آنچه برای مهم‌ترین رویداد فین‌تک اروپا اهمیت داشت؟

0

هفته گذشته، وسط شلوغی‌های ایران، بزرگ‌ترین رویداد فین‌تک اروپا، Money 20/20، در شهر کپنهاگ دانمارک میزبان بیش از ۴ هزار شرکت‌کننده از ۷۰ کشور دنیا بود. این رویداد در سه روز کسانی را که نقشی در انقلاب و تحول بازار دارند، از پرداختی‌ها گرفته تا ارائه‌دهندگان خدمات مالی، بانک‌ها و غیر بانکی‌ها، اکوسیستم موبایل، صنعت خرده‌فروشی، بازاریابی و شرکت‌های داده و سرمایه‌گذاری و مشاوره دورهم جمع کرد تا درباره موضوعاتی مانند پرداخت همراه و کیف پول، تجربه کاربری، تحولات و انقلاب بانکداری، قانونگذاری، زنجیره بلوک‌ها و غیره صحبت کنند. در این گزارش خیلی مختصر نگاهی می‌اندازیم به حجم زیاد مطالبی که در این رویداد مطرح شد. کنفرانس‌های رویداد در هر سه روز از ساعت ۹ صبح شروع و حدودا‌‌ تا ساعت شش عصر تمام می‌شد.

 برنامه‌های روز اول رویداد

در صبح روز اول این رویداد پنلی با عنوان «مشکلات تجاری و استراتژیک اکوسیستم پایانه‌های فروش» با حضور اسکات هارکی  از شرک لوِل، جین لاندکوئیست از شرکت نِتس، شان پاکرین  از وردپی، جون فلیکس از وری‌فون، مایک کمِرلینگ  از AEVI و استفان جیکیس از اینجنیکو برگزار شد. در کنار این پنل، دو سخنرانی دیگر هم برگزار شد. اولین سخنرانی با عنوان «آیا تحکیم و ثبات تنها آینده موجود است؟»  توسط دیوی موهان  از  برن‌مارک و دومی هم سخنرانی مشترک نیک لی  و ونشیا بل  از بانک انگلیس بود.

پنل دیگری که در روز اول رویداد و تا قبل از ناهار برگزار شد «ماجراجویی در دنیای هوش مصنوعی: موارد استفاده در سرویس‌های مالی» بود که توسط آسیف فروک  از Level39، پاتریک مانگ  از HSBC، ادووارد دارشیمبد  از BNP paribas، دیوید سوسنا از Personetics، جو لیسکی از Time Machine Capital و جیسون مارس از Clinc ارائه شد.

بعدازظهر هم کنفرانس‌هایی برگزار شد. یکی از کنفرانس‌ها با موضوع «چشم‌اندازی از رهبران فین‌تک» بود که توسط ماکسیمیلیان تاینثال  از N26، آندرس لاکور از ساکسو پیمنت و آن بودِن  از استارلینگ‌بانک برگزار شد.

در ادامه پنلی با عنوان «فناوری‌های بیمه در مرکز توجه» هم برگزار شد. در این پنل لورانت نیزری از Alteir Consulting، جولیان تیِک از وفوکس، کارولاین گابور از فین‌لیپ، راب موفات از Balderton Capital و اسکات والچک از Trov حضور داشتند.

«ظهور ماشین‌آلات در بحث ریسک و تقلب» عنوان پنل دیگری  بود که در ظهر روز اول رویداد Money 20/20 برگزار شد. در این پنل سارا کووسیانکی  از بیزنس‌انسایدر، پِدرو فونسکا از CrowdProcess، یوهان گِربِر از مسترکارت، پدرو بیزارو از فیدزای و نیک ریمان توب از FITS حضور داشتند.

دیگر پنل‌هایی که روز اول برگزار شد؛  پنلی با موضوع «دیدگاه مدیران ارشد درباره آینده پرداخت»؛ «بازاندیشی درباره سیستم‌های کُر برای دنیای دیجیتال»؛ در این پنل کریس اسکینر نویسنده کتاب بانک دیجیتال، حضور داشت. پنل «چشم‌انداز سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر جهانی: چه اتفاقاتی در حال وقوع است و در سال پیش رو کدام‌ها جذابند» و «کاهش اصطکاک در سفر مشتری: آیا اینترنت اشیا حکم گلوله نقره‌ای را دارد؟»؛ «زیرساخت‌های پرداخت‌های برهم زننده: حرکت از هیچ‌کجا به برخی نقاط»؛«بانکداری به‌عنوان یک خدمت: افزایش ارزش».

 روز دوم

یکی از اتفاق‌های متفاوت روز دوم نسبت به روز اول و آخر رویداد، برنامه ارائه استارتاپ‌ها بود. این قسمت فرصت بسیار خوبی برای استارتاپ‌های اکوسیستم فین‌تک بود تا بتوانند در ۱۸۰ ثانیه کسب‌وکارشان را به حاضرین در برنامه و هیات داوران معرفی و شانس برنده شدنشان را امتحان کنند.

نخستین برنامه‌ها با دو سخنرانی استارت ‌خورد. سخنرانی اول با عنوان «مصرف‌کنندگان دیجیتالی اروپا: چه کسانی هستند و چگونه خرج می‌کنند؟» است که میشل اوان مک لاچلن از یورومانیتور اینترنشنال آن را ارائه داد و سخنرانی دوم هم با موضوع «از اکوسیستم تا رسیدن با اکوسیستم، داستان همکاری بانک‌ها و فین‌تک‌ها» است که اولیویر دنکر از MacKinsey & Company آن را ارائه داد.

