وی‌سی‌کاپ؛ جشنواره فرهنگ‌ و دانش نوآوری

نگاهی نزدیک به یکی از فعالیت‌های ویژه مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

0

مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۷۹ به عنوان اولین مرکز کارآفرینی در کشور، فعالیت خود را آغاز کرد. این مرکز از زمان تاسیس، فعالیت‌های مختلفی را به‌ صورت تحقیقاتی، توسعه سرمایه‌‌های انسانی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی‌ و برنامه‌های ترویجی متنوع در دانشگاه صنعتی شريف در حوزه کارآفرینی انجام داده است.

رسالت اصلی مرکز، افزایش روحیه کارآفرینی در دانشجویان، اساتید و نیز فارغ‌‌التحصیلان دانشگاه و افزایش سطح معلومات عمومی و تخصصی کسب‌وکار و استفاده بهینه از قابلیت‌ها و توانمندی‌های اعضای جامعه دانشگاه صنعتی شریف جهت توسعه کسب‌و‌کار دانش‌بنیان است.

مرکز کارآفرینی شریف، در راستای نیل به اهداف مورد نظر، عمده فعالیت خود را در ۲ گروه عمده «فرهنگ‌سازی و ترویج» و «ارتقای توانمندی‌ها و قابلیت‌‌های کارآفرینانه» متمرکز کرده است. برگزاری سالانه جشنواره «کارآفرینی و توسعه کسب‌‌و‌کار شریف» یکی از فعالیت‌هایی است که همواره نقش اساسی در برداشتن گامی موثر در راستای چشم‌اندازهای این مرکز ایفا کرده است.

  جشنواره کارآفرینی و توسعه کسب‌و‌کار شریف (Sharif VC Cup)

جشنواره کارآفرینی و توسعه کسب‌و‌کار شریف در راستای ایجاد عرصه‌ای برای ارائه دستاوردهای علمی، فنی و پژوهشی دانشجویان، دانش‌آموختگان، اساتید دانشگاه‌‌ها، کارآفرینان و صاحبان ایده‌‌های کسب‌وکار به منظور تجاری‌سازی ایده‌های برتر در حوزه‌‌های مختلف برگزار می‌‌شود. این جشنواره برای کارآفرینان جوان، صاحبان ایده و استارتاپ‌ها که به دنبال یافتن بستری امن و مناسب برای رشد و توسعه‌‌ کسب‌وکارهای نوپایشان هستند، فرصتی ارزشمند و اثرگذار فراهم کرده است.

[bs-quote quote=”قدمت جشنواره باعث القای حس امیدواری به مخاطب می‌شود. به نظر می‌رسد که این رویداد در اکوسیستم به خوبی رصد می‌شود و فرصت مناسبی برای گردهمایی فعالان فراهم می‌کند. این حس قدمت و تسلط بر اکوسیستم می‌تواند ماموریت این رویداد را ارتقا دهد. ثبات و تکرار یک رویداد با حس نوشوندگی پیام پایداری و پویایی می‌دهد که بسیار لازم و جذاب است.” style=”style-2″ align=”left” author_name=”حامد ساجدی” author_job=”مدیرعامل شرکت پیشگامان امین سرمایه پاسارگاد (شناسا)” author_avatar=”https://shanbemag.com/wp-content/uploads/2018/12/Sajedi.jpg”][/bs-quote]

VC Cup با همکاری دانشگاه‌‌های سراسر کشور به عنوان معادن سرشار و غنی از نیروی انسانی، موجب تولید ارزش و ثروت ملی شده‌است. یکی از دغدغه‌های مهم سرمایه‌گذاران دستیابی به راهکارهای ابتکاری برای تسهیل امور در جامعه‌ و همچنین یافتن بستری امن برای سرمایه‌گذاری روی ایده‌های مفید در این مسیر است.

این جشنواره علاوه بر ایجاد فرصتی مغتنم برای معرفی و مانور کارآفرینان در حوزه‌های مختلف، امکان برقراری ارتباط هدفمند را میان «صاحبان طرح‌ها و استارتاپ‌ها» با «سرمایه‌گذاران» و «صنعتگران» فراهم می‌کند.

