یادگیری آسان‌تر در بوکت

0

بوکت یک پلتفرم اینترنتی خرید یا اجاره‌‌ ای‌بوک است که امکان مطالعه‌‌ الکترونیکی را هم فراهم کرده است. در بوکت یک فرمت اختصاصی از کتاب الکترونیکی ایجاد شده ‌که متفاوت از PDF و ePub است.

استارتاپ بوکت به نشانی booket.ir‌ توسط دانا خواجوی راه‌اندازی شده است. او متولد ۶۲ در تهران است و لیسانس کامپیوتر از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز دارد و از سال ۸۲ همزمان با تحصیل در کنار پدرش که کار توزیع نشریات علمی بین‌المللی را در ایران انجام می‌دادند، مشغول به کار می‌شود.

در طول تحصیل و فعالیت نشر با انتشارات مک گروهیل و اشپرینگر هم در توزیع کتاب‌های دانشگاهی همکاری می‌کند و در سال ۲۰۰۶ به عنوان مسئول معرفی محصولات دانشگاهی مک‌گروهیل در دانشگاه‌های ایران انتخاب می‌شود.

در آن ایام کتاب درسی (یا تکست‌بوک) همراه بود با پلتفرم‌های تحت وبی که برای استاد و دانشجو در فضای مجازی امکان تبادل اطلاعات بر پایه‌ کتاب ارائه می‌داد. وظیفه‌‌ او معرفی، پایش و بررسی بازخورد این پلتفرم‌ها میان دانشجویان و اساتید بود.

پس از پایان تحصیلات به خدمت سربازی مشغول می‌شود و پس از پایان این دوره طرح کسب‌و‌کاری به مک گروهیل ارائه می‌دهد که مورد موافقت آنها قرار می‌گیرد و بنا می‌شود محتوای آموزشی این ناشر را در ایران بومی‌سازی کند و به موازات آن ابزار‌های آنلاین مک گروهیل را در ایران به فارسی ارائه دهد.

اولین کتابی که برپایه ‌همین کسب‌و‌کار شروع می‌کند، کتاب «انتقال گرما و جرم» اثر نویسنده‌‌ ترکیه‌ای، ‌‌یونس سنجل بود. اما با نزدیک‌شدن به پایان کار این کتاب و نزدیک به رونمایی از اثر، مک گروهیل بر‌خلاف جریان تحریم‌-که آن روزها در حال برداشته‌شدن بودند- اعلام کرد که با ایران قطع همکاری کرده ‌و بسیاری از همکارانی که در مک گروهیل با آنها همکاری می‌کردند، عذرخواهی کرده و کار را رها کردند.

بوکت چه می‌کند

مدتی بعد از این ماجرا تصمیم می‌گیرد که خودش این مسیر را ادامه دهد و در این مسیر ایده بوکت شکل می‌گیرد. بوکت یک پلتفرم اینترنتی خرید یا اجاره‌‌ ای‌بوک است که امکان مطالعه‌‌ الکترونیکی را هم فراهم کرده است. در بوکت یک فرمت اختصاصی از کتاب الکترونیکی ایجاد شده ‌که متفاوت از PDF و ePub است.

به این ترتیب تجربه‌‌ متفاوتی از خواندن ای‌بوکت به کاربران خود ارائه می‌شود. در بوکت بخش‌های مختلفی وجود دارد؛ بخش ارتباط با مخاطبان، ارتباط با دانشگاه‌ها و اساتید، بخش مارکتینگ با تکیه بر بازاریابی محتوا و بخش دیگر ارتباط با ناشران (به خصوص ناشران دانشگاهی).

اولین نسخه‌‌ بوکت پاییز سال گذشته لانچ شده ‌و در حدود ۲هزار کاربر که عمدتا دانشجو هستند، تاکنون از خدمات بهره برده‌اند. به این ترتیب که کتاب از بوکت خریداری شده ‌و درآمد حاصل بین ناشران کتاب‌ها و بوکت تقسیم شده است.

تیمی که همراه بوکت هستند، همگی دانشجویند؛ اکثرا دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی. آنها با دقت روی نیازهای دانشجویان تمرکز کرده‌اند و برای حل مسائل آنها راه‌حل‌های خلاقانه‌ای ارائه داده‌اند.

راه‌هایی نظیر امکان کرایه ای‌بوک در یک مدت کوتاه مثل شب امتحان و همینطور برای مطالعه‌ راحت‌تر ای‌بوک‌ها راهکارهایی ارائه خواهد شد که به یادگیری بهتر، آسان‌تر و سریع‌تر به دانشجویان کمک می‌کند و درنتیجه به توسعه‌‌ بوکت خواهد انجامید.

فرمت اختصاصی بوکت این امکان را فراهم کرده است که هر تغییری لازم است در نحوه‌ مطالعه ایجاد شود و درگیر محدودیت‌هایی که در PDF و ePub وجود دارد، نمی‌شود. دانا می‌گوید از وقتی کار را شروع کرده‌اند، خیلی چیزها یادگرفته‌اند و البته برای کسب این یافته‌ها خیلی هم هزینه کرده‌اند.

اما به نظر او در این مسیر مهم‌ترین چالشی که با آن روبه‌رو بودند، سرعت کند یادگیری بوده و هست که قصد دارند این چالش را برطرف کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.