۱۰ استارتاپ لهستانی باشکوه در سال ۲۰۱۹

اکوسیستم استارتاپی کوچکی که به بازارهای جهانی می اندیشد

0

اکوسیستم استارتاپی لهستان همچون گلی در حال شکوفایی است. استارتاپ‌های لهستان در سراسر این کشور پراکنده شده‌اند و تنها مختص پایتخت آن ورشو (Warsaw) نیست بلکه در شهرهای دیگر این کشور مثل پوزنان(Poznan)، کاتوویتسه(Katowice)، گدنیا(Gydnia)، وروتسواف (Wroclaw) نیز استارتاپ‌ها فعال هستند.

استارتا‌پ‌های لهستان بیش از هر چیزی در حوزه تکنولوژی کار می‌کنند. بخش‌هایی همچون فناوری سلامت، یادگیری ماشین، فناوری فضایی و احراز هویت دیجیتال در لهستان مورد استقبال کارآفرینان قرار گرفته است.

نکته قابل توجه درباره استارتاپ‌های لهستانی این است که آنها در مقایسه با همتایان خود در اروپای غربی ترجیح می‌دهند در شرکت‌های کوچک کار کنند. با این حال بازار خود را محدود به لهستان نکرده و به مرزهای بین‌المللی راه پیدا کرده‌اند. در این گزارش ۱۰ استارتاپ لهستانی را معرفی می‌کنیم که قدمت چندانی ندارند اما توجه به آنها خالی از لطف نیست.

StethoMe استارتاپی در حوزه سلامت است که به شما اجازه می‌دهد تا از طریق گوشی پزشکی هوشمند که با اپلیکیشن موبایل ادغام شده است، از سلامت قلب و ریه خود مطمئن شوید. کافی است به سادگی گوشی پزشکی خود را بر نقاط مختلف بدن که روی صفحه گوشی قرار دارد، بگذارید و سیستم می‌تواند وضعیت سلامت بیمار را تعیین کند. گوشی موبایل هرگونه صداهای غیرطبیعی بالقوه را با استفاده از الگوریتم‌های خاصی تشخیص می‌دهد.

برای مثال، اگر بیمار از بیماری مزمن ریوی رنج می‌برد، دستگاه صدای تنفسش را ضبط می‌کند و این صداهای ثبت‌شده پرونده پزشکی فرد را ایجاد می‌کنند که می‌تواند در هر زمانی برای دریافت مشاوره از راه دور به پزشک ارسال شود.

StethoMe همچنین پایش دقیق بیماری‌های حاد نظیر آسم را ممکن می‌سازد و امکان ردیابی مسیر درمان و واکنش داروها را میسر می‌کند. استارتاپ StethoMe در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی و سرمایه آن ۲میلیون دلار از سرمایه‌گذاری Ventures Pitango در سال۲۰۱۸ افزایش یافت.

GIVT استارتاپی است که کار خود را در ورشو شروع کرد. GIVT پلتفرمی برای حمایت از مشتریان است. این استارتاپ زمانی که پروازها تاخیر دارند یا لغو می‌شوند، از خطوط هوایی برای مشتریان غرامت دریافت می‌کند. مذاکره با خطوط هوایی اغلب برای مسافران پیچیده است، زیرا آنها معمولا از حقوق خود آگاه نیستند یا نمی‌دانند چطور از آنها به نفع خود استفاده کنند.

با استفاده از GIVT، مسافران می‌توانند تا ۶۰۰ پوند غرامت دریافت کنند که ۳۰ روز به طول می‌انجامد. پلتفرم GIVT با تجربه حرفه‌ای در هوانوردی، امور مالی، فناوری و قانون به وجود آمد. وقتی بحث بر سر اختلاف با غول‌های هوانوردی باشد GIVT همیشه طرف مشتری را می‌گیرد. این شرکت که در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد و در حال حاضر ۲.۸ میلیون نفر را به منظور توسعه یک سیستم پیش‌بینی پرواز مطرح کرده‌است.

Neptune ml

Neptune.ml استارتاپی در زمینه یادگیری ماشین است. نپتون پلتفرم ایجاد شده برای متخصصان در زمینه یادگیری ماشین است و به دانشمندان داده‌ها اجازه می‌دهد تا آزمایش‌ها و نتایج‌شان را بررسی کنند که موجب ذخیره ۲۰ درصد از زمان دانشمندان می‌شود. نپتون همکاری و رابطه تنگاتنگی با deepsense.ai دارد که یکی از شرکت‌های بزرگ در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ‌دیتا و یادگیری ماشین در آمریکا است.