این جشنواره با فراهم‌کردن ابزارها و شرایط مناسب جهت بهره‌گیری از دانش و تخصص مفید در راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار باعث شده تا صاحبان طرح‌ها، صنایع و سرمایه‌گذاران با ریسک‌های کمتری در مسیر رشد مواجه شوند.

این جشنواره در سه حوزه شامل سرفصل «ایده»، «طرح» و «استارتاپ» برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در هر سرفصل به‌طور جداگانه مورد داوری و ارزیابی قرار گرفته و برگزیدگان هر حوزه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

در طی مراحل این جشنواره، شرکت‌کنندگان ضمن آشنایی با مفاهیم و اصول کسب‌وکار و تمرین عملی آنها بر مبنای ایده‌ محوری و فناورانه خود، در یک محیط رقابتی نسبت به آماده‌سازی طرح خود جهت ارائه به نهادها و اشخاص سرمایه‌گذار اقدام می‌کنند. خروجی نهایی این جشنواره، ایده‌ها و طرح‌‌های برتری است که ضمن برخورداری از خدمات حمایتی مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف و سایر نهادهای حامی، امکان سرمایه‌گذاری صندوق پژوهش و فناوری شریف و سایر سرمایه‌‌گذاران به منظور تجاری‌شدن طرح و تولید محصول مربوطه را خواهند داشت.

وی‌سی‌کاپ شریف

  مروری بر ادوار اخیر جشنواره

[bs-quote quote=”جشنواره وی‌سی‌کاپ بستری مناسب جهت معرفی پروژه‌ها، استارتاپ‌ها و تیم‌های توانمند در حوزه‌های مختلف است. این جشنواره طی سال‌های اخیر روندی موفقیت‌آمیز داشته ‌و گواه آن تعداد بالای پروژه‌هایی است که از طریق این جشنواره توانسته‌اند تامین مالی کنند و یا به سازمان‌های بزرگ بپیوندند. تصور من این است که برند دانشگاه صنعتی شریف کمک می‌کند تا تیم‌های کارآفرینی از دانشگاه‌ها و سایر نهادهای فعال در زیست‌بوم کارآفرینی کشور از فرصت ایجاد شده در جشنواره بهره‌مند شوند. این جشنواره طی فرآیند غربالگری و ارزیابی خود تیم‌هایی با کیفیت بالا را انتخاب می‌کند و این فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاران است تا بتوانند از این طریق با گروه‌هایی توانمند و خلاق آشنا شوند.” style=”style-2″ align=”left” author_name=”رضا زرنوخی” author_job=”مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران” author_avatar=”https://shanbemag.com/wp-content/uploads/2018/12/Zarnukhi.jpg”][/bs-quote]

جشنواره کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار طی ۹دوره اخیر خود، با برگزاری رویدادهای ترویجی و آموزشی متعدد تلاش در اشاعه فرهنگ کارآفرینی و بهبود دانش ذینفعان زیست‌بوم کارآفرینی کشور داشته است.

تعدادی از تیم‌های برتر این جشنواره در دوره‌های گذشته:

  • شرکت «پارساپلیمر شریف» تولیدکننده ترکیبات پلیمری پیشرفته
  • «وادا»  انتشاردهنده محتوای دیجیتال ‌روی پلتفرم موبایل
  • «سامانه اخبار رسمی» اولین سامانه آنلاین اجرای کمپین‌های رسانه‌ای برای کسب‌وکارها
  • «پونیشا» سامانه تخصصی برون‌سپاری پروژه‌ها
  • «کلیک‌یاب» از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در حوزه تبلیغات دیجیتال در ایران
  • «همراه‌مکانیک» ارائه‌دهنده مشاوره و کارشناسی خودروها با هدف بهینه‌سازی معاملات خودرو
  • «سلام سینما» مرجع آنلاین فیلم و سینما
  • «کوئرا» ارائه‌دهنده خدمات برنامه‌نویسی
  • «کشمون» شبکه‌ای جهت خرید مستقیم زعفران از کشاورزان
  • این جلسه هر‌ساله به عنوان اولین گام در مسیر اجرای برنامه‌های متنوع جشنواره برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این جلسات ارائه گزارشی مختصر از دوره قبل، دریافت بازخوردها از جانب حاضران جلسه و اعلام برنامه‌های جشنواره پیش‌رو است.

