امید می‌خواهد ایران را ثروتمند کند

مأموریت شرکت تحلیلگر امید

0

ولث‌تک یا wealthtech را می‌توان فراتر از فین‌تک، روندی جدید در دنیای معاصر تلقی کرد. امکان مدیریت بهینه ثروت مردم را باید مهم‌ترین ماحصل این تکنولوژی دانست. امید موسوی، مدیر‌عامل تحلیلگر امید به نشانی omidanalyzer.com‌ سال‌ها پیش نخستین‌گام را در مسیری نهاد که به گفته‌‌ خود حتی فکر نمی‌کرد روزی تنها شرکت فعال در زمینه مدیریت ثروت در ایران شناخته شود.

درست است که در نگاه اول ۲۹‌ساله و جوان به نظر می‌رسد، ولی هنگامی که با وی همکلام شدیم، تجربه و پختگی ناشی از بار سنگین مسئولیت استارتاپی موفق را که توانسته ۶۵هزار میلیارد تومان را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به صورت بهینه مدیریت کند، به وضوح درک کردیم. امید موسوی پذیرش دانشگاه مک‌گیل را کنار گذاشته با این هدف که بتواند کاری برای رونق اقتصادی کشورش انجام دهد. وی از اینکه توانسته جوانان نخبه زیادی را به ایران بازگرداند، به خود افتخار می‌کند.

ایده این کسب‌و‌کار از دوران کارشناسی و به دلیل علاقه‌مندی او به ریاضیات شکل می‌گیرد. در آن دوران و به دلیل نمرات خوبی که در دروس ریاضی کسب می‌کند، برای یک پروژه صنعتی در کارخانه گل‌گهر سیرجان توسط استادش انتخاب می‌شود. شبیه‌سازی دستگاهی غول‌پیکر که سازندگان محدودی در دنیا داشت، به دلیل تحریم‌ها امکان تهیه قطعات و بهینه‌سازی برایشان میسر نبود و همین باعث شده بود که دستگاه از حالت بهینه خارج شود و به‌درستی کار نکند. کار این دستگاه بسیار کلیدی بود.

بهینه‌کردن آن نیز به دلیل پیچیدگی فراوان و عدم امکان مطالعه استاتیک آن بسیار کار دشواری می‌نمود. به همراه تیمی متشکل از اساتید معتبر و دانشجویان نخبه، سه سال و نیم ‌روی این پروژه کار کرد تا بتواند بر مسئله فائق آید. پس از این پروژه بود که امید موسوی به خوبی علاقه و تخصص خود را در حل مسائل پیچیده و بزرگ از طریق هوش مصنوعی و شبیه‌سازی یافت.

آن پروژه عواید مالی خوبی به همراه داشت و امید تصمیم می‌گیرد به جای اینکه پول خود را به بانک بسپارد، با آن خلق ثروت کند! بازارهای مختلف از طلا و سکه و دلار تا مسکن و بورس و هر روشی که از آن طریق می‌شد پول را زیاد کرد، بررسی کرد. این بررسی‌ها باعث شد که به اقتصاد علاقه‌مند شود.

امید با وجود فضای واسطه‌گری و سفته‌بازی موجود در بازار سرمایه و امکان سود شخصی و کوتاه‌مدت، تصمیمی گرفت که می‌توان به فرق جهان‌بینی یک کارآفرین با اشخاص دیگر به خوبی پی برد. تصمیم به ماندن گرفت به جای رفتن و ساختن به جای غر‌زدن.

تحلیلگر امید بدین‌صورت و با هدف هدایت سرمایه مردم به سمت بازار مولد و کمرنگ‌کردن دلالی و البته خلق ارزش و ثروت بیشتر برای ایران، متولد شد. در انتهای سال ۹۱ با همراهی همسر خود در جهت خلق ارزش و ثروت بیشتر شرکت تحلیلگر امید را در حوزه بازار سرمایه بنا نهاد و امروز با همت و تلاش بی‌وقفه خود و همکارانش توانسته گام‌های بزرگی در جهت مأموریت خود که شفاف‌تر‌کردن این حوزه از طریق افزایش حجم و عمق بازار و کوچک‌‌کردن دولت و واگذاری صنایع به بخش خصوصی بود، بردارد. وی از اعتلای فرهنگ سرمایه‌گذاری مردمی که با تحلیلگر امید وارد بازار سرمایه‌می‌شوند، با افتخار یاد می‌کند.

