آیا هوش مصنوعی می‌تواند پرواز پهپادها در شهر را بی‌دردسر کند؟

0

گروهی از محققان از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند تا پهپادها را به طور ایمن و ناشناس در محیط‌های شهری به پرواز درآورند.

پهپادها اغلب در ارتفاعات بالا آزمایش می‌شوند تا قدرت سیگنال مسیریابی آنها بررسی شده و از تصادف با افراد، وسایل نقلیه و سایر اشیاء در محیط شهری جلوگیری شود. با این حال، آسمان نیز چالش‌های خاص خود را دارد. بسیاری از کشورها قوانینی را وضع کرده‌اند که بر اساس آن مشخص شده ‌پهپادها تا چه ارتفاعی می‌توانند پرواز کنند تا از تصادف پهپادها با هواپیما جلوگیری شده یا از این پهپادها برای جاسوسی استفاده نشود.

برای اینکه پهپادها به وسایل مفیدی برای انسان تبدیل شوند، باید بتوانند به طور ایمن و در یک سطح پایین‌تر شهر را بپیمایند.

محققان دانشگاه زوریخ و دانشگاه فنی مادرید در اسپانیا با استفاده از بیش از ۷۰هزار تصویر از یک مجموعه داده منبع باز، یک هوش مصنوعی را آموزش داده‌اند. تمام تصاویر موجود در مجموعه داده توسط دوربینی گرفته شده است که از آن در یک خودروی خودران استفاده می‌شود. از این داده‌ها برای آموزش هوش مصنوعی و آشنا کردن آن با تعدادی از سناریوهای مختلف استفاده شده است.

مجموعه داده دوم شامل ۳۲هزار تصویر گرفته شده از یک دوربین است که روی دسته‌های دوچرخه نصب شده‌اند. از این تصاویر نیز برای آموزش وقوع تصادف به هوش مصنوعی استفاده شد.

با این حال، سیستم فعلی راه طولانی را در پیش دارد تا به یک سیستم کامل تبدیل شود. به دلیل استفاده از داده‌های به دست آمده از اشیایی که در یک ارتفاع مشخص قرار دارند مانند دوچرخه و خودرو، این پهپاد فقط می‌تواند در همین سطح به طور ایمن عمل کند و نمی‌تواند در سطحی بالاتر یا پایین‌تر پرواز کند.

با اینکه در حال حاضر هیچ‌کس از پرواز پهپادها بالای سر خود خوشحال نمی‌شود، اما محققان امیدوار هستند که روزی پهپادها با ساکنان شهرها همزیستی خوبی داشته باشند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.