چابک؛ پلتفرمی یکپارچه برای بازاریابی موبایل

یکی از سرویس‌های اتریبیوشن ایرانی را بشناسید

0

تحلیل داده‌ها و رفتار کاربران، می‌تواند سرنخ خوبی برای بهینه‌سازی قابلیت‌های یک اپلیکیشن باشد، رسیدن به پاسخ این سوال که کدام بخش‌ها بازخورد مناسبی ندارند و بهتر است کدام بخش‌ها برای جلب مخاطب بیشتر، بهینه‌سازی شوند، می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد

سرویس‌های اتریبیوشن نقش پررنگی در صنعت تبلیغات موبایلی بر عهده دارند. این سرویس‌ها به شبکه‌های تبلیغاتی و تبلیغ‌دهندگان کمک می‌کنند تا کمپین‌های جذب کاربر خود را رصد کرده و در آینده تبلیغات بهتری داشته باشند.

امکان رصد کیفیت کاربران مهم‌ترین وجه تمایز بین تبلیغات آنلاین و آفلاین است که این کار در تبلیغات موبایلی تنها از طریق سرویس‌های اتریبیوشن امکان‌پذیر است. در حالی که سرویس‌های خارجی با تشدید تحریم‌ها عرصه را برای فعالیت کسب‌و‌کار‌های ایرانی تنگ‌تر می‌کنند، تعدادی از برندهای ایرانی با تمرکز روی محصولات خود سعی دارند بر تحریم‌ها غلبه کرده و با ایجاد پلتفرمی دقیق و کارآمد، خیال کسب‌و‌کارهای ایرانی را از این بابت راحت کنند.

رصد‌کردن ترافیک ورودی اپلیکیشن‌ها و به‌خصوص تبلیغات نصب بدون استفاده از یک تِرکر یا شمارنده بی‌طرف، امکان‌پذیر نیست. برای انتخاب یک ترکر مناسب، باید معیارهای زیادی از جمله امکانات، دقت، دسترسی به اطلاعات خام، حفظ امنیت داده‌ها، تجربیات مشتریان قبلی، تنظیمات مخصوص هر پلتفرم، تعرفه و مدل‌های قیمت‌گذاری و نهایتا شیوه عملکرد سیستم در مقابله با تقلب را مورد بررسی قرار دهید.

چابک ( www.chabok.io ) یکی از شرکت‌های پیشگام در این راه است و توانسته با ارائه آمار‌ها و خدماتی دقیق برای پایش عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی و مراحل بعدی بازاریابی موبایل تسهیل‌کننده کار باشد. چابک آمده که شانس خود را برای تبدیل‌شدن به بهترین گزینه ممکن محک بزند.

چابک که پلتفرمی برای آنالیز موبایل مارکتینگ است، ضمن اندازه‌گیری عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌و‌کارها، امکان پایش کاربران را هم برای تبلیغ‌دهنده‌ها و بازاریاب‌های اپلیکیشن فراهم کرده است.

تولد چابک

بهراد زاری، بنیانگذار پلتفرم چابک در مورد چگونگی تولد چابک در گفت‌وگو با شنبه می‌گوید: «چابک در واقع در دل شرکت آتیه داده‌پرداز متولد شده است. آتیه داده‌پرداز سال‌هاست در زمینه ارائه خدمات پیام‌رسانی مشغول فعالیت است و بسیاری از بانک‌ها و کسب‌و‌کارهای بزرگ و حساس خدمات پیامکی خود را به این مجموعه می‌سپارند.

سال ۹۳ بود که در زمینه موبایل مارکتینگ با خلأ بزرگی در بازار روبه‌رو شدیم. آن زمان احساس کردم که آتیه داده‌پرداز به کانال‌های مدرن ارتباطی علاوه بر پیامک احتیاج خواهد داشت و برای رسیدن به خدمات مورد نظرمان روی اپلیکیشن‌هایی که داشتیم نیاز به پیاده‌سازی این سرویس‌ها داریم.

