برندی برای معرفی برندها

با نشریه دنیای برند آشنا شوید

0

نشريه دنياي برند در هر شماره تلاش مي‌کند مباحث اصلي مربوط به برندسازي را نقد و بررسي کند. آن هم باتوجه‌ به اين نکته که خود فرايند برندسازي در دنياي امروز به کسب‌وکاري خاص و مهم تبديل شده و توانسته تا حدودي خود را به‌صورت شاخه‌اي مستقل به دنياي تجارت تحميل کند.

تجارت نوین، تجارت جهان پس از دو جنگ جهانی و در قرن ۲۱، قرن تکنولوژی، همواره دنیایی پر از تلاطم و روبه‌جلو بوده است. درس‌هایی که تجارت در این ۱۰۰سال گرفته، پیام‌های بسیار متفاوتی داشته، اما یک پیام همیشه ثابت بوده است؛ برای موفقیت در تجارت، برندی موفق بسازید. تجارت در ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.

هر روزی که در خیابان‌های شهرمان قدم می‌زنیم، از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنیم یا حتی اگر با ماشین شخصی و با سرعت بالا تردد کنیم، باز هم با حجم تبلیغاتی مواجه می‌شویم که فقط می‌خواهند برند خود را در نگاه ما جا بیندازند؛ پس هرگز اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم امروز نه در عصر تبلیغات، بلکه در عصر برند زیست می‌کنیم.

کسب‌وکارهای ایرانی زمانی این نکته را به‌خوبی فراگرفتند و به اهمیت برندسازی پی بردند که برندهای خارجی وارد بازار ایران شدند و به‌راحتی توانستند جای پای خود را در این بازار که سرگرم مناسبات سنتی خود بود، مستحکم کنند.

این نکته در کسب‌وکارهای اینترنتی و استارتاپ‌ها هم به اندازه خود مهم بوده و کسب‌وکارهای جوان به‌خوبی می‌دانند برند و ساختن آن، یکی از پایه‌های موفقیت در کسب‌وکار امروز است و در هر مرحله‌ای از توسعه، باید نیم‌نگاهی به برندسازی داشته باشند.

دراین‌میان، جای منبعی موثق و قابل استناد که به‌صورت خاص به مقوله برند بپردازد و بتواند این نکته‌ یعنی اهمیت برند را همواره به افراد مشغول در کسب‌وکارهای مختلف گوشزد کند، خالی بود. با همین نگاه، محمدمحسن غلام‌پور، به سراغ انتشار نشریه تخصصی «دنیای برند» رفت تا بتواند این بار را از دوش کسب‌وکار ایرانی بردارد و کالای ایرانی را به‌سوی حرفه‌ای و جهانی‌بودن سوق بدهد.

نشریه دنیای برند در هر شماره تلاش می‌کند مباحث اصلی مربوط به برندسازی را نقد و بررسی کند. آن هم باتوجه‌ به این نکته که خود فرایند برندسازی در دنیای امروز به کسب‌وکاری خاص و مهم تبدیل شده و توانسته تا حدودی خود را به‌صورت شاخه‌ای مستقل به دنیای تجارت تحمیل کند.

این نگاه نشریه دنیای برند باعث شده است موضوع‌های اصلی در این حوزه را به‌خوبی شناسایی کند و بتواند با دسته‌بندی‌های دقیق، در هر شماره این موضوع‌ها را به مخاطب خود ارائه بدهد. دنیای برند از یک سو، چارچوب اصلی و حاشیه‌های مربوط به برندسازی را که موضوعی جهانی است، درنظر می‌گیرد و آنها را نقد و بررسی موشکافانه می‌کند. این اتفاق باعث ارتقای سطح سواد علمی ‌مخاطبان این مجله می‌شود تا نگاهی تک‌بعدی و محلی به برندسازی نداشته باشند.

در همین راستا، در دنیای برند، به روش‌های گوناگونی بررسی برند انجام می‌شود: گاه لازم است داستان توسعه برند از زمان شکل‌گیری تا اوج یا حتی افول بررسی شود، گاه لازم است برندهای مختلف که به شکل‌های مختلف به هم مرتبط هستند یا رقیب یکدیگر می‌شوند، تشریح شود و رازهای موفقیت و عدم موفقیت یکی بر دیگری به‌صورت تحلیلی بیان شود.

همان‌طورکه در شماره اول، برندهای مشهور جهانی (۱۰۰‌برند برتر دنیا) را معرفی کرده و به‌صورت جداگانه و تطبیقی آنها را بررسی کرده است.

از سوی دیگر، تیم دنیای برند به‌خوبی می‌داند هر بازاری، مختصات و ویژگی‌های خاص خود را دارد و نباید فقط به‌صورت تئوری و روی کاغذ مسائلی را مطرح کرد که بسیاری از آنها را نمی‌توان به‌صورت کامل و صددرصد در بازاری مانند ایران با فرهنگ و شرایط منحصربه‌فرد خود، پیاده کرد.

نکته‌ای که بیشتر اوقات باعث شکست کسب‌وکار می‌شود، همین دنبال‌کردن بی‌چون‌وچرای اصولی است که برای منطقه‌ای متفاوت با مرزهای ایران نوشته شده، پیاده شده و پاسخگو بوده است.

دنیای برند با همین نگاه تلاش دارد با کمک تحلیلگران این حوزه، استراتژی‌های جهانی را برای بازارهای ایرانی، بومی‌سازی کند. این، اتفاقی است که بازار ایران و کسب‌وکارهای ایرانی به‌شدت به آن نیاز دارند و دنیای برند آن را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین هدف‌های خود قرار داده است.

از دیگر نکاتی که دنیای برند را به اتفاقی خاص تبدیل می‌کند، نگاه ویژه و موضوعی به حوزه‌ای خاص با رویکرد برندسازی است. مثال این نکته، شماره مهرماه مجله است؛ این شماره (شماره دوم) به‌صورت خاص، به حوزه گردشگری پرداخته و تمام مسائل و زیروبم‌های مربوط به برندسازی در این حوزه را بررسی کرده است.

این ریزبینی، بررسی نمونه‌های موفق برندسازی در گردشگری در خارج از ایران و روند طی‌شده برای رسیدن به این موفقیت را شامل می‌شود تا اصول تئوریکی‌ که می‌توان در گردشگری ایران پیاده کرد تا به موفقیت رسید.

این نگاه خاص حتی در شماره سوم نیز به‌خوبی دیده می‌شود، زمانی که می‌بینیم شماره سوم، تمرکز اصلی خود را روی استارتاپ‌ها قرار داده است و می‌خواهد برندسازی در این کسب‌وکار نوپا اما با پتانسیل بالا را بررسی کند؛ اتفاقی که می‌توان دست‌ِکم در سال‌های اخیر، آن را بی‌نظیر نامید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.