دهمین سری از این جلسات با ارائه‌ گزارشی مختصر از دوره نهم و با حضور مهندس دهبیدی‌پور مدیر پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، مهندس عظیم‌زاده مدیر برنامه‌ریزی پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، دکتر کاشانی مدیر شتاب‌دهنده دانشگاه صنعتی شریف، دکتر طالبی مدیر مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف، مهندس غلاملو مدیر سرمایه‌گذاری صندوق  نوآوری و شکوفایی، مهندس هندی مدیر سرمایه‌گذاری شرکت رهنما کامیابان نخستین، مهندس زرنوخی مدیر عامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران، مهندس دین‌محمدی مدیر سرمایه‌گذاری صندوق توسعه صادرات شریف، دکتر وثوقی وحدت عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ دوازدهم تیرماه ۱۳۹۷ برگزار شد.

در این جلسه پس از مطرح‌شدن بازخوردها از جانب حاضران در جلسه، به بحث و تبادل نظر در مورد نقاط قوت و ضعف جشنواره در سال‌های گذشته پرداخته شد. سپس برنامه‌های جشنواره پیش رو و تغییرات مورد نظر برای این دوره توسط دبیر این دوره مهندس گوهری مطرح و با توجه به پیشنهادهای ارائه‌شده نهایی شد.

 افتتاحیه

آیین افتتاحیه دهمین دوره وی‌سی‌کاپ در روز چهارشنبه ۳ مرداد برگزار شد. در این مراسم از کارآفرینان و صاحب‌منصبان در حوزه‌‌ کارآفرینی کشور، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و همچنین از تیم‌ها و استارتاپ‌های جوان و فعال در زمینه‌ کسب‌وکار دعوت به عمل آمده بود. دکتر طالبی مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف، مهندس دهبیدی‌پور مدیر پارک علم و فناوری دانشگاه و دکتر ساجدی مدیر‌عامل شناسا (شرکت پیشگامان امین سرمایه پاسارگاد) به عنوان سخنرانان مرحله ‌اول، مطالبی را پیرامون توسعه کارآفرینی و اهمیت و تاثیر آن بر رشد و توسعه و باروری هر چه بیشتر فضای کسب‌وکار بیان کردند.

[bs-quote quote=”جشنواره کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار شریف نماد چند مقوله است. بحث اول اثرگذاری آن در حوزه توسعه فرهنگ کارآفرینی در داخل دانشگاه و در میان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و جامعه فناوری دانشگاه و کشور است. بحث دیگر امیدی است که این جشنواره می‌تواند در میان نسل نخبه دانشگاه گسترش دهد.

موضوعی که امروز‌ اهمیت بسیاری دارد، حمایت از جوانان برای گسترش این امید و رهنمون آنها به سمت کارآفرینی است، زیرا یک جوان کارآفرین نه‌تنها نیرویی متقاضی کار و سرباری برای دولت  محسوب نمی‌شود، بلکه با کارآفرینی، فرصت فعالیت را برای سایر هموطنان خود مهیا می‌سازد.

