارداد همکاری با شرکت AppleMusic را امضا کرد که دسترسی مربیان به موسیقی را تسهیل کند.

در سال ۲۰۱۱ مقاله‌ای در لس‌آنجلس تایمز درباره شرکت منتشر شد که نداشتن گواهی فعالیت هر سه بنیانگذار شرکت در زمینه تمرینات ورزشی را مورد توجه قرار داد، اما همچنان تاکید کرد که شرکت شیوه‌ای سرگرم‌کننده و مهیج را در مورد مشتریان به کار گرفته و آن را به دلیل اهمیت دستیابی به شیوه تمرینی که می‌توان بدان علاقه‌مند شد، تشویق کرد. در همین حال شرکت به دلیل نتایجی که در زمینه سلامت روانی و جسمی کسب کرده و حس همبستگی که بین کارکنان و مشتریان ایجاد می‌کند، مورد توجه بوده و علاقه‌مندانش به دلیل تجارب به‌شدت احساسی که برایشان ایجاد کرده، بدان توجه دارند.

پس از آنکه فکر تاسیس شرکت در سال ۲۰۰۵ شکل گرفت، بنیانگذاران موفق شدند نخستین مرکز خود را در سال ۲۰۰۶ ایجاد کنند. برنامه فعالیت‌ها به نحوی پیش رفت و چنان مورد استقبال قرار گرفت که آنها در سال ۲۰۰۹ نخستین مرکز آموزش مربیان را هم تاسیس کردند.

اما اتفاق مهم در روند فعالیت شرکت، شروع همکاری با Equinox بود که سرعت و گستره فعالیت‌ها را افزایش داد. این روند با توسعه مراکز کار ادامه پیدا کرد و در سال ۲۰۱۵ آنها موفق شدند در میامی و شیکاگو هم مراکزی تاسیس کنند.

در همین سال برنامک گوشی هوشمند شرکت رونمایی شد. اما موفقیت شرکت از ابتدا بر مبنای الگوی ویژه و برنامه‌هایش بود. شرکت با این نگاه کار خود را شروع کرد که روشی جدید و جذاب برای فعالیت ورزشی و بدنسازی ارائه کند. بنیانگذاران به دنبال روشی بودند که شباهتی به فعالیت‌های رسمی نداشته باشد و در کنار کارایی، لذت‌بخش هم باشد.

آنها می‌خواستند ساعات حضور مشتریان در مراکز بدنسازی را تبدیل به بهترین ساعات روز آنها بکنند. مشتریان شرکت همه نوع افراد با پیش‌زمینه‌های مختلفی هستند اما شیوه اجرای برنامه‌ها و ارتباطی که بین افراد، مربی، تمرینات‌ و سایر شرکت‌کنندگان ایجاد می‌شود، حضور در آن را تبدیل به تجربه‌ای ویژه می‌کند.

شرکت بر اساس گزارش‌هایی که به صورت عمومی منتشر شده تا سال ۲۰۱۶ تعداد ۱۵۰۰کارمند داشته و کارش را تا سال ۲۰۱۸ در ۸۸ مرکز توسعه داده است‌ و گرچه برنامه عرضه عمومی سهام شرکت ادامه نیافت، اما این تجربه نشان داد که شرکت پس از چند سال فعالیت توانسته خود را به سطح ارزش ۹۰۰میلیون دلاری برساند؛ موقعیتی که فاصله‌ای اندک با حضور در باشگاه میلیارد دلاری‌ها دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.