اولین پنل روز دوم این رویداد پنلی با عنوان «موج جدید جهانی درباره بانکداری باز» بود که در این پنل عمران گولمن حسینوالا از Ey، ولادیسلاو سولودکی از Life. SREDA VC، نیک ویلیامز  از گروه بانکداری لویدز، کوونی دورستین از FIS، لو زوراوسکی از ACI Worldwide و سیناد اُکانر از Grupo Santander حضور داشتند.

پنل دیگری هم با عنوان «رابط کاربری و تجربه کاربری: روش‌های ایجاد تجربیات بصری» در روز سه‌شنبه برگزار شد که در آن سم مول از FemTechLeaders، گرث مکون از آی‌بی‌ام، نیک اسپلیتر از لوت، ناتاشا کیپریانیدز  از هلنیک‌بانک و برت کوآلت از Erste Group Bank AG حضور داشتند.

عنوان دیگر برنامه‌ها و پنل‌های روز دوم اینها بود: «سیاست‌های فین‌تک: هاب چه کسی است؟»؛«رشد پرداخت‌های درون برنامه‌ای و تجارت اجتماعی»؛ «دستورالعمل خدمات پرداخت ۳: این بار منظورمان درباره کسب‌وکارهاست»؛ «بار دیگر به بانکداری توجه کنیم»؛«انسان، ساده و قدرتمند: تجربه جدید مصرف‌کننده». «مقیاس‌گذاری محصولات در سراسر اروپا»؛ «احراز هویت امن و راحت در دنیای موبایل»؛ «چگونه نظر مشتریان را به کیف پول‌های موبایلی جلب کنیم»؛ «آیا در حوزه پرداخت آینده‌ای برای بانک‌ها وجود دارد؟ چشم‌اندازی از شکل‌دهندگان صنعت»؛ «تجربیات هوشمند بصری: نقطه برخورد هوش مصنوعی و تجربه کاربری»؛ «مدل‌های مشترک برای همکاری مشارکتی استارتاپ‌ها: حرکت به سمت پایداری و ارزش تجاری»؛ «ویزا، استارتاپ‌ها و چشم‌انداز صنعت پرداخت»؛ «به‌کارگیری پرداخت‌های غیرتماسی: چه چیزی در فروشگاه‌ها برای آینده وجود دارد؟»؛«بازگشت به سیاره API ها»؛«پرداخت‌های آنی: چشم‌انداز مشتری»؛«امن ساختن بیومتریک‌ها».

 روز سوم

آغاز برنامه‌های روز سوم، طبق معمول در ساعت ۹ صبح و با پنل «جلوتر بودن از منحنی داده‌ها: دیدگاه‌های قانونگذاری» بود که در این پنل مانیکا موناکو  از TrustEuAffairs، رابرت کورتنلج  از Leeke Lord UK، کلر ولز  از سیرکل، تیمو دیجکسترا از بیت‌پی، فیلیپ پترسون از SEB Venture Capital و هانس هنریک از Nets A/S حضور داشتند.

سخنرانی با موضوع «چین: چطور امور مالی دیجیتالی بر نحوه خرید و پرداخت پس‌انداز ۱.۵ میلیارد نفر را تأثیر می‌گذارد» توسط زنون کاپرون و ماری اوکینو از Kapronasia ارائه شد.

یکی از پنل‌های جالب عصر روز سوم، پنلی با عنوان «چالش بعدی برای mPOS ها: نوآوری برای ایجاد ارزش تبلیغاتی جدید» برگزار ‌شد که در این پنل اندرو موریس از، مانی ۲۰۲۰ سارا هاروی از اسکوائر بریتانیا، کریستیان دگر از پی‌ورکز، ریشی تاپاریا  از پوینت، لئو نیلسون از iZettle و بریان کرول از لوِل‌آپ حضور داشتند.

آخرین برنامه در آخرین روز این رویدادهم سخنرانی لورنس وینترمیر از اینوویت فاینانس با موضوع «جعبه شنی صنعت: مرحله بعدی در حوزه نوآوری‌های بانکداری باز» بود.

 نمایشگاه

سالن نمایشگاهی را می‌توان قلب و بخش مهم این رویداد دانست. در نمایشگاه امسال بیش از ۲۵۰شرکت نوآور و مرتبط با پرداخت و خدمات مالی شرکت کرده بودند تا آخرین نوآوری‌ها و خدمات جدیدشان را پیش چشم بیش از ۴ هزار بازدیدکننده به نمایش درآورند.

 چرا کپنهاگ

دانمارکی‌ها جزو شادترین مردم دنیا هستند و کپنهاگ هم لذت‌بخش‌ترین شهر برای زندگی در دنیاست؛ اما چرا؟ چون حتی کوچک‌ترین بخش کپنهاگ هم برای زندگی کردن و لذت بردن ساخته شده است؛ از معماری و طراحی گرفته تا انواع غذاها و حتی آب آشامیدنی این شهر.

کپنهاگ شهر کوچکی است که می‌تواند در عین رؤیایی بودن، مرکز ایده‌های نوآورانه هم باشد. مردم این شهر قابلیت عجیبی در ترکیب راه‌حل‌های ساده و پایدار با یک شیوه زندگی نسبتاً پیچیده دارند. شیوه زندگی در این شهر بر اساس سنت، تاریخ و فرهنگ است و چیزی که در این شهر موج می‌زند، هارمونی منحصربه‌فردی از جذابیت دنیای قدیم و هیجان دائمی دنیای جدید است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.