  • ایران کشوری جذاب برای سرمایه‌گذاری

طبق آخرین گزارش رقابت‌پذیری جهانی، رتبه ایران در میان ۱۳۷ کشور دنیا درسال ۲۰۱۸، ۶۹ است. در زیرمعیارها نکات جالبی را می‌توان جست‌وجو کرد. مثلا از منظر مارکت‌سایز یا بازار مصرف‌کننده ایران نوزدهمین کشور دنیاست و این نشان می‌دهد که ایران یکی از جذاب‌ترین کشورها برای سرمایه‌گذاری است.

همچنین منابع شامل انرژی، معادن و توریسم در ایران چند برابر متوسط دنیاست. اما واقعا چرا ایران ۶۹مین کشور دنیاست؟ چرا ما توان استفاده از منابع خدادادی و بازار بزرگ وطنمان ایران را نداریم؟ با نگاهی دیگر متوجه می‌شویم ایران در حوزه سلامت و تحصیلات تکمیلی بهتر از متوسط خودش است، اما اگر قبول کنیم که ضعیف‌ترین مورد باعث کم‌شدن سرعت ایران و عقب‌ماندنش شده است و به گزارش برگردیم، با دو شاخص ۱۳۰ و ۱۲۸ مواجه می‌شویم که به ترتیب مربوط به بهره‌وری بازار کار و توسعه بازارهای مالی مربوط می‌شوند.

به عبارت دیگر، اگر هر دانشمند و آینده‌پژوهی به فکر سیاستگذاری و تسهیل فضای کسب‌و‌کار در ایران باشد، چاره‌ای جز سیاستگذاری در راستای بهبود دو شاخص فوق نخواهد داشت و با احترام به تمامی کسب‌و‌کارها می‌توان گفت که درد اصلی امروز ایران حوزه تأمین مالی و سرمایه و نهادهای مالی از جمله بورس، بانک، بیمه و فین‌تک است. این شاخص‌ها به امید و همکارانش برای قدم برداشتن استوار در مسیر برازنده‌تر‌کردن و توسعه شاخص‌های بازار مالی، اضطرار بزرگی را نشان می‌دهد.

  • بزرگ‌ترین مشکل ایران تأمین مالی است

هم دولت و هم شرکت‌ها در ایران مشکل تأمین مالی دارند. مگر می‌شود در اقتصادی که به طور متوسط در ۳۰ سال گذشته ۳ درصد رشد کرده و حتی امسال رشد منفی دارد، بنگاه‌ها از بانک با هزینه حداقل ۲۰ درصدی وام بگیرند و بتوانند رشد کنند؟ اگر هم بشود احتمالا اتفاقی و تکرارنشدنی است. حتی خود دولت برای فروش اموال خود و یا تأمین بودجه خود با مشکل تامین مالی مواجه است. اما حلقه گمشده تامین مالی در ایران چیست؟

به عنوان مثال، فرض کنید شرکتی به ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای توسعه بیزینس جدید خود نیاز دارد. از آنجایی که عمده تامین مالی شرکت‌ها در ایران از طریق بانک‌ها صورت می‌گیرد، این شرکت برای توسعه باید وامی با ۲۵ درصد سود دریافت کند و این موضوع باعث می‌شود که شرکت‌ها نتوانند در ایران مقیاس خود را بزرگ کنند.

