منم بازی بدید،لطفا

اقتصاد مشارکتی و بازاریابی محتوا

0

امروز‌ اقتصاد مشارکتی اهمیت خود را بیشتر در دنیای تکنولوژی پیدا کرده ‌و بسیاری از حوزه‌های کسب‌و‌کار شروع به استفاده از این مدل اقتصادی کرده‌اند. در این میان، استفاده از مدل اقتصاد مشارکتی در بازاریابی محتوا که به Content Uberization مشهور است نیز به مرور زمان جایگاه خود را یافته است.

Content Uberization در حقیقت اشاره به استفاده از اصول اقتصاد مشارکتی در دنیای بازاریابی محتوا دارد. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل کاربرد اقتصاد مشارکتی در بازاریابی محتوا را مورد بررسی قرار دهیم.

اقتصاد مشارکتی چیست؟

لغتنامه‌‌ آکسفورد در سال‌۲۰۱۵ اقتصاد مشارکتی را اینچنین توضیح داد: «یک سیستم اقتصادی که در آن خدمات و یا دارایی‌ها بین افراد خصوصی به صورت رایگان و یا غیر‌رایگان (معمولا از طریق اینترنت) به اشتراک گذاشته می‌شود.»

امروز دسترسی همتا‌به‌همتا (Peer-to-Peer) به امکانات و خدمات به دلیل هزینه‌ کمتر و دسترسی مناسب‌تر رشد زیادی را تجربه می‌کند. به این طریق دارایی‌های استفاده‌نشده و یا کم استفاده‌شده می‌توانند به عنوان خدمت میان دیگر افراد جامعه نیز به اشتراک گذاشته شوند.

امروز‌ جوانان ترجیح می‌دهند که دارایی‌های مختلف را اجاره کنند و هزینه‌ای برای مالکیت آن در طولانی‌مدت پرداخت نکنند. بر اساس گزارش‌ PwC درآمد بین‌المللی اقتصاد مشارکتی از ۱۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ به ۳۳۵ میلیارد دلار در سال‌ ۲۰۲۵ افزایش خواهد داشت. ۱۹ درصد جمعیت جوان ایالات متحده‌‌ آمریکا در معاملات اقتصاد مشارکتی شرکت داشته‌اند.

اقتصاد مشارکتی در بازاریابی محتوا چگونه است؟

اقتصاد مشارکتی

علی‌رغم جدید‌بودن سیستم و مفهوم اقتصاد مشارکتی، این رویکرد برای بازاریابان و شرکت‌های رسانه‌ای جدید نیست. به صورت تاریخی مجلات و روزنامه‌ها قسمتی را به نام «نامه‌هایی به سردبیر» داشتند که در آن خوانندگان نظرات خود را برای انتشار بیان می‌کردند.

دیگر نمونه‌‌ جدید اینگونه از نحوه‌ کارکرد در حوزه‌‌ تولید محتوا به وبلاگ Huffington Post مربوط است. زمانی که AOL اقدام به خریداری Huffington Post به قیمت ۳۱۵ میلیون دلار کرد، بسیاری از نویسنده‌های مجانی این وبلاگ معتقد بودند که آنان نیز باید سهمی از این پول داشته باشند. از دید اقتصاد مشارکتی در بازاریابی محتوا، وبلاگ‌نویسان Huffington Post همچون تمامی وبلاگ‌نویسان میهمان دیگر وب‌سایت‌ها بودند.

آنها مطالب خود را به صورت مجانی در این وبلاگ قرار می‌دادند و در مقابل انتشار بهتر و بازدید‌های بیشتر را از این وب‌سایت دریافت می‌کردند. به عنوان وبلاگ‌نویس و تولیدکننده‌ محتوا، افراد انتظار دارند که زمان و کاری که انجام می‌دهند، جبران شود.

زمانی که یک نفر به عنوان نویسنده‌‌ میهمان مطلبی را می‌نویسد، در حقیقت از نام و برند وبلاگ مورد نظر استفاده کرده و دایره‌‌ تأثیر خود را افزایش می‌دهد. بنابراین نمی‌توان گفت که در زمان نوشتن به صورت مجانی برای یک وبلاگ دیگر هیچ فایده‌ای متوجه نویسنده نمی‌تواند باشد.

نکات مهم در رابطه با بازاریابی محتوای اقتصاد مشارکتی

یک لینک به صفحه‌‌ اصلی وب‌سایت خود در محتوایی که برای دیگر وبلاگ‌ها تولید می‌کنید، قرار دهید. به این شکل قادر خواهید بود ترافیک وب‌سایت دیگر را به وب‌سایت خود هدایت کنید. همچنین تمهیداتی را بچینید که بتوانید میزان ترافیک ورودی از مطلب وبلاگ مشخص را تعیین کنید.

