فروش دست‌سازه‌های هنرمندان در پیشکش

0

پیشکش یک بازار آنلاین برای فروش صنایع‌دستی کاربردی و با قیمت‌های مناسب است که هدف آن ایجاد محملی برای رویکرد بیشتر به این محصولات بوده است.

استارتــاپ پیشکـش بـه نشـانـی piishkesh.com‌ توسط نازنین صادقی و یاسمن فضیلی بنیانگذاری شده است. نازنین ۴۱ ساله است و کارشناسی ارشد مهندسی عمران- برنامه‌ریزی حمل‌و‌نقل و مهندسی ترافیک از دانشگاه صنعتی شریف دارد.

یاسمن نیز ۳۸ ساله است و کارشناسی مهندسی پزشکی و ارشد مدیریت اجرایی خود را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گرفته است. نازنین می‌گوید: «ما هر دو به ایرانگردی علاقه داشتیم. به دنبال دیدن مناطق بکر و مختلف ایران بودیم. در محل آموزشی که کار می‌کردیم، سفرهایی برای آشنایی کودکان با نقاط مختلف ایران می‌رفتیم که در هر منطقه‌ای هم صنایع‌دستی آن منطقه و داستان‌ها و روایت‌های مربوط به ساخت آنها برایمان بسیار جذاب بود.

دیدن فرایند تولید و چرخه‌‌ کار هنرمندان که با چه شوری میراث محلی و منطقه‌ای و گاه ملی ایران را علی‌رغم درآمد اندک همچنان زنده نگه می‌داشتند و گله ‌آنها از فراموش‌شدن و نداشتن بازار فروش، کم‌کم این ایده را در ما تقویت کرد که بازاری پایدار برای معرفی و فروش محصولات تولیدی آنها راه‌اندازی کنیم.»

پیشکش یک بازار آنلاین برای فروش صنایع‌دستی کاربردی و با قیمت‌های مناسب است که با هدف آن انتخاب و عرضه‌‌ محصولات با شعار «هنر، پیشکش زندگی»، ورود این محصولات به زندگی روزمره‌‌ افراد طبقه متوسط جامعه و ایجاد محملی برای رویکرد بیشتر به این محصولات بوده است.

بخش معرفی هنرمندان و محصولات تولیدی آنها در پیشکش بخش مهمی است که در اغلب فروشگاه‌های مشابه به آن‌ توجهی نشده و مغفول مانده است و در عین حال به حساس‌کردن جامعه به فرایند تولید این محصولات و عشق و شور هنرمند در تولید آنها می‌پردازد.

محصولات پیشکش

تعدادی از محصولات هم جنبه حمایتی از سمن‌ها و کارگاه‌های حمایتی (زنان خود‌سرپرست، سمن‌های محیط زیستی و …) دارد. علاوه بر بازار آنلاین فروش کالا، به دلیل همسویی و نگاه هماهنگ با مجموعه پوشاک تندرست، پس از یک سال فعالیت آنلاین از طریق سایت، به عنوان تامین‌کننده اکسسوری و صنایع‌دستی این مجموعه فعالیت مشترکی را با هم آغاز کردند که تا‌کنون ادامه دارد و از این طریق بازار گسترده‌تری ‌برای تولید‌کنندگان صنایع‌دستی فراهم شده است.

کاربران نیز می‌توانند به‌راحتی با انتخاب محصولات مورد نظرشان به صورت آنلاین، سفارش خود را ثبت کنند و محصول خریداری‌شده را حداکثر ظرف ۷۲ ساعت در هر نقطه‌ای از ایران تحویل بگیرند.

به طور کلی در فروشگاه محصولات در ۴ دسته پوشیدنی‌ها، زیورآلات، سبک زندگی و کودکانه به کاربران ارائه شده است‌ که در زیرمجموعه هر دسته‌بندی، محصولاتی همچون دستمال‌گردن، شال/روسری، تن‌پوش، کیف و گیوه، گوشواره، گردنبند، دستبند، انگشتر، آویز ساعت، ظروف، حصیر، رومیزی، کوسن، گلیم، گلدان، صابون، کیسه پارچه‌ای، نگارخانه، زیورآلات، بازی فکری، اسباب‌بازی، عروسک ارائه شده ‌که با انتخاب هر محصول، ویژگی‌ها و مشخصات کالا و هنرمند تولید‌کننده‌ آن قابل مشاهده است.

استارتاپ پیشکش از تیرماه ۹۵ کار خود را با سرمایه اولیه ۱۰ میلیون تومان آغاز کرده و طی ۶ماه ‌۳۰ میلیون تومان سرمایه‌ خود را افزایش داده‌ و تا‌کنون حدود ۴۰۰۰ کاربر از خدمات استفاده کرده‌اند. آنها برای معرفی بهتر خود دو رویداد به مناسبت شب یلدا در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ برگزار کرده‌اند.

در رویداد یلدای سال ۱۳۹۵، مراسم بخشی‌خوانی (قصه‌گویی محلی خراسان جنوبی به همراه ساز دوتار، در راستای آشنایی با فرهنگ اقوام و حمایت از سایر هنرمندان محلی) نیز برگزار شده است.

از مهم‌ترین چالش‌هایی که تا‌کنون با آن روبه‌رو بودند نیز می‌توان به پیدا‌کردن مخاطب و نداشتن حمایت‌های معنوی و مالی از سوی بخش دولتی و عمومی اشاره کرد. «‌ما در ابتدا کارمان را از خانه آغاز کردیم و امکان فراهم‌کردن فضایی برای دفتر و انبار خارج از خانه نداشتیم.

بارها برای در اختیار گذاشتن فضایی برای دفتر کار به معاونت‌های اجتماعی و بانوان شهرداری سر زدیم و متاسفانه از سوی آنها هیچ همراهی با ما صورت نگرفت.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.