نکته مهم این است که افراد و دست‌اندرکاران آنطور که صلاح می‌دانند، در ابعاد مختلف و مورد نیاز به جشنواره کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار در راه رسیدن به اهدافش کمک کنند تا این رویداد رقابتی به نشاط‌آفرینی کمک کند.” style=”style-2″ align=”left” author_name=”مجید دهبیدی‌پور” author_job=”مدیر پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف” author_avatar=”https://shanbemag.com/wp-content/uploads/2018/12/Dehbidipour.jpg” author_link=”https://shanbemag.com/tag/%D9%85%D8%AC%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D9%87%D8%A8%DB%8C%D8%AF%DB%8C%E2%80%8C%D9%BE%D9%88%D8%B1/”][/bs-quote]

پس از آن مهندس گوهری، دبیر این دوره از جشنواره، گزارشی از رویداد سال قبل ارائه کردند و سپس از برنامه‌هایی که برای این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده است، سخن به میان آوردند. در  ادامه ‌مراسم و پس از زمان استراحت و شبکه‌سازی، ۲ نفر از کارآفرینان بنام جهت انتقال تجربه و دانش خود، به سخنرانی پرداختند. آقای نخجوانی، مدیر عامل شاتل، به بیان حقایق کارآفرینی، مشکلات، باورهای رایج و نادرست در این زمینه و نیازها و هر آنچه یک کارآفرین باید از پیش بداند، پرداختند. پس از ایشان مهندس ذکایی، مدیرعامل شرکت پارساپلیمر نیز به بیان تجربیات خود و موضوعاتی که یک کارآفرین با آن مواجه است، پرداختند.

در بین مراسم نیز گزارش‌هایی از تیم‌های برگزیده ‌دوره‌های قبل برای مخاطبان حاضر در سالن به نمایش درآمد که در آن تیم‌ها از سرنوشت خود، تاثیر جشنواره بر کسب‌وکارشان، اتفاقاتی که برای آنها رخ داده است و مشکلاتشان سخن گفتند.

 پذیرش

فرآیند جذب جشنواره از ابتدای شهریور آغاز شد و متقاضیان تا پایان دهه‌‌ اول آبان ماه فرصت داشتند تا ثبت‌نام خود در سطوح مختلف ایده، طرح  یا استارتاپ نهایی کنند. در این مدت پشتیبانی‌های مربوطه به ارائه مشاوره‌های فنی مقدماتی از سوی تیم ارزیابی در مورد ثبت‌نام انجام شد و مجموع ۱۴۵ طرح، ایده و استارتاپ ثبت‌نام خود را نهایی و وارد چرخه‌‌ غربالگری‌ جشنواره شدند.

اطلاع‌رسانی در مورد روند جذب شرکت‌کنندگان علاوه بر فراخوان‌های منتشر‌شده در فضای مجازی و دانشگاه‌های مختلف، با حضور فعال تیم توسعه بازار در نمایشگاه‌های اینوتکس و الکامپ صورت گرفت.

 رویدادهای شهرستان

برگزاری رویدادهای شهرستان، با چشم‌انداز ترویج فضای کارآفرینی و پشتیبانی از زیست‌بوم سایر شهرستان‌های غیر از تهران در سیاست‌های اجرایی جشنواره دوره دهم قرار گرفت. این سری رویدادها در شهرهای رفسنجان و زنجان با حضور دبیر جشنواره، آقای عباس‌زاده موسس استارتاپ زود‌فود، آقای احسان نوری موسس استارتاپ تله‌طب و با همکاری نهادهای مرتبط فعال در این شهرستان‌ها برگزار شد. برگزاری این همایش‌ها با عنوان «دموی جشنواره» با استقبال قابل توجه صاحبان ایده و راهنمایی آنها برای قرارگیری در روند پذیرش جشنواره همراه شد.

 فرآیند ارزیابی

فرآیند ارزیابی جشنواره طی ۴ مرحله غربالگری اولیه، ارزیابی غیرحضوری، ارزیابی حضوری و در نهایت داوری اختتامیه جشنواره صورت می‌گیرد. در طی فرآیند غربالگری اولیه که با حضور دست‌اندرکاران شتاب‌دهنده شریف برگزار شد، از میان ۱۴۵ ایده، طرح و استارتاپ ورودی، ۶۵ تیم به مرحله داوری غیرحضوری راه یافتند.