همین حس نیاز باعث شد با تیم مجرب و حرفه‌ای که داشتیم وارد عمل شده و سرویسی را پایه‌گذاری کنیم و از سال ۹۵ با مجموعه‌ چند بانک وارد همکاری شدیم و سرویس را به‌شدت آب‌بندی و مطمئن کردیم. در طول سال ۹۶ بنابر حس نیاز و تقاضای مارکترهای اطراف‌مان این سرویس را دولوپ کردیم. اما به صورت عمومی برای استفاده اکوسیستم از ابتدای سال ۹۷ وارد میدان عمل شدیم.»

کار سرویس آنالیز موبایل مارکتر چیست؟

شاید سوال خیلی‌ها این باشد: وظایف دقیق سرویس آنالیز موبایل مارکتینگ چیست؟ بهراد زاری در مرور این وظایف به ما کمک می‌کند و ادامه می‌دهد: «سرویس‌های اینچنینی در نقش تحلیلگری برای رفتار و آمار و ارقام اپلیکیشن‌های موبایل ظاهر می‌شوند و وظیفه حل سه مهم را بر عهده‌ دارند:

۱- از هر منبعی چقدر کاربر جذب اپلیکیشن من می‌شوند؟

۲‌- کاربران هر منبع چه مشخصات و رفتارهایی بعد از نصب دارند؟ (بازدید می‌کنند؟ خرید می‌کنند؟ حذف می‌کنند؟)

۳- آیا در جذب کاربران بر اساس تبلیغات تخلف یا تقلبی صورت نگرفته است؟

یافتن جواب این سه معما به بازاریاب‌های اپلیکیشن کمک می‌کند که ضمن یافتن بهترین منبع برای جلب کاربر، سلایق کاربران خود را شناخته و هدفگذاری خود را بر این مبنا انجام دهند که نتیجه یقینا افزایش درآمدها و به تبع آن ادامه سرپا ماندن اپ خواهد بود.»

کمپینی موفق با چابک

کمپین تبلیغاتی موفق است که جدا از جذب کاربران، از تقلب‌های تبلیغاتی فاصله زیادی داشته باشد. برای شناخت و راه‌اندازی چنین کمپین‌هایی، پلتفرم چابک می‌تواند کمک‌کننده باشد. بهراد زاری در شرح وظایف چابک می‌گوید: «پس از مشاهده و مقایسه نتایج کمپین‌ها در کانال‌ها و شبکه‌های تبلیغاتی مختلف مثل اینستاگرام، تلگرام و… ، می‌توانید با انتخاب بهترین منابع‌، بودجه جذب خود را بهینه‌سازی کنید.

در این سرویس می‌توانید مهم‌ترین منبع جذب کاربران خود را کشف کنید. اما این فقط بخشی از خدمات چابک است. در مراحل بعدی شما بدون جابه‌جایی اطلاعات، می‌توانید برای گروه‌های دلخواه خود از همان کاربران کمپین‌های نگهداشت و بازگشت اجرا کنید و درآمد خود را از این کاربران افزایش دهید.

نکته بعدی، شناخت منابع جذب کاربران است. می‌توانید بفهمید که کاربران وفادارتان از چه کانالی به اپلیکیشن شما رسیده‌اند: کافه بازار، لینک دانلود در ایمیل، اد وردز یا کانال‌های تلگرامی؟ چابک این معادله را برایتان حل می‌کند و به راحتی می‌توانید مهم‌ترین منبع جذب کاربران خود را کشف کرده و سرمایه‌گذاری بیشتری روی آن انجام دهید.

و در نهایت، امکان رصد Real-Time کمپین‌های بازاریابی اپلیکیشن یکی دیگر از خصوصیاتی است که با پایش رفتار کاربران از ابتدا تا انتهای چرخه عمر در اپلیکیشن، می‌تواند اطلاعات ارزشمندتری از تعداد کلیک یا نصب در اختیار صاحبان کسب‌و کار‌ها و بازاریاب‌های اپلیکیشن‌ بگذارد.»

شفاف‌تر از ادجاست

ادجاست یکی از سرویس‌دهنده‌های موبایل مارکتینگ خارجی است. سرویس اتریبیوشن ادجاست به بازاریابان کمک می‌کند تا منبع کاربر جذب‌شده به اپلیکیشن را شناسایی کنند. سرویس آنالیتیکس ادجاست هم بازاریابان را قادر می‌سازد تا فعالیت‌های درون اپ و رفتار کاربران در اپلیکیشن را مورد بررسی قرار داده و سرویس ضد تقلب آن، رفتارهای مشکوک را شناسایی و از تقلب‌های موبایلی جلوگیری می‌کند.