پیش از فرستادن درخواست برای وبلاگ‌نویسی، میهمان خود را آماده کنید. در آغاز باید وبلاگ مورد نظر را کاملا کنترل کنید و ببینید به صورت کلی با توجه به مطالب دیگر وبلاگ امکان ارسال مطالب میهمان وجود دارد یا خیر.

اگر مناسب است، ببینید که روند تولید محتوای میهمان در وبلاگ آنان چگونه است. مطالب وبلاگ آنها را بخوانید، استایل و نوع نگارش آنها را بشناسید. تنها به این طریق می‌توانید اطمینان داشته باشید که تلاش‌های شما بیهوده نخواهد بود.

از شبکه‌های اجتماعی با قابلیت انتشار محتوای طولانی برای بازاریابی محتوای اقتصاد مشارکتی استفاده کنید

شبکه‌های اجتماعی ازاریابی محتوای اقتصاد مشارکتی

ورود شبکه‌های اجتماعی با قابلیت انتشار محتوای طولانی نظیر LinkedIn Publishing و Medium ایجاد‌کننده‌‌ یک تغییر جدی در بازاریابی محتوای اقتصاد مشارکتی بود. البته دیگر شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر نیز به دنبال افزایش حد مطالب قابل انتشار خود هستند و به اینگونه میزان انتخاب‌های بازاریابان محتوا افزایش بیشتری را خواهد داشت.

این نوع از شبکه‌های اجتماعی به بازاریابان محتوا این امکان را می‌دهد که محتوای کامل خود را با طیف وسیع‌تری از مخاطبان به اشتراک بگذارند.شبکه‌های اجتماعی با قابلیت انتشار مطالب طولانی همچون یک پناهگاه برای محتوا عمل می‌کنند. شاید بهترین مثال برای اینگونه از بستر‌ها AirBnB باشد که به افراد دسترسی آسان به مراکز اقامتی می‌دهد.

یک لینک به صفحه‌‌ اصلی وب‌سایت خود در محتوایی که برای دیگر وبلاگ‌ها تولید می‌کنید، قرار دهید. به این شکل قادر خواهید بود ترافیک وب‌سایت دیگر را به وب‌سایت خود هدایت کنید

هیچ‌وقت نمی‌توان گفت که افراد استفاده‌کننده از خدمات AirBnB بی‌خانمان و آواره هستند. اکثر محتوای منتشر‌شده در این بسترها از قوانین و ساختارهای مشخص جامعه‌‌ کاربران آنها پیروی می‌کنند و انتظار نداشته باشید که با کوهی از محتوای غیر‌منظم و بدون ساختار مواجه می‌شوید.

محتوای تولید‌شده‌ شما در این بسترها به عنوان بخشی از اقتصاد مشارکتی جایی برای زنده‌ماندن و انتشار دارد. به این طریق شما قادر خواهید بود محتوایی را تولید کنید که مخاطبان دوست خواهند داشت، خواهند خواند و به اشتراک خواهند گذاشت.

امتیازها و نکات نیازمند توجه اقتصاد مشارکتی در بازاریابی محتوا کدام‌ها هستند؟

بازاریابی محتوای اقتصاد مشارکتی

اقتصاد مشارکتی در بازاریابی محتوا می‌تواند امتیازها و فواید زیر را در‌بر‌داشته باشد:

دارای مخاطبان ثابت است: این موضوع شما را قادر می‌سازد به طیف وسیع‌تری از مخاطبان دسترسی داشته باشید.

استفاده‌‌ آسان: شما نیازی به تکنولوژی خاص و دیگر موارد برای انتشار محتوای خود ندارید.

به شما امکان قرار‌دادن لینک به وبلاگ و وب‌سایت‌تان را می‌دهد: به این شکل قادر خواهید بود ترافیک زیادی را به وب‌سایت و یا وبلاگ خود ارسال کنید.

محتوا همچنان قابل دسترسی می‌ماند: برخلاف دیگر شبکه‌های اجتماعی، محتوای شما برای همیشه قابل دسترسی ساده است.

نکات نیازمند توجه اقتصاد مشارکتی شامل موارد زیر می‌شود

نیاز به ارسال محتوای تازه: باید همواره دقت داشته باشید که محتوایی را تولید کنید که دارای مطالب تازه و مناسبی باشد. در غیر این صورت بین دیگر محتواها امکان دیده‌شدن مناسب محتوای شما وجود نخواهد داشت.

ساختن جامعه‌ دنبال‌کننده‌های خاص خود: همچون هر شبکه‌‌ اجتماعی دیگری، اگر دنبال‌کننده‌های خاص خود را داشته باشید، نتایج بسیار بهتری را دریافت خواهید کرد.