در مرحله داوری غیرحضوری که طی ۴ جلسه و با حضور مدیران و مسئولان ارزیابی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اعضای هیات‌علمی دانشگاه صنعتی شریف و مسئولان توسعه کسب‌وکار شرکت‌های فعال در زیست‌بوم کارآفرینی کشور ادامه پیدا کرد، از میان ۶۵ طرح، ۲۴ طرح به مرحله داوری حضوری راه یافتند. ارزیابی حضوری جشنواره، در هفته آخر آذرماه ۹۷ و با ارائه تیم‌ها برگزار می‌شود که منتج به انتخاب ۱۰تیم راه‌یافته به مرحله نهایی جشنواره می‌شود.

کارگاه‌ها

کارگاه اول از سلسله کارگاه‌های جشنواره با عنوان «تفکر طراحی» با ارائه آقای دکتر مهدی کیامهر عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. این کارگاه با هدف آموزش نحوه‌‌ تفکر سیستمی در روند ایده‌پردازی و تشخیص و برآوردن نیازهای واقعی مشتری برگزار شد. برگزاری این کارگاه با ارائه مفاهیم این حوزه، ارائه مثال‌های واقعی، گروه‌بندی و تمرین عملی همراه بود.

[bs-quote quote=”نکته‌ای که وجود دارد، این است که هنوز زیست‌بوم کارآفرینی به تکامل نرسیده ‌و نقش‌ها و جایگاه‌ها خیلی واضح قابل تفکیک نیستند. زمانی بود که استارتاپ ویکندها جذابیت و کارایی بالایی داشتند که دلیل آن هم این بود که اغلب کسب‌و‌کارها در مرحله ایده بودند.
اما در حال حاضر تیم‌های استارتاپی زیادی داریم که این تیم‌ها به دنبال رشد و توسعه، نشان‌دادن خود و جذب سرمایه هستند که این به نوبه خود باعث به وجود آمدن نمایشگاه‌ها و دمودی‌ها شده است.
در این بین‌، وی‌سی‌کاپ دامنه تقریبا کاملی از این نیاز‌ها را پوشش داده ‌و انسجام برگزاری آن و خروجی‌های خوب آن نیز به نوبه خود نشان‌دهنده این است که تا حدی در این مسیر موفق بوده است.
از نظر موقعیت هم، نشان داده ‌که از یک طرف آنقدر به دانشگاه وابسته نیست که تماما زیر نظر دانشگاه و در ابعاد کوچک برگزار شود، از طرفی هم آنقدر مستقل نیست که کاملا بدون اسم شریف به کار خود ادامه دهد.
به نظر من جا دارد که وی‌سی‌کاپ، مشخص‌تر و دقیق‌تر تعریف شود و رسالت‌های آن متمرکزتر شوند‌ و این خود سبب می‌شود تا جایگاه این جشنواره، عالی‌تر شود و به طور مشخصی بخشی از این زیست‌بوم را به خود اختصاص دهد.” style=”style-2″ align=”left” author_name=”فرشید هندی” author_job=”مدیر سرمایه‌گذاری شرکت رهنما” author_avatar=”https://shanbemag.com/wp-content/uploads/2018/12/Hendi.jpg”][/bs-quote]

کارگاه دوم از سلسله کارگاه‌های جشنواره با عنوان «طرح کسب‌وکار» با ارائه آقای دکتر مهدی کنعانی مشاور حوزه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری برگزار شد. در این کارگاه مفاهیم مربوط به پیاده‌سازی طرح کسب‌و‌کار آموزش داده شد و همچنین پیاده‌سازی یک نمونه‌ واقعی برای تبیین کامل مفاهیم مربوطه انجام شد. در انتهای کارگاه تمپلیت‌های مورد نظر جهت ارائه تیم‌ها در اختیار آنها قرار گرفت.

کارگاه سوم از سلسله کارگاه‌های جشنواره با عنوان «بازاریابی دیجیتال» با ارائه آقای مهندس محسن ارژنگ کارشناس و مشاور حوزه بازاریابی دیجیتال برگزار شد. در این کارگاه جدیدترین متدهای بازاریابی حوزه دیجیتال آموزش داده شد. همچنین آمارها و ارزیابی‌های کلی در مورد استارتاپ‌های داوطلب شرکت‌کننده در کارگاه در مورد روند تقاضای محصولات آنها در فضای مجازی ارائه شد.

