اجازه ندهید افراد منفی آینده‌ دنیای حرفه‌ای شما را تخریب کنند

0

همه‌‌ ما با افراد منفی‌نگر در محیط کارآشنایی داریم؛ همکارانی که دائما از وضع موجود شکایت می‌کنند، مدیرانی که زیردستانشان را تحقیر می‌کنند، مشتریانی که پس از دریافت خدمات عالی، از شرکت بدگویی می‌کنند، مسئولانی که با نگرانی و بدبینی به ایده‌های جدید نگاه می‌کنند و شریکانی که با افق دید محدود خود، برنامه‌های بلندمدت ما را برهم می‌زنند. نکته‌ مشترک همه‌ انسان‌های منفی، این است که سرعت پیشرفت ما را کند می‌کنند و مانع از این می‌شوند که به موفقیت‌های واقعی دست پیدا کنیم. در این گزارش، استراتژی‌های کارآفرینان جوان برتر فهرست اوراکلز را برای کاهش رابطه با این افراد مرور می‌کنیم.

 خودتان را در حلقه‌‌ ۵ نفر از افراد مؤثر اطرافتان قرار دهید

گری واینرچاک، مؤسس و مدیرعامل شرکت واینرمدیا معتقد است که انرژی منفی، شما را به یک بازنده‌ تمام‌عیار تبدیل می‌کند. او برای ارزیابی افرادی که اطرافش را احاطه کرده‌اند، تصمیم گرفت هر بار با یک گروه پنج‌نفره از نزدیکانش معاشرت کند و حال و هوای خود را بعدازاین قرارملاقات بسنجد. به‌این‌ترتیب موفق شد بسیاری از افرادی را که با نگرش منفی خود، تأثیر مخربی روی بلندپروازی‌ها و تلاش‌های او می‌گذاشتند، بشناسد و آنها را از دایره‌‌ دوستانش خط بزند.  واینرچاک می‌گوید کنارگذاشتن افراد منفی، حتی اگر به این قیمت تمام شود که مجبور شوید دوستان تازه‌ای پیدا کنید یا عوامل جدیدی برای شرکت‌تان استخدام کنید، ارزشش را دارد. رها کردن معاشرت‌هایی که به آنها خو کرده‌اید، ترسناک است، اما ترسناک‌ترین اتفاقی که ممکن است در زندگی شغلی شما روی دهد، پشیمانی است. واینرچاک تأکید می‌کند که نباید اجازه دهیم احساس دین و وفاداری به شریکان کاری، ما را از موفقیت‌های بلندمدت بازدارد.

 علت اصلی جذب افراد منفی را پیدا کنید

ری مک‌دونالد، مؤسس و مدیرعامل وان لایف می‌گوید افرادی که ما را احاطه کرده‌اند، نمودی از رفتارهای خود ما هستند. او زمانی‌که با افراد منفی روبه‌رو می‌شود، از خودش سؤال می‌کند که چرا چنین شخصی را به شرکت خود جذب کرده است. گاهی اوقات نیز برای جلوگیری از جریان انرژی منفی، که ممکن است انگیزه و روحیه‌‌ کارمندانش را هم نابود کند، مجبور می‌شود تصمیمات و برنامه‌های قبلی خود را تغییر دهد. مک‌دونالد توصیه می‌کند که در چنین شرایطی، از خودمان سؤال کنیم: «چه چیزی در مورد این افراد وجود دارد که ما را می‌ترساند؟»

 پیش از تصمیم‌گیری کمی تأمل‌ کنید

تام شیه، مدیرعامل شرکت کریم‌چک، از دریچه‌‌ دیگری به این روال نگاه می‌کند. به‌زعم او، برچسب زدن به دیگران خصوصا هنگامی ‌که با عقاید، رفتارها و نگرش ما همسو نیستند، کار آسانی است. تام شیه بر این باور است که صرف قطع ارتباط با افرادی که آنها را منفی ارزیابی می‌کنیم، باعث نمی‌شود که درهای شرکتمان را به روی نیروهای انسانی مثبت بازکرده باشیم. پس بهتر است قبل از تصمیم‌گیری کمی تأمل ‌کنیم و ببینیم چرا رفتار فرد مقابل، ما را به واکنش‌های شدید وامی‌دارد.

 مأموریت شرکت‌تان را به اشتراک بگذارید 

تیم دریپر، سرمایه‌گذار مشهور وی‌سیو مؤسس شرکت دریپر آسوشیتس معتقد است که همه انسان‌ها، از پتانسیل‌های فوق‌العاده‌ای برخوردارند. به همین دلیل زمانی‌که با یک همکار یا کارمند منفی‌نگر روبه‌رو می‌شود، سعی می‌کند با شرح چشم‌انداز و مأموریت شرکت، دیدگاه آنها را تغییر دهد و ترغیبشان کند وظایف خود را با اعتمادبه‌نفس کامل ادامه دهند. به گفته‌ دریپر، سطح درک و باور افراد از اهداف نهایی، تأثیر زیادی در نگرش آنها دارد. هنگامی‌که کارمندان هدف نهایی یک وظیفه را درک می‌کنند و آن‌را قابل ‌دستیابی می‌دانند، انرژی و انگیزه بیشتری برای تلاش‌کردن پیدا می‌کنند.