عملکرد بهتر با امکانات افزوده: از اشتراک‌گذاری در دیگر شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات پرداختی و… برای بهتر دیده‌شدن محتوای خود استفاده کنید.

چگونه بازاریابی محتوای اقتصاد مشارکتی را در برنامه‌های بازاریابی خود وارد کنیم؟

بازاریابی محتوای اقتصاد مشارکتی

در ادامه ۳‌شیوه که از طریق آنها می‌توانید از بازاریابی محتوای اقتصاد مشارکتی استفاده کنید را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

هدف: استفاده از قدرت بسترهای انتشار محتوای طولانی برای ساخت برند و توسعه‌‌ دسترسی به مخاطبان

۱- مخاطبان خود را در بسترهای انتشار محتوای طولانی درک کنید‌

اگر‌چه به داده‌های بسیار زیاد برای استفاده در این مورد دسترسی دارید، با این حال باید بدانید دقیقا چه چیزهایی برای مخاطبان شما به بهترین شکل کار می‌کند. باید به شکلی دقیق تحقیق و بررسی کنید و ببینید چگونه در این بسترها می‌توانید به مخاطبان هدف خود دسترسی داشته باشید. باید در نظر داشته باشید که همچون هر شبکه‌‌ اجتماعی برای دیدن نتایج و به دست آوردن مخاطبان به زمان نیاز دارید.

نکات مهم در این مورد:

به مهم‌ترین تولیدکننده‌های حوزه‌ خود دقت کنید: خود را نسبت به تولیدکننده‌های سطح اول نگران نکنید. تنها چیزی که باید به آنها توجه کنید، آن است که دقیقا درباره‌‌ چه چیزهایی می‌نویسند؟ پاسخی که آنها از مخاطبان خود دریافت می‌کنند، چگونه است؟

عناصر مهم برند خود را که می‌خواهید در این بسترها ارائه دهید، مشخص کنید: پیام‌های بازاریابی که می‌خواهید منتقل کنید را نسبت به بستر مورد نظر مناسب‌سازی کنید.

دنبال‌کننده‌های خود را به دست آورید: سعی کنید به طیف جدیدی از دنبال‌کننده‌ها دسترسی پیدا کنید.

۲- برنامه‌‌ تولید محتوا در بسترهای انتشار محتوای طولانی را در تقویم تولید محتوای کلی خود اضافه کنید‌

استفاده از بسترهای انتشار محتوای طولانی و همچنین مطالب میهمان وبلاگ‌های دیگر را به بخشی از برنامه‌ تولید محتوای کنونی خود تبدیل کنید.

نکات مهم در این مورد:

میزان محتوای تازه‌‌ خود را افزایش دهید. پست‌های موجود و کنونی خود را مرور کرده و یا مطالب تازه درباره‌ آن مضامین بنویسید. محتوای موجود خود را در تمامی این بسترها به بهترین شکل نگه دارید.

۳- به گونه‌ای بنویسید که محتوای شما در این بسترها قابل شناخته‌شدن و منحصر‌به‌فرد باشد‌

همانطور که خودروهای Uber با رنگ مشکی و لوگوی U شناخته شده‌اند، محتوای شما هم باید نشانه‌هایی داشته باشند که به سرعت قابل شناخته‌شدن باشند. این موضوع زمانی که در دیگر بسترها جز وب‌سایت خود در حال انتشار محتوای خود هستید، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

نکات مهم در این مورد:

از افراد مهم و قابل اعتماد در محتوای تولید‌شده‌‌ خود استفاده کنید: زمانی که ممکن است سعی کنید از افرادی که مخاطبان شما به آنها اعتماد دارند، در تولید محتوای خود کمک بگیرید. به این شکل می‌توانید به برند خود یک جنبه‌ انسانی دهید.

از یک صدای برند ثابت برای نشان‌دادن برند خود استفاده کنید: صدای برند شما شخصیت شرکت شما را نشان می‌دهد. سعی کنید به شکلی ثابت و مناسب از صدای برند خود استفاده کنید.

از عکس‌هایی استفاده کنید که انعکاس‌دهنده‌‌ برند شما هستند: افراد تا حدود بسیار زیادی به موضوعات بصری وابسته هستند. بنابراین سعی کنید با تصاویر و چارت‌های مختلف بهتر آنها را هدایت کنید.

استفاده از مدل اقتصاد مشارکتی در بازاریابی محتوا می‌تواند به توسعه‌‌ برند شما و دسترسی بهتر به مخاطبان کمک بسیار زیادی کند. استفاده از بسترهای انتشار محتوای طولانی به شما این امکان را می‌دهد که محتوایی با عمر بسیار طولانی‌تر نسبت به دیگر شبکه‌های اجتماعی داشته باشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.