کارتان را پشت در بگذارید و بروید

0

  «کار متعلق به محل کار است.» اگر ذهنتان خسته و بدنتان خسته‌تر است، این شعار را تا مدتی با خودتان تکرار کنید و به خیال انجام کارهای بیشتر و بالا بردن بهره‌وری‌تان، لحظات بودن در خانه را وقف انجام کارهای اداره نکنید. شاید در ابتدا کار کردن در همه لحظات روز، روند انجام شدنشان را سریع‌تر کند اما خیلی زود ذهنتان را آنقدر خسته می‌کند که بهره‌وری‌تان حتی در محیط کار هم پایین می‌آید. برای اینکه کار به آنجا نرسد، مسئولیت‌های شغلی‌تان را به همان محیطی که ساعت‌ها در طول روز در آن کار می‌کنید محدود کنید و کارهایتان را به خانه و مهمانی نکشانید. به خودتان بگویید وقتی را که می‌خواهید به خانواده اختصاص دهید، تنها باید مختص آن‌ها باشد و حتی اگر این زمان چند ساعت است، نباید با کشاندن کار به آن زمان آرامش با خانواده بودن را خدشه‌دار کنید. یادتان نرود که شما در کنار حفظ سلامت جسمتان، باید مراقب سلامت روانتان هم باشید و اگر هیچ وقتی را برای استراحت و آرامش در نظر نگیرید، نمی‌توانید به این هدف برسید. برای بیرون کردن کار از لحظات تجدید قوایتان سه ابزار را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۱. حالت پرواز

با وجود تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی، نمی‌توان انتظار داشت که زمان متعلق به خانواده منحصر به وقت‌گذرانی با آن‌ها بماند. وقتی همکارانی که در ساعات بعد از رفتن شما به یک مشکل برمی‌خورند، با تلفن همراهتان تماس می‌گیرند یا برایتان پیغام می‌فرستند، چطور می‌توانید بی‌خیال کار شوید و فقط با خانواده‌تان وقت بگذرانید؟ بله! ما هم می‌دانیم که راه سختی پیش رو دارید. اما برای موفق شدن می‌توانید قانون‌های کوچکی وضع کنید. مثلا به همکارانتان اطلاع دهید که چند ساعت از روز تلفن همراهتان را از دسترس خارج می‌کنید و به شبکه‌های اجتماعی هم سر نمی‌زنید. با این کار می‌توانید لااقل ۲-۳ ساعت بدون هیچ مزاحمتی همراه خانواده‌تان باشید. در این ساعات تلفن همراهتان را روی حالت پرواز بگذارید و بعد از دوباره روشن کردن تلفنتان، به تماس‌های ردشده رسیدگی کنید و با آن‌ها تماس بگیرید.

۲. آخر هفته‌های به‌یادماندنی

اگر یک آخر هفته ناب و پر از خنده و آرامش برای خودتان بسازید، فردایش با انرژی بیشتری سر کار می‌روید. فکر نکنید مهمانی گرفتن و دعوت چند دوست در روز قبل از شروع کار باعث می‌شود که فردا خسته به اداره بروید. لحظات خوشی که در کنار دوستانتان تجربه می‌کنید، انرژی کار کردن را چند برابر خواهد کرد. پس یا در روزهای بلند تابستان به یک منطقه خوش‌آب و هوا در نزدیکی شهر بروید و در فضای سبز پیک‌نیک کنید، یا اینکه در خانه دورهم جمع شوید و با هم به لحظات خوش زندگی بخندید.

۳. بازی دسته‌جمعی

هرچقدر هم که سعی کنید در روزهای هفته با خانواده‌تان وقت بگذرانید، به خاطر خستگی کار و دیر آمدن به خانه، ممکن است نتوانید لحظات هیجان‌انگیزی را در کنارشان رقم بزنید. اما آخر هفته‌ها وقت خوبی برای تجربه‌های تازه و تزریق هیجان است. به جای اینکه تمام روزهای تعطیل را جلوی تلویزیون بنشینید و کنار خانواده‌تان فیلم و سریال ببینید، تجربه‌های دل‌انگیزتری را در این لحظه‌ها جا دهید. بازی‌های هیجان‌آور دسته‌جمعی می‌تواند پیشنهاد خوبی برای نزدیک‌تر کردن شما به هم و بیرون کردن خستگی ذهنی یک هفته پرکار باشد. بد نیست برای این بازی‌های خانوادگی، سراغ گزینه‌های حرکتی مثل زو بروید یا اگر کنسول بازی در خانه دارید، یک مسابقه خانوادگی که با یک بازی حرکتی می‌تواند انجام شود را انتخاب کنید. از آنجا که تنها چند ساعت ورزش و تحرک در هفته به سلامت جسم و روان کمک بزرگی می‌کند، می‌توانید مطمئن باشید که همین بازی‌های آخر هفته می‌تواند شما را در جاده سلامت چند قدم به جلو ببرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.