مکانیسمی که در دنیا وجود دارد، این است که شرکت‌ها وارد بازار سرمایه می‌شوند و از این طریق منابع مالی مورد نیاز خود را بدون هزینه مالی جذب می‌کنند. سرمایه‌های خانگی مردم به دستان پرتوان شرکت‌های فعال خصوصی سپرده می‌شود و نه‌تنها اوضاع تولید و اشتغال بهبود می‌یابد، بلکه سودی که مردم دریافت می‌کنند، بسیار بیشتر از سرمایه‌گذاری در مسکن، طلا، ارز و … خواهد بود.

  • حلقه گمشده تامین مالی

بازار سرمایه حلقه گمشده تامین مالی است. در کل دنیا شرکت‌ها و دولت‌ها از طریق بازار سرمایه و بورس و بدون هزینه مالی بالا تامین مالی می‌کنند. اما عوامل مختلفی باعث شده که بازار سرمایه در ایران رشد نکند.

اول از همه خود دولت است. روال کاملا عادی در دنیا و مثلا کشوری مانند آمریکاست که بخش زیادی از بودجه خود را از سرمایه‌گذاری‌های چین، عربستان و… و از طریق انتشار اوراق در بازار سرمایه تامین می‌کند. این در حالی است که سازوکار تامین منابع مالی توسط دولت در ایران بسیار اشتباه است و به نوعی دست دولت در جیب بانک‌هاست و بانک‌ها کسری خود را از بانک مرکزی دریافت می‌کنند و متاسفانه پایان این قصه چاپ پول و تورم است و این چرخه معیوب تکرار می‌شود.

از طرف دیگر عدم آگاهی مردم مبنی بر اینکه چطور می‌توانند پول خود را زیاد کنند نیز به این شرایط دامن زده است، چراکه در هیچ کتابی به افراد در مورد اینکه چطور می‌توانند ثروت خود را مدیریت کنند، آموزش درست و کاربردی داده نشده است. در حال حاضر در ایران حدود ۲میلیون میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد!

از جمله ویژگی‌هایی که این نرم‌افزار دارد، این است که بازارهای مولد پول را به گردش درمی‌آورد و طبق خواسته فرد براساس میزان ریسکی که می‌خواهد متحمل شود، معاملات را انجام می‌دهد. نکته مهم اینجاست که پول در حساب خود کاربر می‌ماند و تمام دارایی‌هایی که خرید می‌شود به نام خود کاربر ‌و همچنین بسیار نقدشونده است

این آمار شامل تمام پول‌هایی است بدون اینکه در جریان مالی کشور قرار بگیرد در خانه‌های مردم و به صورت طلا، سکه، دلار، اتومبیل و … نگهداری می‌شود. به دلیل ریسک‌های سیاسی و نوسانات اقتصادی که در ایران وجود دارد، کالاهای مصرفی به کالاهای سرمایه‌گذاری تبدیل شده‌اند و هر خریدی توسط مردم در این ابزارها تشدید‌کننده تورم است.

این در حالی است که طبق آمارهای جهانی ۴۵ درصد مردم آمریکا بیش از ۷۵ درصد پول خود را در بازار سرمایه نگه می‌دارند و حدودا دو‌سوم پول‌های خانگی مردم آمریکا در بازار سرمایه است. لازم به ذکر است بازدهی بازار سرمایه در ایران طی ۲۰ سال گذشته از اتمام روش‌های سرمایه‌گذاری دیگر مانند بازار طلا، سکه و دلار و غیره بیشتر بوده است.

  • مأموریت تحلیلگر امید؟

شرکت تحلیلگر امید از سال ۹۲ کار خود را شروع کرده ‌و در حال حاضر در مرحله چهارم جذب سرمایه است.امید موسوی می‌گوید: «اعضای تیم ما متشکل از متخصصان هوش مصنوعی، مالی، ریاضی و کامپیوتر هستند. با ترکیب رشته‌های اقتصاد، هوش مصنوعی و کامپیوتر یک نرم‌افزار نوشته‌ایم که الگوریتم‌های مالی را کشف و با هوش مصنوعی آن را بهینه و در نهایت معامله می‌کند.