شرکت deepsense.ai در کالیفرنیا مستقر است، تیم این شرکت در سال ۲۰۱۶ از مدل نپتون برای به‌دست آوردن چالش شناخته‌شدن چهره وال استفاده کردند. در سپتامبر ۲۰۱۸ نپتون توانست جذب سرمایه‌ای ۱.۷ میلیارد دلاری از شرکت سرمایه‌گذاری TDJ Pitango داشته باشد. نپتون کتابخانه‌ای قانونمند است که به کاربران اجازه می‌دهد تا از کتابخانه‌ها و داده‌های مورد علاقه خود استفاده کنند.

No Fluff Jobs

No Fluff Jobs کار خود را به منظور تثبیت استخدام در بخش فناوری اطلاعات آغاز کرد. در هر جایی که فرصت‌های شغلی بیشتری نسبت به جویندگان کار وجود داشته باشد، استارتاپ No Fluff Jobs حضور دارد. تابلوهای کار، تبلیغات و مصاحبه‌های طولانی در شرکت‌هایی که واقعا نمی‌خواهید برای آنها کار کنید اغلب از منابع ناامیدی برای کارجویان و کارفرمایان هستند.

پلتفرم فناوری اطلاعات No Fluff Jobs  پلتفرمی استاندارد شده است. مقصود اصلی این استارتاپ یافتن مشاغل گوناگون است. No Fluff Jobs کار خود را از شهر گدنیا آغاز کرد. در این پلتفرم شما می‌توانید به سرعت شغل‌های مرتبط با تکنولوژی، محدوده حقوق، اندازه تیم و مزایای ممکن را بررسی کنید. کارفرمایان همچنین می‌توانند زمان و پول را پس‌انداز کنند چون آنها فقط درخواست‌های جدی از افرادی دریافت می‌کنند که درک روشنی از این شغل دارند.

 

SatRevolution استارتاپ فناوری فضایی مبتنی بر وروتسواف است که در جولای ۲۰۱۶ ماموریت ساخت سفینه‌های فضایی کوچک، سبک‌وزن و قابل‌اعتماد را آغاز کرد. امروز، بیشتر سفینه‌های فضایی نسبتا سنگین و بزرگ هستند؛ با این حال، SatRevolution در حال حاضر روی ساخت ماهواره‌های نانو متمرکز است. این تیم متشکل از ۲۰ نفر بوده که عمدتا مهندس هستند و توسعه در محیط‌های سخت را تجربه کرده‌اند. SatRevolution اکنون در حال توسعه سفینه‌های فضایی هستند و اولین ماهواره تجاری‌اش Swiatowid است.

facemetrics

facemetrics در بلاروس تاسیس شد، با این وجود استارتاپی لهستانی است که شروع آن در شهرکرافکوف بوده است. facemetrics توسعه‌دهنده اپلیکیشن‌های مدیتیشن، رهایی از استرس و بهبود کیفیت خواب است. این استارتاپ اخیرا ‌روی اپلیکیشنی مبتنی بر هوش مصنوعی به نام نیکولا (Nicola) کار می‌کند.

نیکولا برنامه‌ای کاربردی برای کودکانی است که به دنیای دیجیتال معتاد شده‌اند، والدین با نصب نیکولا در آیپد کودکانشان می‌توانند فعالیت‌های آنان و ساعات بازیشان را کنترل و آنها را به کتابخوانی تشویق کنند. این تکنولوژی انحصاری با بهره‌گیری از دوربین‌هایی که‌ روی وسایل الکترونیکی وجود دارد، به والدین اجازه می‌دهد تا کودکانشان را مشاهده و احساسات یا وضعیت آنان را بررسی کنند.

برای مثال با استفاده از اپلیکیشن نیکولا والدین درک می‌کنند که فرزندشان خسته است یا می‌فهمند که او به کتابخوانی علاقه‌مند شده است.facemetrics در ژوئن ۲۰۱۸ توانست ۲ میلیون دلار سرمایه‌ جذب کند.

callpage یکی دیگر از استارتاپ‌هایی است که در کراکوف، دومین شهر بزرگ لهستان و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای این کشور، کار خود را شروع کرده است. بنیانگذاران کال پیج ۳جوان لهستانی به نام‌های راس نپ (Ross Knap)، سرجی بوتکو (Sergey Butko)  و اندرو تکاچیوا (Andrew Tkachiva) هستند.

