فرصت های اکوسیستم استارتاپی جامائیکا

جمعیت جوان، آشنایی به زبان انگلیسی‌ و حمایت دولت راز موفقیت جامائیکایی ها

0

جامائیکا یک مکان فوق‌العاده برای راه‌اندازی یک استارتاپ است اما اکثر سرمایه‌گذاران در مراحل اولیه نمی‌دانند که منابع محلی در این کشور وجود دارند که می‌توانند به آنها کمک کنند. در جامائیکا موسسه بنیانگذار جامائیکا و پیشروان محلی مانند بیانکا ولدز و استیسی ویلسون وجود دارند.

با جمعیت جوان، خلاق و انگلیسی‌زبان، جامائیکا دارد جایگاهی را در صحنه کارآفرینی کسب می‌کند به ویژه در بخش دیجیتال. اکوسیستم استارتاپی جامائیکا توانسته‌ است توجه سرمایه‌گذاران بین‌المللی را به خود جلب کنند.

اخیرا ۶۰ کارآفرین جوان از سراسر منطقه کارائیب در یک کارگاه آموزشی پنج‌روزه درباره واقعیت کارآفرین‌بودن شرکت کرده‌اند. این کارگاه با بودجه سرمایه‌گذاری استارتاپی سانفرانسیسکو برگزار شده است. اما چرا با وجود هزاران استارتاپی که در خیابان‌های سانفرانسیسکو وجود دارند، آنها این اندازه به سرمایه‌گذاری روی اکوسیستم استارتاپی جامائیکا علاقه دارند؟

روبن هرناندز، مدیرعامل دیو لبز، درباره آنچه که او را به این منطقه جذب کرده است، می‌گوید: «ما یک گروه از کارآفرینان جامائیکایی داریم که در حال حاضر در اوکلند زندگی می‌کنند و نه‌تنها آنها کسب‌و‌کارهای خود را در آمریکا می‌سازند و توسعه می‌دهند، بلکه برای بسیاری از جوانان در اینجا الهام‌بخش هستند. این یک خیابان دو‌طرفه است.»

جامائیکا دروازه‌ای به سوی آمریکای لاتین است. این کشور در قلب منطقه انگلیسی‌زبان کارائیب واقع شده است. به دلیل موقعیت جغرافیایی جامائیکا، می‌توان گفت که این کشور یک منطقه جذاب برای افرادی است که به دنبال پل‌زدن بین بازارهای پر‌زرق و برق شمال آمریکا و بازارهای در حال ظهور جنوب آمریکا‌ هستند.

به علاوه، زبان این کشور زبان قدرتمندترین کشورهای دنیا از نظر فناوری است و تفاوت زمانی آن نیز با آمریکا بسیار کم است. صنعت دیجیتال پتانسیل اشتغال بالایی برای جوانان مسلط به حوزه دیجیتال و با‌استعداد این کشور دارد.

از نظر اعداد و ارقام، تخمین زده می‌شود که با تبدیل‌شدن این منطقه به یک مرکز انیمیشن حداکثر ۵۰۰۰ شغل می‌تواند در این منطقه ایجاد شود‌ و بیش از ۴۰۰۰ جوان در حال حاضر در شرکت‌های دیجیتالی در جامائیکا مشغول به کار هستند.

جولیان رابینسون، وزیر علوم، فناوری، انرژی و معدن، می‌گوید: «فناوری دیجیتالی برای ما بسیار اهمیت دارد. ما در گذشته به‌شدت به محصولات فیزیکی متکی بودیم اما اکنون معتقد هستیم که وقت ایجاد تحول فرارسیده است و باید به فکر به حداکثر رساندن دارایی‌های معنوی خود باشیم. ما اقتصاد دیجیتالی را به‌منزله یک روش برای استفاده از خلاقیت موجود در کشور می‌دانیم.»

از نظر هرناندز، این سرمایه‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های سیاستی که دولت جامائیکا اعمال می‌کند، موجب می‌شود که این کشور به یک مکان جذاب برای استعدادهای کارآفرینی جدید تبدیل شود.