این فرآیند کاملا به صورت اتوماتیک صورت می‌گیرد به این ترتیب که با چند سوال ساده که در ابتدا از کاربر پرسیده می‌شود، نرم‌افزار به حساب بانکی متصل شده و سرمایه فرد را در بازارهای مالی مختلف به گردش در‌می‌آورد و خرید و فروش را طبق خواسته فرد انجام می‌دهد.

به عنوان مثال، ۳۰ درصد از پول شما را سکه می‌خرد، ۲۰ درصد را در بازار سهام سرمایه‌گذاری می‌کند و ۵۰ درصد آن را سپرده بانکی می‌کند.» از جمله ویژگی‌هایی که این نرم‌افزار دارد، این است که بازارهای مولد پول را به گردش درمی‌آورد و طبق خواسته فرد براساس میزان ریسکی که می‌خواهد متحمل شود، معاملات را انجام می‌دهد.

نکته مهم اینجاست که پول در حساب خود کاربر می‌ماند و تمام دارایی‌هایی که خرید می‌شود به نام خود کاربر ‌و همچنین بسیار نقدشونده است. جالب اینجاست که شما با این روش هر چقدر سود کنید، معافیت کامل مالیاتی خواهید داشت. کاربری آن بسیار آسان است و پول در حساب کاربر است و فقط اجازه خرید و فروش و سرمایه‌گذاری به نرم‌افزار داده می‌شود. «ما در ابتدا کارمان را با بانک‌ها و بیمه‌ها شروع کردیم و تقریبا از یک سال و ۸ماه گذشته نرم‌افزار تحلیلگر امید وارد بازار شده است.»

  • مدیریت ثروت در تحلیلگر امید چگونه است؟

تیم دانش مالی امید ترکیب متخصصان در حوزه ریاضی و مدل‌سازی، هوش مصنوعی، مالی و برنامه‌نویسی است. این تیم همواره به دنبال روش‌هایی هستند که دریابند چطور می‌شود سرمایه افراد را افزایش داد، سپس برای آن الگوریتم طراحی می‌کنند. اکثر اعضای تیم امید از فارغ‌التحصیلان برق و کامپیوتر دانشگاه‌های برتر ایران و یا المپیادی هستند.

اکثر افراد دست رد به فرصت‌های متعدد خارج از ایران خود زده‌اند و عاشق ایرانند. پس از طراحی الگوریتم‌ها توسط تیم طراحی الگوریتم، تیم برنامه‌نویسی وارد عمل می‌شود تا الگوریتم‌های طراحی‌شده را به یک ابزار قابل استفاده و مقیاس‌پذیر تبدیل کنند و در نهایت در قالب یک نرم‌افزار مدیریت ثروت برای مردم انجام می‌شود.

«ما تنها شرکتی هستیم که در ایران این خدمت را ارائه می‌دهد و با استفاده از ابزار هوش مصنوعی و تکنولوژی موفق شده‌ایم تا الان مدیریت حدود ۶۵هزار میلیارد تومان دارایی را بهبود بخشیم. این دارایی متعلق به شرکت‌های بانکی و بیمه‌ای و سرمایه‌گذاری است و تصمیم داریم به‌زودی این خدمت را به عموم مردم عرضه کنیم.»

اپلیکیشن مدیریت ثروت امید

یکی از سوالات جدی افراد در شرایط فعلی جامعه این است که چطور از سرمایه خود در برابر تورم محافظت کنند و چگونه می‌توانند آن را افزایش دهند. از طرف دیگر افراد وقتی می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند، پیش‌فرض‌های مختلفی را در سر دارند.

برخی می‌خواهند سود زیادی کسب کنند و یا برخی به دنبال ریسک کمتر هستند و برخی هم هر دو حالت را در نظر دارند. اپلیکیشن مدیریت ثروت امید با آگاهی از این پیش‌فرض‌ها از افراد سوالات کمی را می‌پرسد. پس از آن سبدی تشکیل می‌دهد که این سبد ترکیبی از ابزارهای مختلف سرمایه‌گذاری است.

