استارتاپ‌های چین سه ساله به بازار عمومی می‌رسند

چینی‌ها رکورد زدند

0

سرعت عمل در اجرای برنامه نخستین عرضه عمومی سهام در اکوسیستم استارتاپی چین عناوین خبری را به خود اختصاص داده. در این میان آنچه که بیشتر مورد توجه قرار گرفته، سرعت عمل آنها در اجرای این امر است.

رسیدن به قله

به طور متعارف تبدیل‌شدن به شرکت سهامی عام به معنای اوج خشنودی از اتمام بی‌خوابی‌های شبانه و از دست دادن فرصت‌های تفریح و فراغت برای ‌ساختن یک کسب‌و‌کار است. رسیدن به قله این کوهنوردی طولانی آنگاه است که بنیانگذاران و سرمایه‌گذاران نهایتا ثمره تلاش و زحمات خود را می‌بینند.

با این‌حال به نظر می‌رسد که شرکت‌های چینی با سرعت بیشتری در قیاس با همتایان آمریکایی خود به این قله می‌رسند. آنها تنها چند سال پس از نخستین سرمایه‌گذاری‌های مشترک و با سابقه عملیاتی اندک وارد بازار سهام عمومی می‌شوند.

تحلیل سال اخیر ۲۰ شرکت سودآورتر چینی در حوزه فناوری نشان می‌دهد که زمان میانگین برای نخستین سرمایه‌گذاری مشترک تا تبدیل‌شدن به سهامی عام بین ۳ تا ۵ سال بوده.

شرکت Pinduoduo تنها ۳ سال پس از سرمایه‌گذاری سری الف خود، وارد سطح ۱٫۶ میلیارد دلاری شد. یا شرکت تولید خودروهای الکتریکیNIO که در عرضه عمومی سهام اخیر موفق به جذب یک میلیارد دلار سرمایه شد‌ و این درست ۵/۳سال پس از زمانی است که سرمایه‌گذاری سری الف آن انجام شده و نخستین خودرو تولیدی‌اش را در بهار سال‌جاری عرضه کرده.

سریع تر از آمریکایی ها

این بازه زمانی در قیاس با شرکت‌های آمریکایی حدود نیمی از زمانی است که آنها برای وارد‌شدن به مرحله عرضه عمومی سهام صرف کرده‌اند. شرکت‌های آمریکایی به طور متوسط ۱۰‌سال زمان برای رسیدن به این مرحله نیاز داشته‌اند که نمونه‌های آن را می‌توان Dropbox و Eventbritr و DocuSign دانست که بیش از یک دهه زمان بین نخستین سرمایه‌گذاری آنها و عرضه‌شدن در بازار عمومی سهام طول کشیده.

تفاوت‌ها در بلوغ بازار، مداخله دولت‌ و حمایتی که از جانب فناوری‌های بزرگ انجام می‌شود، یک عامل اثرگذار است، اما سرعت دسترسی شرکت‌های چینی به نقدینگی همچنان حیرت‌آور است.

جذب سریع‌تر نقدینگی چرخه بازگشت سرمایه، جلب سرمایه‌ و سرمایه‌گذاری مجدد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سرعت در جذب نقدینگی برای سلامتاکوسیستم استارتاپی چین حیاتی است. وجود چنین امکانی منجر به ایجاد یک چرخه مثبت شده و روند جلب سرمایه‌ و سرمایه‌گذاری مجدد را تسریع می‌کند. این روند همچنان موجب تسریع در اجرای مجدد جذب نقدینگی می‌شود.

اجرای سریع‌تر این چرخه به طور ویژه شرایط را برای سرمایه‌های وابسته به مشارکت‌های محدود که با توجه به تعهدات نقدی نیازمند بازگشت سریع‌تر است، جذاب می‌سازد.

بازده سرمایه‌گذاری تابعی از زمان و سرمایه است. بنابراین تسریع در این روند به معنای بازگشت سریع‌تر همان مقداری است که سرمایه‌گذاری شده. به عنوان نمونه سرمایه‌گذاری به میزان یک‌میلیون دلار با خروج ۵ میلیون دلار در مدت ۱۰ سال منجر به ایجاد نرخ بازگشت ۲۰ درصد می‌شود و اگر بتوان این مدت را کوتاه‌تر کرد‌ و به ۵ سال رساند، به معنای نرخ بازگشت سرمایه ۵۰ درصد است.

نقدینگی؛ موضوع کلیدی

با توجه به اثرگذاری چین در جریان سرمایه‌گذاری جهانی، نقدینگی موضوعی کلیدی است. همچنان‌که اکوسیستم استارتاپی چین شاهد بلوغ دست‌پرورده‌های خود و ثبات بیشتر ناشی از بازگشت سرمایه فوق‌العاده است، حتی اگر سرمایه‌گذاران به دنبال کاهش مقدار سرمایه، منابع‌ و توان لازم برای ساختن یک شرکت در آمریکا باشند، سرمایه‌گذاری در چین بیش از گذشته برای سرمایه‌گذاران اهمیت و جذابیت پیدا می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.