با ایده رو نویسنده داستان خانه خود باشید

2

«هر خانه داستان خود را دارد» این شعار ایده رو است که می‌خواهد سلیقه‌های متفاوت افراد را با طراحی خودشان به مرحله اجرا برساند. خانه دیگر خانه قدیمی نیست که شکل و رنگ واحد داشته باشد. امروزه هرکسی درون خانه را با رنگ و سلیقه خود طراحی می‌کند و تکه‌های پازل را کنار هم می‌چیند. پناهگاه امن حالا رنگ و بوی صاحبخانه را دارد. ایده رو می‌گوید، شما ایده دهید تا ما پردازش کنیم و به عمل برسانیم، البته در ایده و طراحی هم در کنارتان هستیم.

ایده رو حالا به مرحله عمل رسیده است و با تیم کوچک خود آینده بزرگی را متصور است. آینده‌ای که دیگر کسی با اجناس موجود در بازار دنبال جور کردن وسایل خانه خود نباشد، وسایلی که ممکن است نه با طراحی خانه و نه با سلیقه افراد سازگاری داشته باشد.

  • چگونه با کسب و کارهای جدید آشنا شدید؟

من مرتضی ساقری‌چی‌ها هستم. به واسطه پروژه ارشد با هوش مصنوعی آشنا شدم و به واسطه کارم، علاقه‌ام به برنامه نویسی را شناختم و شروع به گذراندن دوره‌های آنلاین درباره کارآفرینی و کسب و کار کردم. آن موقع فکر راه انداختن یک کسب و کار به ذهنم آمد. دوره‌هایی نیز در شرکت‌هایی که به رشته خودم مربوط بود کار کردم، اما همیشه ایده خودم همراهم بود و نتوانستم آن را کنار بگذارم.

  • تیم‌ ایده رو چند نفره است؟

تیم ما در حال حاضر سه نفره است. من، سید جواد موسوی، دانش آموخته رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد، که نزدیک به ۸ سال سابقه اجرایی در مجموعه‌های مختلف را داشته است و در حال حاضر با ما به عنوان سرپرست بازاریابی همکاری می کند و مرجان قره یاضی که در رشته معماری تحصیل کرده و یکی از شاخص‌ترین کارهایش دکور خندوانه بوده است. همان که با بطری‌های یکبار مصرف ساخته شده بود. خانم قره یاضی نیز مدیریت فنی کار را بر عهده دارد.

  • ایده رو چطور به ذهنتان آمد؟

وقتی ازدواج کردم چند وسیله سفارشی برای خانه خودمان ساختیم، چون این وسایل در ابعاد و اندازه خانه بود خیلی دوستشان داشتیم. این ایده به ذهنم آمد که می‌توانم این لذت را با دیگران به اشتراک بگذارم. تا قبل از آن فکر نمی‌کردم بتوانیم میزتحریر، کتابخانه و… را با سلیقه خودمان بسازیم.

البته نمونه‌های خارجی آن هست. چیزی را که می‌خواهید خودتان از جنس، رنگ، اندازه و حتی دستگیره را طراحی می‌کنید، سفارش می‌دهید و برایتان می‌سازند. باور دارم دیر یا زود جای خالی این کسب و کار در ایران حس خواهد شد.

  • سرمایه اولیه چگونه بود؟

سرمایه اولیه را خودم و آقای موسوی از سرمایه شخصی گذاشتیم.

  • ایده رو چه مشکلاتی از مردم را حل می‌کند؟

فرایند سفارشی سازی را آسان می‌کند. وقتی چیزی را می‌پسندید و می‌خواهید از بازار بخرید ابعاد و اندازه آن ممکن است به خانه شما نخورد. بستگی به اینکه شما چه شغل یا شخصیتی دارید، نیاز مخصوص خود را دارید. وارد مرحله سفارش که می‌شوید باید یک سازنده پیدا کنید که بتوان به آن اعتماد کرد. مسئله اصلی عدم قطعیت است. شما نمی‌دانید تا لحظه رسیدن وسیله قرار است چه چیزی به دستتان برسد. وقتی چند سازنده پیدا می‌کنید و به سراغشان می‌روید قیمت‌های متفاوتی می‌دهند که آدم گیج می‌شود، چون تخصص ندارید نمی‌توانید تشخیص دهید که چه کسی درست می گوید. ایده رو با استفاده از ایده‌ای به نام «رسام» که یک بستر طراحی و سفارش آنلاین است سعی در حل این مشکلات دارد.