کارگاه چهارم از سلسله کارگاه‌های جشنواره با عنوان «زیر و بم‌های یک استارتاپ واقعی: آنچه در کلاس‌ها تدریس نمی‌شود» با ارائه آقای دکتر سعید سهامی موسس و مدیر استارتاپ موبی‌کار برگزار شد. آقای دکتر سهامی ضمن اشاره به چالش‌های موجود در مسیر کارآفرینی، از تجربیات زیسته خود در زیست‌بوم کارآفرینی صحبت کردند.

کارگاه پنجم از سلسله کارگاه‌های جشنواره با عنوان «مذاکره با سرمایه‌گذار» با ارائه خانم مهندس مهشید خسروی مدیر عامل شرکت آوند برگزار شد. در این کارگاه پس از تبیین پارامترهای لازم جهت ارائه یک کسب‌وکار به سرمایه‌گذار، روند صحیح مدیریت جلسه با سرمایه‌گذار آموزش داده شد. در پایان کارگاه نمونه ارائه‌های موفق از سوی استارتاپ‌های داخلی و خارجی معرفی و در مورد جزئیات آنها توضیح داده شد.

کارگاه ششم از سلسله کارگاه‌های جشنواره با عنوان «ارزش‌گذاری» با ارائه آقای مهندس عباس دین‌محمدی، مدیر سرمایه‌گذاری صندوق توسعه صادرات دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. آقای مهندس دین‌محمدی در این کارگاه ضمن اشاره به مطالعات موردی واقعی، از پارامترهای تاثیرگذار بر ارزش یک کسب‌وکار و شیوه محاسبه ارزش استارتاپ‌ها توضیحاتی را ارائه کردند.

کارگاه هفتم از سلسله کارگاه‌های جشنواره با عنوان «Lean Startup» با ارائه آقای دکتر سید‌مهدی سادات رسول، مدیرعامل صندوق توسعه صادرات دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. آقای دکتر سادات رسول در این کارگاه، ضمن اشاره به مطالعات موردی، از روندی که هر کسب‌وکار جهت پیشروی باید طی کند، صحبت کردند. از مهم‌ترین پارامترهای مطرح‌شده می‌توان به مبحث مقیاس‌پذیری محصول اشاره کرد.

کارگاه هشتم از سلسله کارگاه‌های جشنواره با عنوان «ارائه موثر» با ارائه آقای دکتر محمد اهدایی مدیر توسعه کسب‌وکار و نوآوری مرکز تحقیقاتی پارسا شریف برگزار شد. در این کارگاه آقای دکتر اهدایی به تبیین اهمیت بالای اتخاذ روش مناسب در ارائه کسب‌وکار و سپس به پارامترهای تاثیرگذار در مقوله تامین مالی اشاره کردند.

کارگاه نهم از سلسله کارگاه‌های جشنواره با عنوان «آشنایی با مسائل حقوقی کسب‌وکارهای نوپا» با ارائه آقای مهندس سید ابراهیم دراجی، مشاور حقوقی پارک علم و فناوری شریف برگزار شد. در این کارگاه ضمن بررسی موردی، انواع قراردادها از جمله قرارداد هم‌بنیانگذار، قرارداد استخدام و قرارداد سرمایه‌گذاری و پارامتر‌های مهم در تفاهمنامه سرمایه‌گذاری (Term Sheet) مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

اختتامیه

اختتامیه این جشنواره در تاریخ دوم دی‌ماه ۹۷ برگزار می‌شود. در این برنامه تیم‌های راه‌یافته به مرحله نهایی در حضور داوران، سرمایه‌گذاران، اعضای هیات علمی، دانشجویان و سایر فعالان زیست‌بوم کارآفرینی به ارائه می‌پردازند و در نهایت از میان آنها ۳ تیم برتر در هریک از حوزه‌‌های طرح کسب‌وکار و استارتاپ انتخاب شده و به آنها جوایز نقدی و غیرنقدی ارائه می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.