 به روابط مسموم خاتمه بدهید

سوتا پاتل، بنیانگذار استارتاپ بازاریابی سیلیکون‌ولی می‌گوید: «من در طول دوران حرفه‌ای‌ام، با افراد منفی زیادی برخورد داشتم. واقعیت این است که رأی منفی آنها مثل یک عفونت ویروسی شدید بود. زمانی‌که اهدافم را در اولویت قراردادم و روی موفقیت متمرکز شدم، این افراد به‌تدریج از حوزه‌‌ کاری من خارج شدند. من روابط مسموم را، چه با همکاران و چه با مشتریان، پایان دادم. کافی است که در مقابل این افراد، سرتان همیشه شلوغ باشد! در عوض با افرادی که به پیروزی فکر می‌کنند هم‌مسیر شوید.»

 قوانین خودتان را دنبال کنید

پیتر هرناندز، رئیس شرکت کارگزاری داگلاس الیمان معتقد است که تأثیرانسان‌های منفی در زندگی شغلی و اجتماعی بیش از چیزی است که فکر می‌کنیم. هرناندز با تنظیم ۵ قانون شخصی، سعی می‌کند خودش را از این فشار بیهوده برهاند: «اول، با افراد بدبین و منفی‌باف معاشرت نکنید. دوم، وقت‌تان را برای تغییر‌دادن این افراد تلف نکنید. سوم، روی ارتباط با افرادی تمرکز کنید که از شما حمایت می‌کنند. چهارم، مراقب باشید که چه افرادی را به شرکت‌تان راه می‌دهید. پنجم، راهتان را خیلی زود و به‌وضوح از منفی‌ها جدا کنید. در ضمن همیشه این نقل‌قول جیم روهن را به یاد داشته باشید که شما، بیشترین وقت‌تان را با ۵ نفر از نزدیکانتان می‌گذرانید.»

 زمان و انرژی‌تان را حفظ کنید

نفیسه نینا‌حجت، مؤسس و مدیر بنگاه وکالت SLS می‌گوید: «افراد منفی‌نگر غالبا ذهنیتی غیر‌منعطف دارند و از هر تغییری آزرده می‌شوند. به همین دلیل تلاش برای تغییر نگرش آنها، صرفا اتلاف انرژی است. زمانی که تلاش می‌کنید به رشد آنها کمک کنید، فکر می‌کنند می‌خواهید قضاوتشان کنید. من همیشه به موکلانم می‌گویم که ذهنیت (صفر یا صد)، مانع از این می‌شود که تصمیم‌های خوب و مثبتی اتخاذ کنند. در عوض می‌توانند با کمک راهکارهایی مثل مشاوره و مدیتیشن، ذهنشان را به سمت انتخاب‌های بهتر هدایت ‌کنند. من شخصا انرژی و زمانم را حفظ می‌کنم و روی کارهایی متمرکز می‌شوم که برای خودم و دیگران مفید هستند.»

 افراد شاکی را به بیرون از شرکت هدایت کنید

باربارا کرکوران، بنیانگذار شرکت کرکوران گروپ و شارک تانک از کارمندانی حرف می‌زند که دائما در حال گله و شکایتند. به عقیده‌ او این کارمندان به‌مرورزمان افراد جدیدی را به باشگاه «شکایت» خود جذب می‌کنند؛ انرژی ایده‌های جدید را تخلیه می‌کنند و رهبری مثبت را تضعیف می‌نمایند. کرکوران توضیح می‌دهد که پس از ۵ سال تلاش در دنیای کسب‌وکار متوجه شده است که نمی‌توان افراد منفی را تغییر داد. به همین دلیل هم گرچه مردم او را به‌عنوان یک مدیر مهربان و خوش‌خلق می‌شناسند، هرگز در مورد اخراج پرسنلی که دائما در حال گله و شکایتند، تردیدی به خود راه نمی‌دهد.

 کنترل افکار و نگرش خودتان را در دست بگیرید

مارک دیواین، کاپیتان بازنشسته و نویسنده‌ نیویورک‌تایمز و وال‌استریت ژورنال می‌گوید ما نمی‌توانیم از انسان‌های منفی‌نگر فرار کنیم، بخصوص اگر این افراد در زندگی شخصی یا شغلی ما نقش مهمی داشته باشند (خانواده یا همکاران) ولی در عوض می‌توانیم یاد بگیریم که افکار و احساسات و نگرش خودمان را کنترل کنیم و مانع از ورود داستان‌ها و ایده‌های منفی به ذهنمان شویم. هرچند تمرین کنترل افکار مستلزم زمان است، ولی یک مهارت حیاتی برای تغییر دنیای اطرافمان محسوب می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.