ادجاست که با تحریم ایران این روزها تا حدودی از دور بازی خارج شده، اما در طول چند سال گذشته یکی از بهترین سرویس‌دهندگان این بازار در ایران بوده است و شکی در آن نیست. بهراد زاری در توضیح تشابه‌ها و تفاوت‌های ادجاست و ترکر چابک می‌گوید: «کاربرد ادجاست کمی غیر شفاف بود و تعدادی از بازاریاب‌ها در استفاده از آن دچار مشکل می‌شدند.

در شرایط خاص هیچ گزارش خامی از کاربرانی که نصب یا حذف کردند یا ریجکت شدند ارائه نمی‌شد. از طرفی با نوسانات ارزی و بالا رفتن قیمت‌ها هزینه‌های سرسام‌آوری داشت. سرویس ترکر پلتفرم چابک نسخه‌ای کاملا ایرانی است و علاوه بر آن خدمات بیشتری هم به مشتری ارائه ‌می‌دهد.»

تحلیل داده‌ها

تحلیل داده‌ها و آنالیز رفتاری کاربران یکی از مهم‌ترین بخش‌های موبایل مارکتینگ است. چابک این مورد را فاکتور نگرفته و به طور اختصاصی‌تری به آن پرداخته است. «تحلیل داده‌ها و رفتار کاربران، می‌تواند سرنخ خوبی برای بهینه‌سازی قابلیت‌های یک اپلیکیشن باشد، رسیدن به پاسخ این سوال که کدام بخش‌ها بازخورد مناسبی ندارند و بهتر است کدام بخش‌ها برای جلب مخاطب بیشتر، بهینه‌سازی شوند، می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد.

ارزش افزوده این پلتفرم برای بازاریابان، ایجاد زیرساخت مناسب برای یافتن کاربران با ارزشی است که بیشترین سود را برای اپلیکیشن به ارمغان می‌آورند. رصد ارزش هر کاربر، از طریق اندازه‌گیری همزمان شاخص‌های عملکردی متعددی صورت می‌گیرد.

چابک مشابه ادجاست، رفتار هر یک از کاربران از ابتدای دانلود و نصب اپلیکیشن تا اولین خرید را شناسایی و تحلیل می‌کند. اما علاوه بر ادجاست، شما روی چابک می‌توانید درجا با همان کاربران ارتباط بگیرید و برای آنها کمپین‌های پیامکی، پوش یا درون‌برنامه‌ای و ایمیل بروید یا حتی پیام‌های یک به یک شخصی‌سازی شده بفرستید.

تحلیل داده‌ها و رفتار کاربران، می‌تواند سرنخ خوبی برای بهینه‌سازی قابلیت‌های یک اپلیکیشن باشد، رسیدن به پاسخ این سوال که کدام بخش‌ها بازخورد مناسبی ندارند و بهتر است کدام بخش‌ها برای جلب مخاطب بیشتر، بهینه‌سازی شوند، می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد

برای درک رفتار کاربران درون اپلیکیشن و تحلیل آنها، از شاخص‌هایی نظیر تعداد کاربران فعال، سِشن (Session)، مدت زمان سِشن و میانگین سِشن هر کاربر و ارزش طول عمر کاربر استفاده می‌شود و کلیه این اطلاعات در قالب گزارش‌های آماری به شکل عددی و روی نمودار به صاحب حساب کاربری ارائه می‌شود.

اما چیزی که می‌تواند بخش بزرگی از سوالات را حل کند، ارائه شفافیت در نحوه محاسبه و عملکرد هریک از این اعداد و ارقام است. این گزارش‌ها‌ در قالب نمودارهای ساده و قابل فهم ارائه می‌کند، امکان تحلیل فراهم می‌شود که نتیجه دستیابی به نرخ تبدیل بالاتر برای اپلیکیشن خواهد بود.»