کال پیچ که در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد، پلتفرم سرویس نرم‌افزاری است که مکالمه تلفنی بین شرکت‌ها و بازدید‌کنندگان وب‌سایت را آسان ساخته و به افزایش میزان فروش کمک می‌کند. پلتفرم کال‌پیج رفتار مشتری را در وب‌سایت‌ها تجزیه و تحلیل می‌کند و به مشتریان احتمالی اجازه می‌دهد تا به سرعت با نمایندگان خدمات مشتریان از طریق ویجت ارتباط برقرار کنند.

این سیستم تاکنون توسط بیش از ۳هزار شرکت از سراسر جهان و تقریبا ۲ میلیون نفر مورد استفاده قرار گرفته‌است. مشتریان فعلی کال پیج شرکت‌های بزرگ و کوچکی همچون آئودی (Audi)، ویرجین موبایل (Virgin Mobile) و مدی‌کاور (Medicover) هستند. استارتاپ کال‌پیج افزایش ۵٫۷ میلیون دلاری داشته است.

fandla

fandla با هدف کمک به کسب‌وکار‌های کوچک و تازه‌کار برای مدیریت چالش‌های جریان مالی در دنیای مدرن تاسیس شد. پلتفرم آنلاین fandla در مراحل اولیه توسعه خود است و خدمات بازرگانی شرکت‌های کوچک را انجام می‌دهد. این شرکت ۴ میلیون تجارت کوچک در لهستان را هدف قرار می‌دهد که بخش عمده تولید ناخالص داخلی این کشور را فراهم می‌کنند. fandla سال ۲۰۱۶ در شهر ورشو شروع به کار کرده و تا ژانویه ۲۰۱۸ توانسته ۴۱۵ هزار یورو افزایش سرمایه داشته باشد.

HCM Deck‌، پلتفرم پیشرفت کارمندان است که در سال ۲۰۱۶ توسط سایمون جانیکی (Simon Janicki) تاسیس شد. حوزه فعالیت‌های HCM Deck محدود به توسعه کارکنان نمی‌شود و کارهایی چون سرویس‌های نرم‌افزاری saas و خدمات تجارت به تجارت B2B را انجام می‌دهند.

با استفاده از  HCM Deck، شرکت‌ها می‌توانند به توسعه کارمندان خود کمک کنند. این استارتاپ که در شهر ثبت‌شده به عنوان میراث فرهنگی کراکوف فعالیتش را آغاز کرده است، در حوزه‌های کلیدی مانند آموزش، دانش و تبادل مدیریت، ارزیابی کارکنان، جامعه و ارتباطات مدیران را راهنمایی می‌کند تا امکان توسعه کارمندان در شغل تعیین‌شده آنها فراهم شود. تعداد مشتریان پلتفرم HCM Deck به صورت ماهانه در حال افزایش است و این شرکت تجربه رشد ۱۰۰درصدی سالیانه را داشته‌است.

Digital Fingerprints

Digital Fingerprints استارتاپ امنیتی با استفاده از ثبت اثر انگشت دیجیتال افراد است. این استارتاپ بهار ۲۰۱۷ در شهر کاتوویتسه با هدف خصوصی‌سازی داده‌ها و حفظ امنیت آنها راه‌اندازی شد. بنیانگذاران Digital Fingerprints بر این باورند که رفتارهای انسانی می‌تواند به عنوان سیستم یکپارچه امنیتی مورد استفاده قرار گیرد.

Digital Fingerprints به وسیله پایش و ثبت رفتارهای یک فرد، اعتبار سنجی پیوسته‌ای را فراهم می‌کند. رفتارهای جمع‌آوری‌شده در این استارتاپ به شکل یک مدل یادگیری ماشین ذخیره می‌شوند، این رفتارها تقریبا به صورت لحظه‌ای قضاوت می‌شود تا هویت کاربر را تشخیص دهند. روش انگشت‌نگاری دیجیتال قبلا توسط حداقل یک بانک برای تامین اعتبار زمینه هویت مشتری مورد استفاده قرار گرفته‌است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.