هرناندز می‌گوید: «جامائیکا مزیت‌های طبیعی برای ما دارد. اهالی بومی این کشور انگلیسی‌زبان هستند و موقعیت جغرافیایی جامائیکا نیز مطلوب است. به علاوه آنها در حال توسعه یک اکوسیستم سرمایه‌گذار فرشته هستند که برای سرمایه‌گذاری‌های بعدی بسیار مهم است.»

فارغ‌التحصیل استارتاپ جامائیکا، ریووفارم، یکی از نمونه‌های زنده مزایای این شبکه‌سازی و تقویت سرمایه‌گذاری است. اپلیکیشن آب و هوای آنها، که به مزرعه‌داران و تولیدکنندگان کوچک هشدار می‌دهد که چه زمانی شرایط آب و هوا نامساعد می‌شود، پشتیبانی قابل توجهی را در آمریکا کسب کرده است.

ریچاردو گودی، بنیانگذار و مدیرعامل ریووفارم، می‌گوید: «ما اولین قرارداد خود را با شریک خود در ایالات متحده آمریکا امضا کردیم تا داده‌های مربوط به آب و هوا را که در اپلیکیشن ما استفاده خواهند شد، ارائه دهیم. این یک دستاورد بزرگ برای ما‌ست زیرا آنها کارهای زیادی را در سایر نقاط مانند آفریقا انجام داده‌اند اما این اولین‌بار است که آنها با یک شریک در کارائیب همکاری می‌کنند.»

در سراسر دنیا، ۹۰ درصد از تمام استارتاپ‌های فناوری با شکست مواجه می‌شوند و اغلب آنها به دلیل آن است که کاربران سردرگم هستند که این اپلیکیشن خاص برای چه کاری مفید است، یا آنها نمی‌توانند تقاضاهای کاربران را تامین کنند.

اکوسیستم فناوری جامائیکا

ویلسون ویلکینز، مدیرعامل استارتاپ روبات، یک اپلیکیشن جامائیکایی که به کارآفرینان کمک می‌کند تا به طور رسمی کسب‌و‌کار خود را ثبت کنند، می‌گوید: «به نظر من، کارآفرینان جوان خط پایان را نمی‌بینند. آنها نمی‌بینند که در ۵ سال یا ۱۰سال آینده کسب‌و‌کارش به چه شکل خواهد بود.»

در نتیجه، ایجاد یک فرضیه کاری در صدر دستور کار قرار دارد تا استارتاپ‌های جوان بتوانند به بهترین فرصت ممکن برای تضمین سرمایه‌گذاری‌های آتی دسترسی داشته باشند.

هرناندز می‌گوید: «کارآفرینان کار خود را با یک فرضیه کاری شروع می‌کنند و سپس در عرض چند روز با صحبت با مشتریان بالقوه، کاربران بالقوه، آن را اثبات می‌کنند. پس از آن آنها یک محصول را تولید می‌کنند تا بتوانند تا پایان هفته نه‌تنها دریابند که روی کدام کسب‌و‌کار تمرکز دارند، بلکه سطح تعهدی که آنها واقعا می‌خواهند در استارتاپ خود قرار دهند، چیست.»

از جمله شرکت‌های موفق در جامائیکا که توانسته‌اند بودجه موسساتی چشمگیری را دریافت کنند، نیروی کار بزرگ جذب کرده و نقدینگی خوبی داشته باشند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: امبر کانکت، دیلی میتینگ، دیجیسل گروپ، اجوفوکال، اینترنیت مدز، جامائیکن تیز، جوزو، مدیال لینکرز، پی‌مستر، اسپاشیال اینوویژن، اولتریا لاجیستیکس‌ و غیره.

در کل می‌توان گفت وجود جمعیت جوان، منابع لازم، استعدادهای نوآورانه‌ و زیرساخت مناسبی که دولت جامائیکا برای تسهیل در امور اکوسیستم استارتاپی جامائیکا ایجاد کرده، جامائیکا یک کشور مناسب برای راه‌اندازی استارتاپ فناوری است و می‌تواند به یکی از اکوسیستم‌های برتر استارتاپی در دنیا تبدیل شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.