آزمایش تازه آمازون: فقط ۳۰ ساعت کار در هفته!

0

شرکت آمازون به‌زودی برنامه‌ای آزمایشی مبتنی بر ۳۰ ساعت کار درهفته را آغاز خواهد کرد. این برنامه تازه توسط تعداد به‌خصوصی از کارمندان پاره‌وقت این شرکت به اجرا در خواهد آمد. در شروع این افراد در گروه‌های مشخصی تقسیم‌بندی می‌شوند. این کارمندان از همه مزایای کارمندان تمام‌وقت برخوردارند با این تفاوت که حقوق آنان به اندازه ۷۵درصد کارمندان تمام‌وقت است. آمازون هم‌اکنون کارمندان پاره‌وقت و تمام‌وقت خود را با امتیازات یکسان استخدام می‌کند هرچند که این برنامه شرایط کاملا یکسانی را برای کل گروه در نظر نمی‌گیرد؛ چرا‌که ساعات کار مدیران کمتر از سایر اعضای گروه‌هاست.

جف بزوس، مدیر اجرایی شرکت آمازون و مالک روزنامه واشنگتن پست است. او در سمیناری غیر‌رسمی اعلام کرد: «ما می‌خواهیم محیط کاری مناسبی فراهم کنیم تا ضمن کاهش ساعات کار، رشد شغلی و موفقیت را افزون کند.» او در ادامه صحبت‌های خود گفت: «این ابتکار ابتدا توسط شرکت آمازون و نیروی کار آن پایه‌گذاری شد و این حقیقت که یک برنامه کاری تمام‌وقت، لزوما برای همه افراد مناسب نیست، نخستین‌بار در این شرکت مورد توجه قرار گرفت و بعد در مورد آن اقدام شد.»

 آیا یک برنامه‌ جهانی سه‌روز کار در هفته خلاقانه است؟

این برنامه هم‌اکنون در مقیاس کوچک و متشکل از چندین نفر در حال گذر از مرحله آزمایش خود است. تیم‌ها با تمرکز ‌روی تولید محصولاتی مرتبط با تکنولوژی روز  و تحت مدیریت دپارتمان منابع انسانی از روز دوشنبه تا پنجشنبه و از ساعت ۱۰ الی ۱۴ همراه با اضافه کاری مشغول به کار هستند. با اینکه دستمزد این گروه از افراد از کارمندان تمام وقت کمتر است، اما آنان انتخاب انتقال به ساعت کاری تمام وقت را دارند. اعضای تیم از افراد درون و بیرون شرکت به کار گرفته خواهند شد. سخنگوی آمازون اعلام کرده است: «آمازون برای تغییر روند کار ۴۰ ساعته در تمام سطوح شرکت برنامه‌ریزی نخواهد کرد.»

این تصمیم‌های تازه یک سال پس از این رویداد‌ که روزنامه نیویورک تایمز شرکت آمازون را به شرکتی تشبیه کرد  که کارمندان خود را بدون هیچ‌گونه تعطیلات، به  ۸۰ ساعت کار در هفته تشویق می‌کند، اتخاذ شد. جی‌کارنی، معاون ارشد آمازون، بیانیه‌ای در پاسخ به این موضع‌گیری منتشر کرد. او گفت که این موضوع به طرز صحیحی توسط شرکت نمایش داده نشده، اما قابل ذکر است که آمازون درباره اینکه این برنامه ارتباطی با انتشارات نیویورک تایمز داشته، سخنی به میان نیاورده است.

ریتا مک گرات – یک پروفسور در دانشگاه کلمبیا که ‌روی استراتژی و ایجاد ایده‌های جدید فعالیت می‌کند- اعلام کرده است: «این تصمیم از منظر جذب نیروی کار جدید یک انفجار بزرگ به حساب می‌آید! ایجاد یک برنامه همراه با کاهش ساعت کاری می‌تواند جدیدترین آزمایش یک شرکت برای به‌کارگیری استعدادهای جدید باشد. آمازون به طور مداوم در حال ایجاد تغییراتی تازه بوده ‌که در این راه بارها شکست خورده اما در نهایت موفقیت و نوآوری را به ارمغان آورده است.»

  آزمایش ۶ ساعت کار در روز 

شرکت‌های زیادی همانند دلتویت (Deltoit) و کی‌پی‌ام‌جی (KPMG) برنامه‌ چهار روز کار در هفته را به کار گرفته‌اند. الن گالینسکی- مدیر و بنیانگذار موسسه‌ کار و خانواده- براین عقیده است: «شرکت‌های زیادی خواستار کاهش ساعت کاری کارمندان خود هستند اما تا به امروز اقدامی برای این امر انجام نگرفته است.»  گالینسکی امیدوار است که شرکت‌های بزرگی مانند آمازون در صورت موفقیت در برنامه‌های خود می‌توانند رسوم قدیمی در مورد ساعت کاری را از میان بردارند. او بر این عقیده است که عنوان‌هایی همچون کار پاره‌وقت و کاهش ساعت کاری می‌تواند هنجارهای گذشته را تغییر دهند.

مک گرات می‌گوید: «این برنامه همچنین می‌تواند به اقشار مختلف در آمازون کمک کند.» آمازون نیز همانند شرکت‌های پیشرفته‌ دیگر، نسبت تعداد کارمندان مرد و زن را مخصوصا در حوزه مدیریت متعادل نکرده است. او گفت مردان ۷۶درصد از صندلی‌های مدیریت را در کل این شرکت اشغال کرده‌اند. به گفته مک گرات،  یک برنامه ۳۰ ساعت کار در هفته می‌تواند بانوان بیشتری را به کار مشغول کند؛ به خصوص آنهایی که کارهای خانه و مسئولیت نگهداری از فرزند را نیز عهده‌دار هستند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.