  •  مدل درآمدی شما به چه صورت است؟

ما در حال حاضر با چند کارگاه همکاری می‌کنیم و در واقع کار اجرای سفارش را تا مرحله ساخت و نصب برای مشتری انجام می‌دهیم. مزیت ما این است که محدودیت نداریم و هر چقدر بخواهیم می‌توانیم به کارگاه‌هایی که با آنها همکاری  می‌کنیم اضافه کنیم و در روز سفارش بگیریم. یک کارگاه هر چقدر هم که بزرگ باشد ظرفیت آن محدود است. بخشی از درآمد ما هم از طراحی به دست می‌آید.

  • قبل از عملی کردن ایده تحلیلی از بازار داشتید؟

بله، کار را که می‌خواستم شروع کنم حدود یک سال درباره بازار تحقیق کردم.

  • هدف گذاری شما برای به دست آوردن بازار چیست؟

هدف گذاری ما در وهله اول به این صورت است که سفارش مشتریان را با کیفیت و به قیمت به دستشان برسانیم. از آنجا که در این بازار سفارش سفارش می آورد گام بعدی تبدیل شدن به یک قطب سفارش است. وقتی سفارش‌ها بالا باشد قدرت مذاکره با سازنده  را داریم. کار ما زمانی جواب می‌دهد که سفارش بالایی داشته باشیم. البته این کسب و کار از جنس کسب و کارهای بازارساز نیز هست.

  • کسب و کار شما در ایران نمونه مشابه دارد؟

در ایران نمونه «رسام» را  نداریم و اولین هستیم. سایت‌هایی هستند که کارسفارشی سازی را خیلی محدود انجام می‌دهند و مشتری فقط چند گزینه محدود برای انتخاب دارد. اما نمونه خارجی آن موجود است.

یکی از مزایای رسام این است که می‌توانید در حین طراحی یک محصول، ضمن داشتن تصویری از محصول نهایی قیمت آن را نیز مشاهده کنید و محصول را مطابق با بودجه خود سفارش دهید.

  • چگونه بر سختی‌ها غلبه کردید؟

ما باور داریم خواستن توانستن است و برای رسیدن به موفقیت چاره‌ای جز عبور از سختی‌ها نیست. اتفاقا هر چه سختی‌ها بیشتر باشد رشد بیشتری در پی خواهد داشت. هدف اصلی ما رشد است و با امید پیش می‌رویم.

  • قشنگ‌ترین لحظه چه زمانی بوده است؟

قشنگترین لحظه برای من دیدن نمونه اولیه رسام بود. وقتی که به مرحله اجرا رسید برای من بسیار جذاب بود. مثل تولد یک نوزاد بود که برای اولین بار صدای تپیدن قلبش را شنیدم.

  • نیاز به سرمایه دارید؟

ما نیاز به سرمایه‌گذار و شناخته شدن در اکوسیستم داریم. تا جایی که می‌توانستیم خودمان را معرفی کرده‌ایم. هرجا که رفتیم ایده ما را دوست داشتند.

  • به غیر از سرمایه گذار چه مشکلات دیگری در این صنف دارید؟

اگر سرمایه گذار داشته باشیم کار ما با سرعت بیشتری پیش می‌رود. شناخته شدن و جا باز کردن بسیار مهم است که در حال حل شدن است. داشتن ارتباط در این بازار از همه مهم‌تر است،‌ چرا که خیلی از پروژه‌ها به واسطه ارتباط‌ها به دست می‌آید. ما به  سرمایه گذاری نیاز داریم که شبکه ارتباط قوی در بازار دکوراسیون نیز داشته باشد.

  • رویای شما برای آینده چیست؟

رویای من یک پرینتر سه بعدی غول پیکر است که بتواند هر چه در ذهن آدم می‌آید را با هر ماده و ساختاری بسازد.

 

2 دیدگاه
  1. سعید می‌گوید

    > رویای من یک پرینتر سه بعدی غول پیکر است که بتواند هر چه در ذهن آدم می‌آید را با هر ماده و ساختاری بسازد.

    قبلا تولید شده / البته هر چیزی در ذهن ؟؟؟؟؟
    ممکنه یک ادم توی ذهنت باشه

  2. امیر می‌گوید

    خیلی عالی بود، مخصوصا از رؤیای ایشون لذت بردم
    حس میکنم این بلندپروازی به تیمشون خیلی انرژی میده
    آرزوی موفقیت

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.