به عبارت بهتر، امید می‌خواهد به سمتی برود که مردم ایران دسترسی یکسانی برای افزایش دارایی خود داشته باشند. این در حالی است که در حال حاضر بانک‌ها و کارگزاری‌ها به افراد پولدار سودهای بیشتر و سرویس‌های خاص‌تری می‌دهند. امید می‌خواهد این تفاوت‌ها را کنار بگذارد تا همه به روش‌های مدیریت ثروت مولد دسترسی داشته باشند و با ریسک کمتر سود بیشتری را به‌دست بیاورند.

در واقع امید می‌خواهد بازوی تحلیلگری افراد در بازارهای مالی باشد چرا‌که علی‌رغم تبلیغات موجود که افراد را تشویق می‌کنند به صورت فردی وارد بازارهای مالی شوند و گفته می‌شود بازار سهام شغل دوم و درآمد اول است، این بازارها به‌شدت پیچیده و معمولا باعث زیان مردم می‌شوند.

از طرف دیگر تا زمانی که کاربر به اندازه سودهای بانکی از روش‌های پیشنهادی در امید سود کند خدمات به صورت رایگان ارائه می‌شود! امید تنها وقتی کارمزد دریافت می‌کند که مردم بیش از سود معمول بازار سود کنند.

  • تفاوت امید با کارگزاری‌ها و بانک‌ها چیست؟

امید موسوی معتقد است که بانک‌ها در ایران می‌دانند که چطور پول را جمع کنند ولی دانش و توانایی مدیریت درست آن را ندارند. «به عنوان مثال، می‌توانیم به بانکی اشاره کنیم که با جمع‌آوری سرمایه‌ای حدود ۱۰۱هزار میلیارد تومان از مردم یک بازار بزرگ تجاری ساخته است که به هیچ‌وجه مشکلی از اقتصاد نه دولت، نه شرکت‌ها و نه مردم حل نمی‌کند. در حالی که با این پول می‌توانستند ده‌ها تولیدی بزرگ‌مقیاس مانند پتروشیمی و … را تاسیس کنند تا کار مولد کرده باشند و تاثیر به‌مراتب بالاتری هم در تولید ناخالص ایران بگذارند. از طرف دیگر کارگزاری‌ها نیز به دلیل اینکه معمولا به دانش و تکنولوژی دسترسی ندارند، نمی‌توانند به صورت بهینه سرمایه مردم را افزایش دهند و معمولا افرادی که زیر ۵۰۰میلیون تومان پول دارند را به صورت اختصاصی پشتیبانی نمی‌کنند.»

اتفاقی که در امید افتاده، این است که با جمع‌شدن یک تیم متخصص در کنار هم، خلأ دانش در این حوزه برطرف شده ‌و راهکار بهینه برای مدیریت ثروت افراد ارائه داده‌اند. «‌ما در امید یک تیم ۵۳ نفره هستیم و افرادی که در امید فعالند، از دانش‌آموختگان تراز اول هستند که هزینه فرصت بالایی داشته‌اند و می‌توانستند در بهترین کشورهای دنیا زندگی کنند ولی ما شرایطی فراهم آورده‌ایم که بتوان از دانش و توانایی این افراد در داخل کشور استفاده کرد.»

به طور کلی نیروی انسانی از جمله ارکان امید به حساب می‌آید و دارایی‌های اصلی شرکت محسوب می‌شود. امید موسوی می‌گوید همیشه درهای تحلیلگر امید به روی افرادی که فکر می‌کنند باهوش هستند و دوست دارند کاری برای ایران انجام دهند، باز است. «فضای کاری پرنشاط، روابط صمیمانه و شفاف، امکان رشد مستمر، پروژه‌های چالش‌برانگیز، درآمد عالی و حس خوب تاثیرگذاری مثبت در جامعه باعث شده تا به‌ندرت کسی ما را ترک کند.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.