خداحافظی با تقلب

تقلب در کمپین‌های تبلیغاتی میان بازاریابان مرسوم‌ترین شیوه متداول است. چابک با دور‌زدن این مورد می‌تواند بهترین جواب ممکن را در اختیارتان قرار دهد. بهراد زاری در توضیح این مورد می‌گوید: «چابک علاوه بر اینکه می‌تواند با تشخیص تقلب و جلوگیری از اتفاق افتادن آن به همان روش‌های ادجاست از بودجه بازاریابی‌تان محافظت کند، خود دو روش منحصر‌به‌فرد برای امن‌سازی کمپین‌های مبتنی بر نصب و اکشن ارائه داده است.

چابک با ارائه جزئیات از عملکردش در توسعه روش‌های ضد‌تقلب سعی کرده شفاف و بی‌طرف عمل کند. روش‌های چابک امکان قفل‌کردن شمارش نصب‌های بدون اعتبارسنجی شماره کاربری و امکان همگام‌سازی اکشن‌های درون برنامه‌ای با دیتابیس اپلیکیشن‌هاست. داشتن آمار و ارقام دقیق و همسو بین سیستم‌ها و پنل‌ها یکی از دغدغه‌های اصلی اپلیکیشن‌هاست.»

ترکر چابک امتحانش را در جام ۲۱ پس داد

پلتفرم چابک در زمینه عملکرد و حجم استفاده امتحان خودش را پس داده و با همکاری با اپلیکیشن جام ۲۱ استارتی در زمینه محک‌زدن ترکرش زده است. بهراد زاری در خصوص این همکاری می‌گوید: «زمانی که اپ جام ۲۱ را برای جام جهانی توسعه دادیم، تصمیم گرفتیم نسخه اولیه ترکر چابک را در آن تست کنیم.

با توجه به اینکه در روز‌های اول انتشار می‌دانستیم حجم زیادی از کاربر برای نصبش خواهند آمد. همین هم شد و در مدت زمان ۶ روز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نصب رسیدیم‌ و با مقایسه با آمار دو پنل‌دیگر مثل گوگل آنالیتیکز که داشتیم به این پی بردیم که دقیق و درست کار می‌کند و زیر ترافیک سنگین مشکلی نداریم.

کم‌کم گزارش‌ها‌ و امکانات تکمیلی به نسخه ساده ترکر چابک اضافه کردیم تا اینکه ۳ ماه پیش ادجاست ایران را تحریم کرد، به این نتیجه رسیدیم که زودتر باید این سرویس جدید روی پلتفرم چابک را هم عمومی کنیم.

چرا باید چابک را انتخاب کنیم؟

ابزارهای بازاریابی موبایل به کسب‌و‌کارهایی‌ که امروز اپلیکیشن‌هایشان برایشان از همیشه پر‌رنگ‌تر شده است، کمک می‌کنند تا در مسیر رشد موفق‌تر عمل کنند. اما با توجه به شرایط نامطلوبی که کسب‌وکارهای ایرانی در آن قرار دارند، مانند تحریم، دشوار‌بودن پرداخت‌های ارزی و بازار نابسامان ارز، ممکن است استفاده از پلتفرم‌های خارجی دشوار و یا غیرممکن باشد به خصوص آنکه اکثر سرویس‌ها توسط شرکت‌های آمریکایی ارائه شده‌اند و مخاطره ترک بازار ایران توسط این شرکت‌ها جدی است.

پوشش پلتفرم چابک از انجام یکپارچه مراحل مختلف بازاریابی موبایل شامل جذب، تعامل، نگهداشت و رشد و از طرفی عدم وابستگی آن به ارگان، سازمان یا نهاد خاصی از اکوسیستم، دلایل بزرگی برای انتخاب و اعتماد به این پلتفرم هستند.

اگر صاحب یک اپلیکیشن باشید، طبیعتا استفاده از سرویس‌های پلتفرم چابک به سودتان خواهد بود، چرا‌که چه در مرحله راه‌اندازی و پیاده‌سازی تیم فنی شما به راحتی و سرعت می‌تواند شروع کند و چه در مرحله بهره‌برداری و بهینه‌سازی تیم بازاریابی موبایل شما می‌تواند در دراز‌مدت تعادل درستی بین استراتژی‌های نصب و نگهداشت اپلیکیشن شما برقرار کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.